På besøk hos Tom-a
Eksotisk rør-hifi
Vis vedlegget 1115746
For noen dager siden var jeg på besøk hos @tom-a som inviterte meg til en helkveld med klassisk musikk. Det er veldig hyggelig å få kontakt med andre som følger bloggen her, selvom de ikke skriver så mye ellers på forumet for tiden. Det viste seg også at vi faktisk ikke bodde så langt fra hverandre.
- kopierer ikke alt pga.lengde -
5 timer gikk fort, med mye musikk og hyggelige samtaler. Med servering av taffelvann til taffelmusikk, godteri og multe-dessert var jeg godt forsynt. Og når solen gikk ned fikk jeg se den fantastiske utsikten over Oslofjorden.
Til Havs med Jussi Björling gikk i hodet mitt når jeg vandret ned mot toget.
Tusen takk for en hyggelig kveld Tom!
Takk selv for hyggelig kveld og lyttebesøk, I! Fint å treffe deg, din entusiasme for hifi og musikk, alt pakket inn i fin seriøsitet

. Veldig gøy å snakke litt klassisk musikk til en forandring. Planen var jo også en ren klassisk seanse hvor du kunne få litt luft etter all denne progrocken
Og takk for rapport! Nå er du kanskje litt høflig og forsiktig i stilen, for litt annerledes var det nok. Jo, hos meg går det i rør - og ellers i ganske bevisste kompromisser - en 8" er og blir kun en 8". Om jeg skal bringe inn en metabetraktning, så er reisen i hifi: i) lese og høre mange oppsett for å forstå hva en liker av lyd, ii) skalere til rommet man har tilgjengelig og så iii) finne forsterker-høyttalerkombinasjon som fungerer "tilnærmet perfekt".
Første punkt kan vise seg å være en evig reise - lett å kaste seg på hesten og ri i alle retninger. Om man kan konkludere på punkt i), så gjenstår å finne den hellige treenighet: rom, høyttaler og forsterker. Må trolig tenkes som et samlet hele, der ligger vanskeligheten. Så kan man koble på front-end, arbeide med rommet og så dette med kabler da. Alt rundt et bankende hjerte i sentrum selvsagt - disse glødende. livgivende rørene.
Det falt seg vel slik at jeg kom til å "disse" tranistor litt ved et par anledninger der i dialogen

Dette henger sammen med min reise og egen konklusjon på punkt i) - for meg blir transistorforsterkning tonalt noe blek, utklinging markert, men avkortet - samt at transistor for meg fornemmes å ha en tendens til å stykke lydbildet opp, som puslebiter i et puslespill på en måte. Rør bringer for meg klangfarge, et organisk tilsnitt og flyt i musikken - puslespilleffekten fordufter, og musikken kommer i flytsonen på en måte. Ikke for det, jeg har et par transistorforsterkere. De har også sine sterke sider, og jeg har nok ikke hørt de beste, men nevnte karakteristikk slår meg ofte. Enhver må få ha sin smak, og dette er nå engang min. Gyldighet for andre? Ikke nødvendigvis. Det er ikke farlig å være uenig om preferanser.
Men med rør og forvrengning løper vi inn i interessante spørsmål, bl.a.: Er transistor en nøytral referanse? Målt i form av forvrengning synes svaret å være et "ja ". Lyttemessig - med en lytter involvert - ikke så åpenbart for meg. For som lytter betraktet, finnes det noen objektiv referanse på pianolyd f.eks? Stereolydbildet er en illusjon, opptakskvalitet (og opptaksrom) varierer, tekniker er inne og skrur lyd, signalkilde produseres, signalkilden skal gjennom alle anleggets komponenter, så bli påvirket av lytterrommet for så endelig å treffe lytteren. Et piano høres forskjellig ut i ulike rom. Bytt opptaksmikrofon (plassering), og det gir en ny karakter i instrumentet. Om man spør en konstruktør av utstyr hva som er (den absolutte) pianolydreferansen, så er ikke svaret der - for hvor er det nøytrale punkt som skal gå upåvirket igjennom den kjeden som er listet over? Så vi ender med form for Platonsk ideforståelse (hulelikningen) av hva som er "korrekt" pianoklang - hvilket igjen indikerer at vi befinner oss i det subjektive landskapet, dannet av egne erfaringsreferanser. Spill av 10 forskjellige pianoopptak og du får 10 forskjellige pianolydformidlinger. Generelt sett tror jeg vår egen referanse ofte er lyden en har hjemme - en form for anker i lydorienteringen til hver og en av oss.
I tråd med ånden og inspirasjonen i denne tråden tillater jeg meg å nerde litt mer

Så (hvordan) farger rør? En refleksjon: Når jeg streamer er det 12 rør i kjeden - DDC- DAC - integrert forsterker. 10-11 av disse er ulike typer rør, hver med sin egen tekniske spek. Så hypotetisk, hvis rør farger - hver av disse 10 bringer farger til torvs - ender vi ikke da opp med ... grått? Det første røret farger, denne fargen blir så forsterket og farget på ny med en ny farge i rør nr 2, som så blir nyfarget på nytt i rør 3 - og vi skal gjøre dette hele 10 ganger - det skulle bli en eksponensiell utvikling i forsterkning/påvirkning i farger i sum - om ikke resultatet da ble noe litt upresist og utydelig? Er det mulig å høre på denne fargekakafonien av 10 rør som alle farger etter tur? Når klokkene klinger i Symphonie Fantastique - som vi spilte - så hørers de i mitt hode 100% troverdige ut - virkelig realistiske! Så hva betyr det at rør farger? Ikke at jeg kan besvare det. Det rareste av alt er at om man bytter 1 av disse rørene i denne kjeden (primært signalrør eller likeretterrør), så kan det høres. Så jeg tweaker de alle, av interesse og nysgjerrighet og for det å finne de gode kombinasjonene - og vokaler er det beste arbeidsinstrumentet
Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg at piano farges med en gjennomgående farge i oppsettet mitt. Til det mener jeg å høre at ulike opptak fremstår som godt differensierte. Men jeg ser ikke bort fra at det kan ligge en markør i klangkarakteristikken slik som du beskriver og merker deg, og som jeg ikke reagerer på av "gammel vane". Men så er det heller andre ting jeg tenker kan gjøres noe bedre i oppsettet. Hehe, noe vi kanskje må følge opp som intereassant dialog?
Og velkommen inn i rørenes verden selv! Du har selvsagt gjort den amatørtabben (humoristisk ment) å gå all in på dette ene røret - ECC88 - 6 stk i preamp og 4 stk i dac... Vet ikke om du trenger en matchet kvartett i dac'en, men håper at de 6 i preamp kan deles opp etter funksjon. ECC88 er mitt dypeste rørstudium - jeg tror jeg har ca. 25 ulike NOS typer pre 70-tallet, og har ikke rukket å høre de alle - men for dette røret er menyene fra rørfabrikkene helt på tampen av 50-tallet og tidlig 60-tall meget bredt og sammensatt - fra mer frodige amperex/bugle boy til telefunken Cca, som rasehest på ytterste transparente fløy. Men dessverre med mangler i mellomtonen sistnevnte, så der skal/bør du ikke gå med pianomusikken (..men kanskje med symfonisk - tutti - musikk, med en Siemens Halske variant som en potent runner up, eller nr 1). Det finnes også et russisk rør, 6N23P, som kan være virkelig bra, dog årgang/fabrikk er tildels viktig. Og det er en del juks der ute på rørmarkedet nå, så litt reasearch er viktig. Endel rør med "skjevheter" tilbys i økende grad nå som NOS-bestanden skrumper som funksjon av tiden som går. Og som nevnt, vi kan sikkert få testet noe i dine Luxmans så du får orientert deg litt - for nå, etter lytten hos meg, er du selvsagt klar for litt mer farger, og presisjon?

(samt at det rommet ditt bør måles for en forståelse av bidraget fra det).
Siden du avsluttet så poetisk med Jussi og "Til Havs" - hva passer vel bedre enn å henge på Tonerna av Sjøberg (men det må være Jussis innspilling fra 30-tallet!

) - og legger ved alternativt sjøbilde fra nord i landet (Lofotveggen i morgensol, sett fra Vesterålen
esterålen).