Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    MORO!
    Et annet aspekt er fordelingen av bassen i rommet. Man får en jevnere spredning med flere subs og slipper så mange nodes/modes.
    Min oppfatning og erfaring forteller meg at den forbedringen man får av subs er langt mer "bang(!) for the bucks" enn å legge mer penger i annen oppgradering av elektronikk. Ikke minst når man har utstyr av ganske så anstendig karat fra før.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg følger deg på begge resonnementene, tror jeg. Selv om det siste blir litt vel generellt. Det er uansett ingen tvil om at et par gode og raske subwoofere kan tilføre mye. Ikke bare i trøkk og fundament, men i detaljering og rominformasjon. Det skjer ganske mye når elementer avlastes og kan konsentrere seg om det de er best på..
    Men så får man noen overraskelser også. En av mine klassiske referanseplater, Angela Hewitts Bachtolkninger, hadde noe underlig, lavfrekvent støy jeg ikke har hørt før. Disse sub'ene går etter sigende ned til 13 Hz.. hva det var snakk om? Trafikkstøy utenfor opptaksøokalet.... !

• Liker
    Reaksjoner: RBN

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Pløyde litt gjennom tråden din nå. Du bare har å bli her inne. Bare så du vet det.
    Er så enig med deg når det gjelder to subwoofere. Så/hørte lyset hos kwil da han kjøpte sub nr 2, men de må stilles inn korrekt.
    Besøk Alan, Gjallarhorn, og hør litt på kinoen hans med en skog av Avantgarde Uno og 2 sub i front og 2 bak. Det satte spor...
    R

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    God morgen, Runar. Veldig hyggelig at du stikker innom! Vel, jeg hører hva du sier, setter pris på tilbakemeldingen og tar det til meg. Og helt borte blir jeg nok ikke uansett.
    Det er helt tydelig at to subber er en helt annen verden, ja. Mye mer realisme og presisjon. Tidvis litt frustrerende å høre ganske uvedkommende dypbasstøy som har gått teknikerne hus forbi, men det er jo baksiden av medaljen..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Vi hadde middagsgjester her forleden, og satt ute i hagen og spiste. Vinduene var oppe, og jeg lot gjestene få lete fram musikk de ville spille. Det ble veldig mye Steely Dan og Donald Fagen. Aja, Katy lied, Gaucho, Pretzel logic, Can´t buy a thrill, The royal scam, Nightfly....Joda. Jeg har alltid likt The Dan, og fnyser fremdeles foraktelig når pretensiøse would-be-angstrockere forsøker å redusere dem til hifi-tidtrøyte og distansert perfeksjonistpop.
    Vi koste oss, spilte høyt og drakk Cuba Libre, som er husfruens favorittdrink, særlig når vi har spist burgere og annen "comfort food".
    Det ble veldig mange timer med musikk, og som alltid er det morsomt å se hvordan folk blir ekstra hekta på favorittmusikken sin når de hører den gjengitt skikkelig.Jaggu hjalp det med et par subber også!

Dagen etter satt jeg og drakk morgenkaffen da jeg så at Rolling Stone meldte at min gamle Dan-helt Walter Becker hadde gått ut av tiden.

Noen ganger er det som om ingenting egentlig er tilfeldig...

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg registrerer at det fra tid til annen dukker opp en "dere er kjøpt og betalt"-påstand om oss som skriver om hifi. Som for etpar dager siden. Heldigvis var kollega Håkon forbanna nok til å ta opp hansken og formidle et usminket destillat om livet som hifiskribent. Det var ord jeg ikke hadde særlig store vanskeligheter med å kjenne meg igjen i. Det som forundrer meg, er at de som mener det de mener, så vidt jeg kan se TT i dette tilfellet, slipper rimelig lett unna med sånt udokumentert helvetes tjafs. Jeg sier som Håkon. I sånne øyeblikk har jeg mest lyst til å stirre lenge på mitt eget speilbilde og spørre meg selv hva i svarteste helv... jeg driver med som gidder.

Nei, tror jeg må gå å spille noe jævlig høyt.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Godt å se at man biter hardt tilbake mot udokumenterte påstander. Godt dere gidder å skrive. Å sånne påstander er heldigvis ikke representativt for de fleste hifi entusiaster. Tanken har faktisk aldri slått meg ett sekund engang. Hva faen skulle egentlig være poenget med å være kjøpt å betalt hifiskribent av annonsørene.
    Det er vel ikke noe å bli rik av. Hadde jo tjent bedre penger på å selge dårlig hjemmebrent :) :) Herregud folk er rare.
    Det er sikkert jeg også. Bare ikke på den måten :cool:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.503
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Er vel egentlig såpass konfliktsky at jeg styrer unna de fleste slike diskusjoner. Men vi må ikke koke tynn suppe på en spiker og begynne med name-dropping av den grunn? Jeg forstår helt og holdent TTs utgangspunkt og spørsmål i lånetråden til Harbeth..
    Jeg tror at flere aktører driver slik, plasserer produkter ut hos kunder/brukere med ett potensielt nedsalgsfelt. Litt omtale i tråder som er hyppig besøkt osv.
    At en annen bruker kommer inn og kommenterer må TT tåle selvsagt, men bransjeaktører har/bør ha tykk nok hud til å tåle det.
    At TT uttaler seg litt bastant i denne saken (og innimellom andre steder) får vi tåle.
    Jeg har vel tenkt tanken i ny og ne jeg også: "Hvem velger ut produkter som skal testes og hva skal de testes for/mot?" Krysskoblingen mellom tester og annonsekroner har jo vært belyst mange ganger tidligere. I vår bransje og i andre bransjer.
    Avsluttningsvis må jeg si at det finnes hifi skribenter og det finnes hifi skribenter. Jeg har stor lit til både deg og Håkon, men ikke alle i deres bransje.
    Ikke helt samenligningsbart, men jeg avsluttet i sin tid mitt abonnement på Lyd & Bilde av denne grunn. Svake tester, lite redaksjonellt innhold. Testene fremsto som salgsannonser. (Ofte copy/paste av pressemeldingen ved nylanseringer)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jørgen, det er først og fremst en grunn til at jeg reagerer. Jeg føler ikke at det er å koke suppe på en spiker når noen her inne mer enn furtent insinuerer at man som skribent er kjøpt og betalt, og jeg reagerer relativt rasende og tydelig på det. Videre er det slett ikke "name-dropping", da tråden det gjelder er høyst synlig for alle og enhver. Det er således ingen hemmelighet at det som ble skrevet ble skrevet, ei heller hvor. Og jeg regner med at den som skrev det står for påstanden, ellers ville han nok justert sitt eget innlegg. Det har han såvidt jeg kan se ikke gjort. Jeg reagerer fordi jeg er så inn i helv... drittlei av sånt slarv. At du mener "vi får tåle det" er jo selvfølgelig en smule enklere for deg å si all den tid det ikke er din troverdighet det stilles spørsmålstegn ved.
    Jeg setter selvfølgelig pris på at du har tillit til oss. Jeg reagerer som jeg gjør fordi vi har slåss mot sånne udokumenterte påstander før, og jeg skriver i et blad hvor det minste tegn til urent trav ville ført til fullstendig utestengelse. Det er vår renhårighet og vår etiske og moralske ryggrad det lettvint stilles spørsmål ved. Jeg ville vært en veik faen om jeg ikke reagerte. Jeg kan naturligvis bare snakke for Fidelity, men kjenner de andre i bransjen godt nok til å vite at det ikke er noen grunn til å tro at det er særlig anderledes der.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.290
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Disse påstandene dukker opp gang på gang på gang, Trond. Det er like givende og nyttig å reagere på dem som det er å feie tilbake flo sjø med en feiekost.

Når det er sagt, skulle jeg ønske at folk ville slutte å ta dere så alvorlig! :)

Livet hadde vært mye lettere for alle om folk hadde tatt testene deres som meningsytringer, vel funderte og med tung erfaring, men likevel bare meninger.

I beste mening.

Mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Disse påstandene dukker opp gang på gang på gang, Trond. Det er like givende og nyttig å reagere på dem som det er å feie tilbake flo sjø med en feiekost.

Når det er sagt, skulle jeg ønske at folk ville slutte å ta dere så alvorlig! :)

Livet hadde vært mye lettere for alle om folk hadde tatt testene deres som meningsytringer, vel funderte og med tung erfaring, men likevel bare meninger.

I beste mening.

Mvh
    Du har selvfølgelig helt rett, Tønnes.
    Jeg ser at det ikke bærer annet steds hen å reagere på dritten enn at jeg får utløp for frustrasjon over at det stadig dukker opp, og det er faktisk nødvendig innimellom.

Helt enig mht alvoret også. Selvfølgelig er det subjektive meninger. Det er for mye dødsens alvor i det meste som har med hifi å gjøre!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nå må du endelig passe på at denne ellers positive tråden ikke ender opp i sure gulp kategorien
    get back on track.....noen bra plate anbefalinger i det siste?
    noe som er tape anskaffelse verdig?
    paradise and lunch var knall
    ellers er crosswinds med BC på vei...
    tenkte og på Journey to love med stanley Clarke, mens vi er i jazzrockland
    har allerede My Spanish Heart...

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ellers er crosswinds med BC på vei...
    Måtte tänka två sekunder här, men så ramlade poletten ned ja. :rolleyes: Fick vinylutgåvan av den andra svenskhalvan i OVK vid ett besök här i förra veckan.

Har förresten saknat fredagsanbefalingen!

• Liker
    Reaksjoner: LMC

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg registrerer at det fra tid til annen dukker opp en "dere er kjøpt og betalt"-påstand...osv
    Følsomt tema - naturlig nok.
    Jeg har forståelse for at en del kan anta/tro at det er enkelte former for "bindinger" mellom dere skribenter som tester/omtaler produkter og leverandører. Men, det er en avstand fra å (for egen del) anta/tro eller stille et åpent spørsmål (som kan besvares), til å direkte insinuere en (udokumentert) påstand.
    Jeg har derfor full forståelse for at dere reagerer når troverdigheten og integriteten mistenkeliggjøres såpass direkte som det ble gjort her.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.503
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Når vi snakker om morro og hyggelig. Vi skal ikke dra i gang en mini platemesse på Caféen under broen i høst?
    Hey, høres gøy ut! Kan du skissere hvordan du kan se noe sånn for deg? :)
    Joa, det er vel noen som har tenkt mer enn meg på dette. Men tanken er vel at mange av oss har plater vi gjerne kunne byttet i andre. Intern byttemarked om du vil. Salg/kjøp også.
    Går du på platemesser møter du stort sett samme gjengen, med de samme platene. Og til dels stive priser.
    I tillegg til det sosiale. Ved å ha det på et serveringssted, slipper vi oppvasken :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når vi snakker om morro og hyggelig. Vi skal ikke dra i gang en mini platemesse på Caféen under broen i høst?
    Den lille spire til forslag om et slikt opplegg (som jeg nevnte for Jorwed i går) var litt løselig prat Impulse og jeg hadde i fjor, der vi kom inn på dette.
    Kulturkafeen i Hølen (dersom de vil/går med på det) kunne vært en perfekt ramme rundt et slikt opplegg - gjerne i kombinasjon med noe kulturelt fra deres side samtidig. Tanke/idé er i utgangspunktet en minimesse der kun de som har en eske, eller to de vil selge/bytte kan møte opp.
    De "semiproffe" aktørene har sin egen arena i allerede eksisterende "kommersielle" platemesser.

Tror det kunne blitt en bra sosial greie:).

Alternativet er jo et hvilket som helst annet sted (leiet/lånt lokale) der evt kostnader er lave nok til at det er interessant - men kafeén i Hølen ansees som et meget godt egent sted.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dette har vi snakket om før, og jeg har lagt ut noen følere. Kafeen er faktisk ikke så stor som den ser ut, men bak kafeen ligger den gamle skolebygningen! DET er noe helt annet. Ballen har begynt å rulle, for å si det sånn....
    Truls som bor borti gata her bruker kafeen til sin lokale sykkelfestival "Velofest", og vi i filmklubben viser filmer der, så jeg vet jo de er positive til "flerbruk". Til platemesse tror jeg det realistiske er mat/kaffe/øl på kafeen og plater i skolebygningen.

Og til Cross og LMC, point taken. Jeg skal slutte å være gretten. Dere får ha meg unnskyldt at jeg ble drittlei alle usaklighetene.
    Jeg skal gruble meg fram til både plateanbefalinger som kan tenkes å finnes på tape og mer generelle fredagsanbefalinger! ;D

Et bilde av den omtalte kulturkafeen fra i sommer..

Det er jo et godt sted å avholde "Hølen Vinylsanatorium 2017". Eller noe sånt.

IMG_1391.jpg

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det kom forresten melding fra danskene som bygger min fremtidige platespiller i dag. Den er her om en drøy uke. Så da gjelder det bare å overtale husets førstedame til å utsette ferien vår en dag eller to...

bergmann_magne_015.jpg

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jøsses, se hvem katta har dratt inn? Hyggelig å høre fra deg, musicus:)
    Alt vel?

PS! vi WB-gutta må holde sammen, nå som Trond har gjort danske av seg!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, hardtslående og tøff i trynet som alltid, ser jeg. :eek:

Noe nytt? Fortell her, eller sveive igang tråden din igjen, mate.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Tråden til musicus er håndsveiva tilbake til livet og er oppe og går igjen den, gunner!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Leste den nettopp. Godt å ha en av de gode gutta tilbake:)
    Ikke mange av oss WB-gutta igjen, serru;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Vel, det er kommet en til på lista i stedet for meg. De som lurer på hvor fornøyd han er, kan jo bare lese litt i tråden til Opeth...

U

utgatt25555

Gjest
    Hehehe, hardtslående og tøff i trynet som alltid, ser jeg. :eek:

Noe nytt? Fortell her, eller sveive igang tråden din igjen, mate.

Sorry, falt ut lite her, jo det får da väre grenser for forandring, visse ting er best som de er ;) jo ser du har oppdaget att tråden er opp igjen og snurrer...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg ser at resultatet av Fidelityredaksjonens samlede anstrengelser nå er behørig distribuert til en lang rekke postkasser både her og der.
    Da er det bare å håpe at mottakerne er fornøydee med innholdet.
    Her er det store ting på gang. I følge fraktselskapet skal Bergmann ankomme i morgen.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.420
    Det skal bli meget interessant å høre om Bergmann spilleren.
    Ikke minst om hvordan du vurderer tangential armen.

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den er behørlig omtalt i Fidelity #66, og jeg gleder meg stort til neste tur over fjellet og ned til Hølen. Tar turen med bilen når jeg kommer hjem fra Spania like over månedsskiftet i oktober, har jeg flere komponenter å hente i Oslo nå så jeg gidder ikke reise kollektivt neste gang.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hmmm...da må jeg kanskje gå opp en tur fra Son til Hølen på lørdag.....:rolleyes:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bortsett fra ht, effekttrinnene og muligens kablene, så blir det et møte med et (nesten) helt nytt anlegg for meg. Blir veldig spennende!:D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Helt nytt er det vel ikke, gunner. Samme pickup som før også. Og kablene skifter jeg garantert ikke ut!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn