Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Lyst til å teste sub'ene med litt "punchy" bass så kan du jo sjekke ut denne du som har Wimp:
    Living On Video (Alex M. Remix) av Lazard i WiMP: wimpmusic.com/track/4127540

God fornøyelse :)
    Har sjekket meg ut på Facebook forstår jeg he he, har du ikke link til tidal da.

Mvh Imagine.
    å Svarte man dette var punsh i ja + jeg satte klipchene mine rw-10 d på punsh og ;)

Hunden gikk og la seg i buret som han bruker når far herjer på anlegget , enda har jeg ikke klart og bunnet noen av subwoofrene mine , noe jeg synes er bra når jeg tenker vor høyt jeg har spilt på musikk og ikke minst film :cool:

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.613
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lyst til å teste sub'ene med litt "punchy" bass så kan du jo sjekke ut denne du som har Wimp:

Har sjekket meg ut på Facebook forstår jeg he he, har du ikke link til tidal da.

Mvh Imagine.
    Trodde wimp og tidal var det samme jeg, bruker Spotify selv så var litt på gyngende grunn når jeg lette meg frem til linken :p

Nei ikke sjekket Facebook, men siden du tweaker litt med plasseringer etc tenkte jeg det kunne være moro ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.613
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Mvh Imagine.
    Trodde wimp og tidal var det samme jeg, bruker Spotify selv så var litt på gyngende grunn når jeg lette meg frem til linken :p

Nei ikke sjekket Facebook, men siden du tweaker litt med plasseringer etc tenkte jeg det kunne være moro ;)
    Her er dem visst på Tidal også :)
    http://tidal.com/track/4127540

Ja den får basselementene til å jobbe i rytme den ;)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine.

å slik ja har holdt på litt med subwoofrene mine i det siste , men fant beste opptimale plassen for dem nå , og jaggu er di spreke disse 2 stk 10 tommerene jeg har og 12 tommeren går sinnsykt dypt. Du skjønner slik di står nå , så slår di mot bak sofaen min jeg har sofaen min nesten en halv meter i fra bak vegg. + bass portene mine står den veien , så på film ta trans formers 4 der lockdown knuser gang broen den har syk bass , og jeg merker den begynner borte ved subwoofrene , og går rundt heile sofaen og nuller seg ut etter di har gått nesten 360 grader rundt i rommet utrolig tøft og høre på ;)

Mvh Imagine.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.613
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Mvh Imagine.

å slik ja har holdt på litt med subwoofrene mine i det siste , men fant beste opptimale plassen for dem nå , og jaggu er di spreke disse 2 stk 10 tommerene jeg har og 12 tommeren går sinnsykt dypt. Du skjønner slik di står nå , så slår di mot bak sofaen min jeg har sofaen min nesten en halv meter i fra bak vegg. + bass portene mine står den veien , så på film ta trans formers 4 der lockdown knuser gang broen den har syk bass , og jeg merker den begynner borte ved subwoofrene , og går rundt heile sofaen og nuller seg ut etter di har gått nesten 360 grader rundt i rommet utrolig tøft og høre på ;)

Mvh Imagine.
    Ja da er det moro å se filmer tenker jeg ;)
    Og det beste med slike småtiltak er at de er gratis!

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine.
    Ja da er det moro å se filmer tenker jeg ;)
    Og det beste med slike småtiltak er at de er gratis!
    ja så absolutt litt små justeringer av høyttalere kan gjøre under verker + at det er gratis når man gjør det selv :)

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Da drar vi på kino og ser på fast & fourius 7, dette er på Bergen kino og håper vi ikke får den samme dårlige opplevelsen som sist gang :)

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Beste filmen hittil i serien , lyden var høy og veldig skarp lyd , det var trøkk i bassen men denne kunne vert 10 ganger bedre for min del. Savner detalijene man får hjemme , lyden treffer riktig bassen kjennes og høres bedre osv osv. Film 10\10 lyd 4\10

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    I dag blir det mye musikk spilling , er rene drit været her i bergen. Til og med bikkja giddet ikke mer enn utenfor døren i dag , og han har lagt seg i sengen vår under dynen av alle ting , men skjønner det godt på slik regnværs dag :)

DSC_0040.jpg

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Tidlig oppe i dag jeg og bamse , hadde på radioen i mårres og han likte tydeligvis ikke musikken , låten var ikke så bra er enig med han.

DSC_0041.jpg

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du fått skaffet deg målemikrofon for å sette igang med å lære hvordan dette brukes til du skal igang med det nye rommet. Tar litt tid å sette seg inn i det. Tok dette opp litt tidligere i tråden din husker du...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har du fått skaffet deg målemikrofon for å sette igang med å lære hvordan dette brukes til du skal igang med det nye rommet. Tar litt tid å sette seg inn i det. Tok dette opp litt tidligere i tråden din husker du...
    Skal i løpet av uken her på litt handling , og da skal jeg skaffe meg sikkelig målemikrofon , for tiden holder jeg på og ser litt på rew og hvilken muligheter den har. Er rew det beste programmet der ute å bruke :)

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    REW er i vertfall et program som er mye brukt og som er godt kjent for flere her inne og der ute. Så om det er det beste kan jeg ikke svare på, men det er et program du kan få mye hjelp til å forstå.

XTZ room analyzer er et annet ett som mange bruker , men det kjenner jeg ikke til.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    REW er tingen!
    gratis, fullt av funksjoner og masse info og brukerveiledning tilgjengelig på nett.
    har også mulighet til å generere og eksportere korreksjonsfiler til mange forskjellige digitale EQ bokser, som er gull verdt når det kommer til bass!

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ja at rew har mange funksjoner skal være sikkert og vist , men har sett veldig mange bruker dette , og mikrofonen som retep nevner her xtz room analyzer skal gå godt i lag med rew. Eller bør jeg satse på en anen mikrofon ?

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    XTZ room analyzer er et fullt program med mik.

Vet IKKE og sier IKKE at den mikken kan brukes med REW. Jeg bruker selv REW med minidsp UMIC.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legger du til et mikrofon stativ så har du alt du trenger for å utforske denne verdenen... Ååååjja du må ha litt tid

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Legger du til et mikrofon stativ så har du alt du trenger for å utforske denne verdenen... Ååååjja du må ha litt tid
    Ok vet du har peiling på mic og rew , kan du linke meg til den mikrofonen. Så skal jeg se på den for som du sier trenger jeg tiden for og lære , men jeg lærer fort innen det tekniske. Takk for alle rådene retep det setter jeg pris på :) Og jeg skal kjøpe stativ :)

Mvh Imagine

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    UMIK-1 | MiniDSP
    UMIK-1 setup with REW

minidsp har også mange andre produkter som du sikkert kunne likt hvis du er ute etter relativt sytalaus romkorreksjon, f.eks dirac romkorreksjonsbokser ;)
    Takker bjarnetv da skal jeg se litt på den , har ikke hatt så mye og gjort med slik dsp men for nok bruk for den også , så fram med lommeboken blir det :)

Mvh Imagine

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Får du ikke kjøpt mikrofonen i norge , jeg liker ikke og handle fra utlandet , hva gjør jeg vist den kommer fram ødelagt ?

Mvh Imagine

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    Men den trenger mikrofonforsterker for å kunne brukes til måling, og kommer ikke med individuell kalibreringsfil.
    Umik'en er plug and play.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Men den trenger mikrofonforsterker for å kunne brukes til måling, og kommer ikke med individuell kalibreringsfil.
    Ok er umik plug and play går jeg for en slik enkelt og greit :)

Mvh Imagine

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Men skal du ikke bruke eksternt lydkort slik at du har muligheten til å kjøre loopback..?

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.444
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ok er umik plug and play går jeg for en slik enkelt og greit :)

Mvh Imagine
    Jeg bruker UMIK-1 USB på IPad med software fra SignalScope Pro
    Kjøpte en pakke fra AppStore, fungerer veldig bra, noen kroner for pakka, men det glømmer man fort, når lyden blir bedre i lytterommet å romproblemene blir avslørt og rettet på så godt som mulig det går an. ;D

Her er det også loopback....;)

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    Men skal du ikke bruke eksternt lydkort slik at du har muligheten til å kjøre loopback..?
    ja det er et godt poeng!
    hvis du skal finne ut av faseforskjeller og delay trengs nok et eksternt lydkort.

ting blir jo naturligvis litt mer komplisert med henhold til oppsett og kalibrering, men det er vel overkommelig?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ja skal få til dette gutter er jo utrolig med kunnskaper mange folk har her inne på hfs , men jeg skal bruke mikrofonen i oppsettet her hjemme for og lære meg litt mer om rew osv osv. For da er jeg bedre forberedt når jeg kommer til det kommende lytterommet :)

Mvh Imagine

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    greien med loopback er at man kjører en phonokabel i loop på lydkortet mens man måler for å få nøyaktig tidsforsinkelse på signalet.
    man får dermed opp nøyaktig fase og avstand (tidsforsinkelse) til de forskjellige elementene som skal måles.
    veldig praktisk hvis man f.eks. skal stille delay på en sub som skal integreres med hovedhøyttalerene.

for å kunne ta en loopback måling er man avhengig av å bruke et eksternt lydkort til å drive målemikrofonen, og ikke usb, slik som f.eks umik.

hvis du uansett skal kjøpe deg et eksternt lydkort til anlegget, så er det bare å passe på at den har utgang for phantompower til å drive en mikrofon, så er du safe.

i så fall kan du enten kjøpe den behringer mikrofonen terje linket til, eller en kalibrert utgave fra cross spectrum labs hvis du vil ha helt nøyaktige målinger.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    greien med loopback er at man kjører en phonokabel i loop på lydkortet mens man måler for å få nøyaktig tidsforsinkelse på signalet.
    man får dermed opp nøyaktig fase og avstand (tidsforsinkelse) til de forskjellige elementene som skal måles.
    veldig praktisk hvis man f.eks. skal stille delay på en sub som skal integreres med hovedhøyttalerene.

for å kunne ta en loopback måling er man avhengig av å bruke et eksternt lydkort til å drive målemikrofonen, og ikke usb, slik som f.eks umik.

hvis du uansett skal kjøpe deg et eksternt lydkort til anlegget, så er det bare å passe på at den har utgang for phantompower til å drive en mikrofon, så er du safe.

i så fall kan du enten kjøpe den behringer mikrofonen terje linket til, eller en kalibrert utgave fra cross spectrum labs hvis du vil ha helt nøyaktige målinger.
    He he dette ble litt mye for meg nå , hva er lettest og har best nøyaktig måling ? , spectrum lab har jeg også holdt på med litt.

Mvh Imagine.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    What the hell hva om jeg kjøper begge mikrofonene , umik vil passe nå så jeg får prøvd meg ut litt her hjemme i stuen sammen med rew , så bhreinger mikrofonen kan jeg bruke med ekstern lydkort når det kommer til lytterommet , hørtes det ut som en grei plan mikrofonene hadde såpass grei pris :)

Mvh Imagine.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    umik'en er uansett enklest å begynne med og lett å selge, så det går nok fint

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    umik'en er uansett enklest å begynne med og lett å selge, så det går nok fint
    Ok takk får rådet folkens, hva skulle jeg ha gjort uten dere :) mikrofonene blir kjekke å ha liggende begge av di når jeg tenker meg om :)

Mvh Imagine

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn