Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har meter på meter med pakning som har lim på den ene siden (fra Meniscus)
    Si fra hvis du trenger
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bilder kan det hende det kommer. Jobber med saken norcad.
    Lytteinntrykk skal jeg være litt mer forsiktig med. Men klart det låter ikke helt ulikt det som vi har hørt før.

    UBLH, som jeg velger å kalle dem ble laget bare for å utnytte et par Monacor elementer jeg hadde liggende. Samt at jeg for tiden er i beit for høyttalere. Blir vel ikke å dele noe tegninger her, men kort fortalt er de ca 20 cm høyrer og har et lengre horn.

    Monacor elementet er modifisert Norcad. Har limt hele innsiden av basketen med tech7 eller silikon. Etterpå dratt av overflødig masse slik at massen flukter med kantan ytterst. Skal også bore 4 ekstra hull ved endelig montering.

    Håvard

    PS!Takk for tips hel. Ringe rom jeg trenger
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut det der Håvard :) Blir morro å lese om hvilke forskjeller du opplever iforhold til H6 klonen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    I beit for høyttalere, sier du? Noe jeg ikke har fått med meg her?
    Har du solgt klonene dine, eller?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    I beit for høyttalere, sier du? Noe jeg ikke har fått med meg her?
    Har du solgt klonene dine, eller?
    H6 originale er solgt.
    Impulse BLH (H2 klone??) kom jeg aldri i mål med.
    Så ja, jeg har vært i beit for en høyttaler.
    En tid var det stor etterspørsel etter disse H6 og jeg har lagd noen par her og der for folk.
    Men konsekvensen er at jeg ikke har tenkt alltid på meg selv. Hadde et håp om å komme i mål med en H2 variant. Det gjorde jeg ikke, så da ble det til at jeg lagde disse.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    BLH var jo ingen H2-klone, bare en forvokst H6 med åttetommer, men det er kanskje på tide å lage en skikkelig H2-klone da, eller?? ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.282
    Antall liker
    105.761
    Torget vurderinger
    23
    Du har jo all verdens god plass for noen skikkelige horn, jfr. bildet ovenfor..
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Du har jo all verdens god plass for noen skikkelige horn, jfr. bildet ovenfor..
    Litt plass ja, men ikke de 120 cm hornene H.R besitter ;D
    De låt veldig bra, de og BHO sitt (det lille jeg hørte)

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    BLH var jo ingen H2-klone, bare en forvokst H6 med åttetommer, men det er kanskje på tide å lage en skikkelig H2-klone da, eller?? ;)
    Tja, vanskelig desverre.
    Hvordan Impulse har løst det i bassen skjønner jeg ikke.
    Et kikk på filteret kunne vel si det meste.

    Uansett er jeg litt rundt omkring og lytter om dagen. 65finger, H.R og BHO har jeg vært innom. Om det ikke blir lange lytteøktene så får en iallefall et visst inntrykk.

    Håvard
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.282
    Antall liker
    105.761
    Torget vurderinger
    23
    Haavard skrev:
    pengesluk skrev:
    Du har jo all verdens god plass for noen skikkelige horn, jfr. bildet ovenfor..
    Litt plass ja, men ikke de 120 cm hornene H.R besitter ;D
    De låt veldig bra, de og BHO sitt (det lille jeg hørte)

    Håvard
    Har du plass til 59,5 cm. dia. og ca. en meter fra FRONT høyttaler til bakvegg, da er du i business...
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Flere hull i chassiet er nok lurt ja.
    Hva er førsteinntrykket av bassen da Haavard? Dypere og tightere enn de gjorde i den vanlige H6 klonekassen?

    Impulse har fått til bassen i H2 med å lage en kasse som passer til elementet de benyttet, eller for å si det motsatt de benyttet et element som fungerte bra i BLH.
    Jantsen elementet du hadde fungerer nok bedre i lukket kasse sammen med sub som tar seg av dypet vil jeg tro, eller som ren mellomtone i en mer standard 3-veis konstruksjon.

    I en to-veis vil det uansett måtte bli noen kompromisser, spørsmålet er hvor de havner og om man klarer å godta dem.
    Setter man høye krav til alle parametre lager man store problemer for seg selv :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.102
    Antall liker
    6.606
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Haavard skrev:
    pengesluk skrev:
    Du har jo all verdens god plass for noen skikkelige horn, jfr. bildet ovenfor..
    Litt plass ja, men ikke de 120 cm hornene H.R besitter ;D
    De låt veldig bra, de og BHO sitt (det lille jeg hørte)

    Håvard
    har da ikke 120cm horn - erru gæern?? de er under meteren jo!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.282
    Antall liker
    105.761
    Torget vurderinger
    23
    Kom nærmere - den er større enn du tror!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    569.5 cm dia. var da mye ;D
    Halve veggen på huset gitt.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Flere hull i chassiet er nok lurt ja.
    Hva er førsteinntrykket av bassen da Haavard? Dypere og tightere enn de gjorde i den vanlige H6 klonekassen?

    Impulse har fått til bassen i H2 med å lage en kasse som passer til elementet de benyttet, eller for å si det motsatt de benyttet et element som fungerte bra i BLH.
    Jantsen elementet du hadde fungerer nok bedre i lukket kasse sammen med sub som tar seg av dypet vil jeg tro, eller som ren mellomtone i en mer standard 3-veis konstruksjon.

    I en to-veis vil det uansett måtte bli noen kompromisser, spørsmålet er hvor de havner og om man klarer å godta dem.
    Setter man høye krav til alle parametre lager man store problemer for seg selv :)
    Det ble for all del gjort noen simuleringer før jeg prøvde med dette elementet i H2.
    Men det er ikke alltid man tanker på alt.

    Lyd vil jeg ikke si så mye om ennå. De skal få spille seg inn elementene igjen. Får knørve litt. Men jeg er vel kvitt bumpen i bassen mener jeg. Er ikke sikker på om det er dette filteret jeg nå spiller på som blir det endelig. Vil prøve med et klone filter også.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Legg merke til hvor kommaet er plassert, Håvard. Slikt er aldri helt uvesentlig! ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Legg merke til hvor kommaet er plassert, Håvard. Slikt er aldri helt uvesentlig! ;)
    Akkurat denne gangen hadde jeg rett
    ;)

    Håvard
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.282
    Antall liker
    105.761
    Torget vurderinger
    23
    Gotcha ;D ;D (FYI Impulse, så sneik jeg meg inn og retta opp litt..hehe..)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har begynt å legge noen forsiktige planer om den endelige finishen på H6ne mine.

    Utfresningen til diskantene er svært trang, gruer meg til å slipe ned 1 mm her da det er stor fallhøyde mtp resultatet. Ellers er utfresningen til bassene for stor. Det har ingen praktisk betydning. Har allikevel lyst til å gjøre noe med det. Kanskje sparkle og frese på nytt. Burde gå greit det?

    Ser for meg å droppe outriggere da det er slankere og mer estetisk med 3 stk spikes.

    Merlin VSM har et fint design. Avrundende hjørner for å myke opp samtidig som de visuelt oppfattes som litt mindre. Striper for å gi litt liv.

    Har fått taket på lakkering nå men lurer på hvordan jeg gjør det med stripene? Maskerer på baselakken og legger klarlakk oppå hele høyttalern til slutt kanskje?
     

    Vedlegg

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    35
    HEL skrev:
    Jeg har begynt å legge noen forsiktige planer om den endelige finishen på H6ne mine.

    Utfresningen til diskantene er svært trang, gruer meg til å slipe ned 1 mm her da det er stor fallhøyde mtp resultatet. Ellers er utfresningen til bassene for stor. Det har ingen praktisk betydning. Har allikevel lyst til å gjøre noe med det. Kanskje sparkle og frese på nytt. Burde gå greit det?

    Ser for meg å droppe outriggere da det er slankere og mer estetisk med 3 stk spikes.

    Merlin VSM har et fint design. Avrundende hjørner for å myke opp samtidig som de visuelt oppfattes som litt mindre. Striper for å gi litt liv.

    Har fått taket på lakkering nå men lurer på hvordan jeg gjør det med stripene? Maskerer på baselakken og legger klarlakk oppå hele høyttalern til slutt kanskje?
    Stripene på Merlin er vel ikke i lakken, det er innfelte messingstriper.

    Mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg spilt en tid på disse ultimate back loaded horn (UBLH).
    Noen vil vel mene de ikke er så ultimate, men i tankene til meg og Norbert så var det snakk om å se hvor langt en kunne greie å dra konseptet og mulighetene med et 6.5" element. UBLH er høyrer og har et lengre horn. Elementet som er brukt er Monacor sitt smått legendariske SPH176. Legendarisk??? sier noen, vel det låter knall. Grunnen til dette valget er at jeg hadde dem liggende da de ikke passet H6 kassen originalt. Ellers er den sedvanlige Focal diskanten brukt.

    Den siste tiden har jeg brukt til å spille på disse og evalurer ulike filtre. Først satte deg dem opp med H6 original filteret som deler 12db i bassen og 6 db i bassen. Ingen Zobel. Her om dagen koblet jeg opp H6 klone filteret som har 6db filter på både bass og diskant. Sleit litt med å bestemme meg før jeg i dag satte på Svein Torleif Bjella. H6 klone filteret blir. Med en smule mer demping av diskant.

    Alt i alt må jeg si at UBLH blir i stua ei stund. Nå med lånte 845 monobloker så spiller dette stort.
    De låter som H6 klonen, men mye større. De er "dypere i målet". Mer voksne får en si. Nå gjenstår å gjøre de ferdig, det vil si siste finish.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    1.414
    Haavard skrev:
    Nå gjenstår å gjøre de ferdig, det vil si siste finish.
    De kommer til å bli griselekre i signalrødt, Håvard :)

    Vel blåst !
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Haavard skrev:
    Nå gjenstår å gjøre de ferdig, det vil si siste finish.
    De kommer til å bli griselekre i signalrødt, Håvard :)

    Vel blåst !
    Signalrødt, only for you my friend. Limited edition.

    Håvard
     

    lobo

    Medlem
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    HEL, bare noen tanker angående disse stripene.Hvis du tar en notfres og lager et spor noen mm. større en ønsket bredde på stripene. Fyller det feks. messing/kobber eller epoxy med fargepigment,sliper det plan og lakker høytaleren i ønsket farge. Freser spor der du har støpt og lakkerer med klarlakk (Polyretan)etterpå.Har aldrig prøvd dette selv,men bare ide ...
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Virker til å bli bra dette Håvard. Gleder meg til å se den ferdige finish'en :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Innrømmer glatt at jeg ikke hadde helt trua på de elementene i bassen. Antok at de ville bli blaute og pløsete.
    Bare morsomt om jeg tok feil i dette tilfellet. :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Innrømmer glatt at jeg ikke hadde helt trua på de elementene i bassen. Antok at de ville bli blaute og pløsete.
    Bare morsomt om jeg tok feil i dette tilfellet. :)
    Hvorfor?
    De er vel ikke akkurat supertørre heller, men jeg kan iallefall ikke høre noen pukkel.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Nei det kan spille slapp bass uten pukkel, Dette inntrykket av tørr bass eller ikke har vel ikke så mye med frekvensgangen å gjøre vil jeg tro. Jeg innbiller meg det har mer med kontroll å gjøre, og det var vel bare et inntrykk jeg hadde etter at jeg testet og målte de opp for deg for en god stund siden, og når du forsøkte de i H6 klonene den gangen.

    Men det fullt mulig jeg ble vel kritisk og påvirket av min skuffelse over det myke platechassiet som ikke var å få tett mot kassen.

    Du skal ikke se bort fra at tweaket ditt der har gitt gode resultater. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Den tørre kjappe bassen er en av kvalitetene på den vanlige H6 klonen syns jeg :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Nei det kan spille slapp bass uten pukkel, Dette inntrykket av tørr bass eller ikke har vel ikke så mye med frekvensgangen å gjøre vil jeg tro. Jeg innbiller meg det har mer med kontroll å gjøre, og det var vel bare et inntrykk jeg hadde etter at jeg testet og målte de opp for deg for en god stund siden, og når du forsøkte de i H6 klonene den gangen.

    Men det fullt mulig jeg ble vel kritisk og påvirket av min skuffelse over det myke platechassiet som ikke var å få tett mot kassen.

    Du skal ikke se bort fra at tweaket ditt der har gitt gode resultater. :)
    Skjønner.
    Jeg ser jo at det trengs å gjøre noe med chassis ja.
    Silikon har iallefal dempet selve kanten jeg fester skruene i. Det er her vibrasjonenen starter og forplanter seg. Jeg vil på sikt bruke dobbelt opp med skruer og dempe resten av chassis noe. Jeg vil ikke får det veldig mye stivere uten å sveise tror jeg, men iallefall dempe noen resonanser. I mine øyne er dette elementet så bra at det burde vært spandert på en skikkelig basket fra Monacor sin side.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    I mine øyne er dette elementet så bra at det burde vært spandert på en skikkelig basket fra Monacor sin side.

    Håvard
    Kunne ikke vært mer enig! :)
    De fleste andre har støpt chassi i den prisklassen, og det gir om ikke annet en helt annen kvalitetsfølelse.
    Men spiller det bra så skal man jo egentlig ikke henge seg opp i slike bagateller. Det finnes da så mange trær! ;D

    Å sveise på chassiet er nok en heller dårlig ide, men var man vrang nok ville det selvfølgelig vært mulig å lime på en aluring eller "støpe" opp den kanten med glassfiber e.l.
    Men da er det langt enklere å kjøpe et Seas element spør du meg :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    lobo skrev:
    HEL, bare noen tanker angående disse stripene.Hvis du tar en notfres og lager et spor noen mm. større en ønsket bredde på stripene. Fyller det feks. messing/kobber eller epoxy med fargepigment,sliper det plan og lakker høytaleren i ønsket farge. Freser spor der du har støpt og lakkerer med klarlakk (Polyretan)etterpå.Har aldrig prøvd dette selv,men bare ide ...
    God idee men da må man være nøyaktig :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Haavard skrev:
    I mine øyne er dette elementet så bra at det burde vært spandert på en skikkelig basket fra Monacor sin side.

    Håvard
    Kunne ikke vært mer enig! :)
    De fleste andre har støpt chassi i den prisklassen, og det gir om ikke annet en helt annen kvalitetsfølelse.
    Men spiller det bra så skal man jo egentlig ikke henge seg opp i slike bagateller. Det finnes da så mange trær! ;D

    Å sveise på chassiet er nok en heller dårlig ide, men var man vrang nok ville det selvfølgelig vært mulig å lime på en aluring eller "støpe" opp den kanten med glassfiber e.l.
    Men da er det langt enklere å kjøpe et Seas element spør du meg :)
    Kanskje vi skulle ta en tur i tenkeboksen og modde disse elementene?
    Hadde jo vært morsomt da? Tatt for oss hele basketen, fra magnet og til ramma for feste av membran og kantoppheng. da må da finnes noe gurpe som kan limes på?

    Hvis seas har samme diameter, så er det bare å komme med dem.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Er det Monacor SPH176 du har?
    I såfall krever Seas sine "18" elementer bare 1mm større baffelhull og du har vel ikke laget presspasning?
    Selvfølgelig kan du få låne et par CA18RNX til testing men det er vel stor tvil om hvor godt de passer til delefilteret du bruker.
    Mener å huske TS parametre er fhv like?
    Men det er jo fort gjort å prøve da.
    Bare å svinge nedom hvis du får lyst det Haavard, har ventet på deg lenge jeg ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn