Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Haavard skrev:
    Et poeng.
    Men det er noen overganger mellom front og sider som skal bli fine også.
    Husk at det er du som er finsnekkeren.

Håvard
    Det ordner du fint Håvard du har jo lagd mange du nå. Så har du jo lamello fresen til kjeks og skrutvinger da er jo saken i boks.
    Detta er jeg sikker på at du fikser helt glatt :)
    Da kan du jo bruke Bøk, Eik eller Valnøtt mange muligheter til en h6 utenom det vanlige.
    Ett lite tips til en pen overgang mellom heltre front og mdf sider er å legge en liten knekk på kanten av mdf plata altså legge inn et lite v spor mellom mdf og heltre med vilje.
    Da kan du maskere heltrefronten inn til sporet ,og det hele blir jevnt og pent etter at du har malt mdf'en ;)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Spon og mdf har ulik resonsans.
    Opp gjennom årene har det vært gjengs at mdf har vært det beste. det er tyngre enn spon, det er stivere enn spon, det er rimelig dødt (knoketest) og man har konkludert med at det låter best. Jeg skal ikke være bastant, men holder en knapp på mdf. audio Note har vel brukt både spon og Plywood i sine konstruksjoner. Plywood er mye brukt i horn, det eneste brukbare sier noen. Andre tørr å hevde noe annet, bland annet Bob Brines. Han er ikke hvem som helst, han har lest og tenkt en del.

Spon kan selvsagt brukes. Kanksje ønsker en å oppnå noe helst spesilet med spon, tuning av lyd kan man kalle det. Det jeg vet fungerer er å lage såkalt sandwhich konstruksjoner. For eksempel lime spon og plywood sammen. Spon innerst og plywood ytterst.

Håvard
    Det er delte meninger om materialvalg som det meste annet. Men det som er helt klart er at alle materialer har en egenresonans, hos MDF ligger den på en høyere frekvens enn på spon, det som ofte glemmes er at det er prat om plateresonanser og ikke en bestem resonans for materialet.
    Materialtykkelsen er selvfølgelig et poeng, det samme er størrelsen på den/de frie platedelene. Jo stivere konstruksjonen er jo høyere egenresonans får den. Mao tykkere materiale eller mindre flater. Når man presser egenresonansen oppover i frekvens ved f.eks å sette inn avstivere, blir den samtidig lavere i amplitude. Man kan jo også forsøke å få egenresonansen utenfor frekvensområdet kabinettet blir utsatt for, ved f.eks å benytte materialer med lav egenresonans i mellomtonekammere. Alle variasjonene blant høyttalerprodusentene beviser vel egentlig at ingen har funnet DEN ene perfekte løsningen. I hvertfall ikke sett opp mot pris.
    Det viktigste er å unngå at flere flater i samme kabinett havner på samme resonans, da forsterker de hverandre og kan langt enklere bli hørbare.

Ikke alle sandwich løsninger er like gode heller. Rotet bort en god del timer i fjor vinter på et karbonforsterket aluminiumskabinett som antagelig hadde fungert bedre som kubjelle! ::)

Jeg har tidligere testet spon mot MDF i subkasser og fant ingen som hørte forskjell, men i høyttalere safer jeg heller og gjør som "alle" andre; bruker MDF og regner med at det er det beste valget ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    En fordel med spon er at en kan bruke isalgsmutter til å feste elementer med.
    Det vil jeg si er rimelig håpløst med mdf.

Håvard

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Hva med å feste sidene med skruer i tillegg til lim forresten?

Btw: Har fått kontakt med "mellommann" når det gjelder hjelp til et eller to punkter.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.963
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Angående materialvalg kan dere lese intervjuet med Alon Wolf. En artikkel jeg personlig likte ganske godt.

http://www.stereophile.com/interviews/508int/#
    "I built my first aluminum speaker 10 years ago. Aluminum is a far more appropriate material for a box than MDF, which is the worst thing you can use. A box should be both well damped and stiff; MDF is very damped, but it is not very stiff. The box should also have mass. But since MDF is structured of resin and glue, it's not really hard. When you attach a driver to an MDF box, because it's a damped material, the MDF swallows up a lot of the energy the driver is putting out. It stores the energy, which builds up until you hear the box flexing. When you hear a driver in a well-damped aluminum enclosure, you hear things you never heard before, because all the energy is free to come out into the room."

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    En fordel med spon er at en kan bruke isalgsmutter til å feste elementer med.
    Det vil jeg si er rimelig håpløst med mdf.

Håvard
    Så sant, så sant. I tillegg til at man ikke behøver å være redd for at det sprekker selv om man drar inn en skrue uten å forborre!
    Ja også sliter det mindre på sagblader og freser, selv om spon heller ikke bare er snill mot verktøyet.

Kryssfiner har jeg aldri likt å jobbe med, og har av en eller annen grunn bestandig vært overbevist om at det var langt dårligere lydmessig også. Muligens pga den utstrakte bruken i PA. Har lest mange med god peil på området sier noe annet, men sliter med å fjerne den tvangstanken.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    norcad skrev:
    Kryssfiner har jeg aldri likt å jobbe med, og har av en eller annen grunn bestandig vært overbevist om at det var langt dårligere lydmessig også. Muligens pga den utstrakte bruken i PA. Har lest mange med god peil på området sier noe annet, men sliter med å fjerne den tvangstanken.
    Syntes igrunn det siste innlegget til bambadoo gjorde en god case for bruken av kryssfiner på "hornhøyttaleren" H6, men ikke vet jeg.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke sikker på om det er så bra å endre på en konstruksjon som funker så til de grader som H6 gjør. Finish og praktiske løsninger er vel noe annet.
    Er vel ikke helt i kloningens ånd å lage noe som både ser og høres helt anderledes ut.

Men klart å utnytte prinsippet, og endre ting så det låter anderledes, og for noen kanskje bedre etter egne preferanser kan være spennende.
    Men det vil vel ikke være en klone?!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.963
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja - blir kanskje litt på siden dette med materialvalg, men viktig å tenke på ved neste korsvei.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke hvordan man kan si at mdf ikke er stivt.

Håvard

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Jeg lurer mest på hvordan man får et alukabinett "well damped". ;D
    Er mer med på at konstruksjoner hvor man kan unngå for mye demping i kabinettet spiller fritt jeg men...............

Er enig med Haavard; hvordan kan man si at MDF ikke er stivt, selv om det finnes enda stivere materialer?

Og kloner er kloner, men alle (ihvertfall billige/enkle) høyttalere består av kompromisser og kan derfor selvfølgelig både tweakes og forbedres. Alle produsenter av høyttalere i lavere prisklasser MÅ se på produksjonskostnadene som en av de største faktorene, og klassevinnerne er de hvor kompromissene er best skjult.

Etter hva jeg har forstått på Haavard har vel prøve og feile metoden på disse klonene allerede gitt noen forbedringer ifht til orginalen, og det er nok ikke tvil om at kabinettene også har forbedringspotensiale. Men om det samtidig kan ødelegge for helheten vet man jo ikke før man har forsøkt.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Et lite tweak eller tre er jo lov da ;)

Kassene i Living Voice er i HDF.... Kanskje det kunne vært noe?

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    norcad skrev:
    Jeg lurer mest på hvordan man får et alukabinett "well damped". ;D
    Er mer med på at konstruksjoner hvor man kan unngå for mye demping i kabinettet spiller fritt jeg men...............

Er enig med Haavard; hvordan kan man si at MDF ikke er stivt, selv om det finnes enda stivere materialer?

Og kloner er kloner, men alle (ihvertfall billige/enkle) høyttalere består av kompromisser og kan derfor selvfølgelig både tweakes og forbedres. Alle produsenter av høyttalere i lavere prisklasser MÅ se på produksjonskostnadene som en av de største faktorene, og klassevinnerne er de hvor kompromissene er best skjult.

Etter hva jeg har forstått på Haavard har vel prøve og feile metoden på disse klonene allerede gitt noen forbedringer ifht til orginalen, og det er nok ikke tvil om at kabinettene også har forbedringspotensiale. Men om det samtidig kan ødelegge for helheten vet man jo ikke før man har forsøkt.
    Både Piega og Nordic Voice har dempet alukabinettet med såkalt blygummifolie og stag. Har større tro på honeycomb som bl.a Celestion brukte. Utfordringen her er hjørner og flanketransmisjon.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    I forhold til det med materalvalg er nå det å bygge en høytaler er først og fremst å BYGGE den. Det lydmessige resultatet vil i stor grad være avhengig av hvor godt du klarer å løse akkurat den oppgaven. Finish er også et spørsmål, men kommer kanskje i tredje rekke.

Alu må være ganske vanskelig å få til, mens MDF rent teknisk sett er svært enkelt. I tillegg er det lett å rette opp feil (sparkel) eller f.eks forbedre konstruksjonen om man bygger i MDF, som å lage ekstra interne avstivninger eller slikt. Kryssfinér er vel hakket vanskeligere m det kommer kvister på uheldige steder.

MDF krever innsats og tid å få en fin finish. Skal det lakkes (husk å unngå rosa...) så må man finere over for å unngå sprekker i lakken der platene er limt sammen. Kan man beise eller lakke direkte på kryssfinér er jo det helt genialt og man sparer haugvis med timer og penger som ellers ville gått til sparkel grunning og lakk.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    I forhold til det med materalvalg er nå det å bygge en høytaler er først og fremst å BYGGE den. Det lydmessige resultatet vil i stor grad være avhengig av hvor godt du klarer å løse akkurat den oppgaven. Finish er også et spørsmål, men kommer kanskje i tredje rekke.

Alu må være ganske vanskelig å få til, mens MDF rent teknisk sett er svært enkelt. I tillegg er det lett å rette opp feil (sparkel) eller f.eks forbedre konstruksjonen om man bygger i MDF, som å lage ekstra interne avstivninger eller slikt. Kryssfinér er vel hakket vanskeligere m det kommer kvister på uheldige steder.

MDF krever innsats og tid å få en fin finish. Skal det lakkes (husk å unngå rosa...) så må man finere over for å unngå sprekker i lakken der platene er limt sammen. Kan man beise eller lakke direkte på kryssfinér er jo det helt genialt og man sparer haugvis med timer og penger som ellers ville gått til sparkel grunning og lakk.
    Kloke ord.
    Mdf elller kryssfiner er det beste og enkleste for oss DIY'ere.
    Eller en kombinasjon. Jeg har ført limt 5mm kryssfiner oppå mdf. Det blir ganske fint og det letter finisharbeidet. Jeg limte da kryssfiner på fronten først, jeg pusset ned og korrigerte kantene før jeg limte på sidene. Da var det lett med å få fin finish. Samtidig fikk man fordelen av å lime sammen to materialer. Kassen ble rimelig rigid, hvis en skal kunne bruke det ordet.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er dagens oppgave å bestille 22mm mdf til FallenA. Fra Fritsøe.
    Andreas, kan du si litt om kondensatorløsningen i dine høyttalere, vet ikke om du har skrevet noe før, men repetisjon gjør ingenting. Synes bruken av en liten (i verdi) stor "russer" virker interessant.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Haavard skrev:
    Andreas, kan du si litt om kondensatorløsningen i dine høyttalere, vet ikke om du har skrevet noe før, men repetisjon gjør ingenting. Synes bruken av en liten (i verdi) stor "russer" virker interessant.

Håvard
    Supert Haavard :)
    Jeg finner det også interessant med løsningen til Andreas som Haavard skisserte for meg i går kveld.
    @Haavard kan du spesifisere komponentene i delefilteret (premium versjonen ;)) som det er i dag?
    Forslag til evt. endinger/spekulasjoner for forberede komponenter kan vi vel også ta rett i tråden fremfor på PM?!

Er også interessert i hvilken type internkabling som skal benyttes.

Delefilteret til Andreas etter hva jeg har funnet ut (korriger hvis feil!!)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Haavard skrev:

Håvard
    Supert Haavard :)
    Jeg finner det også interessant med løsningen til Andreas som Haavard skisserte for meg i går kveld.
    @Haavard kan du spesifisere komponentene i delefilteret (premium versjonen ;)) som det er i dag?
    Forslag til evt. endinger/spekulasjoner for forberede komponenter kan vi vel også ta rett i tråden fremfor på PM?!

Er også interessert i hvilken type internkabling som skal benyttes.

Delefilteret til Andreas etter hva jeg har funnet ut (korriger hvis feil!!)
    Først litt om de ulike modellene ;D
    De heter
    - standard
    - værsting
    - værsting pluss (med wbt plugger, disse står på Karmøy, bare et eks laget)
    - værsting pluss. (Med oblivion kabling og WBT plugger, disse står i Oslo, bare et eks laget)

I værsting sitter Jantzen kondensator, http://www.jantzen-audio.com/html/caps-superior-z-cap.html, og foliespoler fra Meniscus Audio www.meiscusaudio.com . Meniscus Audio vikler disse til eksakt verdi. de ser ikke akkurat high end ut, men de låter veldig bra. En kan høre bedre definisjon og fundament nedover i bassen med disse. Detaljer blir det mer av og det er lettere å holde tingene fra hverandre.

I zobelfilteret, som er koblet parallelt mellom + og - på elementene, bruker jeg en vanlig polypropylen kondis og en helt kurrant motstand. Ikke de helt billigste motstandene.

Kabling innvendig er teflonisolert sølvpåkobber. Kjøper fra Meniscus Audio, kjøper den tjukkeste de har. Bruker en leder, men det er enkelt å tvinne to sammen for å få større areal.

Oppgraderinger av filteret, hva kan gjøres? Ikke mye er jeg redd. Oblivion kan brukes, men det orker jeg ikke å lodde. De er heftige å jobbe med. Det kan brukes andre kondensatorer, Obbligato har jeg vurdert, Hovland er forkastet. Kanskje Black Gate har noen, de er jo rimelig hypet. Jansen er bra og dyrt.

WBT plugger bak er jo ikke å forakte. De som er brukt tidligere koster skjorta. Nextgen er det vel de heter.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De var ganske så idelle til formålet.
    I dag kapper og lagger jeg plexigalss som jeg skrur fast til baksiden. Fester terminalene i denne platen. Blir fint, men det er litt arbeid.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hva slag "blikkboks" er det vi ser på Andreas sitt delefilter?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Høres ut som det blir en "Værsting" her da ;)
    Ja, det blir vel det.
    Den er ikke å forakte den ehller. Bruker vanlige billige terminaler på den. Kan finne en mellomsløsning for deg. DU vet det er mange terminaler som ser fine ut, men som strengt tatt ikke gjør så mye fra eller til. Det fine med WBT er at de er så enkle å ha med å gjøre, de skaper god kontaktflate og jeg ser ikke bort i fra at de faktisk aknpåvirke lyden noe. 65finger er vel den som har mest erfaring på området.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Hva slag "blikkboks" er det vi ser på Andreas sitt delefilter?
    Hvilken side i tråden ;D
    Begynner å bli lang.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Haavard skrev:
    FallenA skrev:
    Høres ut som det blir en "Værsting" her da ;)
    Ja, det blir vel det.
    Den er ikke å forakte den ehller. Bruker vanlige billige terminaler på den. Kan finne en mellomsløsning for deg. DU vet det er mange terminaler som ser fine ut, men som strengt tatt ikke gjør så mye fra eller til. Det fine med WBT er at de er så enkle å ha med å gjøre, de skaper god kontaktflate og jeg ser ikke bort i fra at de faktisk aknpåvirke lyden noe. 65finger er vel den som har mest erfaring på området.

Håvard
    Får tygge litt på valget av terminaler.
    Finnes jo mye bra der ute! (gjør jo ikke noe om de tar både spader og bananer heller)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De blikkboksene er små oljefylte kondiser fra Russland. Billige og små i verdi. Kan brukes sammen med den kondisen som skal være i filteret. Flytter ikke delefrekvensen, men i serie med eksisternde kondis lager den gromlyd. Et kjent knep, og som gjør det hele noe billigere.

Håvard

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Haavard skrev:
    De blikkboksene er små oljefylte kondiser fra Russland. Billige og små i verdi. Kan brukes sammen med den kondisen som skal være i filteret. Flytter ikke delefrekvensen, men i serie med eksisternde kondis lager den gromlyd. Et kjent knep, og som gjør det hele noe billigere.

Håvard
    Niks, Håvard. Det er hovedkondisen på 6,8uF dere ser på bildene. Den er fra Machmat i Nederland. Kondisen jeg bruker I PARALLELL er en russisk teflonkondis på nesten samme str fysisk sett, men på 0,056uF i verdi. 56pF verdien er ikke valgt spsifikt ut, bare hadde kondisene tilgjengelig.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ok, nå ser jeg det.
    Beklager feilopplysnigen.
    Og jeg får aldri skikk på serie og paralell. Gi meg en huskeregel, for jeg vet jo hvordan den skal kobles riktig.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg nettopp skummet meg gjennom sidene i denne tråden.
    Imponerende mye arbeid lagt ned, og morsomme og nyttige innlegg.
    Endel av det essensielle burde kanskje vært samlet i første innlegg?
    Eller så slår det meg..... Er dette en av sentralens hyggeligste tråder? :D

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Og jeg får aldri skikk på serie og paralell. Gi meg en huskeregel, for jeg vet jo hvordan den skal kobles riktig.

Håvard
    Tar du f.eks to motstander, og legger de ved siden av hverandre (da ligger de paralellt ikke sant) og kobler de sammen i begge ender, har du koblet ja nettopp i paralell.
    Legger du motstandene etter hverandre og dermed bare får koblet de sammen i ene enden, har du koblet i serie.

Vanskeligere er det ikke. ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Oi..... De så jo ikke ut som store tassene nei ;)

BTW!
    Noen som har testet dem med 8-9w SET?

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Haavard skrev:
    De heter
    - standard
    - værsting
    - værsting pluss. (Med oblivion kabling og WBT plugger, disse står i Oslo, bare et eks laget)
    Må vel finne et navn på min fremtidige utgave også. I beste Halden ånd skal jeg forsøke med noe importert solid core wire :p I tillegg til dette så kommer konfekten innvendig fra Danmark. Noen gode ideer til navn Kong H?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Får frem noen "gamle bilder" på toppen av tråden.

Her er filteret til han med alle fingrene ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Lydfreak skrev:
    Haavard skrev:
    De heter
    - standard
    - værsting
    Må vel finne et navn på min fremtidige utgave også. I beste Halden ånd skal jeg forsøke med noe importert solid core wire :p I tillegg til dette så kommer konfekten innvendig fra Danmark. Noen gode ideer til navn Kong H?
    Snakker man om Duelund?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den siste skulle hete værsting pluss pluss.
    Tror din Lydfreak blir en værsting pluss.
    Er det noen som har kontakter slik at vi kunne lage noen skilt/plater til fronten.
    Høyttaleren heter jo H6 Klonen, eller The H6 clone.

Håvard

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Værsting Non Plus Ultra er vel en grei betegnelse :D
    Ellers må vel H6C(2H5OH)bH stille sterkt som høyttalernavn.
    ;D ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn