Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Grattis HEL :) H6 klonen er en virkelig spilleglad høytaler
    Og bilder av hærligheten blir aldri feil ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, HEL. Og takk for sist! Det begynner å bli et kresent oppsett, dette her! ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Gratulerer, HEL. Og takk for sist! Det begynner å bli et kresent oppsett, dette her! ;D
    Takk. Og takk for sist du også. Jeg koser meg ja. Og takk igjen for gode råd på vinylfronten og for at du og Haavard sprer det glade budskap om Impulse-horn. Kjempehyggelig å være på Hortenmessa men enda hyggeligere å komme hjem. Utrolig hvor god lyd man kan få med hjelp fra kompentente mennsker og egne ti tommeltotter.


    Nikko03 skrev:
    Grattis HEL :) H6 klonen er en virkelig spilleglad høytaler
    Og bilder av hærligheten blir aldri feil
    Jada masa ;D som sagt er rommet fullt av verktøy og jeg er mer opptatt av rødvin, Freia fruktnøtt og Sarah McLachlan. Her kommer et elendig iPad bilde av hvordan det ser ut akkurat nå:

    BTW, med Pass Labs XP-10 som gir 15 volt ut så får jeg igjen ut ca 15 Watt av en F4. Det er nok, men volum er på ca 90% nå 8)



    Uploaded with ImageShack.us
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Kona har sittet rundt hjørnet rett utenfor lytterommet og malt i kveld (kunst).

    Fikk henne inn akkurat nå, satt på World On Fire med Sarah M ganske høyt. Vet dere hva hun sa?..........hun sa ikke noe men lukket øynene.......etter et partre minutter sa hun "dette er det beste du har hatt her hittil, alt stemmer, detaljene, stemmene og dybden, det er utrolig bra lyd!" ;D ;D

    Gratulerer Haavard, dette kaller jeg et gjennombrudd av dimensjoner (taler av erfaring) 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Nå er BiBene bært ut i boden. F4ne er brokoblet. 2x100 watt (ideelt sett, tipper det er 2x60 da Pass preampen ikke leverer "mer" enn 15 volt). Vel vel, lyden er den samme men litt større. Akkurat som forventet :D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bare å gratulere.
    Savner mine allerede. Får ikke Impulse tilå synge helt, ennå. Men jeg gir ikke opp.
    På tide med drøbaktur snart skjønner jeg

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg fått jernbitene. Da skal jeg:
    Bore hull.
    Gjenge til føttene.
    Kappe gjengestag som jeg sliper spiss. Hvor lange?
    Lage noen knotter til å ha på toppen av gjengestaget? Hva/hvordan?
    Lakke jerna?

    Trenger tips?
    :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    H6 skal stå 5 cm over bakken såvidt jeg husker. Du kunne lage gjengestagene slik at du får et justeringsområde fra 3,5 til 6,5 cm over bakken for H6ene. Det vil gi mulighet til å tune lyden litt med bare å skru på f.eks en liten knott festet i enden av gjengestaget. Det vil også gi mulighet for å tilte H6ene litt bakover (eller fremover for den saks skyld).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Har dem på noen 2"2" midlertidig, det skulle være 5cm så da er lyden i "vater" :)

    Spiller på dem nå, min skepsis er gjort til skamme. Utrolig hvor bra høyttalere man kan få for 5000 i elementer og materialer. Lurer på hvor mye man måtte gi i butikken for noe i samme liga ::)

    Fikk en liten bunke i posten fra CDon i dag. Blant annet Anita Skorgan og Jonas Alaska. Nå har jeg hatt en kosestund halvannentime med H6 før familiær solidarisk sosialisering med idol er nødvendig (hvis man lurer på hvorfor en unggutt som Jonas Alaska ikke er med på idol så er svaret nettop det), når det er sagt så har idol underholdningsverdi.

    Noen erfaringer om toe in og plassering mot bakvegg?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    En liten tilbakemelding: Mae Set1 HP er kjempematch med H6
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    75 cm fra bakvegg til front.
    litt toe in
    la de "krysse" bak i stedet for foran.
    likte du merkene? Skal se om jeg har noen plastic til overs.

    håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Det fungerte bra det. Lydbildet ble bredere. Ekstra toe in lager som kjent et dypere lydbilde. Her snakker vi dimensjoner i rommet og ikke frekvens. På disse høyttalerne fungerer din løning veldig bra Haavard ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    H6-Klonene er en kanonhøyttaler om den jobbes litt med. Som med alle andre rasedyr gis det ikke ved dørene. ;)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    699
    Antall liker
    483
    Torget vurderinger
    5
    Slik ble bena her:



    Er på leting etter ny forsterker om dagen, kan Naim være en god match med H6 eller er det kun rør eller klasse a transistor som gjelder?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble jo kanonbra må jeg si.
    Angående forsterker så har jeg vel bare hørt en forsterker jeg ikke likte på disse , og det var rotel.
    Til og med en liten NAD 302 spilte opp til dans på disse høyttalerne.

    Det er mye å velge i der ute spør du meg. Budsjett har du?

    Håvard
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    699
    Antall liker
    483
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det. :)

    Budsjett er på 0 - 10.000, eller opp til 15.000 hvis det inkluderer cd-spiller. Eneste krav er fjernkontroll. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ligger en Ella Signature på børsen.
    DIY hifisupply lager ok produkter de

    Håvard
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    699
    Antall liker
    483
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tips, det er under vurdering nå. :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    tofter skrev:
    Takk for tips, det er under vurdering nå. :)
    Men ingen har vel fjernkontroll tenker jeg, men på den annen side er det ikke noe problem å bygge disse om.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker også for en morsom opplevelse i MX5.
    Heldigvis ser du ut som om guttungen, etter en prat med deg Brasse, er litt mer på glid i forhold til bil. Det finnes noe annet der ute en Volvo 240.

    Håvard
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Morsomt i MX-5 blir det ikkje før ein tør å bruke girkassa! ;)
    Strøken minus MX-5 får du for 40.000. sleng på hardtop til 5000 og eit sett gode vinterdekk så har ein ein super heilårsbil som går greit, er billig å eie og billig å reparere om det mot formodning skulle skje noko. Det er ikkje uten grunn det er solgt 1.000.000 roadstere.
    Kjørte forresten MX-5 med 405 hest i dag. Spenstig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Nå var det veldig mye OT. Jeg sa til kona at jeg var "ferdig med bil". Hun så dumt på meg og sa det var fordi jeg hadde annen fokus :p

    Vel vel. Noen flotte inspirasjonsvideoer:

    http://vimeo.com/thielaudio/videos

    Skulle gjerne hatt verksted ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger noen billiege QLN på sentralen idag.
    Er sikker på at bassen i de kan brukes i H6 klone. Mener det er et papirelement fra Vifa som sitter i dem. QLN har brukt en del Vifa 6.5" opp gjennom årene i sinde produkter. Jeg vet de også denhar brukt en 6.5" fra Vifa med gummi surround i stedet for Vifa sin sedvanlige foam surround. Denne er å få kjøpt hos HiFi kit i Sverige. Eneste forskjell mellom de jeg har brukt og den er valget av gummi.

    Sitter du på Dali 104 kan du meget sannsynlig bygge deg to par H6 ;)

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Antar det var Dali 104 du mente Haavard?
    Det er Vifa C17WG-66-08 som sitter i dem.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var det.
    Har rettet det opp. 66 sier vel noe om at det ikke er standard element men custom made tror jeg.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H6 mkII kasser er bygd.
    Disse er 110 cm høye. Lurer egentlig på hva som er ideell plassering av elementer på baffel.
    Skal diskant treffe ørekavringen? I min nye sofa, som en sitter noe høyere i enn forrige, så er mitt øre plassert mellom 95-100 cm fra gulvet. Nærmere 100 enn 95. Bør diskanten senter plasseres i samme høyde på baffel?

    Håvard
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.668
    Antall liker
    107.102
    Torget vurderinger
    23
    Jeg plasserer alltid det akustiske senter sånn ca. 100 cm. over gulv - det er ca. 10 cm. høyere enn rett i ørehøyde fra lyttestolen. Det er selvsagt min personlige preferanse, jeg liker ikke å se ned på utøverne, heller litt hevet og da fungerer nevnte opplegg perfekt. Av en eller annen merkelig grunn så er det også slik at når jeg vipper ryggen på lyttestolen bakover for en helaften (vel, 70 min.++ da...) hvor jeg bare lar musikken flyte, så virker det som hodets naturlige gyrofunksjon flytter lydbildet tilsvarende oppover slik at jeg fortsatt "ser" lyden rett foran øynene (som normalt er lukket i dennetype seanse) Meget besnærende og ønskverdig, lurer på hva det kommer av, skulle gjerne hatt en teknisk forklaring på fenomenet.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Jeg plasserer alltid det akustiske senter sånn ca. 100 cm. over gulv - det er ca. 10 cm. høyere enn rett i ørehøyde fra lyttestolen. Det er selvsagt min personlige preferanse, jeg liker ikke å se ned på utøverne, heller litt hevet og da fungerer nevnte opplegg perfekt. Av en eller annen merkelig grunn så er det også slik at når jeg vipper ryggen på lyttestolen bakover for en helaften (vel, 70 min.++ da...) hvor jeg bare lar musikken flyte, så virker det som hodets naturlige gyrofunksjon flytter lydbildet tilsvarende oppover slik at jeg fortsatt "ser" lyden rett foran øynene (som normalt er lukket i dennetype seanse) Meget besnærende og ønskverdig, lurer på hva det kommer av, skulle gjerne hatt en teknisk forklaring på fenomenet.
    Men vil mitt akustiske senter være mellom diskant og bass/melomtone?
    Eller i senter av bass/mallomtonen. de tidligere H6'ene hadde diskantsenter ca 85-88 cm over gulvet. Dette er kanksje noe lavt? Siden diskant spiller mer "rett fram" er det vel et poeng at denne er noenlunde sentrert i ørehøyde.

    Håvard

    Sistnevnte skal jeg ikke begi meg ut på av forklare. Men jeg vil anta at lytteavstand kanskje er et svar.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    tofter skrev:
    Haavard skrev:
    H6 mkII kasser er bygd.
    Spennende Håvard! Hva er forskjellen ift. mkI?
    Fått en spesiallaget konstruksjon fra Norbert i Ungarn.
    Den ser ut som en H6, men er større og lengre. Tunet annerledes.
    Passer Monacor elementet jeg har liggende.
    Monacor lager forresten en helt fantastisk 6.5".

    Håvard
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Haavard skrev:
    H6 mkII kasser er bygd.
    Disse er 110 cm høye. Lurer egentlig på hva som er ideell plassering av elementer på baffel.
    Skal diskant treffe ørekavringen? I min nye sofa, som en sitter noe høyere i enn forrige, så er mitt øre plassert mellom 95-100 cm fra gulvet. Nærmere 100 enn 95. Bør diskanten senter plasseres i samme høyde på baffel?

    Håvard
    Øret bør plasseres så det er akkurat like langt fra akustisk senter på diskant som på bass. Så hvis elementene er montert på en plan flate vil akustisk senter på bassen ligge bak senter på diskanten og du må plassere diskanten høyere enn ørehøyde for at lyden fra elementene skal nå øret ditt samtidig.

    Funbunny'sen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg boret og gjenget i jerna jeg fikk av deg H.

    Ikke alle hullene ble helt rette. Jeg burde hatt søylebormaskin :p

    Gjengestaget spisset jeg tuppene på med vinkelsliper med en litt tykk kappeskive. Hvis arbeidstilsynet hadde sett metoden min hadde jeg fått stryk.

    Vel vel. I romjula skal H6 opp og gå igjen for da skal de åpne baflene demonteres for kantfresing, pussing og oljing.







    Videre planer for H6 neste år:

    - Kjøpe outriggers fra USA, de som andre i tråden har
    - Pusse, sprøytesparkle og lakkere med ørten lag klarlakk! Farge er ikke bestemt enda :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bra plan det der HEL.
    H6 tåler en kostbar finish.

    Søylebormaskin er tingen, er glad jeg har på jobben. Jobben har to kraftige og solide som f.... Desverre koster de en formue.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Og deter litt langt med tr Vestby-Lena bare for litt borring ...
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jamfør telefonsamtale i går kveld; skulle det ikke komme noen lytteinntrykk og bilder av den nye forvokste H6 klonen her i dag da Haavard! :)

    Dette Monacor elementet har ikke akkurat en byggekvalitet som imponerer, selv om det har en fin mellomtone.
    I praksis er dette et element som er vanskelig nok å tett mot kassen rett og slett fordi den simple stålkurven ikke tåler at man trekker til særlig.

    Så et godt tips fra meg Haavard er å være veldig nøye med tetteflaten til elementet, benytte pakning og trekke til veldig jevnt og forsiktig.
    Får du det ikke tett, får du heller ikke noen god bassgjengivelse.
    PS! Bruk IKKE silikon eller annet som limer for godt til tetting, da vil du garantert bøye kurven før du får det av igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn