Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    879
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kan kun svar for egen del , jeg har hatt litt Doxa stæsj på torget. Det er på vei til nye eiere og et Audio Inovations rør sett har tatt plass i benken.
    Händel Horn 10P har jeg vært litt nyskjerrig på men,forhandleren hadde ingen inne til demo. Da var jeg så heldig å få en demo hos
    Big Swifty. Det låt fantastisk rett og slett! Da ble veien lagt til horn og rør for min del.

Om disse høyttalerne får innpass i det røde huset i Hølen , vet jeg dog svært lite om :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de var jo små og nette da.....92 db og 7 Ohm.......ikke superlettdrevne .....std 300B er kanskje i minste laget?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for at du tar deg tid til å utbrodere, Frikken. Og seff støtter jeg helhjertet ditt veivalg hva rør og horn angår :).

Handel Horn 10p var det, ja. Hva slags bestykning har disse? Ikke mye info har jeg klart å finne. Visst er de interessante når superlativene kommer fra folk hvis ører, lytte- med formidlingsevner man legger vekt på. Det fremstår innlysende for meg å ydmykt be BigSwifty om en audiens snarest.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Gunner; litt om anlegget. Jeg hadde et relativt godt dimensjonert anlegg, med McIntosh 2kw (6 bokser, 400kg osv) og Magico v3 høyttalere.
    Vi har bestemt oss for å selge leiligheten vår, som rett og slett har blitt for stor for oss, etter at poden flyttet ut. Vi skal i en mindre leilighet litt nærmere sentrum

Derfor solgte jeg 2kw og v3. Skulle bare ha et "venteanlegg" og kjøpte den minste McIntosh integrerte (Ma252) en hybridforsterker. Høyttalerne er Händel, bakladede, filterløse horn med en Alpair 6". Bambus, udempet kasse. Har hørt disse ved et par anledninger, men fikk litt hakeslepp da jeg koblet dem opp her. Det låt rett og slett j... bra!

Så bra, at jeg flesket til med Telefunken smooth-plate rør. Det løftet lyden opp på et nivå som gjør at anlegget ikke lenger har "vente"-status :)

Frontend er Lumin U1 streamer og Bricasti M1 dac + Garrard 301/Schick/SPU ´85 jubileum. Kabler er Oblivion nett/rca/xlr og Western Electric/Duelund ht.

Det som overrasker mest, er bassen. Luftig, oppløst uten "heng". Hadde besøk av en bassist her om dagen. Etter et par spor, sa han "det er akkurat sånn en (akustisk) bass låter!" Oppløsningen er også i toppklasse. Og perspektiv/soundstage er fabelaktig - der ga TF-røra et skikkelig løft.

At jeg ikke har blitt helt bløt på mine gamle dager og mistet kvalitetssansen, bekreftes av kommentarene til kvalifiserte synsere som har vært innom.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    LMC; som du sier - dette er ikke 300B-mat. Men 20-30W holder fint. Min er på 160w, men har hørt dem med både 20w vintage transistor og en cyrus/Berning kombo som også merkelig nok låt veldig bra :)

Det finnes større varianter av Alpair-elementene, som visstnok er snillere mot SET-er.

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    879
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Bare så det er sagt Gunner , det satt laaaangt inne å selge Doxa 8.2. Dette er de desidert beste høytalerene jeg har hatt i hus så langt. For meg blir dette også en nedskalering av anlegget , da var det om å gjøre og få mest ut av kronene.
    Jeg hadde nok vært svanger med et forsterker bytte en stund men ikke høyttaler. Når det første blir sånn , føler jeg Händel horn virkelig satte spor. Horn og rør it is:)

• Liker
    Reaksjoner: awe

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Flotte greier, BigSwifty. Gratulerer, nok en gang.
    Da har jeg et klarere bilde av hva det hele dreier seg om. Og det har absolutt ikke lagt noe demper på nysgjerrigheten, tvert imot! Du er jo en herremann som vet hva du vil ha og har klare ideer for hvor veien fører hen :)

Hvor langt fra frontvegg bør de stå, siden dette er nevnt spesifikt i annonsen?

Edit: tror ikke vi skal være bekymret for kupping av tråden. Det dreier seg jo om rør og horn, og da er det garre helt innenfor hos Trond.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bare så det er sagt Gunner , det satt laaaangt inne å selge Doxa 8.2. Dette er de desidert beste høytalerene jeg har hatt i hus så langt. For meg blir dette også en nedskalering av anlegget , da var det om å gjøre og få mest ut av kronene.
    Jeg hadde nok vært svanger med et forsterker bytte en stund men ikke høyttaler. Når det første blir sånn , føler jeg Händel horn virkelig satte spor. Horn og rør it is:)
    Doxa 8.2. En av mine favoritter! Det sier jo sitt...

Da er jeg spent på hva slags rørforsterker du skal fore de med, nå som jeg vet de spiller bra med hybrid (ref BigSwifty).

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Flotte greier, BigSwifty. Gratulerer, nok en gang.
    Da har jeg et klarere bilde av hva det hele dreier seg om. Og det har absolutt ikke lagt noe demper på nysgjerrigheten, tvert imot! Du er jo en herremann som vet hva du vil ha og har klare ideer for hvor veien fører hen :)

Hvor langt fra frontvegg bør de stå, siden dette er nevnt spesifikt i annonsen?

Edit: tror ikke vi skal være bekymret for kupping av tråden. Det dreier seg jo om rør og horn, og da er det garre helt innenfor hos Trond.
    jeg opplever dem som ganske plasseringsvennlige. Slik mine står nå, er de 50cm fra bakvegg og ca 3m til lytteposisjon - likebenet trekant.

En bonus med disse høyttalerne (NB, jeg får ikke provisjon av salget :) ) er prisen: 17.900.- . Noen tusenlapper billigere enn pickupen min :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte et par Mark Audio alpair til jentungen. Lagde bokhyllehøyttaler. Låt overraskende bra

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer med vellykket nedskalering, swift.
    herlig å lese om moderat prisede komponenter som overpresterer.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    gratulerer med vellykket nedskalering, swift.
    herlig å lese om moderat prisede komponenter som overpresterer.
    Når jeg ser på prisene for driver og kvalitet på kabinetter så må jeg si at prisen langt fra er avskrekkende.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Moro på HFS når folk med peiling utveksler erfaringer. God stemning, fine ideer og inspirasjon til egen utvikling.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.399
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig spennende og morsomt når så gode resultater oppnås ved "nedgradering". Blir mer enn bare litt nysgjerrig faktisk:rolleyes:Kjenner godt til kvalitetene til Bricasti og kan levende tenke meg at dynamikken og den analoge klangen passer som hånd i hanske til de nye høyttalerene.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dette er jo bare utrolig fornøyelig «trådkupping», Kim!
    Å utveksle erfaringer er jo en av hovedpoengene med tråden, og når det kommer til å spre litt kunnskap om noe som låter så hinsides bra i forhold til hva det koster, er det nærmest en samfunnsplikt å kuppe litt. Bare fortsett, karer.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    ..og når det kommer til om «bambushønna» til Store Swifty får plass ute i landsbyen, er det som LMC sier ikke akkurat mat for 300b..
    Og H2 er nå en gang H2. Jeg har hatt dem i tretten år nå. Ingenting har truet dem enda.
    Riktignok fikk de seg en solid vitamininnsprøytning da Raymond Celius satte seg ned og laget nye bassmembraner, men jeg har til gode å høre noe som har den samme magien og det samme nærværet, som lar seg drive av «ensylindret» 300b. Uansett pris.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    veldig artig BS
    sjelden vellykket nedskalering...
    ryddig og pent oppsett
    Trond....tror nok de kan drives med en 300B bare poweret er stivt nok ....og de er det ikke mange av....
    mine 300B mono trøkket minst like bra som Nagra VPA med doble 845 hos meg....
    btw Big S; hvilket plinth har du på 301 din?
    mvh
    Leif

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Takk, Leif. Ja kvaliteten på lyden i dette anlegget har tatt meg litt på senga. "Overraskende bra" dekker liksom ikke helt :)

Plinth er laget av vår felles venn Stefano Bertoncello. Ganske mange kilo skifer + 2 armtårn i kirkeklokkebronse. Bertoncello "the Peak" 12" arm + Schick 12".

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult
    er det grease bearing verk og da? med Audiosilente mellomhjul?
    mvh
    Leif

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Nix. Oil bearing og fullstendig umodda. Med bremseklosser og det hele. Riktignok er mellomhjulet skiftet, men ikke til noe eksotisk.Tilnærmet original, altså :) Gjennomgått og kalibrert av Thomas i Elektronisk Bureau. Fikk tusket til meg en SPU ´85 i fjor (limited ed, 500 ex) og koser meg med den, en Gold og en SPU mono.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Impulse, kjekt å se at du er på sporet igjen og må få gratulere med grom amp.

Vet ikke om du har sett dette som jeg har gjort med mine jbl ? Fikk en bra deal på Valhalla høytt kabler og tok like godt og gikk videre fra terminalene og hele veien via delefilter og ut til driverene med Valhalla hele veien. Ikke det dummeste å gjøre, det låter sykt oppløst og detaljert uten å bikke over. Bassen er også bedre enn noensinne, morro så det holder. Blir en fin tid nå fremover for hifi sysler.

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hei, Musicman! Godt å være tilbake igjen etter nesten et år med vandring i tåka!
    Takk skal du ha, jeg må si Audio Note Meishu er en avsindig imponerende amp. Men det betinger selvfølgelig at man har høyttalere som liker seg med laveffekt SET..

Har ikke fått med meg at du har gått indremedisinsk til verks på dine JBL, nei..men jeg er ikke overrasket over at det funker. Har vel tenkt på noe lignende her, men det har blitt med tanken foreløpig..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Musicman...byttet du ikke fra PATH og over til Duelund CAST motstander, eller ble det med tanken?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Litt oppdateringer fra lyttestova;

De nyankomne rørene har begynt å gå seg til, og subbene er koblet via høyttalerutgangene med passende kabel. Det låter vesentlig mer homogent, tredimensjonaliteten er hakket hvassere, og det er klart mer klangrikhet, fundament og ro her. Dette går definitivt rett vei!

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og det er ikke rødvinen som skinner igjennom?
    her går det i Sibelius Symphonic poems med Kurt Sanderling som dirigerer Berliner Sinfonie-Orchester fra 1983 i Christuskirche i Berlin på server og DDDAC/BP psu

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Ingen rødvin her enda, Leif. Skal kjøre film på kafeen i kveld, så jeg drøyer til det er gjort.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Big Swifty. Vet du hva slags horn Händel 10 er? Ble nysgjerrig. Ser de har brukt Frugalhorn på andre Alpair elementer.

Har nettopp bestilt noen gulvprøver her. Bambus. Skjønner hvorfor de har valgt dette materialet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Karajan har ofte litt mer patos og drama med seg når han hever taktstokken, ja..

• Liker
    Reaksjoner: LMC

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Her er litt mer pubrock som gjelder. Min gamle helt Ian Hunters «norske» epos «The artful dodger»..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    her fortsetter jeg med BACH violinkonsert nr 2 og John Williams
    JS Bach rocker og på sin måte.....:D

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Musicman...byttet du ikke fra PATH og over til Duelund CAST motstander, eller ble det med tanken?

Hei Leif, det låter nå helt konge og har satt Duelund på vent. Det kan virke som at Path trenger laaang innspilling og siden du ikke var fornøyd med Path så kanskje du var litt utålmodig ? Eller kanskje det var en dårlig match ? Duelund er sikkert kanon, men inntil videre får Path bli. :)

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kan kjøre PATH i brenner´n noen dager og prøve igjen

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Big Swifty. Vet du hva slags horn Händel 10 er? Ble nysgjerrig. Ser de har brukt Frugalhorn på andre Alpair elementer.

Har nettopp bestilt noen gulvprøver her. Bambus. Skjønner hvorfor de har valgt dette materialet.
    Det er ikke frugal. Streit baklader, men jeg er ikke ekspert. Link til norsk importør:

https://analoghifi.no

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    baklader er det nok, men sannsynligvis ikke et streit bakladet horn.
    siden dere er happy med bassen fra såpass beskjedne dimensjoner, tipper jeg at bakladingen skjer gjennom en eller annen form for prinsippblanding, feks horn og transmisjonslinje.

uansett hva det er; det funker tydeligvis som rakkern.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn