Ved ikke hvad du vil med dit lange start indlæg I_L
For 55 år siden forstod man sig også på computere, og man kunne lave dem, denne computer på billedet herunder bære navnet DASK (Dansk Aritmetisk Sekvens-Kalkulator) og kan ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør mener jeg.
I dag ser de så således ud og kan langt mere, men de bygger grundlæggende på de samme teorier som dengang i 1958, der er dog kommet mere smarte eksterne enheder til som forbedre kommunikation med brugeren.
Men for begge tidsperioder gælde det at man faktisk ikke har fuldstændig styr på teorien om hvordan strømmen løber i en ledning, jo man kan observere fænomener og hvad der sker, og man har også forklaringer på en hel del af det man observerer.
Jeg nævnte bl.a denne artikel i den anden tråd af Malcolm Omar Hawksford
The Essex Echo 1995: Electrical Signal Propagation & Cable Theory | Stereophile.com som beskrive en forklaringsmodel. Derudover er det alt det Kule-Trygve taler om Grain boundary og krystaller quantum theory osv.
Og det er alt sammen så langt væk fra din I_L og Asbjørn's "jorden er flad teorier". De lydforskelle som der er og som mange hi-fi-entusiaster observerer kan simpelthen ikke fuldstændig forklares med de simple modeler af interface og kabler som eks.v. Asbjørn disker op med i sin tråd.
Og derfor er nogen åbenbart nødt til at når frem til at der ingen lydforskelle er hvis man ikke lige er ude i de omtalte ekstremmer, som er beskrevet i Asbjørns tråd.
En simpel ting man kan prøve, og som jeg har prøvet er at lave to helt ens kabler,det ene med sølv som leder, det andet med kobber, og for at gøre det lidt mere kontroversielt så lav det som et netkabel.
Der er så stor forskel på lyden af de to kabler at ingen med normal hørelse vil kunne overhører det. Og jo der er naturligvis også taget højde for sølvets lidt bedre ledeevne.
Masse har prøvet at finde en sammenhæng mellem de simple ækvivalente parametre L,R,G,C og lytte indtrykne inklusiv mig selv, det er så vidt jeg ved ikke lykkes for nogen.
Undtagen måske når man er ude i de ekstremmer som Asbjørn beskriver i sin tråd for at få nogle simulations resultater som måske og måske ikke ville kunne give hørbare forskelle.
Disse ekstremmer er folk som arbejder seriøst med at prøve at finde ud af årsagen til de hørbare forskelle på kabler udmærket klar over. og tager naturligvis hensyn og højde for dette.
En anden ting at et kabels grundlæggende lydsignatur altid følger med når der skiftes til anden sammenhæng/et andet stereoanlæg, MIT lyder som MIT kimber som Kimber Duelund som Duelund osv.