gratulerer med nye bakkanaler
som nait$ sier, så begynner lyden i tokanals å bli skikkelig bra når man kommer seg opp på et visst nivå på prosessorer, og håpet er at den kan gjøre en fullgod jobb også der.
pga økonomi, så må jeg prioritere knallhardt, og mine prioriteringer går på høy kvalitet der det har mest å si for meg og mine preferanser. dette betyr først og fremst gode drivere med mye kapasitet langt nedover i frekvens. jeg liker krystallklar lyd uten sibilans, med smekk og hurtighet, saftig punch i midbassen og ekstrem uforvrengt dypbass. helst skal ørene gi seg før anlegget, og det skal bli ubehagelig rent fysisk i form av at ting slår så du lurer på om grensen for å slå hjertet ut av takt er nær.
dette betyr ikke at anlegget mitt er billig, det betyr bare at pengene er lagt der jeg mener de har mest å si ift. mine preferanser, og det er ikke på dyre kabler og vibrasjonsfrie rack, men som sagt i drivere og kapasitet.
hvis jeg skulle bygget eget lytterom for hjemmekino og musikk, så ville det mest sannsynlig hatt rundt 16-32 stk 18" av god kvalitet (feks bms 18n862) fordelt opp på sideveggene fra gulv til tak, drevet av habile klasse d forsterkere, feks hypex ucd2k. om rommet tillate det, så ville jeg i tillegg hatt såkalte tapped horn for å ta ekstrem low end.
en vanlig misoppfatning er at små drivere låter mer punchy enn store. dette er fort erfaringen når man hører ferdigvare med store billige elementer med svak magnet/spoleforhold og variabel induktans over frekvens, for de vil gå dypere enn de små (ofte pga filter som ligger i plateampen). når de går dypere vil da også gi mer forvrengning og låte mer boomy og mindre punchy. de små vil låte mer punchy fordi de er høypasset tidligere, så du får ikke like dyp bass og tilhørende forvrengning, samt at kapasiteten til elementet brukes mer i midbassregionen samtidig som persepsjonen din da legger mer fokus på det. å få til ekstremt dyp bass samtidig med punch i ett og samme rom er et kunststykke, for jeg tror dypbassen setter luften i sving på en slik måte at det er vanskelig å lade den med punch samtidig. vi snakker nå om samtidig, feks mye 20 hz og nedover på likt med 70-80 hz.
uansett, legg merke til erfaringene retep gjør seg med punch ift. store elementer nå. han prøver et par prodrivere fra jbl i store porta kasser. les hva han skriver etter at han har fått integrert dem høyere opp. den punchen han kommer til å oppleve der klarer ikke mindre drivere å levere, og det han holder på med der er bare begynnelsen på hva som er mulig med stort system.
en annen ting er dsp. før man kan avgjøre om dsp har noe for seg, så er det lurt å virkelig sette seg inn i det. det er noe som tar veldig lang tid, og jeg har enda ikke sett en person som kan dsp godt forkaster bruken av det, snarere tvert imot. de som har lært seg å bruke dsp på mellomnivå og oppover sverger til det og kan ikke leve uten i sine fordømte hifiliv.
faren er å la automatiske løsninger som YPAO og Audessey diktere filterne og basere sine konklusjoner på det. å bruke dsp består ikke av å plassere en mikrofon rundt i sweetspot og korrigere for alt mulig iløpet av en måleseanse på 10 minutter. bruk av dsp går på å optimalisere for driversvakheter, delinger, konstruksjonssvakheter, romintereaksjoner og ikke minst, preferanser. dsp er et ekstra verktøy i kassen for å oppnå god lyd, ikke the holy grail som løser alt. med det sagt, så er det helt utrolig hva man kan få til med det. så vær veldig forsiktig med å utelukke dsp før du i det heletatt har begynt å bruke det. se heller på hva AtleT og thohaug driver med og hvordan de kombinerer bruk av akustikk og dsp for å oppnå god lyd. 8x12tom som sies å ha veldig god lyd bruker også deqx, altså dsp. den svært kunnskapsrike asbjørn gjør det samme. vi ser med andre ord at svært gode anlegg innebærer dsp, og måten det brukes på er over lang tid, med svært mange målinger og dyp forståelse for hvordan det skal brukes effektivt.
for å gi deg et kjapt argument for bruk av dsp, så vil jeg fremheve høyttalerkonstruksjoner og aktiv deling. den passive delingsnettverket i en høyttaler bestemmer hvilken frekvens som skal til hvilken driver. i tillegg har man motstander som skal justere nivået for de respektive driverne. problemet med disse passive delefilterkomponentene er først og fremst at de låter forskjellig, de er ikke transparente. det andre er at de endrer karakteristika over tid, og det tredje er at de endrer karakteristika ut fra temperatur. en spole foran basselementet øker også induktansen, og gir mer bløt bass, mens kondensatorene må lades opp før de kan gi skyv. alt dette kan unngås ved å kjøre aktiv deling. man deler opp signalet mellom hver driver digitalt før det sendes analogt til de enkelte. da får man også muligheten til å justere hver driver for delay, slik at "all" lyd treffer sweetspot samtidig, lobing er minimal osv, uten å gjøre dette fysisk i konstruksjonen med steppet baffel osv.
i tillegg vil en aktivt drevet høyttaler ha en forsterkerkanal per element, og det gir en veldig effektiv bruk av forsterkere: for det første må ikke en forsterker jobbe med hele frekvensspekteret samtidig og den variable lasten det gir, for det andre står det ikke motstander foran forsterkeren som kun har til oppgave å omgjøre effekt til varme for å nivåjustere drivere. man vil da bruke mindre av forsterkeren, ha mer headroom og dertil lavere forvrengning.
skriver mye her nå, men vil bare påpeke at jeg synes du har forkastet bruk av dsp på et litt preliminært grunnlag, og tror du burde tenke deg om et par ganger til før du forhaster deg i å forkaste det.