Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.572
    Torget vurderinger
    24
    pussig - spilte akkurat Lowell George "missin' you" og tenkte på en nylig bortgangen venn... Aner ikke hvorfor men lørdag er ofte ettertankens og filosoferingens øyeblikk sånn gjennom uka. Nåsnurres den fantastiske Debussy cd'en til Hewitt, forrykende kombinasjon av geniale pianokomposisjoner og en genial utøver. Vidunderlig befriende og variert i forhold til barokkens skalaonanier.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.572
    Torget vurderinger
    24
    design på bbc lifestyle nå, trond

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Godt tenkt, broder. Den fikk jeg med meg!:)
    Forøvrig helt enig mht både ettertanke, lørdager og Hewitt/Debussy. Men det var kanskje ingen stor overraskelse.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå har det ikke skjedd så mye i tåden på en stund, men i går var det enslags merkedag det bør rapporteres om. En relativt impulsivt besøk av LMC førte til innlodding av gitterchoker fra Lundahl i monoblokkene. Jeg har fått høre litt om hvordan det skal bedre klangfarger, men jeg var ikke helt forberedt på hvor mye det var snakk om. Oppløsning, utklingning, klang og ro ble markant forbedret, og det er plutselig enda mer nærvær og fundament. Lyden er mer lettflytende og uanstrengt, og totalt sett er nok dette en av de største og gledeligste oppgraderingene på veldig lenge. De som enda ikke har forsøkt med gitterchoker i rørampene sine, bør definitivt kjenne sin besøkelsestid, for dette var uhyre bra. Det låter mer live enn noen gang, og det er jo det det skal!
    Tusen takk, Leif.
    Og jammen ramla ikke kollega Anders innom på lørdagskvelden for en lytt og litt pasta også. En virkelig superhyggelig lørdag i musikkens tegn. Sånne dager vil jeg gjerne ha flere av. Tror jeg må begynne å stuntinvitere alliansebrødrene utover. ;) Det kickstartet i alle fall musikkgleden igjen etter noen uker på sparebluss.
    Nå er det søndagsformiddag, og Micha Maisky og Martha Argerich spiller Beethovens sonater for cello og piano. Bedre har det aldri spilt her i huset. Så mye er sikkert!
    Og jaggu fikk min tidligere omtalte stamrestaurant Lokk fem stjerner i gårsdagens utgave av Magasinet! Ikke en dag for tidlig. Robinson og Fredag har utmerket smak, altså. Hvilken dag! ;)

63511_611163145579011_290584519_n.jpg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    heisann
    det var hyggelig med et relativt spontant crash besøk, så vi endelig fikk på plass giterchokene etter lengre tids oppfordring.
    det var i det hele et vel sammensatt og godt balansert system, som leverte et troverdig og musikalsk lydbilde.
    tror likevel du har litt å hente på min kjepphest fintsølv i bobull uten skjerm, for å få ut den siste åpenheten fra mellomtonen og opp
    ellers ble jeg relativt overrasket over basskvaliteten til de "små rakkerne":cool:
    i det hele tatt hang det godt sammen med en deilig klangbalanse
    kaffen var og helt topp
    alt i alt en god start på en lørdag.
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du likte både det du hørte og kaffen. Bassen er potent så det holder i H2,og etter at gitterchokene har fått et drøyt døgn på seg, går den både enda dypere og er mer oppløst. Ekstremt fornøyd, rett og slett.;) Med alt!
    Kaffen er forøvrig den samme som (nesten) alltid. Økologisk Yirgacheffe fra Etiopia. Urkaffen. Eller Hifikaffen, som Mesut kalte den i sin tid. Ingen grunner til oppgradering der.

Jeg tar forresten utfordringen og skal gi sølv i bomull en sjanse.:)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg fikk en plate i posten forleden dag. En debutskive som slippes fredag 19, og som burde finne veien til mangt et anlegg her inne. Ingvild Koksvik og pianist Lars Jakob Rudjord har tonsatt dikt av Rolf Jacobsen,og har begått en vibrerende vakker, ujålete og intens plate med "Nattåpent", som forøvrig deler tittel med Rolf Jacobsens siste diktsamling..Musikken er et bestillingsverk til Samtidspoesifestivalen på Hamar i 2012, og paret har fra før av tonsatt Ernst Orvil med prosjektet "Orvilsk!". Å tonsette lyrikk, og kanskje særlig ordene til en nestor som Jacobsen, er ingen oppgave man går til med hendene på ryggen. Her gjøres det med respekt og en nesten hudløs nærhet til ordene, for her bærer Koksviks klare, varme og nære stemme og Rudjords elegante og insisterende musikalske flygel Jacobsens ord fram så det er umulig å ikke bli virkelig grepet. Dette er noe av det fineste jeg har hørt på norsk på veldig, veldig lenge. Åpningssporet "Bare tynne nåler" er en så sterk åpning at gåsehuden var raskere enn pulverkaffe og større enn eggkartong. Koksvik synger nydelig, og ikke minst formidler hun den vare intensiteten i ordene med overbevisende og myk selvfølgelighet.
    Lyden er helt fabelaktig, men så har den også sitt produksjonsmessige utspring i Rainbow Studio, ved Jan Erik Kongshaug og Andreas Mjøs. Ellers medvirker også Nils Økland på fiolin og hardingfele, Sigrun Engh på cello og produsent Mjøs på keyboards.
    Musikalsk er det nesten foruroligende vakkert, og hvis ikke denne skiva selger, blir jeg ytterligere bekymret for tingenes tilstand i kongeriket....

Unknown.jpeg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og det klinger ut bra .......:rolleyes:

godt du koser deg.....
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det klinger ut alldeles strålende, Leif. Nå har det gått seg ytterligere til her, og gitterchoker er rett og slett fantastiske greier! ;)

Takk igjen!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jepp det gjør susen, og alle som ikke har prøvd, men har røramper med gittermotstand, skylder seg selv å prøve!
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    ingen grunn til å spelle med brekket på, nei. Instrumentlyden og utklingningen er minst etpar klasser bedre enn for en uke siden.....;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Apropos å "spelle med brekket på"; Nå har chokene fått endel timer på seg, og noe av det mest påfallende, sånn i tillegg til bedre instrumentklang, dynamikk, utklingning og bassrespons, er at opptak som kunne virke litt sammentrykket og kompakte i lyden plutselig puster lettere og er både luftigere og langt bedre mht plassering og perspektiv. Donald Fagens "Sunken condos" ruller i bakgrunnen nå, ganske høyt. Det er ganske påfallende hvor mye mer oppløst og lettflytende det låter. Som Leif sier over her, alle som sitter med røramper med gittermotstand burde få lodda inn choker snarest. Det er vesentlig bedre, rett og slett. På alle parametere, så å si.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    noen alternativer er
    Lundahl
    Magnequest
    Tribute
    S&B

mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Se der, ja.
    Nå er det Andsnes og Mozart som gjelder. Nydelig opptak med Arne Akselberg bak spakene. Aldri har det spilt så avslappet, dynamisk og med så enormt rom som nå.
    Jeg hadde tenkt å gjøre endel i kveld, men det er helt umulig å løsrive seg fra anlegget og musikken.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ser frem til en lytt! her er man mett av oster, skinker og pølser

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Gitterchoker er bra, men jeg vet ikke om jeg hører forskjell på choker og faste motstander hvis ikke rørtrinnet trekker gitterstrøm. Har dere noen tanker rundt det?
    R

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da er det bare å komme seg hjem til tåke, fuktig vær og gamlefjøset. En lytt skal det nok bli en råd med.Du skal jaggu få kaffe også. Fikk akkurat inn en ny ladning helt fantastisk gode bønner. Og tro meg, bedre har dette anlegget aldri spilt.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en gitterchoke representerer jo og en annerledes last mot det trinnet som driver inngangen
    det burde jo og høres.........
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Da er det bare å komme seg hjem til tåke, fuktig vær og gamlefjøset. En lytt skal det nok bli en råd med. Og tro meg, bedre har dette anlegget aldri spilt.
    så da er det bare å tenke ut neste trinn på choke stigen........:rolleyes:
    selv sitter jeg og hører på Dr.John: Afterglow på fuill pupp
    må jo massere opp North spolene litt.......
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Helt klart. Men først skal jeg få alle de nye forbedringene skikkelig under huden.

J

J.J

Gjest
    Ikke bare er HA - det det skal være, men det er en gjeng med livsnytere og - DEILIG.

Livet er for kort til dårlig kaffe.

/JR

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Du har så rett, J.J.
    Og livet er definitivt for kort til å drikke dårlig kaffe.
    Her i huset serveres det aldri Nevergood.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ikke sant?! Og flere skal det bli.
    Selv om det å omvende en mann som H.R til kresen kaffeelsker som serverer noe annet enn microoppvarmet pulverkaffe er en oppgave på størrelse med å skape fred i midtøsten...

J

J.J

Gjest
    Tror det er lettere og få fred der enn .. ja .. heheee :rolleyes:

God kaffe, mørk sjokolade og et glass... eh - ja PORT vin.... nydelig - da er det bare en ting til som kan matche det, og det er en grei sigar :cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er vi helt på linje, men jeg har et lite tillegg å foreslå. En bit Stilton til portvinen er aldri feil, bare helt fantastisk velsmakende.:cool:

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.664
    Torget vurderinger
    10
    Hei Trond!
    Kanonløft skjønner jeg! Nye bønner også, kanskje det må sjekkes ut.....:)

Mvh.
    SAL

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Stein Arne!

Klart du må sjekke ut oppgradering og bønner! Du er hjertelig velkommen!
    Det ble ikke helt som planlagt med Grenlandstur, formen ble litt i overkant uggen her, men det er vel et og annet jeg skulle sjekket ut i oppsettet ditt også. Særlig når de nye ampene kommer! ;)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.664
    Torget vurderinger
    10
    Helt klart Trond!
    Mye spennende fremover på alle hold, vi ser hva som kommer først! Ser ut som om det blir en liten Oslo-tur snart! Ryktes om Q7, D,Augustino og div. moro....

Mvh.
    Stein Arne

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ikke snakk om prioritering, mann. Livet er for kort til å drikke dårlig øl også. DER har du full kontroll, det skal du jaggu ha. ;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er kun en myte at kaffe skal være varm, ha korrekt mengde kaffe eller fersk. Kaffe virker eller virker ikke.

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Nytt navn måtte til, vinyl setter litt premisser for slikt...
    Siden du driver å pusher musikk her, fikk denne i posten i går - og jeg som trodde jeg hadde lyttet til alle disse låtene før, men så viste det seg at jeg har nok bare hørt dem..

Inneholder 4 første soloplatene + første live.

R-150-2926776-1307655427.jpeg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fantastiske skiver det der, Tommy. Min favoritt er "Tenderness" fra "There goes rhymin` Simon" Hør på det koret!
    Ellers kan jeg bare anbefale nyutgivelsen av Graceland. Den hører hjemme i ethvert møblert hjem!

Gratulerer med ny platespiller! Selvfølgelig måtte du ha nytt nick! ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.176
    Torget vurderinger
    2
    Dere er alt for opptatt av musikk.
    Musikken er da bare en biting det. Eller?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er kun en myte at kaffe skal være varm, ha korrekt mengde kaffe eller fersk. Kaffe virker eller virker ikke.
    Jeg vet at du har et ekstremt aparte syn på kaffe, Håvard. Jeg håper du bare snakker for deg selv. Det er jo selvfølgelig et svært forsonende trekk at du er slik en hedersmann.

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Dagens innkjøp fra platekompaniet. En de mest spilte hos meg det siste året. De første dagene gikk den non-stop. Første gang på vinyl i dag - svir nok av en nål og to ila kvelden :D
    img-thing.jpg

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Var en tur i by'n idag og besøkte R&R, Big Dipper og Garden.
    R&R har jo et enormt utvalg, fant masse, men kvaliteten på det jeg fant var vel heller laber, så jeg endte opp med 2 skiver derfra.
    Big Dipper er jo nye plater og det ble med noe derfra også.
    Overraskelsen var Garden sitt bruktutvalg og kvalitet. Mange fine bruktutgivelser og flott oversikt i butikken. Dette blir mitt faste stoppested når jeg tar turen til hovedstaden. Fant bla en flott utgave av Annette Peacock sin Perfect Release, ei skive jeg har leita jævla lenge etter.

Hvis du tar imot en villfaren Vestfossing som digger kaffe, en kveld til uka f.eks., så PM meg da. Kjenner jeg kunne likt å høre litt på referansene du har stående i stua.

/pob

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn