Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I anledning vinylriggens tilbakekomst har jeg fått en ny og eksotisk platematte i hus, anbefalt på det mest ekstatiske av Erik hos Big Dipper Hifi. Todelt, i etslags plast/gummimateriale, utviklet av Japan Science and Technology Agency, produsert av F.o.Q. Components. Den nederste er full av huller, den øverste har ikke et eneste ett. Lyden? Glattere, enda åpnere enn den fra før av ganske ekstremt åpne, og ikke minst, bassen er mer rik på informasjon og går dypere.Dessuten er det en større ro over hele lydbildet. Det er aldri tilfeldig hva du legger under vinylen, nemlig. Den matta blir!

Ellers forgylles lørdagskvelden av "Belafonte sings the blues" og en solid malt.

Ah, bliss!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    I anledning vinylriggens tilbakekomst har jeg fått en ny og eksotisk platematte i hus, anbefalt på det mest ekstatiske av Erik hos Big Dipper Hifi. Todelt, i etslags plast/gummimateriale, utviklet av Japan Sience and Technology Agency, produsert av F.o.Q. Components. Den nederste er full av huller, den øverste har ikke et eneste ett. Lyden? Glattere, enda åpnere enn den fra før av ganske ekstremt åpne, og ikke minst, bassen er mer rik på informasjon og går dypere. Den matta blir!

Ellers forgylles lørdagskvelden av "Belafonte sings the blues" og en solid malt.

Ah, bliss!
    Da tar jeg en Jon Bertelsen i ren sympati

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lagga skrev:
    Ååååhh, det var godt å se at WB'n er oppe og går igjen, vakreste armen i hele væla og... 8)
    Er ikke dét grunn til å feire litt, er ingen grunner gode nok.

Skjønner Le godt også, hadde vi ikke fått med oss Elton fra starten, spørs det nok hvor interessert vi
    hadde vært.... :-\

Vennlig hilsen

Morten

Takk, Morten! Det er og blir den beste platespilleren jeg har hatt i hus! Pur magi, rett og slett! Jeg var redd denne ikke var til å redde en stund, men med totalt gjenoppbygget strømforsyning er alt som det skal være. Og armen? En genistrek av de mest monumentale! ;)

WB ACT Turntable er nok min personlige "Holy Grail" hva platespillere angår.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Haavard skrev:
    impulse skrev:
    I anledning vinylriggens tilbakekomst har jeg fått en ny og eksotisk platematte i hus, anbefalt på det mest ekstatiske av Erik hos Big Dipper Hifi. Todelt, i etslags plast/gummimateriale, utviklet av Japan Sience and Technology Agency, produsert av F.o.Q. Components. Den nederste er full av huller, den øverste har ikke et eneste ett. Lyden? Glattere, enda åpnere enn den fra før av ganske ekstremt åpne, og ikke minst, bassen er mer rik på informasjon og går dypere. Den matta blir!

Ah, bliss!
    Da tar jeg en Jon Bertelsen i ren sympati

Håvard

Skål, Håvard! ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jøss, de kunne lage skiver i januar 1958, da det å spille inn plater var å betrakte som et håndverk! Og gudene skal vite at de kan lage grammofoner i Sheffield! ;D

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den kan du få høre her og 8)
    mvh
    Leif

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.263
    impulse skrev:
    Fantastisk historie, Le! du er helt på linje med kidsa i familien, i det minste. Sånn er det å oppdage en fyr som gamle Elton lovlig seint! Men du skal ha for at du omsider har fått med deg at klassisk Elton, dvs til og med 1978, er saker.

Power, forstår jeg deg dithen at du er i besittelse av en Koetsu på en spiller som ikke er satt opp?
    Skamme seg!
    Nei, je har en Micro Seiki Bl-51 med en Sumiko MMT arm på montert en Kiseki Purpleheart Sapphire.
    Phonokabelen er en Van den HUL MCD-105 mk II trur eg det sko vara.

Jada, jeg har ikke hatt spilleren montert opp på mange år pga plass og økonomi.
    Dog har jeg ikke solgt hverken spiller eller mitt sorte gull 8) skammer meg derfor ikke.
    Speller`n trenger nok litt kjærlig omsorg, samt ny RIAA og nytt rack så det blir plass.
    Jeg jobber i det stille med litt RIAA etterforskning for tiden ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lækker combo, det der. Bl-51 er en fin spiller som kan tyne mye vellyd ut av rillene dine, men det vet du sikkert. Bare spør JanR ! ;D
    Purpleheart Sapphire er det mange år siden jeg har hørt, men den hører jo med blant Suganos modeller, før far sjøl gikk ut av tiden og sønnene tok over butikken. Det borger for kvalitet. Trenger du noen gang å retippe, er det Stylus Expert Company i England som gjelder. De er de BBC, Michael Fremer og Library Of Congress henvender seg til, i alle fall. Det holder for meg.

Lykke til med riaajakt!

Ellers har en rolig søndag gått med til å skifte olje på lageret i min elskede platespiller. Etter en liten mail til vinylguru Jon hos Audio Origami, lå det en pakke i postkassen merket "Boster oil turntable main bearing kit". Litt grønnaktig olje, en sprøyte til å få opp den gamle med, noen remedier til å rense med, og alt for bagatellmessige seksten britiske pund. Nå har de forøvrig begynt å legge med både en utmerket protraktor og en stroboskopskive. Gode ting å ha, alt sammen.Audio Origami-gutta lager utmerkede ting, men tar seg lite betalt for greiene. En sunn motvekt til prishysteriet i store deler av bransjen. Å bruke noen få sedler på olje og vedlikehold av lageret, er mye viktigere enn du tror. Det er tross alt lageret alt kretser rundt, bokstavelig talt. Er ojen gammel og uggen, er det slett ikke sikkert tallerkenen spinner så lett som meningen er, og hastighetsavvik og flutter blir resultatet. Jeg har brukt dette setter før på andre spillere, og den som tror man ikke kan høre et oljeskift, bør snarest tro om igjen! ;D

Vedlegg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.076
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    mesut skrev:
    impulse skrev:
    Fantastisk historie, Le! du er helt på linje med kidsa i familien, i det minste. Sånn er det å oppdage en fyr som gamle Elton lovlig seint! Men du skal ha for at du omsider har fått med deg at klassisk Elton, dvs til og med 1978, er saker.

ja, du vet, da jeg vokste opp var elton puddingmusikk med sacrifice, nikita, i'm still standing og den slags vrøvl.
    så jeg brydde meg aldri om å grave meg bakover, selv om jeg overhørte gamle hits og skjønte at han må ha vært bra tidligere.

men etter skribleriene dine begynte jeg å grave i brick og honky, glimrende skiver.
    Elton gjorde mye bra tidl ja! Men har ett inbrent minne av en Elton sang , Husker vi kjørte in i Key West -88 i en cab det var
    Spring(break)Week for studenterne, og full fest i gatene. På radion drog Crocodile Rock igang, ja resten er historia ;D

Kul att du fått igång spilleren igen, pleier og va mye bra musikk tips herfra, så bare fortsett med det ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.778
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    cash, vi to er jevngamle, er vi ikke?
    barn av 80-tallet?

husker du det svenske musikkvideoprogrammet på stv som het "bagen" eller noe sånt?
    der kalte de elton john konsekvent for "ellltåån jåån" ("och här har ni ellltåån jåån med i'm still standing jää jä jä"), og forsterket vel puddinginntrykket jeg hadde av fyren...

akk, den gangen var vi sultefora på musikkvideoer og benket oss foran tv'n hver gang det var noe på gang.

nå lever ungene i kulturell overflod med kabel-tv, youtube, og internet på mobilen.
    fett nok, men det er ikke sikkert at de bryr seg mer om musikk enn det vi gjorde.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Levende bildebruk det der, Le. Ikke rart du lever av å skrive om film! :) Veldig hyggelig at du liker klassisk Elton så godt, forresten. Jeg tror jeg har etpar dubletter på vinyl, av "Caribou" og "Don´t shoot me, I am only the piano player" som du kan få med deg neste gang du er innom. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sykt dynamisk og flotte orkesterseksjoner
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, jøss. En perverst oversett klassiker fra den tida det gikk nedover med far sjøl. På mange måter det siste store albumet han laget. Herfra går det rimelig bratt nedover, kan du si. Han kom seg opp i knestående igjen med musikken til "The Lion King", men som låtskriver og artist er det til og med denne skiva som gjelder. Resten er ubetydelig tjafs.

Måtte jo finne fram "Blue Moves" igjen, og det slo meg at den sikkert ikke er spilt siden tidlig åttitall. Tror det kan bli en høytidsstund med vintage elton John i stua i kveld! Jeg husker forresten akkurat når jeg kjøpte denne. I oktober 1976, med den aller første avisbudlønna brennende i lomma. Resten gikk til et par Pioneer hodetelefoner. Pengene var tjent på å slite meg igjennom rute 313 på Neuberggaten Aftenposten-distribusjon hver eneste ettermiddag. Den aller lengste ruta som ingen ville ha. Men den var best betalt også. Det er utrolig hva man fikk for tre hundre kroner dengang.... ;)

En annen av de store utgivelsene hans, "Tumbleweed Connection" fra 1970, ruller på 33 1/3 her akkurat nå. Nydelig lyd, glitrende musisering (her gjør han virkelig flygelet til et rockinstrument, og han har aldri spilt med mer overbevisning siden...) og noen av hans beste låter, selv om det aldri ble hits av noen av dem.Inspirasjonen fra The Band er ganske påtagelig. Bare se på stemningen på coveret!
    Her finner du "Come down in time" som Radka Toneff gjorde udødelig på "Fairytales"., "Amoreena" og "Burn down the mission", for ikke å snakke om den intense gåsehudlåta "Talking old soldiers" . Låter som enhver popsnekker med feeling hadde gitt armen for å ha skrevet.Mange mener dette er hans beste utgivelse, personlig har jeg etpar andre favoritter også, men denne er i alle fall "Right up there with the best of them".

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du har evig rett, Leif. "Blue Moves" er en utrolig fin skive..eller ettersom det er mannens andre dobbeltalbum, heter det vel "skiver". Lyden er eksepsjonelt bra, og noen av låtene er det stjerneklasse over. Med The Brecker Brothers og David Sanborn i blåserekka sitter jo messingen der den skal også!
    Dessuten gjør jo mannen det eneste lounge-jazz-sporet i hele sin karriere her. "Idol" er pokker meg noe av det sløyeste han har laget. Cool saxsolo av studiomafiasjef Sanborn også.For ikke å snakke om at han groover som pokker i "Boogie Pilgrim" og leverer noen av sine mest majestetiske ballader .Og hvilke arrangementer! Sånn kunne man drive på i de åra da folk faktisk kjøpte plater... Takk for at du minnet meg på denne! ;D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.076
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    mesut skrev:
    cash, vi to er jevngamle, er vi ikke?
    barn av 80-tallet?

husker du det svenske musikkvideoprogrammet på stv som het "bagen" eller noe sånt?
    der kalte de elton john konsekvent for "ellltåån jåån" ("och här har ni ellltåån jåån med i'm still standing jää jä jä"), og forsterket vel puddinginntrykket jeg hadde av fyren...

akk, den gangen var vi sultefora på musikkvideoer og benket oss foran tv'n hver gang det var noe på gang.

nå lever ungene i kulturell overflod med kabel-tv, youtube, og internet på mobilen.
    fett nok, men det er ikke sikkert at de bryr seg mer om musikk enn det vi gjorde.
    Tja en del av nicket sier noe om aldern :-\ Husker godt Bagen med Cia Berg som program leder, hon er tydl av samme alder.
    Bagen var noe av de første som viste musikk videor på Svensk tv, selvsagt var dette stort og se på :)
    Trur de bryr seg mindre om musikk/artisterne ungdommen nå, som du sier, de blir over exponert av det 24h i døgnet, selv kunne en vente på ett 5min live inslag en uke i forvei.
    Som det her programmet som fikk besøk av storheter på slutten av -70 http://sv.wikipedia.org/wiki/Måndagsbörsen og Johnny Thunders men han var bare opp og snudde på scen ::)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.778
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hæh? ble du født i 63? ti år eldre enn meg?
    da holder du deg jaggu godt, cash.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.263
    impulse skrev:
    Lækker combo, det der. Bl-51 er en fin spiller som kan tyne mye vellyd ut av rillene dine, men det vet du sikkert. Bare spør JanR ! ;D
    Purpleheart Sapphire er det mange år siden jeg har hørt, men den hører jo med blant Suganos modeller, før far sjøl gikk ut av tiden og sønnene tok over butikken. Det borger for kvalitet. Trenger du noen gang å retippe, er det Stylus Expert Company i England som gjelder. De er de BBC, Michael Fremer og Library Of Congress henvender seg til, i alle fall. Det holder for meg.

Lykke til med riaajakt!
    Comboen er slettes ikke værst, og har gitt mye glede via mid-fi forsterkeriet Nakamichi CA/PA 5 mk.II E.
    RIAA delen i forforsterkeren var slettes ikke vond i yngre dager.

Min Kiseki PHS er nr.305 laget av Sugano san såvidt det vites, og kostet en slant for 20 år siden.
    Det som særpreger KPHS er hurtighet, attackvillighet, trøkk og detaljeringsgrad minnes jeg.
    Tror jeg er inne for en overraskelse når det en dag spiller opp til dans via nåværende anlegg.

RIAAen er i sikte ;)
    Lander jeg ikke den kan jeg alltids få noen råd fra Fosse.
    Den Rouge RIAAen hans er et colombi egg 8)

Takk for tipset om Stylus Expert Company i England :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.076
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    mesut skrev:
    Hehe, Mint condition! eller feil i folkbokføringen ???
    Den Elton J plata Blue movies, får man plukke med seg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.778
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    cash 63 skrev:
    mesut skrev:

"mint condition" er vel kanskje å ta i, men "veldig bra stand alderen tatt i betraktning" er dekkende for deg. ;D

forøvrig har finger helt rett, jeg er nok av typen "har noen riper her og der, endel støv, og har stått i et hjem med mye fest og røyk. men fungerer som (tilsynelatende) normalt".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mesut skrev:
    cash 63 skrev:
    mesut skrev:

"mint condition" er vel kanskje å ta i, men "veldig bra stand alderen tatt i betraktning" er dekkende for deg. ;D

forøvrig har finger helt rett, jeg er nok av typen "har noen riper her og der, endel støv, og har stått i et hjem med mye fest og røyk. men fungerer som (tilsynelatende) normalt".
    slutt og tull. du ser fortsatt ut som en 26 åring etter en litt røff helg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg er enig med finger´n, Le. Du holder deg skapelig ;D Ingen ting å uroe seg for. Dessuten, levd liv skal man ikke kimse av! ;)

Her i huset skulle jeg hatt besøk i dag, men magesår er faen til greier og satte en foreløpig stopper for akkurat det. Så til dere som skulle vært her akkurat nå, vi sees snart!

Jeg fikk i det minste tak i umagnetiske skruer i riktig lengde, så nå er Koetsu Urushi montert på skikkelig måte i Wilson- Benesch-armen, og det tok ikke mer enn tre sekunder av Bob Dylans "Tangeled up in blue" før haka var på vei mot gulvet. FOR en mellomtone ! For noen nesten ubegripelige klangfarger, og for en ro!Dessuten sporer den så uanstrengt at jeg for et øyeblikk tjuvlåner det gamle slagordet til Electrocompaniet; "Closing the gap to the master". ;D Den skal gå seg til i endel timer, og jeg skal spille mye mer enn Dylan, men jeg forstår hvorfor Ken Kessler påstår at dette er den aller beste pickup´en han vet om.... ;D ;D ;D ;D ;D

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.564
    Torget vurderinger
    24
    Men i svartsvingte... her bruker man nærmere 40 år på å drikke ansiktet sitt til karakter, bare for å oppdage at det er om å gjøre å se ung ut egentlig?? Fuck, what a bummer! :eek: :eek:

God helg uansett!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.732
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Uffda, magesår kan umulig være gøy. :(

God bedring Impuls, håper mellomgolvet roer seg snart, godt at du har en fabelaktig kvern
    å trøste deg med...... ::)

Vennlig hilsen

Morten

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    pengesluk skrev:
    Men i svartsvingte... her bruker man nærmere 40 år på å drikke ansiktet sitt til karakter, bare for å oppdage at det er om å gjøre å se ung ut egentlig?? Fuck, what a bummer! :eek: :eek:

God helg uansett!
    Trikset er å ha karakter, Broder Sluket. Der er både du og ansiktsfjeset ditt på trygg grunn i massevis, spør du meg. ;D

En riktig god helg til deg også!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lagga skrev:
    Uffda, magesår kan umulig være gøy. :(

God bedring Impuls, håper mellomgolvet roer seg snart, godt at du har en fabelaktig kvern
    å trøste deg med...... ::)

Vennlig hilsen

Morten
    Gøy er det slett ikke, Morten. Det har blitt litt mange dager på sofaen i det siste, og i dag var det kjedelig å avlyse noe jeg virkelig hadde sett fram til, men formen kommer seg nok, og det gode er som du påpeker at kverna begynner å komme seg! ;) Nå har jeg bedre lyd fra platespilleren enn noen gang.

En strålende, musikalsk og gastronomisk helg til deg. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.564
    Torget vurderinger
    24
    Et Norgesplaster og ta det som en mann! Gonorre, glattcelle, magesår og hjerteinfarkt, det hører med til utdannelsen alt sammen! Men god bedring skal du uansett ha! Jeg sender over et par gjeve massasjetanter med litt varm kyllingsuppe og kalde omslag.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Faen, Sluket. Jeg har brukt en hel rull, jo! :)
    Takk skal du ha, jeg spiller plater og drikker te. Har hørt det hjelper. Ellers venter jeg på disse massasjetantene med suppe, da slipper jeg både å bruke tigerbalsam og å lage middag. ;)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.076
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Synd på magen :p Men takk for fine vinyl tips! Elton J tidl saker imponerer virkeklig ! tumbleweed stark! tidl country preglad plate
    og Blue moves satans bra! vilken org ver av sorry seems ......

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Leif var elskverdig nok til å låne meg en karbonfibermatte fra Boston Audio Design, og den burde jo være det logiske valget på en platespiller med såpass mye karbonfiber som en WB ACT. Her er jo både arm, deler av tallerken og hele subchassiet i dette fremdeles eksotiske materialet. Så får vi se da...om denne matta parkerer den glimrende FoQ-greia jeg lånte forleden. Den er så bra at det ville overraske meg om den ble parkert, men sånt er aldri godt å vite...

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    cash 63 skrev:
    Synd på magen :p Men takk for fine vinyl tips! Elton J tidl saker imponerer virkeklig ! tumbleweed stark! tidl country preglad plate
    og Blue moves satans bra! vilken org ver av sorry seems ......

Hyggelig at du liker musikken, Cash! Ja, den versjonen er jo orginalen, så den sitter... ;D Og Blue Moves er en kanonskive!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja det blir spennende å høre hva du synes
    så du fikk rota deg til å laste ned fila jeg sendte deg ::)
    enjoy
    jeg har fått igang sd wav spilleren
    må bare få kablet i2S utgangen inn til Buffalo dac´n
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du skal se du får en sms når jeg har noen inntrykk. ;)
    Joda, fila er lastet ned, men jeg har ikke fått tid til å lytte enda, men jeg gleder meg.
    Lykke til med nattens terapilodding! ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har lodda ferdig
    får besøk av to skikkelige tørste jazz og stereo fantaster imorgen, så jeg bikker nok snart
    fornøyd at jeg fikk opp sd-kort spilleren jeg fikk til jul
    kanskje det blir lyd fra den imorgen
    ellers fikk jeg et jævla sjokk isted;
    har hatt en grom(proff og velskjermet) usbkabel liggende en stund
    erstattet min vanlige fra pc med den gromme og fytti katta for en forbedring!? :eek:
    fyldigere, mere 3D, extension
    hmmmmm
    jeg som ikke liker kabler
    særlig ikke datakabler
    hmmmm
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.564
    Torget vurderinger
    24
    :eek: :eek: :eek: Nå står den ikke til påske!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn