Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    De fant et hjem de kan blomstre i, for å si det sånn. Det var jo på tide. Forøvrig må jeg korrigere Haavard litt. Forsterkeren Karl bruker er ikke en MV60, men en CAV50, en integrert EL 34-basert perle lansert i 1997.
    En avsindig fantastisk match til H6, forresten. Jeg tror knapt jeg har hørt dem spille bedre. Synd den ikke er så lett å få tak i...

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    impulse skrev:
    De fant et hjem de kan blomstre i, for å si det sånn. Forøvrig må jeg korrigere Haavard litt. Forsterkeren Karl bruker er ikke en MV60, men en CAV50, en integrert EL 34-basert perle lansert i 1997.
    En avsindig fantastisk match til H6, forresten. Jeg tror knapt jeg har hørt dem spille bedre. Synd den ikke er så lett å få tak i...
    Hvordan er denne forsterkeren i forhold til en AN Kit 300B til H6?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg har ikke hørt disse to mot hverandre på H6, så det er vanskelig å være altfor bombastisk. Likevel vil jeg tro AN er strået hvassere på klangrikdom og åpenhet, mens cj tar teten når det kommer til regulært dreiemoment og evne til å gi seg i kast med hva det skal være av materiale.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    impulse skrev:
    De fant et hjem de kan blomstre i, for å si det sånn. Forøvrig må jeg korrigere Haavard litt. Forsterkeren Karl bruker er ikke en MV60, men en CAV50, en integrert EL 34-basert perle lansert i 1997.
    Morro å se at disse havnet et sted hvor de ble satt pris på. Kanskje jeg skal få somlet meg til å bygge et par men sant å si prøver jeg å få haavard klemt opp i takknemlighetsgjeld til langt over øra slik at han kapper dem til slik at midterste jenta kan sette dem sammen. Eldste jenta vil lære å lodde så hu får ta seg av delefilteret. Pokker så morro med DIY må sies 8)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Du engasjerer nok engang hele familien, HR. Intet mindre enn imponerende. De kommer sikkert til å låte kanon. ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    impulse skrev:
    Du engasjerer nok engang hele familien, HR. Intet mindre enn imponerende. De kommer sikkert til å låte kanon. ;D
    Viktig for ungene å gjøre no, men sirkelsaga får de enda ikke lov til å bruke selv om de har lyst.
    Ulempen her for tiden er at jeg ofret verkstedet for at ungene skulle få en egen kjellerstue så jeg orker ikke tanken på å plukke frem verktøyet for å få noe gjort.

Hadde planer om å lage et par som jeg vil gi vekk til nevø da han er 14 år, blakk og musikkinterresert. Hans utsikter er heldigvis slik at han vil sikkert være blakk og musikkinteressert også når han er 20 så har rimelig god tid.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    H.R skrev:
    impulse skrev:
    Viktig for ungene å gjøre no, men sirkelsaga får de enda ikke lov til å bruke selv om de har lyst.
    Ulempen her for tiden er at jeg ofret verkstedet for at ungene skulle få en egen kjellerstue så jeg orker ikke tanken på å plukke frem verktøyet for å få noe gjort.

Hadde planer om å lage et par som jeg vil gi vekk til nevø da han er 14 år, blakk og musikkinterresert. Hans utsikter er heldigvis slik at han vil sikkert være blakk og musikkinteressert også når han er 20 så har rimelig god tid.
    ;D

Mvh
    Sniff

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har planke ferdig kappet til H6 kloner her på jobben ;)

Håvard

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    mw.k skrev:
    Ja, HEL hvordan ser joben ut etter søndagen?
    Henger de i sammen? ;)

Vi snakkes. mw.k
    Skal nok ganske mye til før de detter fra hverandre ja :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt flere bilder.
    Kasser er nå ferdige.
    Malt sorte inni, som originalen ;)
    Også ferdig med å sparkle med wunderstuffet til hel, og la det være sagt. Dette er fantastisk sparkel. Tørker ikke fort (du må være treig/sein hel),myk og veldig fleksibel, som smør. Nå får jeg pusse litt før jeg kommer med endelig konklusjon.

Håvard

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Joachim Gerrard fra Audio Physics.
    Intervjuet er gammelt, fra 1996, men det er interessant det han sier.

Many "old" paper woofers still sound astonishingly good compared to modern drivers?

- Oh, yes. We have not always went to the better. What many driver manufacturers have done the last years, is to increase the damping to make the frequency response more flat. But some old drivers, like the famous 6,5" paper woofer that Jan Paus at Seas made several years ago, (The Seas CA 17 RCY, ed. note) was optimized for low loss. So they made a compromise between frequency response and sensitivity. This driver was very good, and was used by Wilson Audio for many years. Later, in the 80's, manufacturers started to add more mass, they added more damping, and they made surrounds with high loss. That gave an extremely flat frequency response, but also a lot of energy storage. This compared, the old drivers were much quicker. They had some resonances, but you could get rid of that in the crossover. It was this run for flat response that gave a lot of modern drivers this dull, uninteresting sound.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er nesten ord for ord det samme som har vært ytret fra Audio Notes side i tjue år eller deromkring.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg var hos deg Håvard, husker du hva jeg sa H6n minnet om? AN/E

:)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Når jeg var hos deg Håvard, husker du hva jeg sa H6n minnet om? AN/E

:)
    Det lille jeg har hørt av disse så spiller de ikke likt.
    Etter det jeg vet så er AN ikke et horn - og det er en vesensforskjell ;D

Håvard

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Minner om. AN/E er også raske, har dypbass men noe tilbaketrukket midbass og oppløst og en tanke pågående topp. Masse dynamikk.

Var hos shaunv onsdag og hørte hans AN/E kit4. Lørdag formiddag var jeg i trondheim og hørte Tannoy Glenair, Klipsch RF83, Tonart Etera + noen store JBL. I går ettermiddag var jeg hos RoDa og hørte på hans B&W. Av de jeg har hørt siste 5 dager vil jeg absolutt si at h6 ikke i det hele tatt minner om noe annet en an/e. Men like er de nok ikke :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Minner om. AN/E er også raske, har dypbass men noe tilbaketrukket midbass og oppløst og en tanke pågående topp. Masse dynamikk.

Var hos shaunv onsdag og hørte hans AN/E kit4. Lørdag formiddag var jeg i trondheim og hørte Tannoy Glenair, Klipsch RF83, Tonart Etera + noen store JBL. I går ettermiddag var jeg hos RoDa og hørte på hans B&W. Av de jeg har hørt siste 5 dager vil jeg absolutt si at h6 ikke i det hele tatt minner om noe annet en an/e. Men like er de nok ikke :)
    HUsk at du hørte på en H6 med ferske elementer.
    En uke med knørv, og du har en ny høyttaler.

Hvordan skrider prosjektet framover?

Håvard

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Hvordan skrider det framover?

både HEL og jeg er mitt oppi noen hektiske uker. Men en høytaller er limt og det er en mager trøst. Vi får se hvordan november utarter seg ;) 8) ???
    mw.k

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Haavard skrev:
    hel skrev:

HUsk at du hørte på en H6 med ferske elementer.
    En uke med knørv, og du har en ny høyttaler.

Hvordan skrider prosjektet framover?

Håvard
    En H6 med blodferske elementer har lite med den ferdig innspilte høyttaleren å gjøre, spør du meg. Du har gode ting i vente!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Går litt framover her.
    Plater til delfilter er ferdig.
    Pussing utvendig er også ferdig, nå skal det freses til helgen.

Håvard

Vedlegg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut Håvard sparkelet fungerer fint ser det ut til :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H.R skrev:
    Merket det ja. Hjemme allerede?
    Var han plagsom ;D
    Hjemme nå. Var hos Andreas.
    Likte det han hørte hos deg, faktisk, og det gjorde jeg også. Nærmer seg en liten referanse for meg. Han er nok noe opphengt i bakladede horn tror jeg.

Håvard

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.803
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hyggelig besøk. Plagsom - nope.
    Synd å være opphengt i det ene eller andre, ikke lett å komme videre da men det vet jo vi:)

waf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

Jeg har ikke et sæt Impulse H6 cloner, men spiller på et sæt "Bastanis"
    Robert Bastanis som laver disse fantastiske højtalere har netop lavet en ny højtaler som måske vil interresere jer
    i kan se den her i Bastanis tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50215.msg989935.html#msg989935
    den er baseret på samme principper som jeres fine Impulse H6 cloner
    Robert Bastanis kendte Mr. Patel som jo designede Impulse højtalerne
    Jeg mailede med Robert om hans nye højtalere og han fortalte at de var baseret på de samme principper som Impuse H6, og så fortalte jeg om jeres laaaaaange tråd om Impulse H6 og han nævnte et par tweaks som han har prøvet med succes på Impulse H6

1.The original H6 showed a plastic "ring" around the diaphragm of the Focal tweeter. I myself have lots of experiences with the Focal tweeters and i remember that a horizontal piece of a thin, solid material (plastic, wood or aluminium) between the tweeters and the bass/midrange- drivers is an excellent tweak. This avoids intereferences inbetween the drivers and it`s a simple trial.

2.Eight small, round!! feltpads (between 5mm and 1cm diameter) applied to the tweeter`s front- plate help to divide one big reflection into several smaller reflections which are`nt audible anymore. Four felt- pads above and below the diaphragm, the other four at the edges of the front- plate near the screws.
    This two tweaks bring better focus, more natural midrange and better imaging.

et par simple tweaks som ikke koster mange kroner at afprøve, tweaket med Feltpads/filt dutter, er det samme som er på Bastanis højtalerne.

Hvem ved , måske det virker ??? :D

Mvh Nikolaj

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker for innlegg waf, om du ikke har H6 kloner er du allikevel velkommen i tråden for å poste.
    Jeg vil tro Mr Bastanis har god kjennsjkap til Impulse H6. det er bare å se inni Dragomfly som han har laget ;D

Mr Bastanis sin nyeste kreasjon er nok på mange måter i slekt med H6 klonene, men den skiller seg nok ut i valg av elementstørrelse og også i valg av filter vil jeg tro. Selv er jeg litt skeptisk til et så stort element.

Jeg trodde det var Mr Tylor som hadde konstruert H6?

Takker for tweak tips.
    De kan nok være interessante å teste ut. Må bare finne ut hvor han mente de skulle plasseres disse putene.

Velkommen igjen waf

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser filten på den nye Bastanis som du linker til.
    HAr du et bilde der han har gjort det med en diskant?

Håvard

waf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Haavard skrev:
    Takker for innlegg waf, om du ikke har H6 kloner er du allikevel velkommen i tråden for å poste.
    Jeg vil tro Mr Bastanis har god kjennsjkap til Impulse H6. det er bare å se inni Dragomfly som han har laget ;D

Mr Bastanis sin nyeste kreasjon er nok på mange måter i slekt med H6 klonene, men den skiller seg nok ut i valg av elementstørrelse og også i valg av filter vil jeg tro. Selv er jeg litt skeptisk til et så stort element.

Jeg trodde det var Mr Tylor som hadde konstruert H6?

Takker for tweak tips.
    De kan nok være interessante å teste ut. Må bare finne ut hvor han mente de skulle plasseres disse putene.

Velkommen igjen waf

Håvard
    Hej, Ja Dragonfly er ud af samme "slækt", den nye Little big fun, adskiller sig som du siger på valg og størrelse af elementet, det er en 10" bredbåndsenhed, den samme som han benytter i sin "Firebird"
    mhs til lyd kvaliteten af så store elementer, så tror jeg ikke der er grund til at være urolig, jeg spiller selv med Bastanis 12" bredbåndsenhed, der rækker fra ca 100hz og op til 11-12khz, de spiller virkeligt godt
    og der er benyttet den samme teknik med at sætte filtpuder i en cirkel netop for at de skal bryte op på en "bedre" måde, filtpuderne er de samme som bruges under stoleben for at beskytte gulvet! de klistrer kun let fast, så de er til at flytte på uden at skade membranen, så mhs til helt præcis placering, så er det bare at prøve sig frem og se hvad som sker :)
    jeg mener at der i den nye little big fun er benyttet en modstand over 10" enhedens terminaler, og en enkelt condensator på diskanten og ikke andet en det som filter

mvh Nikolaj

waf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Haavard skrev:

Håvard
    desværre, jeg tror at det var i 90érne at han rodede med Impulse tweakne, så ingen fotos desværre

Mvh Nikolaj

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    waf skrev:
    Haavard skrev:

Håvard
    desværre, jeg tror at det var i 90érne at han rodede med Impulse tweakne, så ingen fotos desværre

Mvh Nikolaj
    Men filten skal klistres rundt selve memebranet og ikke på membranet slik jeg forstår det. De elementene du henviste til hadde filten klistrert på selve membranet. Spør bare for å være helt sikker.

Håvard

waf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,
    jeg har spurgt Robert B om en nærmere beskrivelse af hvor feltdutterne skal placeres på Diskanten
    Og han siger at de alle 8 skal monteres på diskantens frontplade, de 4 inderste skal placeres tæt på membranet, men stadig på frontpladen, 2 stks over og 2 stks under membranet,
    de 4 yderste placeres ved yderkanten af frontpladen ved skruerne

Håber det gir mening?

Jeg spurgte ham også vedr designeren af H6 og han sagde at han var klar over at på de engelske sites blir mr. Tylor tilskrevet designet af H6, men det er mr Patel han kendte dengang, og han mener det er ham der stod bag

Mvh Nikolaj

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    waf skrev:
    Hej,
    jeg har spurgt Robert B om en nærmere beskrivelse af hvor feltdutterne skal placeres på Diskanten
    Og han siger at de alle 8 skal monteres på diskantens frontplade, de 4 inderste skal placeres tæt på membranet, men stadig på frontpladen, 2 stks over og 2 stks under membranet,
    de 4 yderste placeres ved yderkanten af frontpladen ved skruerne

Håber det gir mening?

Jeg spurgte ham også vedr designeren af H6 og han sagde at han var klar over at på de engelske sites blir mr. Tylor tilskrevet designet af H6, men det er mr Patel han kendte dengang, og han mener det er ham der stod bag

Mvh Nikolaj
    Da skjønner jeg det hele. Takker. Skal prøves ut.
    Du skulle ikke kjenne noen som er flinke til å recone også, trenger ny gummi/surround til mine Seas i mine H6.

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    For ordens skyld, Tayor konstruerte og eide en del av selskapet, Maheesh Patel eide resten.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Jeg legger inn noen bilder av kilde oppdateringen som har skjedd her i huset.
    lenco'en har fått nytt plinth og lyden ble bedre strammere i bassen så klonene trives med vinyl også :)
    men det var vel ingen nyhet tenker jeg ;D håper på ett skifte av armen på den når lommeboka tillater det.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig snekkerearbeid. Tipper mw.k våkner når han ser en Lenco?
    Hos meg har H6 byggingen stoppet opp pga dårlig tid, dårlig vær og et irriterende kontakteksem utbrudd på innsiden av henda. Nå går jeg halve dagen med hvite hansker ala Michael Jackson. Ser sånn passe teit ut :p

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Nydelig snekkerearbeid. Tipper mw.k våkner når han ser en Lenco?
    Hos meg har H6 byggingen stoppet opp pga dårlig tid, dårlig vær og et irriterende kontakteksem utbrudd på innsiden av henda. Nå går jeg halve dagen med hvite hansker ala Michael Jackson. Ser sånn passe teit ut :p
    Takker for det hel :) morro med litt finsnekkring i helgene. Blir ikke mye slikt på jobb. Panelen skal hives opp på veggen i en helv**** fart for alt skulle vært ferdig i går :( så da trengs det slike prosjekter å kose seg med :)
    Det var noe svineri med sånn kontakteksem da. Håper det går over snart slik at du slipper MJ hanskene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn