Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, jepp, det var forståelig Imagine. Og forsåvidt kjent.

Men har hørt at noen recievere kutter sub (LFE) og setter HT til large når "pure direct" benyttes. Men det vil jo vise seg når vi kobler opp.
    Vil jo helst at sub beholdes, han har relativt små front HT.
    Alternativet er vel å benytte pre out til sub, men blir for mye styr å måtte bytte tilbake til LFE når han skal se film.
    Subwoofer/subwoofrene skal brukes sub out på forsterkeren , vist det er små front høyttalere , center og surround bør alt settes på 80 hz så prøver dere fram. Er bare og spørre viste det er noe dere lurer på :)

Mvh Imagine
    He, he, tror vi snakker litt forbi hverandre.

Er ikke bekymret for surrounddelen. Det er når/hvis han vil kutte alt "fjas" når han kun lytter i stereo, spørsmålene mine kommer inn i bildet.
    Ønsker da å kun spille med fronter og sub, MED delefilterinnstilling og riktig sub-nivå.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se om denne kinoampen har mulighet for å bypasse fronter. Eller om den har ulike muligheter for korreksjon.

Mine to kinoamper har hatt noe som heter front bypass og Audessy L+R og begge har ulike nivå av korreksjon.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ja som retep sier her sjekk ut det , eller som må du kjøre stereo da får du fronter + subwoofer , når jeg kjører direct eller pure direct slår alt seg av inkludert subwoofere. Men det skal det også gjøre for pure direct og direct er laget for dette og spille renest mulig uten noe tull fra andre ting.

Mvh Imagine

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    1
    ....... , når jeg kjører direct eller pure direct slår alt seg av inkludert subwoofere.

Mvh Imagine
    Akkurat det jeg vil unngå siden han har så små fronter. Vil kjøre med sub og highpass på frontene for å avlaste de, som Hutsefruts nevnte tidligere.
    Men finner ut av det om et par ukers tid når han har fått alt utstyret.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    ....... , når jeg kjører direct eller pure direct slår alt seg av inkludert subwoofere.

Mvh Imagine
    Akkurat det jeg vil unngå siden han har så små fronter. Vil kjøre med sub og highpass på frontene for å avlaste de, som Hutsefruts nevnte tidligere.
    Ja dette må dere få sjekket er en stund siden jeg har hatt yamaha i hus. Men dere finner fort ut av dette. Vil kjøre med sub og highpass på frontene for å avlaste de, som Hutsefruts nevnte tidligere ? Ja da må dere kjøre ren stereo uten pure dirct , og slå av eq i menyen dette går ant det vet jeg.

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    En gammel klassiker som er verdt og høre på i litt høye volumer :)

Mvh Imagine

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1

Mvh Imagine
    Innstillingen Through og Front bevarer HPF, og er et par muligheter som skrur av romkorrigering/EQ. Through skrur av for alle kanaler og Front kun for front høyttalerne.

Når det er sagt så ville jeg ha kjørt kalibreringen som vanlig og i etterkant jobbet med PEQ til det låter bra for dere med musikk. Låter det ille på musikk så blir det heller ikke noe bedre til film.
    YPAO er rå til å dra hardt i spakene og det låter gjerne hardt og spinkelt uten å ha justert noe i etterkant. F.eks drar den på med 5-6db økning i 4khz-8khz område (rimelig konsekvent). Så bruk litt tid og kjør målinger med f.eks REW om dere har muligheten til det og tweak til ønsket resultat.
    Når det kommer til delingen så er 80hz et utgangspunkt man kan jobbe ut fra, men prøv gjerne høyere...

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    1

Mvh Imagine
    Innstillingen Through og Front bevarer HPF, og er et par muligheter som skrur av romkorrigering/EQ. Through skrur av for alle kanaler og Front kun for front høyttalerne.

Når det er sagt så ville jeg ha kjørt kalibreringen som vanlig og i etterkant jobbet med PEQ til det låter bra for dere med musikk. Låter det ille på musikk så blir det heller ikke noe bedre til film.
    YPAO er rå til å dra hardt i spakene og det låter gjerne hardt og spinkelt uten å ha justert noe i etterkant. F.eks drar den på med 5-6db økning i 4khz-8khz område (rimelig konsekvent). Så bruk litt tid og kjør målinger med f.eks REW om dere har muligheten til det og tweak til ønsket resultat.
    Når det kommer til delingen så er 80hz et utgangspunkt man kan jobbe ut fra, men prøv gjerne høyere...
    OK, takker!
    Så man har mulighet til å tweake det YPAO gjør i etterkant? Det er ikke slik at når man velger "manual eq", så begynner man fra scratch??
    Og er det ikke mulighet å programmere/velge forskjellige settinger?

Har REW og mikrofon, så kontrollmålinger blir det.

Må man korrigere noe for sub for de forskjellige modusene? Tenker på at i surround så kjører den med 10 dB ekstra i forhold til i stereo?? Eller er dette noe som justeres automatisk?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1

Mvh Imagine

OK, takker!
    Så man har mulighet til å tweake det YPAO gjør i etterkant? Det er ikke slik at når man velger "manual eq", så begynner man fra scratch??
    Og er det ikke mulighet å programmere/velge forskjellige settinger?

Har REW og mikrofon, så kontrollmålinger blir det.

Må man korrigere noe for sub for de forskjellige modusene? Tenker på at i surround så kjører den med 10 dB ekstra i forhold til i stereo?? Eller er dette noe som justeres automatisk?
    Ja, og det er her YPAO viser sin fleksibilitet i forhold til konkurrentene med at man beholder endringene som gjøres i tidsdomene selv etter at man "tweaker" i PEQ'en. Audyssey må man klemme til å kjøpe et "pro-kit" for å kunne få til det samme.
    Du kan starte fra scratch eller kopiere 1 av filtrene som YPAO har valgt å sette for en av modusene f.eks Natural, og jobbe ut fra den. Natural, Through, Flat og manual er valgmuligheten du har (mulig det er flere og, husker ikke helt da det er en stund siden jeg hadde Yamaha prosessor i huset) og kan velges alt ettersom hva som man har lyst til.

Ja riktig, med REW er det bare å dundre løs og måle og justere :)

Nei, du kjører en kalibrering og det er det. De andre modusene blir kalkulert fra den kalibreringen som du gjør initelt, og trenger dermed ikke kjøre flere.
    Dette med 10dB ekstra skjer automatisk, da LFE sporet er det som er 10dB lavere. Musikk har ingen LFE spor.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hva var denne linken man skulle registrere umik-1 for og få rette innstillinger til min maskin

Mvh Imagine

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Her:

UMIK-1 | MiniDSP

tast inn serienr på umik og så må du lagre filen en plass du finner den igjen.
    Det er her jeg har problemer det kommer opp exstra vindu med fult av tall ???

Mvh Imagine
    Du kan kopiere det inn i en tekstfil (f.eks notepad) og lagre den, eller så har du sikkert muligheter til å lagre siden i nettleseren som en tekstfil på PC'en din.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    høyreklikk og velg lagre som. du skal lagre filen som .txt-fil.

nei, legg filen på skrivebordet, og start rew.

da vil rew se at du har umik og spørre etter filen.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Synes dette var en plug and play mikrofon , men dette kjenner jeg blir litt :mad: av , jeg la filene her fram så jeg ser di. di med tallene 700 osv osv er vanlig kalibrering fil og 90 graders kalibrering fil

Skjermbilde 4.jpg

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    har lastet det ned nå men rew spør ikke automatisk etter filer

Mvh Imagine

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det er ikke noe problem:

1. det er denne filen du skal bruke
    OhkiDZ5.png

_ikke_ den med 90_deg etter.

2. start rew

3. velg denne opsjonen i programmet
    sm9VWcP.png

4. start rew igjen, nå spør det etter filene.

5. klikk ja
    xSROMnj.png

6. klikk ja igjen
    kOHCkjQ.png

7. gå til skrivebordet ditt og velg den korreksjonsfilen som ikke sluttet med _90deg

du har nå lagt inn mikrofonen, men må nå sette lydkilde og input.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    DEL 2

1. gå hit
    ytItCF8.png

2. dette vinduet popper opp
    kOvYU9P.jpg

3. gjør som kongen befaler
    leeBrut.jpg

lukk deg ut av vinduet.

del 3 følger straks

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mik må vel være koblet til pc før du starter REW. Jeg gjør det i vertfall slik.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ok da har jeg dette klart og første måling kommer av frontene i morgen , tusen takk skal dere ha gutter , da blir det spennende og se hvordan frontene oppfører seg i rommet i morgen ;) Skjenner jeg er litt små nervøs men også spent , så i morgen skal jeg ta min første måling. Nå tar jeg kvelden men er tilbake i morgen :)

Mvh Imagine

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    må reboote her, men del 3 kommer etterpå. du skal bare levelmatche til 75-85db nå så er du igang å måle, kanskje retep kan bistå deg videre siden jeg ikke har prosessor mellom pc, anlegg og umik?

brb reboot

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    må reboote her, men del 3 kommer etterpå. du skal bare levelmatche til 75-85db nå så er du igang å måle, kanskje retep kan bistå deg videre siden jeg ikke har prosessor mellom pc, anlegg og umik?

brb reboot
    Bare og legg det ut her det så har jeg det klart til i morgen , takker alle sammen for hjelpen :)

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er en del ting til du må gjøre. Sette mic volum til 12dn. Default er 20. Nå har jeg en annen utgave REW. Men slik er det for meg.

Trykk på GENERATOR, sette mic volum til 12db. Velg pink noise. Trykk på play, nå skal du ha rosa støy ut av hlyttalerene. Trykk på SPL Meter. Trykk på den røde knotten. Nå får du opp tall som viser nivå ved mikrofonen. Skru opp eller ned på volumet til du ser 75-80db. Trykk på measure knotten. Velg her hos lange og hvor mange sveip du vil ta. Lenger sveip er bedre men tar tid. Sveipene er ikke morsomt å lytte til. Jeg kjører stort sett 2 sveip på 20 sek pr sveip.

Når eg justerer bass så bruker jeg lenger og mere db.

Pass på å plassere mik med så lik avstand fra høyttalere som mulig. Har mye å si for hva som skjer over 5000hz. I vertfall 10000hz.

Ikke flytt på mik eller volum gjør du det så bør du nivå matche mik på nytt.

Lykke til imorgen.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    men hvordan kan han måle venstre og høyre høyttaler hver for seg når han har prosessor mellom?

jeg bruker minidsp og muter bare de kanalene jeg ikke skal måle der.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    DEL 3

1. slå volumet på prosessoren/preamp helt av med fjernkontrollen

2. gå inn i rew, og gjør dette
    rewrewrew.jpg

3. du skal da se dette. snakk og aier for å se at den leser av hvor mye lyd det er i rommet
    K4Wr3jD.png

4. gjør dette
    qQ7a20M.jpg

5. og sett nedtrekksgardina til 'pink noise'
    LyC0S6w.jpg

6. sett -20 til -12, og se til at det er fullrange og trykk play

rew-01.jpg

7. følg med på SPL meteret mens du sagte øker volumet på preampen eller prosessoren din til du ser cirka 80dB på meteret.

JfRnmCu.jpg

8. skru av pink noise generatoren ved å klikke på "play-knappen"

9. lukk vinduet for spl og generatoren
    QhlzCu9.jpg

10. klikk på measure
    mT3E3UC.png

11. sett disse verdiene og klikk "Start measuring"
    a0CzXG0.jpg

12. stapp knyttnevene i ørene mens målingene pågår.

neste del handler om å formatere frekvensresponsgrafen for å vise den her.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nice folkens takk retep , hustefruts og alle andre for dette setter stor pris på dette , nå skal dere få første måling av frontene i morgen , jeg starter med det og lærer meg med frontene først , så begynner jeg med front og center osv osv bygger meg oppover. Så da blir det umik-1 i pcen og hdmi fra pc og til hjemmekino reciveren , men hvordan får jeg lyd i begge frontene samtidig. For reciveren måler jo en kanal i gangen , men med rew blir det anderledes eller ?

Mvh Imagine

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    bare som en liten notis

V8Gl8Ep.jpg

1. her kan du sette antall sekunder før sveipene begynner, f.eks. hvis du vil forlate rommet
    2. her setter du startfrekvensen for sveipet
    3. her setter du sluttfrekvensen for sveipet

for å måle bass kan du f.eks. sette 15 og 500.

4. her setter du signalstyrken på sveipet, og denne skal normalt stå til -12dBFS
    5. her setter du lengden på sveipet, jo lenger jo bedre signal/støyforhold
    6. her setter du antall sveip per måling, jo flere sveip per måling, desto bedre signal/støyforhold, siden sveipene gjennomsnittsvektes

OBS: når du måler fullfrekvent, det vil si fra 20hz til 20khz, så er det ikke noe lurt å måle begge høyttalerne på likt. grunnen til det er at de kansellerer hverandre ut i punktet på mikrofonen høyt opp i frekvens, så fullfrekvente sveip er best å gjøre for én og én høyttaler.

i bassen kan du kombinere høyttalerne, men også lurt å måle hver av dem for å se at responsen er så lik som mulig også i bassen.

---

neste del går som sagt på å presentere dataene for oss.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Nice folkens takk retep , hustefruts og alle andre for dette setter stor pris på dette , nå skal dere få første måling av frontene i morgen , jeg starter med det og lærer meg med frontene først , så begynner jeg med front og center osv osv bygger meg oppover. Så da blir det umik-1 i pcen og hdmi fra pc og til hjemmekino reciveren , men hvordan får jeg lyd i begge frontene samtidig. For reciveren måler jo en kanal i gangen , men med rew blir det anderledes eller ?

Mvh Imagine
    dette løser vi vet at du viser oss skjermdumper og vi sier hva du skal stille inn.

det du gjør her er å sette opp pcen som kilde og lar rew styre hva som skal komme ut av prosessoren. det er rew som gjør målingene, ikke prosessoren.

det er mulig du må sette opp noe som heter asio for å styre hvilken kanal som skal måles, men dette finner vi ut av når vi er uthvilte.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine
    dette løser vi vet at du viser oss skjermdumper og vi sier hva du skal stille inn.

det du gjør her er å sette opp pcen som kilde og lar rew styre hva som skal komme ut av prosessoren. det er rew som gjør målingene, ikke prosessoren.

det er mulig du må sette opp noe som heter asio for å styre hvilken kanal som skal måles, men dette finner vi ut av når vi er uthvilte.
    Ok da har jeg dette klart , asio har jeg allerede ned lastet så den er grei , og jeg selfølgelig er det rew som måler her og 1 og 1 høyttaler i front først got it , da sier jeg god natt og gleder gruer meg til i morgen igjen takk alle sammen .)

Mvh Imagine

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    alle gutter har litt prestasjonsangst første gangen. :)

sov godt

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Mvh Imagine

Ok da har jeg dette klart , asio har jeg allerede ned lastet så den er grei , og jeg selfølgelig er det rew som måler her og 1 og 1 høyttaler i front først got it , da sier jeg god natt og gleder gruer meg til i morgen igjen takk alle sammen .)

Mvh Imagine
    Jepp, setter du opp REW og AISO driver så kan du måle alle 7.1 kanalene seperat, ved å velge utgang inne på REW. Litt mer knotete å sette opp

Ellers så kan du nappe ut høyttalerkabel på forsterker siden når du måler L+R.

Du bør også sette visningene i vinduet slik at det blir lettere å lese. Gjelder spes IMPULSE, ETC.

Selv om målingene ser mer imponerende ut med glatting, så bør du venne deg til å se grafene uglattet, rett og slett fordi det blir lettere å se hva det du forandrer på gjør med lyden i rommet.

Lykke til idag...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ny dag nye mulig heter senere i dag nå skal jeg ta min første lyd sveip av frontene , men heldigvis er det kyndige folk rundt dette , har aldri brukt eq på denne måten før , da jeg er vant med og bruke ørene men dette skal bli morsomt :)

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Bamse er trøtt i dag gidder ikke og leke heller sikkert utslitte av turene i går :)

DSC_0002.jpg

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Her er min første sveip dette er kun av frontene , så hva kan dere lese ut av dette hmmm

Skjermbilde 5.jpg

Mvh Imagine

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn