V
vinterand
Gjest
Ja man skal være mere end almindelig stædig og have masser af tid og måske også være lidt dum hvis man gider spilde tid med at forsætte diskussionen mig dig Asbjørn, jeg har hverken for meget tid, er heller ikke specielt dum, og heller ikke særlig stædig, så jeg står af her, så må du og andre bedømme om jeg står af fordi du har ret i din argumentation.OK, vinterand, jeg kan godt kommentere det, men du kommer ikke til å like synspunktene:
Jeg merker meg at denslags "observasjoner" og "lydsignaturer" forsvinner som dugg for solen i det øyeblikket disse "hi-fi-entusiastene" lukker øynene og ikke lenger vet eksakt hvilke ledninger som er koblet til hva. Joda, TrompetN viste at han kunne høre forskjell på enkelte ledninger også i blindtest, men det tilfellet stemmer godt overens med konvensjonell kretsteori og simuleringer av hva som kan forventes med de aktuelle ledningene og komponentene. Du sliter veldig i oppoverbakke hvis du både vil forkaste konvensjonell elektroteori som forklaringsmodell og blindtest som metode. Da er det mest naturlige å strekke ut hånden etter Occam's barberkniv, som fastslår at den enkleste forklaringen som regel er den beste, og her er den enkleste forklaringen at noen innbiller seg ting.Og det er alt sammen så langt væk fra din I_L og Asbjørn's "jorden er flad teorier". De lydforskelle som der er og som mange hi-fi-entusiaster observerer kan simpelthen ikke fuldstændig forklares med de simple modeler af interface og kabler som eks.v. Asbjørn disker op med i sin tråd. Og derfor er nogen åbenbart nødt til at når frem til at der ingen lydforskelle er hvis man ikke lige er ude i de omtalte ekstremmer, som er beskrevet i Asbjørns tråd.
En simpel ting man kan prøve, og som jeg har prøvet er at lave to helt ens kabler,det ene med sølv som leder, det andet med kobber, og for at gøre det lidt mere kontroversielt så lav det som et netkabel.
Der er så stor forskel på lyden af de to kabler at ingen med normal hørelse vil kunne overhører det. Og jo der er naturligvis også taget højde for sølvets lidt bedre ledeevne.
Masse har prøvet at finde en sammenhæng mellem de simple ækvivalente parametre L,R,G,C og lytte indtrykne inklusiv mig selv, det er så vidt jeg ved ikke lykkes for nogen.
Undtagen måske når man er ude i de ekstremmer som Asbjørn beskriver i sin tråd for at få nogle simulations resultater som måske og måske ikke ville kunne give hørbare forskelle.
Disse ekstremmer er folk som arbejder seriøst med at prøve at finde ud af årsagen til de hørbare forskelle på kabler udmærket klar over. og tager naturligvis hensyn og højde for dette.
En anden ting at et kabels grundlæggende lydsignatur altid følger med når der skiftes til anden sammenhæng/et andet stereoanlæg, MIT lyder som MIT kimber som Kimber Duelund som Duelund osv.
Men det skal ingen hemmelighed være at jeg virkelig føler at vi kører i ring nu, og at det vil være fuldstændig ligegyldigt hvilke forsøg eller argumentation jeg eller andre leverer/fremviser. ABX kortet er det højeste kort og det vil tilsyneladende vinde hver gang.
Sist redigert: