Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du får gå tilbake å sjekke, musicus. Evt får du handle en vanlig, britisk utgave på Platekompaniet. For dette er en av de platerne man bare må ha i hylla.

Tusen takk skal du ha, ptb.
    Underlig om dette er en reissue av den forrige remasteren, for den har jeg også hatt innom, og den låt så vidt jeg husker ganske anderledes. Hardere og tynnere, men likevel slakkere. Så noe må de ha gjort i mellomtiden.

Forstå det den som kan!

U

utgatt25555

Gjest
    Det var både Tyske og ikke Tyske album i bunken som stod der...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ah. Da så. For de eksemplarene av debut-albumet jeg fant i messehelgen, var helt vanlige. Merkelig med den tyske vinylinvasjonen...

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Men det finnes remastere som faktisk er definitive. Laget fordi folkene bak innser at det hadde gavnet opptaket, produksjonen, utgivelsen og ikke minst lyden og uttrykket å finslipe på den gamle masteringen å tyne litt mer ut av det som finnes der.
    Som Peter Gabriels doble 45-rpm-utgivelse av debuten fra 1977, populært kalt "Car".
    Den låter så ufattelig mye bedre, mer oppløst, mer gjennomsiktig, tredimensjonalt og med så mye mere dreiemoment at liker du denne plata, er det bare å løpe avgårde å kjøpe den mens den enda er å få. De siste Gabriel-45-remastrene var utsolgt etter få uker, mens denne og "Scar" fremdeles er å få hos Platekompaniet. Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid!

Vis vedlegget 401783
    Jeg bør kanskje få satt meg ned å hørt på disse. Har kjøpt alle 45-remasterne, men ennå ikke fått satt meg ned og hørt på de. Bare vasket de.....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk skal du ha, ptb.
    Underlig om dette er en reissue av den forrige remasteren, for den har jeg også hatt innom, og den låt så vidt jeg husker ganske anderledes. Hardere og tynnere, men likevel slakkere. Så noe må de ha gjort i mellomtiden.

Forstå det den som kan!
    Samsvarer bra med mitt inntrykk av 2012`n også.

Det som forvirrer (meg ihvertfall) er din, og flere andres tilbakemelding om lydkvalitet/karakteristikk på 2016 utgaven. Det rimer ikke helt mot 2012`n. Når det samtidig, på konkret forsepørsel, svares fra Warner at det er samme remaster - og det i tillegg finnes slik info om 2016 utgaven på nett:

The Wall 2016b.PNG

The Wall 2016.jpg

blir jeg :confused:.
    Kanskje like greit å bare kjøpe et ex uansett - i tilfelle...:cool:

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Ah. Da så. For de eksemplarene av debut-albumet jeg fant i messehelgen, var helt vanlige. Merkelig med den tyske vinylinvasjonen...
    Det var ekorn-genet mitt som det rykket i, ”er det noe å samle på seg pga Tysk trykket”, en raritet liksom ;)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tja.. Dypere og mer definert bass, i alle fall. I grunnen en oppgradering jeg ville vært veldig fornøyd med om den hadde kostet tigangen. Men det sier vel sitt om preferanser.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.181
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Men det finnes remastere som faktisk er definitive. Laget fordi folkene bak innser at det hadde gavnet opptaket, produksjonen, utgivelsen og ikke minst lyden og uttrykket å finslipe på den gamle masteringen å tyne litt mer ut av det som finnes der.
    Som Peter Gabriels doble 45-rpm-utgivelse av debuten fra 1977, populært kalt "Car".
    Den låter så ufattelig mye bedre, mer oppløst, mer gjennomsiktig, tredimensjonalt og med så mye mere dreiemoment at liker du denne plata, er det bare å løpe avgårde å kjøpe den mens den enda er å få. De siste Gabriel-45-remastrene var utsolgt etter få uker, mens denne og "Scar" fremdeles er å få hos Platekompaniet. Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid!

Vis vedlegget 401783
    Körde inom PK avd. Ski idag och nappade det sista exet som stod där. (I hylla i alla fall)

IMG_0906.JPG

Har denna från förr (första press UK?), men en smula slitt om jag kommer ihåg rätt. Inte spelat den på en stund, så i morgon blir det att testa de mot varandra. Kul!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fine omtaler av attraktiv vinyl i denne tråden nå. Takk til impulse for kresne betraktninger. Hva Gabriel angår, er kun det beste godt nok. I går spilte jeg denne:

Up. Kjøpt en eller annen gang, spilt en god del og alltid en fin opplevelse. For en dybde og tyngde, lydmessig og på alle vis. Classic Records, 2002. Har ikke sjekket tilgjengeligheten p.t., men den fortjener et par anstrengelser.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Morsomt, Cross! Det var netopp der jeg var i går og registrerte at de utrolig nok hadde et ex igjen!

Takk skal du ha, awe! Alltid særdeles trivelig at du stikker innom tråden. Akkurat "up" er vel den Gabrielskiva jeg har spilt minst, men det handler mest om tilfeldigheter. Den skal jeg garantert sette på i kveld!
    Ellers har jeg akkurat vært avgårde og skaffet meg en annen reissue-perle. Dylans mono-boks på vinyl! Det kjennes litt som julaften.
    Så om noen har lyst på cd-utgaven av samme boks, har jeg en til salgs...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det kan jo være at noe kan ligge i granulat-og pressekvalitet?
    Gudene veit. Stakk innom PK på Storo og tok med meg et ex - just in case:).
    Uansett skader det ikke å ha The Wall i ulike fasetter;).

Registrerte at også Division Bell er re-utgitt i samme "serie". Om den er i nærheten/lik 20-års jub.utgaven fra 2014 kan jeg glatt gå god for lydkvaliteten på den i hvertfall.

Og - for de som leter etter/har gitt opp håpet om 45-rpm utgavene til Peter Gabriel.
    PK på Storo har pr. nå inne både Car, Melt, Scratch og SO.

Jeg har (som noen vet) "angst" for alt som roterer fortere enn 33 1/3 og får klare meg med de pistrete original-pressingene, og avsto fra å kjøpe de - selvom de kanskje kunne vært "investeringsobjekter". Bedre at noen kjøper de for å spille de - og glede seg over kvaliteten, enn at jeg skal ha de stående i hylla :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Registrerte at også Division Bell er re-utgitt i samme "serie". Om den er i nærheten/lik 20-års jub.utgaven fra 2014 kan jeg glatt gå god for lydkvaliteten på den i hvertfall.

Og - for de som leter etter/har gitt opp håpet om 45-rpm utgavene til Peter Gabriel.

Jeg har (som noen vet) "angst" for alt som roterer fortere enn 33 1/3 og får klare meg med de pistrete original-pressingene, og avsto fra å kjøpe de - selvom de kanskje kunne vært "investeringsobjekter". Bedre at noen kjøper de for å spille de - og glede seg over kvaliteten, enn at jeg skal ha de stående i hylla :cool:
    Blir du svimmel av å se på skiva som roterer i høy hastighet? ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    SD-puter under Soundcare, ja. Jeg trenger Soundcare for å få nødvendig avstand til gulvet, selvfølgelig. Sikkert noen som mener det blir litt "Ridende rytter til hest", men det funker som en kule!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenkte meg det. Burde ikke være noe problem. Skal du til Horten? Vurderer en tur. Men må og tur til svigers tror jeg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Blir du svimmel av å se på skiva som roterer i høy hastighet? ;)
    He, he... Nei, ikke fullt så galt. Det er mer "stresset" med for hyppige avbrytelser i form av plate/side-bytte etter 1 eller 2 låter. Har rett og slett vondt for å finne lytte-roen da. Således spilles det ikke singler heller:cool:.

Hjælpes meg, og gud bedre vil sikkert mange mene, men slik er det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trykker liker i en form for aksept, har jo selv CD som hovedkilde selv om jeg alltid har likt musikk på 45 rpm. :rolleyes:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.424
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk med meg ett ex av debut plata til P.Gabriel idag 45rpm, såg også ett Tyskt ex av 4plata på Dippern som kostet noen tier extra. Studerte fenomenet sammen med RES som og var inom butikken.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.181
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fikk med meg ett ex av debut plata til P.Gabriel idag 45rpm, såg også ett Tyskt ex av 4plata på Dippern som kostet noen tier extra. Studerte fenomenet sammen med RES som og var inom butikken.
    Spänt på om ditt exemplar är helt perfekt cash. Jag fick ett buckligt ett i går :(

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.424
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Spänt på om ditt exemplar är helt perfekt cash. Jag fick ett buckligt ett i går :(
    Flatt som pannekaker her i gården:) Bare nå ikke PK prøver og overbevise deg om att de er flatte, så som en gang Galilio Galilei råket ut for:eek:
    Jeg måtte inom The Garden for mitt ex tomt hos Dipp just nu! Fine innerposer var det også:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.181
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Flatt som pannekaker her i gården:) Bare nå ikke PK prøver og overbevise deg om att de er flatte, så som en gang Galilio Galilei råket ut for:eek:
    Jeg måtte inom The Garden for mitt ex tomt hos Dipp just nu! Fine innerposer var det også:)
    Bra att höra att det verkar vara ett engångstillfälle och inte fel på en hel upplaga. Får väl ta tiren tillbaka en dag och se vad de får gjort. Irriterande bara när allt annat, från innercover till vinyl- och yttercoverkvalitet var top notch!

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Bra att höra att det verkar vara ett engångstillfälle och inte fel på en hel upplaga. Får väl ta tiren tillbaka en dag och se vad de får gjort. Irriterande bara när allt annat, från innercover till vinyl- och yttercoverkvalitet var top notch!
    Kvaliteten på PG remasterne er bedrøvelig. Jeg måtte sende tilbake alle de fire første. De var så berg og dalbane at jeg ikke turde å slippe stiften på de. De fire jeg fikk i erstatning var heller ikke bra, men en god del bedre.

Når jeg fikk de tre neste i sommer var ingen av de helt flate og en av US platene så ut som den var dratt bak en bil.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.267
    Sted
    Bartistan
    OK; dumt rockegrobiandummingbæsjspørsmål:
    Jaqueline Du Pres klippet - skal det låte som 12kg støvpåstiften?
    Jeg kjenner bare Truls Mørks innspilling jeg....

Edit: Fankern tute, nå gikk jeg meg fast i Mørk/Haydn midt i rølperockseansen min
    :mad:

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.424
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan rapportere om spitze lyd kvalitet på P.G Cars fra bunn til topp:) heller ingen skavanker på selve pressen.
    Stort lydbilde.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at kara har fått seg 45rpm-vinyl i massevis...og at det funker like bra hos dere som her! Tror jeg må lete etter "So" og "Us", de mangler, og sånt kan man jo ikke ha noe av!
    Skranglefant, Du Pre skal definitivt IKKE låte som om det er 12 kg støv noe sted. Jeg er enig i at Truls Mørk gjør en fin versjon, men her i gården er det Du Pre som gjelder.

Ellers kom jeg akkurat hjem etter årets messe. Som vanlig er det veldig morro å jobbe for Fidelity på messa, men i år var det ekstra med godord, interesse og entusiasme, også bøttevis fra kolleger. Det er er litt ekstra stas fordi det vitner om en større takhøyde enn det ofte er i andre bransjer, og jeg liker sånt. Takhøyde er undervurdert!

Etter en hyggelig kjøretur ned med ptb ble vi møtt med kø da vi ankom hotellet. Slett ikke dårlig! Kortversjonen (siden den lange og litt mer inngående blir å finne i blekka..) er som følger;
    Bra med utstillere, men flere av bransjens tyngste, som Klubben, OHC, Electrocompaniet og Audiocompaniet hadde funnet andre steder å være. Det er trist at ikke bransjen kan enes om ett sted å presentere seg, men heller lager en fragmentert messeopplevelse med noe i hovedstaden og den årvisse messa i Horten. Jeg forstår motivene, men jeg applauderer dem slett ikke. Det bransjen trenger, er en felles front, ikke en fragmentert en. En bransjepersonlighet med baller, visjoner, tanker om hvordan bransjen skal møte fremtiden, vise hva vi har å by på for nye kjøpegrupper, tydeliggjøre at vi finnes, og ikke minst hva en investering i god lyd, selv for en familie som ikke teller en eller flere hifi-nerder, kan bety for livskvalitet, for evnen til å koble av og for ens følelsesapparat og helbred, etterlyses!
    Finner ikke bransjen en måte å kommunisere sin relevans, nødvendighet, sin egenart, kompetanse og sitt tilbud på, er jeg redd det er game over på sikt. Det flokkes ikke akkurat til lytterommene, selv om jeg skal innrømme at jeg så to babyer på messa i dag. Det hører dog til unntakene. De fleste hadde grått hår.

Ok, det var kveldens filosofikvarter.

I mangel av en felles samling i Horten må det sies at det var ganske mye morsomt å se å høre i år. Stage Company, MSB, Triode Labs, PS Audio, Harbeth og Audio Insight var mine umiddelbare favoritter.
    Det lekreste jeg fant, var noe jeg tror gikk de fleste hus forbi; Det aller største CD-drevet til CEC. Bedre enn det blir ikke avlesning av CD-plater. Og joda, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har hatt det hjemme en stund.

Takk til alle lesere, forumfolk, hornalliansevenner og hyggelige lydnerder jeg traff i dag!

En stor takk til Terje, som orker, år etter år. Hortenmessa er ikke perfekt, men den er fordømt hyggelig!

En ekstra takk til alle som jobber på Hortens beste indiske restaurant! Dere kan virkelig lage mat!

Stjerne i boka til Audio Solution/Audio Insight, Audioaktøren, NAT, Endpoint, Mala, alle utstillere som ikke spilte "Keith, don´t go" eller annen utslitt audiofilstøy, og ikke minst alle som kjøpte inngangsbillett!

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Jepp! først Bengans å plukke opp disse tre, så videre til The Beefeeter Inn for en god Ale i solveggen, mener det var en grei handel for 159,-/stk ;)
    Tror jeg fikk svar også på det med den Tyske utgaven, de var ikke 100% sikre men Tyskerene elsker jo å dubbe alt de kommer over, så de mente det var PG skiver på Tysk :D...be my guest...

mvh

T

Tårnfalk

Gjest
    Ang. de tyske...

These albums have not been available on vinyl since 2002 when Classic Records issued them from the original analog tapes. Also included in this release will be the long out of print Ein Deutsches Albums, which are the third and fourth album sung in German.

Noen som har hørt dem mot Classic sine utgivelser, disse nye er visstnok mastret fra tape til 96/24 og cut`et derfra..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn