Infinity Kappa 9.2i - Erfaringer?

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
275
Antall liker
378
Torget vurderinger
1
Morsomt at tråden våkner med 7 års mellomrom. Men sikkert ikke uten grunn. Her endelig fått satt opp Kappa 9.2i i et rom som er litt behandlet med Rockfon på vegger og i tak. Kun 20 kvadratmeter og bruker romkorreksjon under 200 hz. Kan bare rapportere om helt fantastisk lyd. Driver disse med en ATI 1802 på 200 watt og det holder i dette rommet. Kjører Extended. Fantastisk tight dyp bass av et sammenhengende lydbilde med flott mellomtone og deilig behagelig diskant. Kan virkelig ikke ønske særlig mye mer. Og jeg har hørt ganske mange gode anlegg i mitt liv. Kjøpte et par i våres, eikefargede. De er installert hos min datter. Kappa 9.2i er spesielle for meg og mange. Ganske komplette og spiller musikk slik jeg ønsker å høre den. Lurer på om kombinasjonen av at de er 4-veis og at Arnie Nudell og gutta virkelig kunne lage delefiltre pluss at de brydde seg skikkelig om musikk og lyd er noe av grunnen.
 

Vedlegg

Nowrak

Medlem
Ble medlem
27.01.2022
Innlegg
12
Antall liker
8
Sted
Trondheim
Har endelig gått i anskaffelse av mitt 3 par av 9.2 😅 Ble lei av Klipsch RF7, og savnet lyden av 9.2!
Har prøvd det meste av forsterkere på disse høyttalerne, men må si at jeg har vært mest fornøyd med 2.stk Parasound hca 2200 mk 2.
Nad er helt forferdelig på disse, har selv hatt 2 stk 218, og det var forferdelig dårlig lyd. Vincent 991 kan trygt anbefales, Parasound hca 3500 er også gode alternativer, selv om 3500 ble skarp i toppen.
Klovnen som snakker om st.bål og annet tull, må man overhode ikke høre på! Jeg har også ha B&W 802 D3, og dem spiller selvsagt meget bra, men 9.2 var savnet da og!
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
825
Antall liker
1.038
Infinity 9.2i er gode høyttalere. Hadde mange fine timer med mine. Det jeg fikk med å gå med Epsilon var bedre mellomtone og diskant, men 9.2i står ikke mye tilbake. Til prisen er de en skatt om man har noe å drive de med.

For min del, så overbeviste de meg om at Infinity var noe for meg veldig fort da jeg kjøpte min første DP, inntil da var jeg ikke overbevist.

Forsterkermatching er dødsviktig
 

Nowrak

Medlem
Ble medlem
27.01.2022
Innlegg
12
Antall liker
8
Sted
Trondheim
Infinity 9.2i er gode høyttalere. Hadde mange fine timer med mine. Det jeg fikk med å gå med Epsilon var bedre mellomtone og diskant, men 9.2i står ikke mye tilbake. Til prisen er de en skatt om man har noe å drive de med.
Helt enig!:) blir provosert når folk presenterer og kalle høyttalere for møkk og ødelegger muligheten for at andre kan nyte lyden av disse gamle "skattene". Så langt i fra sannheten man kommer...
Er ikke mange høyttalere som har økt i verdi dem siste 15 årene, men 9.2 bare øker og øker. Lå ett par i stort ute på Finn no i vår for 30.000,-. Ble solgt samme dag.. jeg solgte et par i 2014 for 11.000,-. Han jeg kjøpte mine nye av nå juni, solgte sine for 16.000,-. Han ble bokstavelig nedringt og tilbudt 25.000,- timen etter jeg kjøpte dem.

Har du enda Epsilon? Det er faktisk dem høyttalere jeg har hatt øverst på ønskelista dem siste 15 årene, men er jo fanme aldri noen som legges ut på Finn.no. (Har lagret dem som favoritt hos finn.no)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
825
Antall liker
1.038
Var det gamle mine du kjøpte kanskje? Manglet de sorte bunnplatene. Satt på møbelfilt under dem. Mangler plastproppene over bryter bakpå. Litt kilne på potmeterne bak, må gjerne stå på fullt.

Har Epsilon enda ja, leita lenge etter et par selv. Låter helt fløte med siste-utgavene av DP A1s EBW på bunn og topp. Skaffet meg Epsilon for 2-3 år siden, hadde 9.2i på soverommet i 1-2 år etterpå før jeg solgte de.
 

Nowrak

Medlem
Ble medlem
27.01.2022
Innlegg
12
Antall liker
8
Sted
Trondheim
Var det gamle mine du kjøpte kanskje? Manglet de sorte bunnplatene. Satt på møbelfilt under dem. Mangler plastproppene over bryter bakpå. Litt kilne på potmeterne bak, må gjerne stå på fullt.

Har Epsilon enda ja, leita lenge etter et par selv. Låter helt fløte med siste-utgavene av DP A1s EBW på bunn og topp. Skaffet meg Epsilon for 2-3 år siden, hadde 9.2i på soverommet i 1-2 år etterpå før jeg solgte de.
Det høres ikke sånn ut! Jeg handlet dem i Sandnessjøen, men det kan jo være dine gamle?
Solgte du dine i juni for 16.000,-?
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
825
Antall liker
1.038
Nei, jeg tror jeg så mine var til salgs syd for Oslo for kort tid tilbake.
Jeg synes de jeg hadde var tungsolgt, lå ute på Finn lenge. Var en dårlig annonse, og jeg lot de gå ganske billig tilslutt.

Når det gjelder Epsilon, så var det vel et par tilsalgs på Finn rett før jeg kjøpte mine. Med et ikke-fungerende servosystem. Jeg leser litt rundt på nettet og det er veldig mange som har et og annet problem med de. Men jeg ser mye triks og miks med forsterkere, XLR og RCA, bypass av delefilteret osv. Det er litt spesielt å koble opp første gangen, man skal ha tunga rett i munnen. Jeg har ikke gjort noen krumpspring på egenhånd, alt er etter manualen, bassnivå er nedjustert en hel del, da rommet nok bidrar med en hel del, og bass er det hvertfall nok av..

Jeg tenker at dersom man skal lykkes så kan man ikke bare bruke noe du har på hylla for å få fire forsterkerkanaler.
Jeg har *bank i bordet* ikke hatt et eneste problem til nå.
Jeg kjøpte for øvrig ikke mine Epsilon i Norge.
 
Sist redigert:

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
275
Antall liker
378
Torget vurderinger
1
Jeg solgte mine i eik kjempefort for 17.000 kroner og det sorte paret gikk litt senere (i påsken) for 30.000,- solgt på 2 timer....skulle aldri selges men godt bidrag til nye høyttalere når jeg fikk prisforlangende. Fantastiske høyttalere!!
 

Nowrak

Medlem
Ble medlem
27.01.2022
Innlegg
12
Antall liker
8
Sted
Trondheim
Jeg solgte mine i eik kjempefort for 17.000 kroner og det sorte paret gikk litt senere (i påsken) for 30.000,- solgt på 2 timer....skulle aldri selges men godt bidrag til nye høyttalere når jeg fikk prisforlangende. Fantastiske høyttalere!!
Mitt inntrykk er at dem enda er meget populære høyttalere, og prisene øker 😅 Var dine høyttalere jeg såg! Ble solgt før jeg rakk å skrive til deg!
Tør jeg å spørre om hva du har byttet til?
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.319
Antall liker
1.302
Er det noen som har sammenlignet Kappa 9.2i med de originale Kappa 9 og har noen formening om eventuelle forskjeller. Hvilken bør man gå for?
 

Nowrak

Medlem
Ble medlem
27.01.2022
Innlegg
12
Antall liker
8
Sted
Trondheim
Er det noen som har sammenlignet Kappa 9.2i med de originale Kappa 9 og har noen formening om eventuelle forskjeller. Hvilken bør man gå for?
9.2 er en morsommere høyttaler enn kappa 9. Er penere lyd i toppen på Kappa 9, men mindre dybdebass og trykk i kappa 9. Jeg personlig foretrekker Kappa 9.2, da jeg liker lyden 9.2 gir totalt sett. Kappa 9 spiser i tillegg forsterker til frokost...
Hører man mye på klassisk musikk, så ville nok Kappa 9 blitt det foretrukne alternativet.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.061
Antall liker
12.166
Sted
Hus
Kappa 9 var vel trykkammer høyttalere, mens 9.2 er bassrefleks. Kappa 9 gikk ned i 0,5 Ohm i deler av frekvensområdet som gjorde at forsterkere brant hvis de ikke hadde en stiv strømforsyning. Håpløs delefilterteknologi:cautious: Vet ikke :unsure:
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
825
Antall liker
1.038
Høyttalerne ble vel etter hva jeg har hørt av rykter fra amerikanske forum og en viss Paul i PSAudio ment for rørforsterkere.

Har selv ikke hørt Kappa 9, var vel på søken etter slike i flere år da jeg har forsterkere stående som helt fint kan drive et par, men jeg synes folk forventer å få for mye penger for de. Alle der ute har mangler(dårlige polydomer, gåene EMIT/SEMITer, bulkete støvhetter, osv) og er sjeldent/aldri Kappa 9a.
Kjøper man et slikt sett idag, så må det regnes som et prosjekt i nesten alle tilfeller.

Så er det også slik at de har en bryter bakpå, som bestemmer hvor dypt de skal gå. Står denne i "Extended", så er de en vanskelig last. Det er de nødvendigvis ikke med bryteren satt i "Normal".

Kappa 9.2i er vel først og fremst et Cary Christie Designs og ikke Nudell. Slik jeg har forstått det, så var Nudell et mer ansikt utad(Idé-skaper, promotør og selger om du vil) enn en som designet tingene i detalj. Så det at Nudell var ute og Christie designet 9.2i ser jeg ikke på som noe "problem".
Etter hva jeg husker så var Christie innleid til Harman om å konstruere de siste seriene som er virkelig gode. 9.xi-serien, Renaissance og Epsilon. Så ble det mer fokus på livsstilsprodukter og billigere høyttalere fra Harman sin side, resten er historie.

Skulle man hatt en skikkelig retro-anlegg med litt kapasitet, så hadde det selvfølgelig vært artig med et par Kappa 9a, men verden har gått videre og lever litt på gamle historier, Nudell og nostalgi.

 
Sist redigert:
Topp Bunn