Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ikke det at jeg ikke har prøvd...:rolleyes:
    noe av det vanskeligste jeg har bygd, men de var verdt innsatsen.....tøffe ble de og....
    her under biasjustering....
    DSC_0095.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eneste ampen jeg har prøvd hjemme som kunne erstattet 300B......nesten......

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har et sett kjøleribber til......:cool:
    de kom fra rocket-range på Andøya.....

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Har AG Mezzo ennå.
    Bare 107db......... men har skjønt at det ikke er nok med fluewatt

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Fredrikstad
    Vil takke for en hyggelig, men litt tidsmessig noe amputert seanse hos deg Onsdag formiddag. Dr. Hoff fotograf Lagga har allerede beskrevet seansen tidligere, men har også et par bilder.

1.jpg

Dr. Lagga i kjent positur.

DSC03122.jpg

Bergmann Magne er bare utrolig vakker, og i kombinasjon med Koetsu Urushi skapes magi.
    Litt av poenget med dette besøket, var å legge ørene til nettopp denne kombinasjonen.
    Hørte NAT sitt oppsett på Horten messen, og det ga ikke mindre mersmak.:)

Nå hadde det seg slik, at jeg fikk tak i min egen Bergmann på finn.no, så da ble det heller til å sammenligne.

Siden siste besøk, har det skjedd mye spennende. Ny pre amp. Ny platespiller. Ny RIAA. Oppgradert DAC. 2 stk subber på plass. Bytte av kabler. Var det alt?

2.jpg

3.jpg

DSC03132.jpg

DSC03147.jpg

DSC03155.jpg

Her har det skjedd mye lydmessig, og det i positiv forstand. Hygget meg fra første strofe. Det spiller lettflytende, med masse detaljer, uten at det blir for skarpt. En langt mer analog, og varm tone i mellomtonen enn sist. Etter å fått subbene skrudd litt ned, falt også dette noenlunde på plass.

Har mye erfaring med testing av diverse aktive sub løsninger, og er av samme oppfatning som Lagga på dette området. Etter å ha dempet subbene til rett nivå, var det fortsatt lett å høre at de hadde litt problemer med å henge på de lynraske H2 høyttalerne.
    Det lille problemet var ikke større enn at det forsvant i all godlyden. Anlegget har en musikalsk, og engasjerende spillestil, som var lett å få foten til.

DSC03159.jpg

4.jpg

Viktig med god kaffe, og nokko attåt.

DSC03140.jpg

DSC03136.jpg

Noen flere bilder av Bergmann skader ikke.:)

Tusen takk for hyggelig bevertning, og lytten. Blir ikke lenge til neste gang.

/Ruby:)

Vedlegg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    strøm inn skal alltid inn på innerviklingen for minimal støy

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    når det gjelder anlegget er det en fremragende musikkformidler og Trond har virkelig fått det til, til tross for litt begrensende "rammevilkår"
    alt kan oppsummeres i et ord....
    HARMONICS

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her har det jaggu skjedd ett og annet i løpet av dagen!

Takk for gode ord og flott rapport, Ruby! Det lille kameraet ditt tar glimrende bilder, må jeg si!
    Ellers har du helt rett i at det har skjedd litt på anleggsfronten det siste året, og jeg synes også det er etpar , for ikke å si tre knepp opp i forhold til da du var innom sist. Selv om det jo viste seg at jeg hadde en defekt i kjeden den gangen. Det som er nytt er preamp, dac, strømfilter, subber, riaa og platespiller, og det er jo en hel del. Men kablene er de samme, med unntak av den sist ankomne mellom preamp og dac. Naturlig nok, siden du hadde den med.
    Superhyggelig besøk var det, og det må gjentas.

Gunner, jeg har egentlig godtebutikkfølelsen hver dag, men mest på grunn av at jeg er grisefornøyd!

Fosse, du må komme innom en dag du er i traktene. Altfor lenge siden sist. Og selv om vi har forskjellig tilnærming, er jeg sikker på at preferansene er i samme gate. Velkommen er du når som helst.

Takk for ekstremt hyggelig tilbakemelding, Leif. Du er spot on med hensyn til hva jeg har siktet mot. Harmonics. Frysetørret lyd orker jeg ikke. Det er enda jævligere enn pulverkaffe!
    Fredagsanbefalingen kommer sent i kveld. Jeg må lage indisk mat til et lass med mennesker først. Vi skal på den årvisse høstvennemiddagen i morgen. Jeg har laget indisk til gjestene siden 1983, og slipper visst ikke unna i år heller...

Kanskje en ide til en lyttekveld til vinteren, det. Lamb Vindaloo og øl. Kunne det være noe?

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Morgenkaffe i landsbyen med Benny Andersons "Piano" på soveromsanlegget. Noen ganger er strømmetjenester-og muligheter fine å ha. Den mannen er en strålende låtsnekker og pianist.

Sist redigert:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    888
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    En 125LB som har vært i familien siden -69. Sitter en 3012 på den

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lekkert oppsett du har, Frikken. Du får ta deg en tur innom på vei fra hytta neste gang og låne øre til den luftige tangensial-dansken.

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    888
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Takker for det , Impulse. En tur for å høre den luftige danske må man få til

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    888
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Kruttsterk kaffe og Selling England by the pound starter dagen her. God søndag til deg og fruen :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det høres ut som en god start på dagen! Prog-klassiker og kaffe som kan rense sjelen. Kaffen er sterk her også, men tonene er som i går av Benny Anderson. Snart er det ut i solen.
    Takker så mye. En riktig god søndag til dere også!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kulda har kommet til landsbyen. Det er frostring rundt månen, og bilen må skrapes for is når dagen såvidt har våknet.
    Inne er det fyr i den store ovnen i stua, Andsnes spiller Haydn på stereoen, det er te med Hølen-honning i koppen, og nå spiller selv de to digitale boksene bedre enn noen gang. Jakten på passende ledning er over. En Transparent Super MM2 var det som skulle til.
    "Kabel" har en nesten odiøs klang i en tid da hele sentralen domineres av kabeltråder like sprudlende som ukegammal selters, så da får det bli ledning...

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har omtrent like stor interesse for hvitfrakkenes gutturale Claes Ohlson-kampanje som en gammel indianer har for Instagram. Det interessante er å finne den opplevde, forfinede balansen mellom respons, klangbalanse og fokus.

Nesten som å teste (søren, enda et i vår sammenheng naturvitenskapelig nedurinert ord) forskjellige musikkinstrumenter. Andsnes og Haydn på EMI serverer nettopp de komplekse klangene som egner seg ypperlig til lytting for gjenkjennelse. Alt vi behøver er sansning, sanselighet og mye konsert-erfaring i kombinasjon med kjennskap til egne komponenter i eget lytterom. Verre er det ikke.

For oss som liker sprudling, kan rett kabel på rett sted gi bedre musikkopplevelser. Man kan si mye rart om Martin Luther, men på en dag som denne, kan det være inspirerende å tenke på at han gav inkvisisjonens vesen en susende rett høyre. Det krevde mot. Nøyaktig 500 år etter de berømmelige 95 tesene kan vi svinge kablene frimodig og si at vi anerkjenner deres betydning for den totale kvaliteten i våre lydsystemer. Alt annet blir overdreven pottetrening.

Gratulerer med nok en kvalitetsjustering, impulse.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God formiddag og hjertelig takk for et eventyr av et innlegg, awe.
    Det er årets bidrag til tråden!
    Jeg har sagt det utallige ganger før og gjentar det nok engang;
    Det er en sann fornøyelse å se deg i tråden og her inne i galehuset i det hele tatt!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kvalitetsjustering, ja. I min bok ofte justeringer som krever tid for å avfeie/omfavne. Det er ikke snakk om hastige ABX-greier. Har hendt mange ganger at jeg etter først litt tid oppdaget at "her er det noe som ikke helt stemmer!", eller at "ja, det er sånn det bør være". Det være seg komponentunderlag, kabel, strøm, ht-plassering ol. Forskjell mellom to filer? Couldn't care less! :rolleyes:

Ta det lugn. La musikken og den gode lyden komme til deg.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.822
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    samme jeg opplever noen ggr jeg endrer noe...feks Rod Coleman reg til 300B glød.........fikk noe "fnitter og shine" i toppen jeg ikke likte......etter noen uker reverserte jeg og er back on track.....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det ankommer stadig morsomme ting til det røde huset som noen vil ha mer eller mindre kvalifiserte meninger om. I dag kom både riaatrinn og oppgradert psu til Bergmann på døra. Og det til alt overmål midt i frokosten! Forleden var det andre små, men vesentlige ting som har endret oppsettet til det bedre.
    Det er spennende tider i landsbyen!

Sist redigert:

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Du store!
    Her er det bare å få siktet inn hybridbilen retning Hølen ved første og beste anledning, forstår jeg!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Sikt inn hybriden asap, Donner! Voldsomt trivelig å se demses i tråden igjen, by the way. Altfor lenge siden sist!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Må si at du er inne i en fin stim av forbedringer for tiden. Ingen fortjener det mer. Gode dager tar vi imot med åpne armer!

Akkurat nå har jeg en sverm av snekkere og blikkenslagere i gang på et stort tak med mange vinkler. Det koster fire-fem Bergmann-spillere. No sweat, min tid kommer. Planen er en Bergmann i livets ettermiddagssol. Nyter den søte forventnings tid allerede.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hjertelig takk, awe.
    Gode dager er det mange av for tiden, og når oppoverbakkene kommer, er platene og anlegget noe av det som gjør gjør det det enklere å navigere.
    Du må ta en tur innom når tak og hus har fått oppmerksomheten det skal ha! Fem Bergmannspillere er ingen liten sum, men du får en en dag likevel!
    Du er hjerteligst velkommen til en lang prøvelytt!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn