Da har jeg tenkt litt mer og
.
Jeg er på ingen måte motstander av romkorreksjon eller annen form for digital signalbehandling snarere tvert i mot. Like fullt synes jeg det er viktig at man ikke ser seg blind på mulighetene, men også fokuserer på behandling av akustikken.
Det var i kjølevannet av denne innfallsvinkelen påstanden om at det er mulig å eliminere rommets innvirkning dukket opp. At det ikke er mulig i praksis er de fleste enig om, men det er heller ikke mulig i teorien fordi:
1 Rommets innvirkning kan være større enn det direkte signalet fra høytaleren. På grunn av roomgainet vil romresponsen i mange tilfeller være sterkere enn direktelyden fra høyttaler spesielt i tilfeller hvor lytteposisjonen er nær bakvegg. Følgelig vil man ikke greie å kanselere denne romresponsen med en ny puls fra høytaleren.
2 - Det er ikke mulig å gi stereolyd. Siden man i teorien kun greier å korrigere ett punkt i rommet vil man ikke kunne greie å gjøre korreksjon i stereo. Skal man ha stereo og oppnå bredde og holografi i lydbildet er man nødt til å gjøre det i stereo og da følgelig korrigere i to punkter. I praksis en sterk refleksjon fra sideveggen som ødelegger presisjonen i lydbildet vil man ikke kunne korrigere for.
3 Det vil ikke være mulig å benytte bassreflekshøytalere da en slik høyttaler sender ut lyd både i fase og ute av fase vil denne ikke greie å avspille den nødvendige filterfunksjonen som skal eliminere rommets innvirkning.
4 Her begynner vi å spikke fliser .men konvensjonelle høytalere med passivt delefilter vil heller ikke greie å avspille denne filterfunksjonene da overlapping mellom elementer og delefilteret gir fasefeil.
Mao det er ikke mulig verken i teori eller praksis og eliminere rommets innvirkning med digital romkorreksjon.
Derimot kan man utvilsomt oppnå svært gode resultater ved å benytte det. Jeg mener like fullt at best resultat får man ved å jobbe med akustikk og romkorreksjon side ved side der den ene er uegnet så bruker man den andre!
Mvh
OMF
Jeg er på ingen måte motstander av romkorreksjon eller annen form for digital signalbehandling snarere tvert i mot. Like fullt synes jeg det er viktig at man ikke ser seg blind på mulighetene, men også fokuserer på behandling av akustikken.
Det var i kjølevannet av denne innfallsvinkelen påstanden om at det er mulig å eliminere rommets innvirkning dukket opp. At det ikke er mulig i praksis er de fleste enig om, men det er heller ikke mulig i teorien fordi:
1 Rommets innvirkning kan være større enn det direkte signalet fra høytaleren. På grunn av roomgainet vil romresponsen i mange tilfeller være sterkere enn direktelyden fra høyttaler spesielt i tilfeller hvor lytteposisjonen er nær bakvegg. Følgelig vil man ikke greie å kanselere denne romresponsen med en ny puls fra høytaleren.
2 - Det er ikke mulig å gi stereolyd. Siden man i teorien kun greier å korrigere ett punkt i rommet vil man ikke kunne greie å gjøre korreksjon i stereo. Skal man ha stereo og oppnå bredde og holografi i lydbildet er man nødt til å gjøre det i stereo og da følgelig korrigere i to punkter. I praksis en sterk refleksjon fra sideveggen som ødelegger presisjonen i lydbildet vil man ikke kunne korrigere for.
3 Det vil ikke være mulig å benytte bassreflekshøytalere da en slik høyttaler sender ut lyd både i fase og ute av fase vil denne ikke greie å avspille den nødvendige filterfunksjonen som skal eliminere rommets innvirkning.
4 Her begynner vi å spikke fliser .men konvensjonelle høytalere med passivt delefilter vil heller ikke greie å avspille denne filterfunksjonene da overlapping mellom elementer og delefilteret gir fasefeil.
Mao det er ikke mulig verken i teori eller praksis og eliminere rommets innvirkning med digital romkorreksjon.
Derimot kan man utvilsomt oppnå svært gode resultater ved å benytte det. Jeg mener like fullt at best resultat får man ved å jobbe med akustikk og romkorreksjon side ved side der den ene er uegnet så bruker man den andre!
Mvh
OMF