Er det egentlig en eneste skeptiker her inne som klarer å sette sammen et anlegg som har en lydkvalitet på høyde med det Duelund presenterte, uten å ta hensyn til signalveien? En enkel 2-veis konstruksjon uten EQ, digital korreksjon osv... Det tviler jeg sterkt på.
Sist gang jeg var på besøk hos en kabelskeptiker, var hos en forhandler som skulle demonstrere noen nye kilder som hadde kommet på markedet.
Han hadde et stort fint rom med demping i førsterefleksjonspunktene og nøye optimalisert plassering av lytteposisjon og høyttalere. Elektronikk i toppklasse fra en veldig anerkjent produsent og et par 2-veis høyttalere. Kablene var noe rimelige pvc isolerte greier.
Først setter han på den "billige" kilden til 20-30k og sier at denne låter veldig bra for prisen.
Jeg setter meg ned og lytter forventningsfullt.
Jeg hører umiddelbart at noe er riv ruskende galt. Makan til umusikalsk skrål hadde jeg omtrent aldri hørt, det skjærte i ørene.
Så setter han på en ny kilde til det dobbelte av prisen, og det låter akkurat like jævlig.
"Hører du hvor mye bedre denne låter?", spør han. Jeg bare ser rart på han.
Til slutt setter han på toppmodellen til langt over 100k og babler i vei om hvor bra denne er.
Det eneste jeg hørte, var noe himla skrål, og måtte bare forlate butikken for å skåne hørselen
Det er lett å bable i vei med ligninger, men demonstrer gjerne at lyden blir bra i praksis også!