Vi kommer ikke til å teste disse uten shading / power tapering.
Linjen er relativ kort og tester gjort av Joseph d'Appolito for Zalytron har vist at dette fungerer veldig fint.
På linjer som går helt oppunder tak kommer andre hensyn inn.
Ideelt bør man dele hvor 30grader aksen ruller avmht lobing.
Men: Beveger du deg litt ut fra høyttaleren hører du ikke lobingen, kun i nærfelt. Les gjerne FAQ for IDS-25.
IDS-25 bygger rundt andre ideer, men mye er relevant for linjekilder / array generelt.
På DTP (Der Toten Pol) delte vi pga en notch ved 6 kHz. Her ble Notch og LP-filter sydd sammen.
Noen deler ikke i det hele tatt, men benytter EQ (IDS-25)
Andre topper med "add-on"-diskant som tunes inn for å kompensere roll-off for 3".
Dette kan gjøre enkelt med en kondis (6db/oct) som er beregnet til et passe overlapp pluss en attenuator.
Her vil vi først prøve "add-on"-metoden for ren subjektiv vurdering. Metoden er ganske enkelt å justere opp til fioliner får rasp og damestemmer er luftige, men ikke nasale.
Låter- og måler dette bra får det bli slik, hvis ikke deles det opp til 2-veis i selve søylen.
Det er altså flere måter å bygge på uten at jeg skal påberope meg til å utnevne hva som er "best"