N
nb
Gjest
Og sammenhengen mellom sånn ca 20-20kHz musikk og TP-nettverk er eksakt hva?
Javel? Det skal jeg ikke bestride.Wiki sier "The cable is available in both stranded and solid conductor forms."
For all del. Musikk handler jo om følelser og opplevelse. Men tar man for gitt alt som skrives i hifi blader og aldri stiller spørsmål ved egen feilbarlighet i forhold til hva man hører, så kan man sannelig kaste vekk store summer på mye rart. Ser f.eks at siste Fidelity har testet USB kabler. Å lese om rene innbillinger til godt vokse menn kan jeg for min del styre for meg for. Skal man følge slike råd og lar skriveri og reklame påvirke sanse opplevelsen, så lurer en egentlig seg selv. Og jeg tviler på at det varer så lenge før man blir fristet til nye investeringer da de samme feilene og svakhetene i anlegget er der fortsatt.Og innen musikkopplevelser så skal det egentlig være slik. Det betyr ikke at man ikke skal være kritisk. Svært få bruker en stor andel av tiden til å nyte musikk på en objektiv måte. Av og til skal man det, men ikke i lengden - da det blir for slitsomt.Det subjektive opplevelsen er det styrende.
Ingen antakelse, det er et faktum!Listefyll i bladet.
Her er noen andre:
- spikes
- tepper
- høyttalerkabler ( )
- lyttestoler
- puffer til å ha bena på
- ulltepper som matcher gardinene
- beste ved nå når det er vinter
Jeg vil anta tepper, lyttestol, puff og ulltepper vil ha større påvirkning på lyden enn USB-kablene.
Der er det vel allerede en ...kabel.Hahaha! "Kyss meg et sted"! Fritt etter Kari Bremnes....
Jeg stiller faktisk et stort spørsmålstegn til hifi blader som tester kabler. Nå har heldigvis Stereophile sluttet med dette, selv om det florerer av kabel annonser. Dette er helt klart ikke lett for bladene da det er annonser de lever av. Ikke minst er kabler mersalg og noe hifi forhandlere har bra avanse på. Jeg må si hifi-klubben er eneste stedet jeg har vært hvor de ansatte har satt spørsmål ved forskjell på kabler og ment at det ikke er noe forskjell.For all del. Musikk handler jo om følelser og opplevelse. Men tar man for gitt alt som skrives i hifi blader og aldri stiller spørsmål ved egen feilbarlighet i forhold til hva man hører, så kan man sannelig kaste vekk store summer på mye rart. Ser f.eks at siste Fidelity har testet USB kabler. Å lese om rene innbillinger til godt vokse menn kan jeg for min del styre for meg for. Skal man følge slike råd og lar skriveri og reklame påvirke sanse opplevelsen, så lurer en egentlig seg selv. Og jeg tviler på at det varer så lenge før man blir fristet til nye investeringer da de samme feilene og svakhetene i anlegget er der fortsatt.Og innen musikkopplevelser så skal det egentlig være slik. Det betyr ikke at man ikke skal være kritisk. Svært få bruker en stor andel av tiden til å nyte musikk på en objektiv måte. Av og til skal man det, men ikke i lengden - da det blir for slitsomt.Det subjektive opplevelsen er det styrende.
Jeg går ut fra at det var en seende test?Et kuriosa til slutt - for et par år siden hadde jeg tre entusiaster på besøk og tema var en USB-Dac og en sammenligning mot mitt utstyr. Vedkommende hadde med en USB-kabel til 15k som etter sigende var absolutt nødvendig(?) for å hente ut det beste av Dacen (4-5k). Jeg lyttet og intet var galt med utstyret - dog skiftet vi til min standard 0,125k kabel til slutt. De tre andre meldte om kald og død lyd etter skiftet - jeg, vel jeg hørte absolutt ingen forskjell. Lyden var like tilfredsstillende etter kabelbyttet. Mvh.
Vel, når jeg støter på hifi-pushere som argumenterer for at jeg skal legge mer penger i ledninger enn i komponenter, støttet av ren voodoo og mumbo-jumbo, da går jeg ut av døren. Tror ikke på noe av det andre fyren sier heller. Det er jo forskjell på kabler, men selgere som kun forholder seg til egen bruttomargin og ikke forstår et dugg av hvordan ting fungerer er ikke spesielt troverdige skapninger, nei.Så du mener altså at alle som mener det er forskjell på kabler ikke er til å stole på? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har lest her inne.
Vel for noen er det ganske arrogant oppførsel når enkelte påpeker hvor mye enn går glipp av om en ikke mater anlegget med kabler til flere titusener - Jeg har vært på kabelkjøret men er heldigvis blitt nykter nå. Ser ingen grunn til å bruke så mye penger på noe som ikke i det hele tatt er med på og påvirke lyden i større grad annet enn utseende. Gode tilkoplinger og god skjerming så er det meste gjort.Så du mener altså at alle som mener det er forskjell på kabler ikke er til å stole på? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har lest her inne.
Frykter?har vært med på 3-4 stk. en med nullresultat 2 med klart resultat det er forskjell(digitalkabler) og en mellom spoty og lossless. mye styr og jobbHvorfor er det så mange som sverger at de hører forskjell på kabler, som frykter blindtester? Er kabelentusiastene rettroende eller lettroende? Hvor mange kabelentusiaster er ateister? Forsøker å finne ut om det er en sammenheng her....?
Det er derfor jeg bruker håndsydde sko. Jeg er fornøydVet ikke hva som er smart med å ha kabler fra samme produsent og elektronikk fra samme produsent. Men jeg vet at det er smart å være fornøyd. Så lenge man er fornøyd så er prisen på det man har underordnet så lenge man har råd til å sitte med det.
Jeg tror noe annet - Jeg satt også og byttet kabler i alles slags farger tidligere. Hørte forskjeller gjorde jeg og men jeg er ydmyk nok til å innrømme at forskjellene var innbilte.Forskjeller på kabler er det. Er vel ingen som går rundt å tror annet her? Er det ikke marginer som man diskuterer, og da er det vel opptil hver enkelte å bestemme hvor mye disse marginene betyr for seg.
Dette er en helt kurrant opplevelse.Jeg tror noe annet - Jeg satt også og byttet kabler i alles slags farger tidligere. Hørte forskjeller gjorde jeg og men jeg er ydmyk nok til å innrømme at forskjellene var innbilte.Forskjeller på kabler er det. Er vel ingen som går rundt å tror annet her? Er det ikke marginer som man diskuterer, og da er det vel opptil hver enkelte å bestemme hvor mye disse marginene betyr for seg.
Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.
Tilgjenglighet når man trenger den til en kostpris man er villig til å gi?Hvis man skal velge kabler fra en hel mengde forskjellige produsenter, så begynner det jo bli morsomt å høre hvordan utvelgelsen forekommer.
- Jeg likte fargen, på isolasjonen.
- Den passer i begge ender!
- Den hang nermest da jeg kom inn døra i butikken.
- Selgeren sa den var bra.
- Den var billigst.
- I_L hadde ikke tro på den. Faktisk sa han den var lureri.
- James Randi hater når jeg bruker gryn på andre ting enn hans bøker.
- Produsenten anbefalte den.
- Den lå i eska til forsterkeren (fy....)
- osv osv..
mvh
Kan ikke si hva du hører, men forstår at du er fornøyd med valgene dine. Det er viktigst.Jeg tror noe annet - Jeg satt også og byttet kabler i alles slags farger tidligere. Hørte forskjeller gjorde jeg og men jeg er ydmyk nok til å innrømme at forskjellene var innbilte.
Mitt råd når det kommer til marginer; Bruk pengene andre plasser enn i kabelhysterikjeden om det er lyden som gjelder og ikke andres overbevisninger du vil føre videre. Lån med deg noen skikkelig dyre velomtalte hallejula kabler og sammenlign med billig kabler og vær ærlig med deg selv. Det gjorde jeg. Mitt kabelkostnad oppsett gikk fra 35 til 1k.