"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.337
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.
    Jeg har også gjort den reisen. Hadde nesten 40 % av anleggskostnaden i ledninger på det verste, inntil jeg begynte å legge merke til hvilke endringer som gjorde en forskjell og hvilke som ikke gjorde det. Nå er jeg blitt ganske immun mot kabellyrikk på glanset papir. Vil gjerne både høre en faktisk forbedring og få en begripelig forklaring på hvorfor, og da helst en forklaring som stemmer sånn noenlunde med de fysiske lovene i resten av dette universet.

Selvfølgelig er det forskjeller, men de er bortimot trivielle og skyldes så enkle ting som seriemotstand og kapasitans. De forskjellene er verdt sånn ca to kroner og femti øre i den store sammenhengen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Dersom bruker A mener det er klokere å legge 50k for å få kabler til et par høyttalere til eks 80k og mener at dette er en bedre kombo en feks en et par ht's til 120k med vesentlig bedre spesifikasjoner og et par kabler til 10k så må man velge å tro at dette er et veloverveid valg basert på kunnskapen som besittes og da er man ikke lurt. Kanskje man kan si at man har lurt seg selv, men det gjør vi da hele tiden. Det kalles mekanismer for å beskytte seg selv det.

Personlig så er jeg lurt først når jeg føler seg lurt. Inntil da er jeg lykkelig uvitende om andre ting.
    De fleste vil (les.mine inntrykk) i utganspunktet ha mest mulig godlyd for minst mulig kroner og da ser jeg ikke meningen med egen tilfredshet om det er slik at den er basert på en løgn

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er man fornøyd låter det bra. Er man ikke fornøyd gjør det ikke. Er det ikke så enkelt? Hvorfor man er fornøyd er underordnet.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Syntes det er litt for enkel fremstilling om det er slik at vi ønsker rekruttering og at flere skal ha sjansen til mest mulig godlyd uten å føle at det bør være nødvendig med kabler til flere titusener.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hva er for enkelt? At det faktisk er enkelt?Enten føler man seg lurt eller så gjør man det ikke. Dette er da i aller høyeste grad subjektivt - er det ikke?

Dersom du feks kom på lyttetur hit, og mener at det ikke låter slik som du ønsker og jeg er fornøyd - har jeg da lurt meg selv eller lurer du deg selv?

Dersom jeg handler et komponent som jeg oppfatter som litt bedre en det jeg har og betaler en bråte penger for det, har jeg lurt meg selv når jeg er fornøyd med investeringen selv om lommeboken blør? Er det ikke da underordnet hva man handler?

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det var lett for meg å være skråsikker. Mvh

Et kuriosa til slutt - for et par år siden hadde jeg tre entusiaster på besøk og tema var en USB-Dac og en sammenligning mot mitt utstyr. Vedkommende hadde med en USB-kabel til 15k som etter sigende var absolutt nødvendig(?) for å hente ut det beste av Dacen (4-5k). Jeg lyttet og intet var galt med utstyret - dog skiftet vi til min standard 0,125k kabel til slutt. De tre andre meldte om kald og død lyd etter skiftet - jeg, vel jeg hørte absolutt ingen forskjell. Lyden var like tilfredsstillende etter kabelbyttet. Mvh.
    Jeg går ut fra at det var en seende test?

8

8x12_TOM

Gjest
    Ja, det var lett for meg å være skråsikker. Mvh

Et kuriosa til slutt - for et par år siden hadde jeg tre entusiaster på besøk og tema var en USB-Dac og en sammenligning mot mitt utstyr. Vedkommende hadde med en USB-kabel til 15k som etter sigende var absolutt nødvendig(?) for å hente ut det beste av Dacen (4-5k). Jeg lyttet og intet var galt med utstyret - dog skiftet vi til min standard 0,125k kabel til slutt. De tre andre meldte om kald og død lyd etter skiftet - jeg, vel jeg hørte absolutt ingen forskjell. Lyden var like tilfredsstillende etter kabelbyttet. Mvh.
    Jeg går ut fra at det var en seende test?
    Men du hadde vel fått det samme resultatet blindt også. Der hadde kanskje de andre slitt litt mer.

V

vredensgnag

Gjest
    Kunnskap om en opplevelses opprinnelse kan ha innvirkning på gleden opplevelsen gir. Er man forhåndsprogrammert til nytelse, vil nytelsen lettere kunne realiseres.

F.eks. - om jeg kjører innom en veikro og ikke som sedvanlig får biff med poteter som er kokestekt til seig masse, med vasne poteter og blasse grønnsaker -- men i stedet får en seared biff som er mør og ordentlig behandlet, poteter som er skåret lange og stekt i smør og perfekt dampede grønnsaker, så vil mine forventninger ha blitt utsatt for en overraskelse. Jeg vil sette kryss i boken, fortelle andre om den veikroen og passe på å legge veien forbi selv ved anledning.

Går jeg derimot til en anerkjent restaurant, har jeg et annet sett forventninger. Da regner jeg med at nivået på overraskelsesbiffen på Veikroen er hvor opplevelsen begynner, og at restauranten vil sikte høyere. Om jeg i stedet får en dårlig stekt biff, kjedelige poteter og lunkne, slappe grønnsaker, så merker jeg meg at restauranten har begynt å gi blaffen, og styrer unna, mens jeg advarer andre.

Er man skikkelig kvalitetsbevisst, så gir man skryt til kokken på Veikroen, og man skjeller ut kokken på topprestauranten, etter at man etter et par biter sender hele tallerkenen tilbake til kjøkkenet. Samtidig som det skal noen utrolige feilskjær til før man føler berettigelse for å returnere en tallerken fra en veikro? Grus i maten, kanskje?

Det er helt i orden å være både kritisk og kvalitetsbevisst, og å stille krav til dem som vil ha ens penger og tid. Samme med en HiFi-butikk - om selgeren er mest opptatt av å prakke på meg ting med ekstremt høye dekningsbidrag, så vet jeg å advare andre mot den butikken, mens jeg selv styrer pent forbi resten av mitt hifi-liv. En slik holdning er slett ikke å være "arrogant." Det er å være kritisk og kvalitetsbevisst, samt å ha kunnskap om hva som fører til positive opplevelser, og hva som har liten innvirkning på disse.

Jeg foretrekker å lytte til faktiske forbedringer, fremfor innbilte - og må smile over orsos beskrivelse av godt voksne menn som sitter og lytter etter forskjeller mellom ulike USB-kablers gjengivelse av digitalt lagret musikk. Som achri-d skriver er det her snakk om en sendebuffer og en mottaksbuffer, som ordner signalet og kvitterer for samme etter en protokoll. Straks man vet det, kan man begynne å konsentrere seg om andre ting som har større innvirkning på musikken som gjengis.

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hva er for enkelt? At det faktisk er enkelt?Enten føler man seg lurt eller så gjør man det ikke. Dette er da i aller høyeste grad subjektivt - er det ikke?

Dersom jeg handler et komponent som jeg oppfatter som litt bedre en det jeg har og betaler en bråte penger for det, har jeg lurt meg selv når jeg er fornøyd med investeringen selv om lommeboken blør? Er det ikke da underordnet hva man handler?
    Jo så lenge det ikke er mumbojumbo kabler så er det helt greit. - Ser ingen grunn for å trekke mer i endene her.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.
    Jeg har også gjort den reisen. Hadde nesten 40 % av anleggskostnaden i ledninger på det verste, inntil jeg begynte å legge merke til hvilke endringer som gjorde en forskjell og hvilke som ikke gjorde det. Nå er jeg blitt ganske immun mot kabellyrikk på glanset papir. Vil gjerne både høre en faktisk forbedring og få en begripelig forklaring på hvorfor, og da helst en forklaring som stemmer sånn noenlunde med de fysiske lovene i resten av dette universet.

Selvfølgelig er det forskjeller, men de er bortimot trivielle og skyldes så enkle ting som seriemotstand og kapasitans. De forskjellene er verdt sånn ca to kroner og femti øre i den store sammenhengen.
    For meg og mange andre er det ikke trivielle endringer det er snakk om. Men jeg skjønner at hifisentralen er feil sted å si slike ting på, får jeg er jo en av dem som uansett er blitt lurt.
    Jeg gikk ifra billige kabler, til dyrere som løftet anlegget opp til helt andre nivåer..alle aspekter av musikken/lyden ble betydelig forbedret, og aldri i livet om jeg går tilbake til det jeg hadde før...er jeg den eneste som mener dette? Selvfølgelig ikke..men den store feilen vi gjør er å si dette på slike forum som her, hvor det er nulltoleranse for å hevde/høre forskjeller fra billig/dyrt.
    ( forøvrig hørte jeg denne forskjell på a-b lytting, visste ikke selv om det var den dyre eller billige en kompis satte inn for meg, men der jeg hørte lyden var best, var altid den dyreste koblet i..kanskje jeg bare har øre for musikk da, høre forskjeller som entusiaster og hififreaks her inne ikke klarer høre:)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.337
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gikk ifra billige kabler, til dyrere som løftet anlegget opp til helt andre nivåer..alle aspekter av musikken/lyden ble betydelig forbedret, og aldri i livet om jeg går tilbake til det jeg hadde før...er jeg den eneste som mener dette? Selvfølgelig ikke..men den store feilen vi gjør er å si dette på slike forum som her, hvor det er nulltoleranse for å hevde/høre forskjeller fra billig/dyrt.
    Neida, det er ikke nulltoleranse. Langt i fra. Det er for eksempel ingen som har forlangt at tråden "En tråd for oss som har kabler som koster en god del over snittet" skal stenges. Så vidt jeg kan se ved en rask gjennomlesning er det heller ikke noen som har blandet seg inn i den tråden med tekniske argumenter. Men ute i åpent lende må du nok tåle å bli motsagt av folk som har andre erfaringer, og at de mest absurde pseudo-tekniske "forklaringene" blir møtt med eksakt hva de fortjener.

Sist redigert:

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Er man fornøyd låter det bra. Er man ikke fornøyd gjør det ikke. Er det ikke så enkelt? Hvorfor man er fornøyd er underordnet.
    Om grunnen til at du er fornøyd er basert på en løgn, og denne løgnene kommer fra andre, så er det absolutt ikke underordnet. For på et eller annet tidspungt vil du oppdage løgnene og da vil du føle deg lurt.

I de tilfeller vi snakker om rekrutering til hobbyen, og en nybegynner handler, blir overbevist om å bruke flere tusen på ledninger. Kommer hjem, er fornøyd. Og blir så senere gjordt oppmerksom på at han har blitt lurt. Vel så er det en stor sjanse for at han blir tapt for denne hobbyen.

Det er liten tvil om at det har blitt et mye større fokus på kabler og andre "snake oil" produkter de siste 20 årene, samtidig er det også klokkeklart at antall mennesker som bruker penger på et ok anlegg er blitt veldig mye færre. At det er en viss sammenheng her har jeg stor tro på.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Om du trykker på "hjem" knappen og sjekker annonsene til venstre så ser du at av 12 rubrikker med annonsesalg så er 6 av disse kabelannonser - det sier meg at det er noe noen har bommet på i denne bransjen.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Litt rart at de som har latt seg lure til og kaste penger i dass ellers virker og være noelunde oppegående folk;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Om grunnen til at du er fornøyd er basert på en løgn, og denne løgnene kommer fra andre, så er det absolutt ikke underordnet. For på et eller annet tidspungt vil du oppdage løgnene og da vil du føle deg lurt.
    .
    Så om man er lykkelig uvitende i eks 10 år og så plutselig ser 'lyset' så blir man automatisk misfornøyd med de ti foregående år eller fortsetter man med å være fornøyd med andre prioriteringer? Skuffelsen over å ha følt seg 'lurt' går hurtig over....

Det viktigste er faktisk å være fornøyd med det man driver med. De fleste av oss er alltid underveis, vi lander aldri. Vi kan velge å være fornøyd gjennom prosessen.....eller ikke.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

I de tilfeller vi snakker om rekrutering til hobbyen, og en nybegynner handler, blir overbevist om å bruke flere tusen på ledninger. Kommer hjem, er fornøyd. Og blir så senere gjordt oppmerksom på at han har blitt lurt. Vel så er det en stor sjanse for at han blir tapt for denne hobbyen.

Det er liten tvil om at det har blitt et mye større fokus på kabler og andre "snake oil" produkter de siste 20 årene, samtidig er det også klokkeklart at antall mennesker som bruker penger på et ok anlegg er blitt veldig mye færre. At det er en viss sammenheng her har jeg stor tro på.
    Her er jeg redd jeg falt litt av.

Det viktigste må vel være at man er fornøyd. Opplever jeg en forbedring av lyden, vel, så gjør jeg dét. Og blir fornøyd. Og så skal du komme og si at den forbedringen jeg mener å oppleve, er basert på en løgn, så jeg har liksom ikke noe med å være fornøyd. Hva vet vel du om det?
    Og på hvilket tidspunkt vil jeg oppdage "løgnene" og hvordan vil jeg oppdage det?

Edit: Jeg knotet så lenge med dette innlegget at H.R kom meg i forkjøpet, men hans innlegg var like velformulert som mitt, så da er det vel greit. Hehe.

Edit2: Men hvor er lars_erik?

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Om du trykker på "hjem" knappen og sjekker annonsene til venstre så ser du at av 12 rubrikker med annonsesalg så er 6 av disse kabelannonser - det sier meg at det er noe noen har bommet på i denne bransjen.
    Om du går inn på disse kabelannonsene så ser man at flere er nye og ikke vært i omløp før. Det er forresten flere par høyttalere og forsterkere for salg en kabler. Tatt i betraktning at det normalt er flere kabler i kjeden en høyttalere og forsterkere så sier vel ikke det stor annet en at man er innom et salgsområde hvor folk kjøper og selger hifi. Så den billigste kabelen kostet hele 150kr. Regnes denne inn i 'bommet' kategorien?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Litt rart at de som har latt seg lure til og kaste penger i dass ellers virker og være noelunde oppegående folk;)
    Det er da vel ingen garanti?
    En bioingeniør, en plattformsjef eller for den saks skyld en forsker, bare nevnt som noen eksempler, kan vel også la seg lure.
    En ting som imidlertid er felles for disse menneskene, er at de som regel er ganske godt bemidlet. Men er det gitt at disse skal ha større forutsetninger enn menigmann for å avsløre "lureriet"?
    Samtidig kan de tillate seg å kjøpe kabler til en hinsides pris, uten at det svir så voldsomt på bankkontoen....

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Om du går inn på disse kabelannonsene så ser man at flere er nye og ikke vært i omløp før. Det er forresten flere par høyttalere og forsterkere for salg en kabler. Tatt i betraktning at det normalt er flere kabler i kjeden en høyttalere og forsterkere så sier vel ikke det stor annet en at man er innom et salgsområde hvor folk kjøper og selger hifi. Så den billigste kabelen kostet hele 150kr. Regnes denne inn i 'bommet' kategorien?
    Det er vel heller fokuset jeg tenker på.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Så du mener at fordi kabler selges og kjøpes dokumenterer at det ikke etter ditt utsagn ikke er forskjeller på dem?
    jeg har tilkoblet 23 bokser som trenger interconnect. 16 stk som trenger høyttalerkabler. Så var det strømkablene da. Blir mye kabler etterhvert. Dersom fokuset var så markant som du viser til, burde da ikke kabelseksjonen vært mangedobbelt?

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Så du mener at fordi kabler selges og kjøpes dokumenterer at det ikke etter ditt utsagn ikke er forskjeller på dem?
    Gårsdagens rakfisklag gjorde det ikke lettere å forstå denne setningen. Hva mener du egentlig her?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel. JonnyG hevdet vel tidligere at det ikke er forskjeller på kabler. Henviste vel også til at det er flere kabler for salg og dermed har kabler et stort fokus.
    Personlig mener jeg at kabler ikke har stort fokus, iallefall ikke for de aller fleste her.

Ble vel ikke mer klart, men skitt au, nå er det klargjøring for fest

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vel. JonnyG hevdet vel tidligere at det ikke er forskjeller på kabler. Henviste vel også til at det er flere kabler for salg og dermed har kabler et stort fokus.
    Personlig mener jeg at kabler ikke har stort fokus, iallefall ikke for de aller fleste her.

Ble vel ikke mer klart, men skitt au, nå er det klargjøring for fest
    Kabler betyr en hel del i følge mine blindtester. Mye kjipe folk som er opptatt av å forsvare sine egne valg. Valg de har truffet uten å teste. ihverfall i liten grad.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Dette med "å bli lurt" er relativt relativt...

- kjøp av utstyr er vel i utgagspunktet frivillig, eller..?
    - det er fortsatt tillatt å tenke, og å sette seg inn i saker og ting dersom en er "redd" for å bli lurt, kunnskap kalles det.
    - dette er jo en positiv aktivitet, det med lyd og musikk, vi GLEDER oss til innkjøp etc. og det er et faktum at mange kjøper ting de VET er dumt..
    - de nevnte såkalte "dumme" kjøp kan ha bakgrunn i ønske om eierglede, spesielt design, egen fetish osv osv. og alt dette er da vel legitimt?

Vi har vel alle forskjellig ståsted når det gjelder muligheter og utsatthet for å bli lurt, og det har ingen ting å gjøre med om du er en oppegående akademiker eller NAV'er uten jobb.. Du er ikke trygg selv etter en mannsalder med erfaring kombinert med alskens teknisk utdannelse heller.

Fordi dette er lystbetont; vi ØNSKER oss desperat forbedringer, vi liker å kjøpe inn nye dingsbomser, vi vil så gjerne TRO at dette blir en forbedring..

Det egentlige problemet er skalering og sammenheng/prioritering internt i utstyrsrekka. Hva jeg mener med akkurat det skal jeg si litt om etter at jeg har vraket i meg aftenens porsjon med Pata Negra, Old Amsterdam og Chateau Haut-Brion!

R

Roysen

Gjest
    i psykologifaget de hadde for teknologistudenter.
    Det er vel omtrent definisjonen på billig psykologi...
    Du verden her forsøker man å slå hverandre i hodet med det ene nybegynnerkurset etter det andre for å fastslå at man vet best i verden.

Tar en crackers med Knudenost mens jeg venter på at noe nytt skal dukke opp i debatten.

Mvh
    Roysen

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ok.
    Etter min mening har mange her rett i at:

-forskjeller på kabler er små.
    -det finnes mange useriøse kabelaktører
    -pris på kabler bør ikke ha samme forholdstall som høyttalere og forsterkere
    -det ikke går an å høre forskjeller på kabler i blindtester.
    -det går ikke an å måle forskjeller (utenom kanskje impedanse) med tilgjengelig utstyr.

Jeg har selv blindtestet mye kabler med nullresultat. Jeg er likevel ganske sikker på at enkelte kabler gir mitt anlegg en signatur som jeg liker bedre enn andre.
    Sist jeg opplevde forbedring var med en USB kabel. Den kostet dog bare småpenger, men forskjellen kom frem i en "ekte blindtest" der jeg ikke skjønte hvorfor anlegget ikke låt like godt som for en time siden. Så kom jeg på etter en stund at jeg hadde byttet USB kabelen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vel noen er mer glad i kabler enn andre. Uansett er det er en misforstått sannhet at det trengs kabler til flere titusener for å få god lyd. Om du leser hi-fi blekker og den store verdens weben skjønner de fleste hva jeg mener. Bruk heller pengene andre plasser i kjeden.

R

Roysen

Gjest
    Jeg synes en uting går igjen i diskusjonen. Det er en tendens til å hevde at fordi kabler selges med høye marginer som det uttales ikke kan rettferdiggjøres så er det automatisk også slik at kablene er juks og bedrag samtidig som det ikke er lydlig forskjell. Denne utlendingen er det ikke hold i. Kan debatten forholde seg om en ting om gangen blir det lettere å holde tunga i rett munn.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Vel noen er mer glad i kabler enn andre. Uansett er det er en misforstått sannhet at det trengs kabler til flere titusener for å få god lyd. Om du leser hi-fi blekker og den store verdens weben skjønner de fleste hva jeg mener. Bruk heller pengene andre plasser i kjeden.
    Selv om dette kan være et godt råd kan det også være direkte villedende. Det er veldig person- og system- avhengig.

Mvh
    Roysen

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vær ærlig med deg selv og test før du spanderer mer enn nødvendig på dette leddet - Det vil alltids være mulig (for de fleste) å få til en sammenligning mellom en dyr og billig kabel i eget oppsett og se om det forsvarer prisforskjellen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    om det forsvarer prisforskjellen blir subjektivt okkesom johnnyg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    om det forsvarer prisforskjellen blir subjektivt okkesom johnnyg
    Jepp derfor viktig å prøve om det er verdt prisforskjellen. Tror mange kjøper kabler basert på hva andre mener samt hva forhandlere anbefaler.

R

Roysen

Gjest
    Det har jeg selvsagt gjort Johnny, både gode dyre mot dårlige dyre samt gode dyre mot gode billige i tillegg til dårlige dyre mot gode billige. Skjønner du? Vær ærlig mot deg selv og innse at det er flere fasetter enn pris.

Mvh
    Roysen

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det har jeg selvsagt gjort Johnny, både gode dyre mot dårlige dyre samt gode dyre mot gode billige i tillegg til dårlige dyre mot gode billige. Skjønner du? Vær ærlig mot deg selv og innse at det er flere fasetter enn pris.

Mvh
    Roysen
    Det syntes som om pris kontra ytelse er økende i grad med prisen som settes, hvor god kan egentlig en kabel bli og hvor mye bedre kan den gjøre ett anlegg ? Til syvende og sist er det vel en kabel som skal føre ett enkelt signal ?
    Det går jo stadig eksempler om kabler som prises hinsides for så og finne på børsen til 1/5 del av nyprisen.

Edit; jeg syntes denne hobbyen er dyr nok i seg selv uten at jeg skal føle at det er en nødvendighet å måtte bruke titusener på kabler som jeg egentlig ikke trenger.

R

Roysen

Gjest
    Dette skjønner jeg ikke Johnny. Hvorfor skulle det finnes en egenskapsmessig kabelgrense. At pris vs ytelse øker er også det samme for alle andre typer produkter i samfunnet så lenge kvaliteten øker. Det er helt naturlig og helt vanlig. At man synes hobbien er dyr nok er ikke et holdbart argument for at de beste kablene er for dyre eller at det ikke er forskjell.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Det går jo stadig eksempler om kabler som prises hinsides for så og finne på børsen til 1/5 del av nyprisen.
    Det fine med slike tilfeller er at kabelen likevel presterer i forhold til veiledende.

Du har vel ikke sagt at "det ikke er forskjell på kabler," som det påstås under - men snarere at de ikke leverer i forhold til andre komponenter, som du har valgt å prioritere, om jeg forstår deg rett.

For meg er det egentlig veldig enkelt - det samme signalet som må gjennom kabler på hifi-entusiastens side som man kunne anvendt fra generator på en atomubåt, skal gjennom tilnærmet skytestreng på produsentens side av komponenten ...
    Det er lov å tenke selv.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.780
    Torget vurderinger
    1
    Dette skjønner jeg ikke Johnny. Hvorfor skulle det finnes en egenskapsmessig kabelgrense.
    HVorfor skulle det ikke det da? Skolisser vil aldri koste det samme som en bil f.eks. Du kommer til et punkt hvor kaste mer penger i et produkt ikke lengre er noen vits. Kabler er et produkt som er billig å produsere nær sagt uansett egenskaper. At en kabel koster like mye som en bil, som forøvrig inneholder flere kilometre med kabel, er tullete og dreier seg ikke om ytelse eller produskjonskostnader men ønske om å eie noe dyrt.
    Forøvrig har det vel blitt bevisst at dyre kabler er bilig kinesisk metervare påklistret et nytt emblem med medfølgende kvasivitenskapelig markedsførings mumbo-jumbo.

V

vredensgnag

Gjest
    Dette skjønner jeg ikke Johnny. Hvorfor skulle det finnes en egenskapsmessig kabelgrense.
    HVorfor skulle det ikke det da? Skolisser vil aldri koste det samme som en bil f.eks. Du kommer til et punkt hvor kaste mer penger i et produkt ikke lengre er noen vits. Kabler er et produkt som er billig å produsere nær sagt uansett egenskaper. At en kabel koster like mye som en bil, som forøvrig inneholder flere kilometre med kabel, er tullete og dreier seg ikke om ytelse eller produskjonskostnader men ønske om å eie noe dyrt.
    Forøvrig har det vel blitt bevisst at dyre kabler er bilig kinesisk metervare påklistret et nytt emblem med medfølgende kvasivitenskapelig markedsførings mumbo-jumbo.
    Art Dudley var uhyre tydelig på akkurat dette punktet nylig:

People who lack our enthusiasm for recorded music and exceptional playback gear delight in criticizing high-end audio as fraudulent. I don't share that point of view. We are crippled not so much by fraud as by a bit of greed, a bit of sloppy, cost-ineffective engineering, and a lack of willingness on the part of us all to speak up and say, I'm sorry, but an interconnect is not, under any conditions, worth as much as a new car. For me, that lack of willingness ends today.
    Skin Deep | Stereophile.com

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Innen fagfeltet ØKONOMI finnes det et begrep som heter point of diminishing return - på godt norsk så er det det punktet hvor du kan begynne å bruke tilnærmet ubegrenset med midler på en gjenstand og få forsvinnende lite iigjen for disse pengene. På kabler starter dette "PODR" relativt tidlig...

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Nettopp.
    Jeg har ingen problemer med å forstå at man neppe avspiser sitt anlegg i millionklassen med en sølle kabel fra Clas Olsson, selv om sistnevnte kanskje kan gjøre en like god jobb?
    Derimot er det viktig at kabler kostnadsmessig og utseendemessig står i stil med resten. Med i prisen får man selvsagt "glitter og stas", i form av bl.a. flotte nettingstrømper, utspekulerte materialvalg og gull og sølv så langt øyet rekker.
    Ja, gjerne! For den som ønsker å komplettere det visuelle ved anlegget.

Men står det lydmessige resultatet i forhold til prisen? Der tror jeg sannelig jeg tar en "johnnygrandis", med god samvittighet.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn