Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.089
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hehehehehe. Det blir nok ingen lomme-Nagra på meg, ptb.

I dag har jeg fått både messingskruer fra Soundsmith og et par RCA 12au7 i hus etter å ha tatt en hyggelig kaffe med Evo. Nå skal det snart lages middag, så skruene får vente til i morgen, men rør er jo enklere å gjøre noe med.
    Jeg har vært plaget med tidvis høyfrekvent piping i forforsterkeren i det siste, og da er det jo ganske standard prosedyre å sjekke rørene før noe annet. Det ble riktignok bedre, men borte ble det ikke, og det tiltok den siste uka. Da jeg byttet linjedelens RCA Black Plate 5963 med Clear Top-røret, ble det helt tyst!!
    Jeg har prøvd med tilsammen tre identiske 5963, og de pep alle tre.NOS-rør. ass....!
    Straks Clear Top-røret er på plass, senker stillheten seg igjen. Endelig!

Tusen takk, Evo!;D
    Bare hyggelig det Impulse :)
    Takk for kaffen og praten i går,var koselig det ! :)

O

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.962
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kjenner du til Wynton Kelly: complete vee jay studio recordings?
    kanon innspillinger!
    WK vee jay.png

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    @ Evo. Visst var det det! Det må gjentas ved anledning!

@ LMC
    Den har jeg på lista over ting som skal sjekkes ut! Regner med at det sitter, ja.

Ellers hadde jeg selvfølgelig en ikke helt heldig tildragelse med platespilleren i dag morges. Jeg burde jo vite så mye bedre. Man skrur ikke platespiller rett etter en diger espresso. Jeg er i hvert fall ikke stødig nok på hendene i en sånn setting. Men joda;
    Selvfølgelig var jeg nysgjerrig på hva de ankomne Soundsmith-skruene kunne gjøre for lyden, og med en relativt rolig formiddag åpnet det seg noen muligheter for lytting.

Så da skred jeg til verket.
    Det var ikke så lurt, viste det seg.
    Jeg har reagert litt på de tynne Cardas-armkablene før, og egentlig synes jeg det er en forbanna uting at ikke dyr hifi kan utstyres sånn at faenskapet faktisk tåler å brukes.
    Selvfølgelig var jeg litt ustødig, og en av pickup-klipsene datt av. Det å lodde så tynn kabel har jeg prøvd før. Det gikk ikke så bra. Så fordi jeg var litt ivrig og litt klønete, har jeg nå bare tre klips som sitter der de skal, og da får jeg jo ikke koblet på pickup´en igjen.
    Dermed må det loddes ny clips på en armkabel som er seriøst tynn. Det krever nok både loddekompetanse og loddebolt utover det jeg råder over.
    Enda bra jeg har ny dac!

Er det noen der ute som påtar seg jobben, og har dugandes loddebolt?
    Det beste er jo om det kan gjøres her, så jeg slipper å dra en skjør platespiller ut av huset. Arbeidet kompenseres med kaffe, en meget anstendig flaske vin og ytterligere monetær overførsel.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.364
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er den den typen her m/samme/tilsvarende sko inn på PU?

Cardas tonearm cable.png

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.962
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sendes på 3 tapes på mandag med resten :D
    om ingen andre melder seg .....ser dårligere enn jeg gjorde, men er trolig piece of cake...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er den typen kabel, ptb. Men clipsene er av en litt enklere standardtype, med fargekoding som mest ser ut som kjip tape som er surra på i etterkant. Ikke akkurat en finish som er en så dyr arm verdig. Egentlig kunne jeg tenkt meg å få satt på skikkelige clips på alle fire, men det betinger å få tak i nye, samt at jobben blir mye større, så det får vel vente.

Strålende om du har tid en gang, Leif. Synet og loddekunnskapene tror jeg ikke det er noen som helst grunn til å tvile på, for å si det sånn..8)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.364
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er nok en enkel type sko på de på bildet også. Litt dårlig oppløsning på bildet, men det er brukt krympeplast som isolering, og ikke tape.
    Den beste måte å utbedre din kabel på er å få tak på en ny kabelsko.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det bør nok nye kabelsko til, ja.
    De fra Cardas så jo rimelig kanon ut,Leif. Jeg får se om det er plass, for noe særlig bedre enn dette blir det vel ikke.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har du ødelagt dine leketøy igjen, Trond?! Er det ikke det ene, så er det det andre.

God helg!:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Det er vel ikke snakk om så mye herpa leketøy her, mer rør som tar kvelden og litt sånt småtteri som nesten må påregnes etterhvert som tingene faktisk får noen år på baken. Akkurat denne her har jeg nesten venta på. Jeg så den kontaskten var litt løen da jeg justerte inn pickupen sist, så det er like godt å få ordnet det skikkelig nå. Og skal det først skje, er det levelig at det skjer akkurat nå som den grensesprengende dac´en endelig er i hus.

God helg, kompis!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.962
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    av en eller annen grunn fant jeg nettopp et komplett ubrukt sett slike på fjernlageret i Drøbak :rolleyes:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Oj! Om det har seg slik at du ikke føler at du har bruk for dem(... og de duger jo ikke til noe på en Studer, gjør de vel...:cool:) kjøper jeg dem mer enn gjerne, Leif!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lørdager i provinsen kan ha noen doser magi over seg.
    I dag spilte min venn Ketil Haugsand i Drøbak kirke, for å innvie deres nye cembalo. Det er ikke akkurat en liten begivenhet. Han er en av verdens fremste utøvere på instrumentet sitt, og nyss pensjonert professor ved musikkhøyskolen i Køln. Dessuten er han en av de hyggeligste menneskene jeg kjenner, og pasjonert Leica-samler. Så da passet det jo ekstra godt at han hadde gått gjennom hele samlingen og funnet en strøken Leica CL med den ikoniske Summicron 40-millimeteren, og denne mente han at jeg rett og slett trengte å ha i kameraskapet som backup. Det er ikke lett å si nei til sånt når det er snakk om broderpris, kameraet er strøkent, ganske uvanlig og det er fint å ha et backup-kamera til fargefilm. For dette er selvfølgelig analogt.

Men uansett, konserten var fantastisk, stemningen veldig gemyttelig, dagen var vårlig og livet kunne så definitivt vært verre...

God helg til alle som måtte kikke innom!

L1206095.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et lekkert kamera som jeg alltid har begjært som det optimale reisekamera for småbildefilm. Må vel få meg en slik. :cool:
    Ellers er det synd at jeg ikke fikk med meg den konserten. Hadde håpet på å delta på noe i Oslo rundt denne helgen som kunne ført til oppmøte, men slik gikk det ikke. Finnes masse musikk som han spiller på CD og strømmetjenster.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.962
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei T
    synd det passet dårlig med konserten og det ikke ble en tur oppom
    de kringlepinnene har vel ingen verdi umontert regner jeg med...det fikser vi ila noen dager....
    Leica er som Studer...MÅ HA!
    snakes
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det finnes nok en CL der ute med navnet ditt på, baluba! Og du har helt rett, det er ganske optimalt som analogt reisekamera. Særlig om man har tatt såpass med bilder at man greier seg uten lysmåler. Den har nemlig en lei tendens til å gå åt skogen. Men de virkelig klassiske Leica M-modellene kom jo uten, så da er det jo bare å se på som en utfordring.
    Det er hyggelig at Ketils plater finnes på strømmetjenestene. Cembalo er jo ikke akkurat et allemannsintrument, men har man sansen, kan det vel knapt gjøres bedre. Hans Simax-innspillinger med Rameau eller Bachs Goldbergvariasjoner er helt strålende. DEt kommer flere anledninger til å høre ham Live også. Han kommer igjen til sommeren.

Hei, Leif!
    Jeg gleder meg intenst til kringlepinner, må jeg si. Vi finner en dag! ;D
    Synd det ikke passet i dag, men vi finner flere anledninger til både det ene og det andre. Fruen er jo så nysgjerrig på drivhuset at du skal ikke se bort ifra at det fort kan gi seg en mulighet for en Drøbaksekskusjon til. ;D

Du har helt rett i at det er en link mellom Leica og Studer der. Uovertruffen og udiskutabel no-nonsense-kvalitet som trigger "Må ha"-følelsen direkte...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Måtte jo bare legge inn et autentisk bilde av det omtalte Leica CL-kameraet, siden det andre var fra nettet. Ikke galt til å være fra 1973!
    Da er det hele ellve år nyere enn mitt mest ikoniske kamera fra den kanten, og det ser jaggu ikke ut til å ha vært i bruk det heller. Sånn er det med udiskutabel kvalitet.

IMG_1279.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.962
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sjuk kvalitet!
    det bare oser
    Stellavox, Nagra, Studer sikle sikle

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lysmåler kan man klare seg uten, og har man smartphone så er det jo enkelt og greit med lysmåler på den også. De til iPhone som jeg har prøvd har i alle fall fungert bra.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Visst kan man det, baluba. Jeg har også lysmåler på Iphone´n, og den funker i grunnen bra. Men det beste er når det sitter i ryggmargen.

Apropos sjuk kvalitet, Leif...Sjukere enn dette blir det ikke. 1961 Leica M3 Single stroke med Summicron 50mm f. 2.0
    Kaffen var fra Kaffebrenneriet. Ikke så gæær´n den heller.

IMG_0906.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er våren her, og da er det bare å defroste et par ruller 120 og gå ut i finværet med Rolleiflex TLR fra 1954, tipper jeg. Dessverre er det en Tessar-utgave, men det er jo ikke ille det heller. Formatet er uansett deilig, og litt nedblending så sitter det som kaliber '50. Håper jeg finner solblenderen, Rolleiflex er følsom.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skulle gjerne hatt en Rolleiflex også, baluba. Det er noe for seg selv...

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.364
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det var Uniti Atom du hørte på i Stockholm ser jeg utfra bildene:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne hatt en Rolleiflex også, baluba. Det er noe for seg selv...
    Leica CL og Rolleiflex TLR er perfekte partnere på reise hvis du ønsker å reise både med småbildeformat og mellomformat. Utrolig kompakt til å være mellomformat, ikke rart det var det mest populære pressekameraet i mange år (fram til Nikon F gjorde småbildeformatet mer praktisk for pressebruk). En av mine første sjefer var tidligere redaktør i Haugesund Dagblad (Høyre-avis som gikk inn på syttitallet), og han sa at han kun aksepterte småbildefilm hvis ikke noe annet var tilgjengelig og bildene var spesielt viktige. Han gav meg tommelen opp en dag jeg kom på jobb med Mamiya 645 hengende over skulderen. Riktignok ikke for å bruke det til arbeid, for det var som informasjonsmedarbeider i Karmøy kommune jeg hadde han som sjef som formannskapssekretær.

Det som er fordel med de to kameraene for en gatefotograf er hvor rettlinjet optikken er, hvor ekstremt lette de er i forhold til konkurrenter, og hvor lett det er å ta bilder håndholdt ned i ganske lange lukkertider uten å få bevegelsesuskarphet. Jeg har neopren-reim på min min Rolleiflex, noe som gjør at jeg får en naturlig avfjæring er den henger på magen min. Med sentrallukker klarer jeg faktisk å ta skarpe bilder på 1/15s med Rolleiflex hengende slik, hvilket annet 6x6 klarer noe tilsvarende på håndholdt? Muligens noen andre TLR-er, men ikke noe med speil og/eller gardinlukker.

effd638da519b1bc0594d2804138677a.jpg

Vivian Maier er en av de mest kjente brukerne av Rolleiflex. Hennes gatebilder har blitt legendariske.

Rolleiflex-Rollei-TLR-Cameras-Famous-People-1.jpg

En liten kavalkade av Rolleiflex-ere.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var en fin ode til Rolleiflex TLR, baluba.
    Sånt som gjør dagen bedre, faktisk. Ingen dårlig rekke med brukere heller!

Mandagen er tåkete på denne siden av fjellene, men fruen har fri, så det planlegges noen adspredelser.
    Den nye Leicaen må jo innvies, så den blir med nyladet ut i gråværet nå som sola ser ut til å bryte litt igjennom.

På anleggsfronten går den nyankomne dac´en seg ytterligere til, og spiller enda bedre enn for etpar dager siden. Dette er en vanvittig boks, rett og slett. Det er ufattelig morsomt å spille sølvskiver. I går hørte jeg gjennom flere opptak som kan være litt bakpå og uenergiske. Det er de såvisst ikke lenger. Plutselig spruter selv Tord Gustavsen av energi og spilesugent driv.
    Linjetrinnet i preampen fikk prøve seg med et Mullard ECC 82-rør, og det viste seg å være en svært vellykket kombinasjon. Ro, naturlighet, detaljer og glød er stikkordene som passer.

I helgen flyte en av mine tidlige musikalske helter, Sir Elton John, 70 år. Jeg var blodfan i unge år, og har hele produksjonen hans fram til 1979, da han snortet så mye pulver at det ikke lenger var morsomt å høre på det nye han kom med. Men fram til da leverte han en uhyre sterk rekke med plater, og lørdagskvelden ble brukt til å spille gjennom endel av dem. En av hans egne favoritter, "Captain Fantastic and the brown dirt cowboy" fra 1975, fikk etpar ekstra runder. For en skive det er! Intet mindtr enn Sir Eltons "Sgt. Pepper" i min bok.

Unknown-3.jpeg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elton John har alltid avstedkommet en og annen hit som jeg respekterer og liker, men Elton før åttitallet er av en helt annen jevnhet (og storhet). Så nok engang er vi nok enige om musikk. Apropos for mye colombiansk helsekostpulver, spinngærne Gary Busey i siste bilde av Rolleiflex-brukere har åpenbart tatt seg en liner for mye før han plukket opp kamera, for prismesøkeren ser ut til å ha fått ham til å glemme at han ser gjennom et eget søkerobjektiv med TLR, slik at det bildet av en drøvel han forsøker å ta kommer til å ende med et bilde av underleppe og hake isteden. ;)

Kanskje ikke så rart at han i dag er mer kjent som rabiat Trump-tilhenger i Hollywood. :rolleyes:

U

utgatt25555

Gjest
    ^ sikker på at du ikke blingser litt nå Baluba, siste bildet med ”drövel” motiv får jeg til å bli Matt Damon (m/kamera) som foter Ben Affleck´s drövel ;)

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ sikker på at du ikke blingser litt nå Baluba, siste bildet med ”drövel” motiv får jeg til å bli Matt Damon (m/kamera) som foter Ben Affleck´s drövel ;)

mvh
    Matt Damon med kamera? Det er da Gary Busey såvidt jeg kan se. Matt Damon er jo ikke støgg som juling slik galemattias Busey er. ;)

gary-busey-006.jpg

U

utgatt25555

Gjest

mvh
    Matt Damon med kamera? Det er da Gary Busey såvidt jeg kan se. Matt Damon er jo ikke støgg som juling slik galemattias Busey er. ;)

Vis vedlegget 433020

Hehe, jeg holder nok fortsatt en liten knapp på Matt D, ikke minst siden han etter sigende er kompis med Ben A, ikke vil man vel slippe hvem som helst inn på drövelen sin heller ;)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Mine ærede herrer;
    En ting er at jeg på grunn av balubas forøvrig utmerkede innlegg og den derpå følgende meningsutvekslingen må tåle den belastningen det er å få et litt vel digert bilde av den spinngærne og rabiate neofascisten Busey midt i trynet i tråden. Men så blir det sitert, og da kommer det ta meg faen opp nok en gang. Det får være grenser for hva en fredsæl sjel skal tåle på en mandagsettermiddag.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg skal gi meg på den. Uansett så bruker han sin Rolleiflex feil, men kanskje han bare liker å se på drøvelen til kompisen sin gjennom et objektiv? Tripletten som bruke som søker er jo skarpere enn mange objektiver som brukes til å faktisk ta bildene med. ;)

Beklager på det sterkeste bildet av gærningen Busey. Den busemannens tryne kan skremme melken ut av en kopp cafe latte. :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg innrømmer min brøler, men kommer ikke til å ta regningen for eventuelle krisepsykiatriske utrykninger til Hølen og andre steder i landet. Lag en deilig kopp kaffe med valium, så kommer nok nervene på plass igjen. Selv valgte jeg en Eventyrblanding og en kopp latte for å reparere nervene etter det unødvendig store bildet av buse(y)mannen i LA. :-[

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn