iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.069
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå må du være snill med de audiofile, ellers kommer han til å kjøre De musikalske dvergene 24/7 neste helg….
    Du kan dra Bergenseren ut fra Bergen, men ikke Bergen ut av Bergenseren………..er dermed bevist å ikke stemme! 😢

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    1
    Tja nå har vel ikke TA noen tilhørighet til Bergen, jeg derimot ser da gjerne at du tar med deres beste slik at jeg kan oppbevare en backup for deg :cool:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du være snill med de audiofile, ellers kommer han til å kjøre De musikalske dvergene 24/7 neste helg….
    På Qobuz har de Musikalske Dvergene Lola som mest avspilte sang:

Men musikken til Lola, ble den skrevet av The Kinks?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    1
    Tja eieren av tråden virker da å være genuint opptatt av musikk så mulig han får smaken på noe fra Bergen….

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Makrokosmos
    Vet ikke hva som er verst jeg? At tråden blir okkupert av rare bergenser-greier, eller at jeg nå blitt tilbudt et betalt samarbeid med Princess, fordi at algoritmene har blitt skiftet til å finne bloggen min ved søk på nettet etter korte gardiner.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ser at det meste kan diskuteres….. denne gangen gardiner og forskjellig lengde…😎🤣
    Hva er gardiner? Stort sett noe herk og støvsamlere😅🥹
    Plissegardin som enkelt trekkes ned dekker selv glassflaten er jo kun det som skal til👍🏼🎶

Fin rapport om bl.a. dac’er etc gutter😊
    Fortsatt god påske🐣🐥

IMG_9675.jpeg

gismo

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hva som er verst jeg? At tråden blir okkupert av rare bergenser-greier, eller at jeg nå blitt tilbudt et betalt samarbeid med Princess, fordi at algoritmene har blitt skiftet til å finne bloggen min ved søk på nettet etter korte gardiner.

Inngå samarbeid med de så kan du bruke mer penger på musikk hos Bergenseren i Ski…

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.599
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Ser at det meste kan diskuteres….. denne gangen gardiner og forskjellig lengde…😎🤣
    Hva er gardiner? Stort sett noe herk og støvsamlere😅🥹
    Plissegardin som enkelt trekkes ned dekker selv glassflaten er jo kun det som skal til👍🏼🎶

Fin rapport om bl.a. dac’er etc gutter😊
    Fortsatt god påske🐣🐥

gismo
    Siden @iGran oppsummerte så utmerket hvilke forskjeller vi begge opplevde , hadde jeg ikke så mye å tilføye vedr. den lille dac testen. Jeg hadde ventet at Gustard skulle få totalt grisebank , men den kom da tross alt fra det med en viss ære i behold.
    Det sagt, så er Tambaqui i en annen liga - som den bør være også i forhold til pris. Alt puster friere , instrumenter klinger heeeelt ut , med alle klanglige nyanser på plass. Det blir nesten som å sammenligne med en mastertape i forhold.

Og ja, plissegardinen står til godkjent den !

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.232
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal holde opp nå. Ikke sikkert det er så morsomt med slik harselas vedrørende de nye gardinene. Det er tross alt brukt mye tid og penger på nyanskaffelsen. , Det er til og med hentet hjelp fra utlandet for å realisere prosjektet.

Hva får man igjen for all møye?
    Fuzz Fuzz Fuzz, - simsalabim, så er microkosmoset transformert til et sted hvor man finner gardinkompetanse som ikke engang Kvinneguiden kan matche!

Halve HFS går av skaftet og skal mene noe om gardiner! Noen for første gang i sitt liv!
    😆

Sjølsagt mener jeg ingenting om andres gardiner. Jeg bare lot meg rive med.
    Men :
    Skal si du evner å skape engasjement @iGran! 👍😊

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Det fine er at man er gammel nok til å bestemme selv...... (y)

Gardiner.jpg

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Makrokosmos
    På besøk hos Tom-a
    Eksotisk rør-hifi

20250414_185420.jpg

For noen dager siden var jeg på besøk hos @tom-a som inviterte meg til en helkveld med klassisk musikk. Det er veldig hyggelig å få kontakt med andre som følger bloggen her, selvom de ikke skriver så mye ellers på forumet for tiden. Det viste seg også at vi faktisk ikke bodde så langt fra hverandre.

Anlegget består av rør-komponenter sammen med Harbeth SHL5+ høyttalere. Jeg har jo hørt anlegg med rør før, og mitt eget er vel kanskje en slags hybrid. Så det var interessant å få høre hvordan et rør-oppsett som er helt fokusert på rør i nesten alle trinn spiller.

20250414_203147.jpg

Ampen som brukes er fra italienske Mastersound, er stappfull med NOS-rør som nok er mer kostbare sammen enn den integrerte forsterkeren er. Kult når noen tar det helt ut på den måten. Det er 25 såkalte rør-watt man får ut av forsterkeren. Det er jo også vakkert å bare se på rørene når de lyser, både syn- og hørselsansen fikk kobles på.

Rommet er ganske så romslig med flere akustiske tiltak på sidevegger, bakvegg og i taket. Anleggseier bruker ikke DSP i lydsystemet, men har målt rommet og fått ned etterklangstiden og dempet diverse refleksjoner på en god måte. Ikke noe av slike ting som jeg ble forstyrret av ved avspilling. Også god akustikk for vanlige samtaler mennesker i mellom.

20250414_195403.jpg

Kilder i anlegget er streaming og CD, begge koblet til en DAC fra ukrainske Abbas. Dette er en spennende DAC som jeg har lest en hel del om på forum, og som fått mye ros, og som jeg vært nyskjerrig på. Som jeg forstod er det en lignende filosofi slik Audio Note driver med, non-oversampling og ikke noen filter i DACen. Det er også en uDDC reclocker fra Abbas, også med rør som brukes foran DAC. Som man kanskje kan regne ut er det rør av beste kvalitet som Tom har satt inn i disse komponentene. CD-transporten fra Project er vel ganske så velkjent sammenlignet med de andre boksene.

20250414_195412.jpg

Streamern har Tom laget selv med hjelp fra en annen entusiast. Streamern er den lille boksen til venstre på bildet koblet sammen med den store på gulvet som er prosessor hvis jeg skjønte det riktig. Alt kontrolleres fra PC gjennom Audirvana, som også brukes som interface for Qobuz da vi streamet. DAC III fra SW1X som også står på benken ble ikke brukt ved dette besøket. Men jeg er spent på hvordan den høres ut, skal jo være en topp-DAC i følge hva jeg har lest av reviews og på brukerforum.

20250421_192441-COLLAGE.jpg

Når det kommer til lyden så er denne skreddersydd etter eiers ønsker og preferanser. Kanskje mer så enn hos mange andre med ferdige bokser, fordi muligheten med å tweake inn i minste detalj ved rørskifte finnes. Tom har holdt på med rør siden 90-tallet og har et gedigent lager med NOS-rør. Dette merkes også ved avspilling. Lyden er ikke likt noe annet jeg hørt. Og selvom jeg spør meg hva nøytralt egentlig betyr, så tror jeg denne lyden er ganske så langt fra det på flere parametere allikevel. Uten at det trenger å bety noe dårlig i det hele tatt.

Jeg har vært interessert i Harbeth men har aldri fått hørt merket tidligere utenom på hifi-messen i Asker, der det gikk i DSOTM med overflatestøy på LP. Så dette var jeg spent på. Lyden er meget luftig. Det er godt med luft mellom instrumenter og faktiskt mellom tonene også på en unik måte, noe jeg ikke hørt før. Tonene klinger godt ut i rommet der vi satt, og holografien av sangere var som støpt i lydbildet foran meg. Absolutt en av de beste opplevelsene når det kommer til vokal jeg hatt. Den fysiske illusionen av sopranen Teresa Berganza var fantastisk! Her arbeidet anlegget på sitt absolutt beste. Dette vil jeg si også er anleggets Ess i kortärmen.

Det ble også spilt litt orkestermusikk av Mahler og Berlioz. Her fantes den luftige fremføringen fortsatt med god klangfarge, men jeg savnet ett klarare bunnfundament. Det fanns finnes ikke subwoofer, men Harbeth SHL5+ spiller overraskende lavt, ruller av i 20hz registeret et sted ved forsterkning av rommet. Men det blir litt snillere og mangler litt kontroll ved stort pådrag i orkester tutti. Det skal jo sies at det også er noe av det mest vanskelige å få til. Eier som ikke er spesielt begeistret i transistor-komponenter lever godt med dette, og det går an å spille symfonier her uten at anlegget eksploderer.

20250414_214049.jpg

Vi lyttet til pianomusikk, både ting som jeg hadde med meg og som eier tok frem. Det som slog meg ved pianolytting er at lyden nok er tunet med litt annet fokus enn hva jeg selv kanskje skulle ha valgt. En igjen luftig fremføring og utklinging av toner, der både anslag og kontaktslipp av tangenter kommer godt frem. Men som samtidig blir ganske så farget, hvis jeg kan bruke det ordet uten at det blir overdrevet. Pianolyden blir litt mer lik hverandre på forskjellige (gode) opptak. Men det hindret meg ikke fra å bli berørt av Sviatoslav Richters i Schubert D960 ödesmättade 2:a sats for det.

Men gjør det egentlig noe at lyden blir farget/påvirket slik, når man personligen har funnet en lyd man trives så godt med? Jeg tror egentlig ikke det, såfremt man ikke er helt pianofreak som jeg kanskje er til tider, som er ett unntak fra de aller fleste vil jeg tro. Kudos til Tom som både vet og kan sette ord på hva det er han ønsker når det kommer til lydpreferanse, skjønt at alle ikke kan det. Og ved å skifte rør kan man få forandre og skifte fokus i både klang og tydlighet når det trengs. Et ganske så fleksibelt anlegg med andre ord.

5 timer gikk fort, med mye musikk og hyggelige samtaler. Med servering av taffelvann til taffelmusikk, godteri og multe-dessert var jeg godt forsynt. Og når solen gikk ned fikk jeg se den fantastiske utsikten over Oslofjorden. Til Havs med Jussi Björling gikk i hodet mitt når jeg vandret ned mot toget.

Tusen takk for en hyggelig kveld Tom!

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Makrokosmos
    Siste tiden har jeg lest og hørt fra flere at de syntes det ikke skjer så mye på forumet, at de går litt lei og kjeder seg. For noen er det nok bra med en pause iblant.

For egen del forventer jeg ikke å bli servert underholdning på et forum. Heller prøve å bidra med ting jeg selv liker og er interessert i.

Selvom våren er kommen og det har blitt litt mer tid ute i det frie, så er hifi-aktiviteten på et godt nivå her i heimen. Har flere planerte lyttebesøk fremover, både hos meg og hos andre som jeg gleder meg til.
    Om kalenderen er korrekt så kommer noen allerede i dag 🙂.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Siste tiden har jeg lest og hørt fra flere at de syntes det ikke skjer så mye på forumet, at de går litt lei og kjeder seg. For noen er det nok bra med en pause iblant.
    Entusiasme - det er mange som ikke blir smittet
    og sliter med å få ut fingeren når kroppen gror fast
    i egen stol. Man må lette på ræva, komme seg ut og
    hente inspirasjon. Mulighetene er mange (y)

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Makrokosmos
    Du bidrar iallefall med flotte innlegg Mr :) Kudos for det og håper du fortsetter frem over selv om våren er i anmarsj
    Ha en fin dag
    Tusen takk for hyggelige ord @motoren . Det kan både bli mindre eller mer fra meg i vår/sommer. Har fortsatt flere ting jeg tenker på som jeg vil skrive litt om fremover 🙂.

Noe som inspirerer meg er positivitet, de som holder en god tone og er hyggelig med andre. Der er du en inspirasjon @motoren , som i min mening er The positive backbone av HFS 🌟.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.232
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg for min del synes det er mer aktivitet både på og utafor forumet enn på lenge.

Er helt enig med deg, at man kan ikke klage på at det skjer lite hvis man ikke sjøl forsøker å bidra.

Jeg har sagt det før :
    Han der klassiskfyren nede i Follotraktene er et friskt pust på HFS. 😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Langesund
    Jeg for min del synes det er mer aktivitet både på og utafor forumet enn på lenge.

Er helt enig med deg, at man kan ikke klage på at det skjer lite hvis man ikke sjøl forsøker å bidra.

Jeg har sagt det før :
    Han der klassiskfyren nede i Follotraktene er et friskt pust på HFS. 😊
    Det med aktivitet utenfor forum har jeg vært bevist på å holde ved like i mange år. Har mange besøk og også tatt i mot en del. Det er bare hyggelige opplevelser. For hvert besøk blir en litt rikere på både erfaring rundt hifi og på musikken verden.

Vi er en "fargerik gjeng og vi leter etter det som gir en størst glede, og det er vel kanskje det som gir den største drivkraften på å dra rundt. Se ande oppsett og metoder er spennende.
    Mener jo at det å bade i egen fortreffelighet ikke er så smakelig for de andre. Det å ha sterke meninger er jo bra, men det må også godtas at andre mener noe annet.

På forum er nok mine bidrag rundt hifi avtagende, da det blir mye repetisjon.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Makrokosmos
    Ja, jeg skjønner at når man har vært medlem på et forum i 10-15 år så kanske man ikke har så mye nytt å melde om. Samtidig kan jeg overraskes over hva lite som er prøvd ut, av både små endringer og musikk hos diverse brukere. Som ikke trenger å koste noe eller lite å oppdage. Men man får jo gjøre akkurat slik man vil, ihvertfall hjemme i anlegget.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.394
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Gardin inspeksjon og sitteavstand innmåling på Kålbotten.
    20250422_143817.jpg

Idag var det dags for retur møte med iGran men på bortebane nå. kjørte til angiven adresse men måtte ringe opplysingen og blev møtt ute på veien av en erfaren SOS mann :oops:
    Først litt vising rundt det er mye plater her også:LOL: men en meget koselig liten leilighet med en åpen løsning kjøkken/stue/lytterom med god størelse/akustikk(y)
    Vi begynte med streaming først ut ett klassisk stykke jeg ikke husker? (hjelp meg her) ingen tvil om att dette funker veldig bra til store orkesterverk med god seperasjon/dybde og dynamikk. fortsatte med en asiatisk syngedame som fikk demonstrert att vokal området sitter godt og fin tonal balanse.
    Videre med noe elektronika musikk? som fikk vist frem att ambience/atmosphere følelsen er der også.
    To spor som jeg plukket selv var Sade "Sweetest Taboo" og Tool "Pneuma" her syns jeg på begge sporene det fallt igjennom litt, fikk ikke frem kroppen/fyldigheten som jeg er vant og høre her blev litt lettvekter klasse, neste gang skal jeg ta med vinyl utgavene og sammenligne med streamingen.

Vaffel pause nå😋 som blev servert med brunost, jeg har ikke kommet så langt i integreringen enda:rolleyes: så det blev syltetøy for meg.

Over på vinyl nå, for en tanks til drivverk😲 synd den er satt opp med utdatert arm bare😄
    20250422_173220.jpg

Her begynte vi med jazz Somethin' Else "Autumn Leaves" er ett kjent spor med nydelig blås og særlig når alto saxen kommer inn, dette hørtes meget troverdig ut og med stedværelse.
    Beethoven's 5 er ikke ens for meg ett ukjent stykke dette var storslaget fremført👏
    20250422_164138.jpg

Ett annet klassisk verk på vinyl også. Djevels koret på Carmina Burana var imponerende:devilish: koret har dybde og seperasjon langt bak på scenen med slagverk og puker i front i lydbildet.
    Så noen medbrakte plater vi begynner med den som flere har har omtalt i det siste Tingvall Trio og Vatten Saga her får anlegget vise frem en annen sterk side som det blitt lagt vekt på Piano tangenter! tempoet flytet og klangen er meget god.
    Jason Isbell Elephant plata tok jeg med for og få bekreftet att jeg mener den 10years remaster er god i lyden, dette mener nok Granen også;)
    Til slut trur jeg kanskje jeg konvertert iGran litt over på pønk:cool: Stranglers blev spillt Nice n Sleeze og Hanging Around er vel også her vant med lite mere kjøtt på beinet, men dette funker meget bra og lyden er god(y)
    Er vel første gang jeg lytter til ett oppsett med gode stativ HT og en godt integrert sub, det var morro.
    20250422_173206.jpg

Til slutt gardinene ikke noe og utsette på og lytte avstånden syns jeg er best der iGran selv har plassert stolen👌
    Ett meget godt sammensatt anlegg du fått til med nydelig produkter.
    Takk for idag, det er lett og umgås😍

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.599
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for at dere deler. 👍🙂
    Mye bra musikk. Må vel dublere Isbell forstår jeg.
    Vi fikk høre 10 kroners plata m. No5 m. Karajan vi også, og den er det futt i!
    Bra at gardinene funker, men veeldig synd med den UTDATERTE Kuzma-armen.
    🤣🤣🤣
    Selgeren som kom med den frasen om Kuzma armen i et forsøk på å selge noe annet kan bare takke seg selv for at det blir fleipet med i ettertid. Kuzma lager fremdeles en av de aller beste armene på markedet ( men , det vet vi jo.) ☺

tom-a

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Antall liker
    562
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos Tom-a
    Eksotisk rør-hifi

Vis vedlegget 1115746
    For noen dager siden var jeg på besøk hos @tom-a som inviterte meg til en helkveld med klassisk musikk. Det er veldig hyggelig å få kontakt med andre som følger bloggen her, selvom de ikke skriver så mye ellers på forumet for tiden. Det viste seg også at vi faktisk ikke bodde så langt fra hverandre.

- kopierer ikke alt pga.lengde -

5 timer gikk fort, med mye musikk og hyggelige samtaler. Med servering av taffelvann til taffelmusikk, godteri og multe-dessert var jeg godt forsynt. Og når solen gikk ned fikk jeg se den fantastiske utsikten over Oslofjorden. Til Havs med Jussi Björling gikk i hodet mitt når jeg vandret ned mot toget.

Tusen takk for en hyggelig kveld Tom!

Takk selv for hyggelig kveld og lyttebesøk, I! Fint å treffe deg, din entusiasme for hifi og musikk, alt pakket inn i fin seriøsitet:geek:. Veldig gøy å snakke litt klassisk musikk til en forandring. Planen var jo også en ren klassisk seanse hvor du kunne få litt luft etter all denne progrocken:giggle:

Og takk for rapport! Nå er du kanskje litt høflig og forsiktig i stilen, for litt annerledes var det nok. Jo, hos meg går det i rør - og ellers i ganske bevisste kompromisser - en 8" er og blir kun en 8". Om jeg skal bringe inn en metabetraktning, så er reisen i hifi: i) lese og høre mange oppsett for å forstå hva en liker av lyd, ii) skalere til rommet man har tilgjengelig og så iii) finne forsterker-høyttalerkombinasjon som fungerer "tilnærmet perfekt".
    Første punkt kan vise seg å være en evig reise - lett å kaste seg på hesten og ri i alle retninger. Om man kan konkludere på punkt i), så gjenstår å finne den hellige treenighet: rom, høyttaler og forsterker. Må trolig tenkes som et samlet hele, der ligger vanskeligheten. Så kan man koble på front-end, arbeide med rommet og så dette med kabler da. Alt rundt et bankende hjerte i sentrum selvsagt - disse glødende. livgivende rørene.

Det falt seg vel slik at jeg kom til å "disse" tranistor litt ved et par anledninger der i dialogen :) Dette henger sammen med min reise og egen konklusjon på punkt i) - for meg blir transistorforsterkning tonalt noe blek, utklinging markert, men avkortet - samt at transistor for meg fornemmes å ha en tendens til å stykke lydbildet opp, som puslebiter i et puslespill på en måte. Rør bringer for meg klangfarge, et organisk tilsnitt og flyt i musikken - puslespilleffekten fordufter, og musikken kommer i flytsonen på en måte. Ikke for det, jeg har et par transistorforsterkere. De har også sine sterke sider, og jeg har nok ikke hørt de beste, men nevnte karakteristikk slår meg ofte. Enhver må få ha sin smak, og dette er nå engang min. Gyldighet for andre? Ikke nødvendigvis. Det er ikke farlig å være uenig om preferanser.

Men med rør og forvrengning løper vi inn i interessante spørsmål, bl.a.: Er transistor en nøytral referanse? Målt i form av forvrengning synes svaret å være et "ja ". Lyttemessig - med en lytter involvert - ikke så åpenbart for meg. For som lytter betraktet, finnes det noen objektiv referanse på pianolyd f.eks? Stereolydbildet er en illusjon, opptakskvalitet (og opptaksrom) varierer, tekniker er inne og skrur lyd, signalkilde produseres, signalkilden skal gjennom alle anleggets komponenter, så bli påvirket av lytterrommet for så endelig å treffe lytteren. Et piano høres forskjellig ut i ulike rom. Bytt opptaksmikrofon (plassering), og det gir en ny karakter i instrumentet. Om man spør en konstruktør av utstyr hva som er (den absolutte) pianolydreferansen, så er ikke svaret der - for hvor er det nøytrale punkt som skal gå upåvirket igjennom den kjeden som er listet over? Så vi ender med form for Platonsk ideforståelse (hulelikningen) av hva som er "korrekt" pianoklang - hvilket igjen indikerer at vi befinner oss i det subjektive landskapet, dannet av egne erfaringsreferanser. Spill av 10 forskjellige pianoopptak og du får 10 forskjellige pianolydformidlinger. Generelt sett tror jeg vår egen referanse ofte er lyden en har hjemme - en form for anker i lydorienteringen til hver og en av oss.

I tråd med ånden og inspirasjonen i denne tråden tillater jeg meg å nerde litt mer:) Så (hvordan) farger rør? En refleksjon: Når jeg streamer er det 12 rør i kjeden - DDC- DAC - integrert forsterker. 10-11 av disse er ulike typer rør, hver med sin egen tekniske spek. Så hypotetisk, hvis rør farger - hver av disse 10 bringer farger til torvs - ender vi ikke da opp med ... grått? Det første røret farger, denne fargen blir så forsterket og farget på ny med en ny farge i rør nr 2, som så blir nyfarget på nytt i rør 3 - og vi skal gjøre dette hele 10 ganger - det skulle bli en eksponensiell utvikling i forsterkning/påvirkning i farger i sum - om ikke resultatet da ble noe litt upresist og utydelig? Er det mulig å høre på denne fargekakafonien av 10 rør som alle farger etter tur? Når klokkene klinger i Symphonie Fantastique - som vi spilte - så hørers de i mitt hode 100% troverdige ut - virkelig realistiske! Så hva betyr det at rør farger? Ikke at jeg kan besvare det. Det rareste av alt er at om man bytter 1 av disse rørene i denne kjeden (primært signalrør eller likeretterrør), så kan det høres. Så jeg tweaker de alle, av interesse og nysgjerrighet og for det å finne de gode kombinasjonene - og vokaler er det beste arbeidsinstrumentet :)

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg at piano farges med en gjennomgående farge i oppsettet mitt. Til det mener jeg å høre at ulike opptak fremstår som godt differensierte. Men jeg ser ikke bort fra at det kan ligge en markør i klangkarakteristikken slik som du beskriver og merker deg, og som jeg ikke reagerer på av "gammel vane". Men så er det heller andre ting jeg tenker kan gjøres noe bedre i oppsettet. Hehe, noe vi kanskje må følge opp som intereassant dialog?

Og velkommen inn i rørenes verden selv! Du har selvsagt gjort den amatørtabben (humoristisk ment) å gå all in på dette ene røret - ECC88 - 6 stk i preamp og 4 stk i dac... Vet ikke om du trenger en matchet kvartett i dac'en, men håper at de 6 i preamp kan deles opp etter funksjon. ECC88 er mitt dypeste rørstudium - jeg tror jeg har ca. 25 ulike NOS typer pre 70-tallet, og har ikke rukket å høre de alle - men for dette røret er menyene fra rørfabrikkene helt på tampen av 50-tallet og tidlig 60-tall meget bredt og sammensatt - fra mer frodige amperex/bugle boy til telefunken Cca, som rasehest på ytterste transparente fløy. Men dessverre med mangler i mellomtonen sistnevnte, så der skal/bør du ikke gå med pianomusikken (..men kanskje med symfonisk - tutti - musikk, med en Siemens Halske variant som en potent runner up, eller nr 1). Det finnes også et russisk rør, 6N23P, som kan være virkelig bra, dog årgang/fabrikk er tildels viktig. Og det er en del juks der ute på rørmarkedet nå, så litt reasearch er viktig. Endel rør med "skjevheter" tilbys i økende grad nå som NOS-bestanden skrumper som funksjon av tiden som går. Og som nevnt, vi kan sikkert få testet noe i dine Luxmans så du får orientert deg litt - for nå, etter lytten hos meg, er du selvsagt klar for litt mer farger, og presisjon? :cool:(samt at det rommet ditt bør måles for en forståelse av bidraget fra det).

Siden du avsluttet så poetisk med Jussi og "Til Havs" - hva passer vel bedre enn å henge på Tonerna av Sjøberg (men det må være Jussis innspilling fra 30-tallet!;)) - og legger ved alternativt sjøbilde fra nord i landet (Lofotveggen i morgensol, sett fra Vesterålen

Lofotveggen i  morgensol (fra Vesterålen).jpg
    esterålen).

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Makrokosmos
    Tusen takk for besøk @Cash 63 ! Det var meget hyggelige timer som gikk fort i prat og musikk. Enig i alt du beskriver egentlig. Å sammenligne mine høyttaleres lyd med dine, blir som å sammenligne Sigvard Marjasin (dverg) med Svullo (fetto) i størrelse og trøkk 😎. Glad du trivdes både med musikk og vaffler.
    20250422_214344-COLLAGE.jpg

For den som lurer på hva for musikk jeg spilte i dag:
    1. Berlioz - Symphonie Fantastique med Dudamel
    2. Youn Sun Nah - Lament fra albumet Lento.
    3. Too many Sooz - Warriors
    4. Orff - Carmina Burana med Jochum.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.069
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig kjekt å lese om besøket fra cash, og interessant å lese tom-a sine refleksjoner om rør! Det er likevel vanskelig å ta cash sine synspunkt på alvor. Man skal som kjent aldri ta seriøst synspunkt fra personer som ikke liker vafler med brunost 😆

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Gardin inspeksjon og sitteavstand innmåling på Kålbotten.
    Vaffel pause nå😋 som blev servert med brunost, jeg har ikke kommet så langt i integreringen enda:rolleyes: så det blev syltetøy for meg.
    Ser ut som du hadde en fin opplevelse i dag....og noen ganger er den første ;)

Vaffel + bremykt + brunost + syltetøy + pølse = en fin tradisjon (y)

vaffel_cash63.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.232
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Selgeren som kom med den frasen om Kuzma armen i et forsøk på å selge noe annet kan bare takke seg selv for at det blir fleipet med i ettertid. Kuzma lager fremdeles en av de aller beste armene på markedet ( men , det vet vi jo.) ☺
    Det blir jo enda mer komisk når man vet at det ble solgt Kuzma av samme forhandler mindre enn ett år tidligere. 🙈😆

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.232
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken forhandler er dette?
    Det er ellers seriøse folk, og det var antagelig mest en uheldig formulering vil jeg tro. (var ikke tilstede da det ble sagt)
    Jeg velger å ta det som en humoristisk glipp. Det er ingen som har lidd skade av det. 😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn