K
knutinh
Gjest
Jeg ser ikke krangling, bare sivilisert diskusjon som det i mine øyne er for lite av her inne.OMF skrev:Hei Knut....
Dette er ikke et forsøk på å krangle, men et tema jeg er oppriktig interessert i og har lyst til å lære mer om.
Med romkorreksjon så mener jeg noe mer komplisert enn en parametrisk EQ, men jeg.I et rom - så sier vi jo forenklet at en refleksjon møter bakveggen og forsterkes...refleksjonsmønsteret er gjerne mer komplisert en det.
La oss si at en refleksjon finner seg et mønster ved å treffe 5 av veggene i rommet før den igjen treffer lytteposisjon i samme fase som direktelyden som kommer fra høytaleren - so m idette tilfellet spiller en ren sinus på 100 Hz.
Vi vil da oppleve en betydelig peak ved denne frekvensebn - og romkorreksjon (med parametrisk EQ) vil korrigere for denne ved å dempe output.
Du må skille mellom målestimuli/målevindu, og impulsresponsen. Impulsresponsen er den matematiske responsen (generelt av uendelig lengde) for et "klikk" eller et "klapp" (en impuls). Det kan finnes gode grunner for å velge den ene eller andre metoden for å estimere den virkelige impulsresponsen, og disse kan gi større eller mindre feil. Men når vi først har en god måling av impulsresponsen så vet vi det vi trenger å vite (for et LTI 1-dimensjonalt system)Derimot vil det hvis vi bare spiller en bølelengde - ikke være noen forsterkning. Så når du spiller denne tonen i vil du i lytteposisjon måle noe helt annet, enn det du gjør hvis du spiller en sinus over et lengre tidsperiode. Selv om vi spiller samme frekvens. MAO - så vil hvor lenge du avspiller målesignalet - påvirke hvor mange ulike refleksjoner du får med i måleresultat.
Romkorreksjon er ikke parametrisk EQSelvsagt vil refleksjonen nå frem også for "enkeltbølgen" men denne vil ikke påvirke direktelyden, men komme som en uønsket ekko.
Korrigerer du for en utfasing ved å heve nivået - basert på hvordan dette fungerer ved en kontinuerlig sinus - så vil du først få en direktelyd som er mye høyere, og deretter vil du få en mye kraftigere forsinket refleksjon - altså dobbelt galt, selv om dette oppfører seg pent i "steady state".
Utrukket jeg bruker om "statisk korreksjon" hentyder til at den parametriske EQ som romkorreksjonene baserer seg på - vil måtte ta utgangspunkt i et målevindu - og med mindre "musikksighnalet" og målevinduet er like langt - så vil korreksjonen bli feil....
Når målevinduet er lengre enn den vesentlige delen av rommets impulsrespons så er rommet i all vesentlighet karakterisert. La oss ta denne lengden til å være f.eks støygulvet i målingen.
Målestimuliet kan i prinsippet (men skjelden i praksis) være en impuls av uendelig kort varighet, rommet kan ha en impulslengde på 10 sekunder, og man kan korrigere rommets respons for alle typer musikk-signaler.
-k