Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Akkurat det med direkte "sammenligninger" opp i mot andre høyttalere tror jeg er viktig.
    Greit å vite hvor i segmentet disse H6 klonene kan plasseres.
    har prøvd å tolke noen av inntrykkene fra de som har hørt både LV Obx-r2, og H6, men ikke helt enkelt å sitte igjen med noe konkret. Jeg vet ihvertfall at det uansett handler om preferanser. Men om H6ene spiller på nivå med nevnte Living Voice er det virkelig imponerende. Jeg tror at av de høyttalerne jeg har vært innom de siste årene er det disse jeg vil bruke som en referanse for å måle andre høyttalere. Krevde ganske mye jobbing, men du verden som de spilte. Nå er det jo samme mellomtone som benyttes, men resten er ulikt. H6 er dessuten en BLH løsning som gjør det hele meget spennende.
    Om noen tør våge seg på noen ord for å sammenligne/distansere disse høyttalerne hadde det vært veldig morro.
    LV er dog en ganske mye dyrere høyttalere om man snakker om innkjøp fra butikken, men konstruksjonen og prinsippene er jo etter hva jeg har oppfattet temmelig enkle. Men jeg kan si at prismessig henger ihvertfall LV helt på greip selv om de koster 60K. De presterer nemlig noe helt hinsides bra mtp lydgjengivelse og musikalsk nytelse :)
    Jeg kan ikke dra en sammeligning da jeg ikke har hørt LV. Desverre, for det kunne jeg tenke meg.
    Det jeg ser og kan sammenligne er at H6 og LV er noenlunde like i størrelse, bruk av papirmembraner, kvalitet på diskant og enkle delefilter (tror jeg). Hva en får pengene er noenlunde likt.

Håvard

nordpolen

Fersking
    Ble medlem
    23.11.2009
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    nordpolen skrev:
    Og jeg som ny eier er meget fornøyd med høytalerne og rådene om å kjøpe Naim Nait 2 og Naim cd 3.5

Takker!
    Det hadde vært gøy å tatt en tur innom om et par uker år det har gått seg litt til. Grattis igjen!!

Si i fra så tar vi en høreseanse.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nordpolen skrev:
    65finger skrev:
    nordpolen skrev:
    Og jeg som ny eier er meget fornøyd med høytalerne og rådene om å kjøpe Naim Nait 2 og Naim cd 3.5

Takker!
    Det hadde vært gøy å tatt en tur innom om et par uker år det har gått seg litt til. Grattis igjen!!

Si i fra så tar vi en høreseanse.
    Jepp! det blir skøy. Ringer

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Her er jeg Haavard! :)

Tegnet et par forenklede versjoner av 1.ordens filter, slik at det er enklere å få forstå hvorfor de kalles paralell og serie filtere.

Et 1.ordens filter i enkleste versjon består kun av en spole til bassen (lowpass) og en kondensator til diskanten (highpass). (I H6 klonene bruker du jo en L-pad for å dempe diskanten og en zobel som impedanskorrigering i tillegg, men det ser vi bort fra nå for enkelhetens skyld).

Paralellfilter:

Her er altså elementene koblet paralellt til pluss og minus fra forsterkeren.
    Spolen sitter i serie med bassen og kondensatoren sitter i serie med diskanten.

Seriefilter:

Her ser man at elementene er koblet i serie mellom pluss og minus fra forsterkeren.
    Spolen sitter også her i serie med bassen, mens i tillegg sitter kondensatoren i paralell med bassen.
    Kondensatoren sitter i serie med diskanten mens spolen sitter i paralell med diskanten.

Fordelen med 1.ordens seriefilter er at dette summerer korrekt selv om impedansen forandres.
    Men i dine kloner Haavard benytter du en zobel tilpasset elementet og dermed er den siden av saken tatt hånd om. IMO vil det ikke være hørbare forskjeller mellom serie og paralellfiltere såfremt de begge er korrekt konstruert.
    Har lest et eller annet sted at seriefiltere skaper problemer med back EMF til forsterkerne på ett eller annet vis, men det har jeg ikke satt meg inn i.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.961
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har gode erfaringer med seriefilter selv. Da uten kondis. Setter litt krav til elementer dog.
    Laget HT etter oppskrift. Troels Gravesen. Alt ble liksom litt flatt og kjedelig. Måtte forsøke noe nytt.
    En times tid og noe tuning med seriefilter ble alt mye bedre og morsommere. Måler sikkert ikke like bra men låter mye bedre.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    bambadoo skrev:
    Har gode erfaringer med seriefilter selv. Da uten kondis. Setter litt krav til elementer dog.
    Laget HT etter oppskrift. Troels Gravesen. Alt ble liksom litt flatt og kjedelig. Måtte forsøke noe nytt.
    En times tid og noe tuning med seriefilter ble alt mye bedre og morsommere. Måler sikkert ikke like bra men låter mye bedre.
    Uten kondis???
    Hva slags diskant bruker du da som tåler å spille nærmest fullfrekvent?
    Benytter man en bass/mellomtone med pen avrulling kan man klare seg uten spole i enkelte tilfeller, men har aldri sett en ufiltrert diskant i bruk noe sted tror jeg. Dvs annet en piezo diskanter da, men de jeg har hørt har jeg ingen trang til å høre igjen.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg plutselig oppdatert.
    Takker, kan være en ide å jobbe litt med filteret i mine egne originaler. I de sitter det ikke zobel.

Håvard

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Da er jeg plutselig oppdatert.
    Takker, kan være en ide å jobbe litt med filteret i mine egne originaler. I de sitter det ikke zobel.

Håvard
    Som du ser på Impulse siden er det de samme delefilterkomponentene, bare koblet som seriefilter i stedet for paralell.
    Svinger loddebolten og tester ut dette fort du Haavard! :)

Bare å si ifra om du ønsker å verifisere endringene med målinger, tweaking av delelfilter er alltid morsomt, men går man berserk kan det være greit å vite hvilken impedans man utsetter forsterkeriet for.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Haavard skrev:
    Litt mer bilder.
    Fire små istedenfor en stor så ikke dumt ut.

Dette er vanlig såkalt ply-wood, som det heter andre steder, ikke sant?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    Haavard skrev:
    Litt mer bilder.
    Fire små istedenfor en stor så ikke dumt ut.

Dette er vanlig såkalt ply-wood, som det heter andre steder, ikke sant?
    Det er det.
    3,5 mm plywood, bjørk. Fant noe avkapp på jobben.
    Fester delefilterplatenmed to skruer, og to puter.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Noen som skjønner noe av disse oppgraderingene på Impulse siden?
    Seriefilter?
    Norcad, hvor er du. Du pleier å forklare slik at jeg skjønner.

http://www.acoustica.org.uk/impulse/h6mods.html

Håvard
    Det er ikke dette delefilteret som sitter i min.
    I den sitter det også en kondensator sammen med bassen. Begge kondisene inni ser ut til å være 3.3uF.
    Spolen kan jeg ikke lese verdien på.
    Det står faktisk "Impulse" på kondisene.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det skrider fremover ser jeg :)
    Ser frem til flere bilder, og jeg er veldig spent på hvordan finishen på mitt par med bjørkefiner blir.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer bilder.
    Forrige bilder viste feste til delefilter.
    Her bilder av siste kassen som ligger i spenn.
    Finering er startet. En topp er ferdig.
    Skal lime en front eller to i dag.

Håvard

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Haavard skrev:
    Noen som skjønner noe av disse oppgraderingene på Impulse siden?
    Seriefilter?
    Norcad, hvor er du. Du pleier å forklare slik at jeg skjønner.

http://www.acoustica.org.uk/impulse/h6mods.html

Håvard
    Det er ikke dette delefilteret som sitter i min.
    I den sitter det også en kondensator sammen med bassen. Begge kondisene inni ser ut til å være 3.3uF.
    Spolen kan jeg ikke lese verdien på.
    Det står faktisk "Impulse" på kondisene.

Håvard
    HVA??? :eek:
    2.ordens filter til bassen?! Det er ikke bra Haavard, her må det tweaking til ;D
    Står til disposisjon om du ønsker å måle verdien på spolen, prøve 1.ordens filter (med zobel?), paralell vs serie filter eller om du trenger noen delefilterkomponenter for å teste.
    Bare å slå på tråden det Haavard om jeg kan være til hjelp (startet min 3 ukers friperiode i dag - og livet er herlig! :))

Haavard er tankeleser! Mens jeg skriver innlegget får jeg en SMS om han kan ringe meg! Spooky

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nå bor vi ikke lenger unna hver andre en at tankelesing kan skje på lave frekvenser med lavt nivå. Men du skal få komme. Torsdag passet bra sa du, da er kjerringa på ridning med jentungen. Da måler vi høyttaleren, samt spolen vi snakket om. På tide å oppgradere filteret tenker jeg. Litt bedre kvalitet på komponenter kunne gjort sitt.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Nå bor vi ikke lenger unna hver andre en at tankelesing kan skje på lave frekvenser med lavt nivå. Men du skal få komme. Torsdag passet bra sa du, da er kjerringa på ridning med jentungen. Da måler vi høyttaleren, samt spolen vi snakket om. På tide å oppgradere filteret tenker jeg. Litt bedre kvalitet på komponenter kunne gjort sitt.

Håvard
    orginalene skal få litt komponentbytte?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Haavard skrev:

Håvard
    orginalene skal få litt komponentbytte?
    Jepp.
    Har også oppdaget en liten flerre i kantopphenget. Heldigvis gummi på mine, så jeg kan refoame med hell.

Håvard

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Nå bor vi ikke lenger unna hver andre en at tankelesing kan skje på lave frekvenser med lavt nivå.
    AHA, det er de nye subene mine som gjorde dette mulig ja ;D Lave frekvenser - nettopp - skjønte det nå!

Vi snakkes på torsdag Haavard.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Er det i samme salen som et "surfebrett i kryssfiner" ble skapt ? ::)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    wilbur-x skrev:
    Er det i samme salen som et "surfebrett i kryssfiner" ble skapt ? ::)
    Det er jeg usikker på gitt.
    Jeg jobber på Lena Ungdomsskole, der har vi en ordentlig sløydsal. ;D

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ta med kontaktlim om du har norcad.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OK sannheten er fortrengt lenge nok haavard. Du er høggeren i vazelina. Stå frem!!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kong H på DIY konferansen i geneve i fjor da han dro en pris for håndtering av grovverktøy

Vedlegg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Ja er det noe kong H kan så er det å kle seg. herom hersker ingen tvil :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Har noen prøvd RFX kondensatorene i H6 clonene lurer litt på å prøve dem sammen
    med folie spoler.

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kan man lese om dem?
    Lurer litt på Obbligato i mine originale H6.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Obbligato får du fra DIYHifisupply.
    Tror jeg tester dem jeg, sjekk hva han skriver.

Håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Hva med rødejanzefar?
    Har selfølgelig veldig trua på den, men tenkte jeg kunne finne noe bra uten å riste lommeboka for de siste pecoene lissom. Sånn for å oppgradere litt med en gang :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hva med rødejanzefar?
    Har selfølgelig veldig trua på den, men tenkte jeg kunne finne noe bra uten å riste lommeboka for de siste pecoene lissom. Sånn for å oppgradere litt med en gang :)
    Sikkert lurt å spane etter billigere varianter som kan være like bra :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Kong H på DIY konferansen i geneve i fjor da han dro en pris for håndtering av grovverktøy

ligner på kautokeinos eneste (og dermed også peneste :p) blondine.
    helt sant.
    hun satt i skranken da jeg var innom banken der.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hva med rødejanzefar?
    Jepp det var sånn jeg tenkte. Har jo akkurat kjøpt ebay dac veldig fornøyd med den forresten :)
    så skal jeg jo prøve å få kjøpt meg focal diskanter i tilegg har jeg jo skjønt at Naim er
    tingen. Blir innmari mye utålmodige meg skal spare til nå ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hva med rødejanzefar?
    Jepp det var sånn jeg tenkte. Har jo akkurat kjøpt ebay dac veldig fornøyd med den forresten :)
    så skal jeg jo prøve å få kjøpt meg focal diskanter i tilegg har jeg jo skjønt at Naim er
    tingen. Blir innmari mye utålmodige meg skal spare til nå ;D
    Nait5 er et tips. fantastisk boks! enda bedre kjøp enn Nait2 til samme penger

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn