FallenA skrev:
Haavard skrev:
Da er dagens oppgave å bestille 22mm mdf til FallenA. Fra Fritsøe.
Andreas, kan du si litt om kondensatorløsningen i dine høyttalere, vet ikke om du har skrevet noe før, men repetisjon gjør ingenting. Synes bruken av en liten (i verdi) stor "russer" virker interessant.
Håvard
Supert Haavard
Jeg finner det også interessant med løsningen til Andreas som Haavard skisserte for meg i går kveld.
@Haavard kan du spesifisere komponentene i delefilteret (premium versjonen
) som det er i dag?
Forslag til evt. endinger/spekulasjoner for forberede komponenter kan vi vel også ta rett i tråden fremfor på PM?!
Er også interessert i hvilken type internkabling som skal benyttes.
Delefilteret til Andreas etter hva jeg har funnet ut (korriger hvis feil!!)
Først litt om de ulike modellene ;D
De heter
- standard
- værsting
- værsting pluss (med wbt plugger, disse står på Karmøy, bare et eks laget)
- værsting pluss. (Med oblivion kabling og WBT plugger, disse står i Oslo, bare et eks laget)
I værsting sitter Jantzen kondensator,
http://www.jantzen-audio.com/html/caps-superior-z-cap.html, og foliespoler fra Meniscus Audio
www.meiscusaudio.com . Meniscus Audio vikler disse til eksakt verdi. de ser ikke akkurat high end ut, men de låter veldig bra. En kan høre bedre definisjon og fundament nedover i bassen med disse. Detaljer blir det mer av og det er lettere å holde tingene fra hverandre.
I zobelfilteret, som er koblet parallelt mellom + og - på elementene, bruker jeg en vanlig polypropylen kondis og en helt kurrant motstand. Ikke de helt billigste motstandene.
Kabling innvendig er teflonisolert sølvpåkobber. Kjøper fra Meniscus Audio, kjøper den tjukkeste de har. Bruker en leder, men det er enkelt å tvinne to sammen for å få større areal.
Oppgraderinger av filteret, hva kan gjøres? Ikke mye er jeg redd. Oblivion kan brukes, men det orker jeg ikke å lodde. De er heftige å jobbe med. Det kan brukes andre kondensatorer, Obbligato har jeg vurdert, Hovland er forkastet. Kanskje Black Gate har noen, de er jo rimelig hypet. Jansen er bra og dyrt.
WBT plugger bak er jo ikke å forakte. De som er brukt tidligere koster skjorta. Nextgen er det vel de heter.
Håvard