Diverse Innmat.. Hva du vil!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Både "receiveren" og dac-kortet ser ut til å være ferdige print som han har modifisert litt. Altså litt ala Goldmund. :-X Interessant valg av overføringsprotokoll da. Kobles dacen til pc via USB, eller må du ha en stasjonær pc med PCIe for å få brukt den?

Litt forundret over at han reklokker signalet før det lange strekket med CAT-kabel til dacen.

Er det mulig å se hva slags utgangstrinn han bruker? Fire stykk PCM1704 har jo en utgangsimpedans på noe sånt som 250 ohm. Kombinert med +-8mA strøm ut så burde det være enkelt å få til I/V konvertering.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sto et par smd opamper på analog delen. Var veldig liten skrift og med mitt syn så jeg ikke benevnelsen.
    Også en liten regulert psu til mini itx (som jeg også mistenker) kortet.
    PSU til dac kortet (+-5v) mål til +4.94 og -4.91 så rimelig fin ut. Var til og med et par mundorf mlytic kondiser der.

Men min teori..
    Det er et lydkort (eller en del av et) - nederste delen av dette.

ESI juli.
    ESI juli har i utgangspunkt ingen I2S utgang men det er enkelt å få til. Bare sjekk denne linken
    http://www.head-fi.org/forum/thread/242285/easy-i2s-from-juli-pci-sound-card/60

Da blir det:
    spdif/dvi inn - reklokking - i2s - dac
    Eller som Peter skriver:
    The Phasure NOS1 feautures a PC interface which does not imply a synchronous connection, nor does it imply an asynchronous connection. Instead, it is completely direct by means of extending a PCIe slot from the PC to inside the DAC housing, the one and only clock section being 12cm away from the DAC chips, allowing for a direct i2s connection from there with no single one hurdle (like a receiver chip) to degrade jitter figures.
    Det at det "hovedkortet" eller hva det nå er, er der for er kun for å gi strøm til pci lydkortet slik at det kan gjøre jobben sin.
    Det er også en kontakt (tror det er dvi) som er mottaker og jeg mener det følger med en ledning og et kort til å stikke inn i pc. Regner med at det er dvi til dvi eller noe i den dur. Dvi inntak på dacen. Fra det inntaket er det loddet på en ledning som sikkert skal gjøre transporten til signalet enklere.

Specs finnes her
    http://www.phasure.com/index.php?topic=1560.0

Men må medgi at endel av det er rett og slett "bull".
    A unique means of channel separation has been applied which goes as far as in the digital domain (by means of XXHighEnd only); Although not measureable, this is the most audible; As far as this is possible to measure without the digital means of an analyser, the FFT graph shows a channel separation of better 125dB (130dB with differential (XLR) output) when one channel is muted.

Some parts in the inside are vibration protected with special (blue) silicone material. Do not remove this, because they influence sonic performance, and in the mean time it protects against unwanted ground connections or otherwise, up to shortcuts.

Similarly you may find wireing running strange or looking like “I would have done that differently”. Also you may find protective material in the iside which is not really fixed to one place (with screws or anything) and which you could change easily for its position. Please leave all as you find it, because all contributes to the specs the DAC currently have and which specs equal the DAC chips themselves, even at the end of your interlinks. It is the result of endless measuring and listening.
    Jeg tror imidlertid at dacen låter veldig bra.

Ikke så helt ulik oppskriften fra linken over ? For tapping av i2s.

Forøvrig står det 8x pcm1704 iflg. spec sheets. Mulig det lurer 4 stk til under analog delen.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei under. Omlag 25000 tror jeg. (2900 euro)
    Men den er ikke så dumt bygget opp.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei her er foresten et nærbilde (så godt et mobilkamera kan være) av dacen.

Ser tydlig dacene og i2s (cat6) kabel. Omtrent alle av de "kablene" er jord.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da er det tid for litt annet snacks.

Nordost Thor... Pris 3300$. Tror det var 25000 i Norge (37000 SEK i Sverige)
    Thor is an elegant, full rack width, 6-way AC mains power distribution unit featuring sophisticated circuitry for dealing with mains noise and voltage spikes without limiting dynamic headroom. But it’s also much, much more than that. When you listen to your audio system or watch a movie, you are quite literally hearing and seeing the mains power supplying your equipment. In today’s heavily polluted electrical environment, where homes contain masses of computers, computer based appliances, wireless technology and other sources of electrical interference, all dumping noise back into your mains supply, Thor is your first line of defense, the foundation on which system performance ultimately depends.

"Thor makes such a fundamental difference to the sound of a system that it demands primacy of place in the mains hierarchy."
    Roy Gregory, Hi Fi+ Issue 35

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.194
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke Nordosten vist før i tråden?

Uansett, helt syk pris...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo er nok lagt inn tidligere. Var sikkert meg det også ;)
    Men tråden er 67 sider og har vart lenge. Husker ikke alt.
    Synes ikke prisen er så gale. Er vel omtrent halvparten av en Odin terminering..

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    bambadoo skrev:
    Nei under. Omlag 25000 tror jeg. (2900 euro)
    Men den er ikke så dumt bygget opp.
    Med mva og frakt er du kjapt oppe i 30 lapper gitt.....

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Litt artig det der Quantum Products kortet inni Thor... De har powera det med en switchmode strømforsyning som er montert ETTER selve filteret... og den eneste ledningen som kommer fra kortet går til ett lite nettverk FØR filteret. Ser ut som en Microkontroller som sitter der også. Genererer den ett eller annet som føres inn på selve filteret mon tro?

Kortet ser ut som det er laga for noe helt anna enn det det brukes til også, ser ut som footrpints til VGA kontakter, LAN kontakter og andre ting.

- slarssen

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Spennende bilder, er meget nysgjerrig på hva Quantum Qx2/4 boksene egentlig inneholder. Thor skal inneholde én quantum enhet og Qx2/4 inneholder hhv. 2 og 4. Noen med mere info om hva Thor-bildet viser? :)

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    Da ser Isotek sin Sigmas ut til å forsvare prisen bedre. Den koster jo også "kun" 13-14000.

Hilsen
    Dr.Evil

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.790
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Hva er det de mener de har gjort som det er verdt å patentere i den Nordosten?
    Jeg fant i forbifarta ingenting av interesse på Google patents med utgangspunkt i at de som har (c) også er oppfinnerne (forutsatt at jeg har klart å tyde navnene rett). På den andre siden er den copyrightbeskyttelsen med henvisning til et manglende patentsøknadsnummer ganske verdiløs.

mvh
    KJ

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har noen bilder av Musical Reference rm200 som også har vært en liten tur under kniven. De vises en annen gang :)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    891
    Den Nordost Thor skjønner jeg ikke:

1) 230V kommer inn øverst til høyre.
    2) Fra inngangen går 1 rød ledning til Live In på store printet. Live In distribueres så direkte til de 6 utgangene på undersiden av printet.
    3) Fra inngangen går 1 blå ledning til Neutral In på store printet. Neutral In distribueres så direkte til de 6 utgangene på oversiden av printet.

-> 230V-utgangene står i serie med 230V-inngangen (ingenting imellom)

4) Fra Live In hentes tilsynelatende også Quantum Live (rød ledning) og inn på Phihong adapteret. Tilsvarende for Quantum Neutral (Neutral IN).
    6) Det går også 1 grønn ledning fra Quantum til det store kortet og koblet på Earth. Bemerk hvordan denne ledningen er loddet på et feste/jordingspunkt på Quantum kortet.
    7) Phihong gir 5 volt ut.

-> Quantum kortet gjør ingenting i kretsen?

7) Noe må transformere ned spenningen til dioden som sitter i frontpanelet. Det tipper jeg den trafokretsen på det store kortet gjør. Og kanskje det eneste den gjør?

-> man sender 230V inn og samme 230V ut?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.966
    Sted
    Østfold
    vredensgnag skrev:
    Patent Pending betyr ikke at det er patentbeskyttet. Det betyr at produsenten enten har søkt eller planlegger å søke patent for en teknisk løsning som inngår i produktet. I prinsippet kan man vel si at patent pending betyr at man ikke har patent. Har man ikke søkt på tidspunktet da produktet er ute er man brent.

Det er heller ikke noe i uttrykket patent pending som sier om det er av tekniske eller av markedspsykologiske hensyn man har skrevet patent pending på produktet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.870
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mao betyr det ikke en dritt, men høres ganske fancy ut, og kan lett gi inntrykk av at produktet inneholder noen spesielt glupe løsninger
    mao potensielt salgsfremmende bløff!
    mvh
    Leif

V

vredensgnag

Gjest
    Snickers-is skrev:
    vredensgnag skrev:
    Patent Pending betyr ikke at det er patentbeskyttet. Det betyr at produsenten enten har søkt eller planlegger å søke patent for en teknisk løsning som inngår i produktet. I prinsippet kan man vel si at patent pending betyr at man ikke har patent. Har man ikke søkt på tidspunktet da produktet er ute er man brent.

Det er heller ikke noe i uttrykket patent pending som sier om det er av tekniske eller av markedspsykologiske hensyn man har skrevet patent pending på produktet.
    Hvilket er grunnen til at jeg spurte om hva det måtte være de mente var verdt å patentere - fullt klar over hva patent pending betyr.

Og i likhet med deg tror jeg det er rent lureri bak det som er skrevet, nettopp for å gi inntrykk av at det er SECRET ALIEN TECHNOLOGY INSIDE.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Pat pending krever at man *har* søkt, ikke bare har tenkt å søke. Men det gir ingen juridisk beskyttelse så lenge patenten ikke er innvilget. Men det fungererlike fullt ut som en advarsel.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.194
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    PS Audio P1000 til $3500.

Isotek Aquarius til £795.

En av de større modellene til Torus Power. Usikker på pris.

V

vredensgnag

Gjest
    Man skrev:
    Nei, Pat pending krever at man *har* søkt, ikke bare har tenkt å søke. Men det gir ingen juridisk beskyttelse så lenge patenten ikke er innvilget. Men det fungererlike fullt ut som en advarsel.
    Presis. Det er sendt inn en søknad. Men hva i det lappverket er verdt å søke om?

Jeg kjenner ikke enheten. Kjører den i overlysfart?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Jeg diskuterer ikke produktet.
    Poenget er at det har en funksjon, og ikke er et rent salgsfremmende tiltak, selv om det selvsagt kan være det i tilleg.
    Hvis dere begynner å få tanker om overlysfart annet så snart dere ser pat.pending, så er kanskje ikke produktet som er problemet 8)

V

vredensgnag

Gjest
    Man skrev:
    Jeg diskuterer ikke produktet.
    Poenget er at det har en funksjon, og ikke er et rent salgsfremmende tiltak, selv om det selvsagt kan være det i tilleg.
    Hvis dere begynner å få tanker om overlysfart annet så snart dere ser pat.pending, så er kanskje ikke produktet som er problemet 8)
    A clear sense of context deficit detected.

Tviler sterkt på om det er noen som deltar i tråden som ikke vet hva Patent Pending betyr.
    Og da vender vi tilbake til utgangsspørsmålet:
    hva gjør denne innmaten som er tilstrekkelig forskjellig fra andre i kategorien til at det skulle være aktuelt å søke patentbeskyttelse, hvilket de forteller oss at de har gjort.

Det som gjør at jeg betviler at de har søkt er at de ikke har tatt med patentsøknadsnummeret. Akkurat det er ikke påkrevd, men dersom man merker et produkt Patent Pending, og IKKE har søkt om patent, så regnes dette som et lovbrudd, og det medfører en automatisk bot. Den regnes ut som et grunnbeløp ganger antallet produkter med misvisende merking.

Og siden jeg ikke har kunnet finne noe registrert patent som matcher hva denne jukeboksen påstås å gjøre, så kan det bli dyrt for Nordost.

Så dermed tilbake til "our regular programming" - hva kan de ha søkt patent for her?

Men jeg lar meg gjerne fortelle at dette er et Nordost nærlysprodukt.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Vel, nok til at det kom et par på kanten ukorrekte svar m.h.t til pat.pending.

Du må gjerne spekulere på hva det er søkt om patent for. Jeg aner ikke.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.966
    Sted
    Østfold
    Dersom man avfotograferer et produkt der man ikke viser den tekniske løsningen, og det står "patent pending" på produktet er det ikke gitt at man ennå har søkt.

Det er heller ikke gitt at man har det minste tro på at søknaden noen sinne vil gå gjennom. Dersom man søker om patent for det å bruke en gitt type allerede velkjent kabel innvendig i kabinettet for eksempel er sjansen for å få innvilget noe patent svært liten med mindre man har særlig gode grunner for hvorfor dette er nytt og skiller seg fra alt annet. Det er imidlertid ingen som hindrer en i å søke patent på det.

Jeg vet forøvrig ikke om man plikter å fjerne "Patent pending" på produkter etter at en søknad er underkjent.

T

timc

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg vet forøvrig ikke om man plikter å fjerne "Patent pending" på produkter etter at en søknad er underkjent.
    Det vil jeg tro. Pending betyr jo noe i retning av "avventer avgjørelse"

V

vredensgnag

Gjest
    Dette er ikke noe det er nødvendig å miste nattesøvnen over, men jeg regner med at bildene i Bambadoos innlegg er tatt av en eier som har skrudd av lokket, og ikke er Nordosts egne.

Følgelig er produktet i omsetning med "Patent Pending."

Enkelte oppfinnere og utviklere har brukt Patent Pending uten å egentlig ha innlevert en patentsøknad, og dette er blitt vurdert som undergraving av den beskyttelsen dette skal gi, og kan også av enkelte forstås dithen at det er noe spesielt ved en gjenstand.

Derfor har man innført bøter ved uriktig bruk av begrepet, og disse kan være fete siden de regnes ut som et grunnbeløp, opp til USD 500 GANGER antall enheter med misvisende påtrykk.

Og selv med min meget begrensede innsikt i elektronikk kan jeg ikke skjønne hva som er patentert her?

EDIT: Jeg ser det HiFi-Magiske ordet "QUANTUM" - skal se det er hva de har patentert, og at dette er en ekstremt snasen partikkelaksellerator som gjør underverker for lyden.

T

timc

Gjest
    Kan godt være at de bare har brukt en komponent på en måte som ikke er vanlig i strømfiltere. Skal ikke mer til for å få patent.

J

J.J

Gjest
    Kan kanskje ta diskusjonen om patent i en egen tråd ??

For det er jo interessant , men ikke her ... IMO ::)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke nødvendigvis søkt om patent når det står pat.pending, men det er slik reglene tilsier det.
    Man har ikke nødvendigvis lappen når man kjører bil, men det er slik reglene tilsier det.

Selv om noen av oss forventer det,; Det er ikke nødvendigvis innlysende hva som er pat. pending når man åpner et produkt.
    +1 jan#jan

V

vredensgnag

Gjest
    Som en av de fremste til å mene at topplokk bør av og bakpanel bør granskes (fremfor pene bilder av trykknapper på frontpanelet), så syns jeg det blir litt rart å ikke diskutere hva man så finner under det topplokket.
    Det er utbredt praksis for å misbruke "Patent Pending" som tilleggsmarkedsføring. Men nå er det vel klarhet om det, får jeg håpe.

Og siden det i følge Man var stor usikkerhet rundt hva Patent Pending betyr, og at vi dermed kan ha grunn til å frykte at enkelte kanskje har latt seg lure av dem som lure vil, så er det nå mindre utsikter til at så vil skje heretter, kanskje?

Sånn er loven i USA: http://www.uspto.gov/web/offices/pac/mpep/documents/appxl_35_U_S_C_292.htm

Som dere kan se av loven er det en inntektsmulighet her, om noen er interessert.
    Dersom det ikke er levert patentsøknad mottar den som gjør det amerikanske patentkontoret oppmerksomme på overtrampet halvparten av boten som utstedes, når f.eks. Nordost betaler denne.

(b) Any person may sue for the penalty, in which event one-half shall go to the person suing and the other to the use of the United States.

V

vredensgnag

Gjest
    Tviler på at det er noen begrensning der. Det handler om innrapportering, og patentbeskyttelsen er internasjonal, så da er det fullt mulig å komme med innvendinger selv om man ikke er amerikansk statsborger.
    ;D

Grunnen til at jeg reagerte er at det er mange tilfeller på "Patent Pending" som blir brukt som markedsføring, uten at man har igangsatt selve prosessen.

Og med "suing" forstås innrapportering, ikke at man går til rettssak.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    Som en av de fremste til å mene at topplokk bør av og bakpanel bør granskes (fremfor pene bilder av trykknapper på frontpanelet), så syns jeg det blir litt rart å ikke diskutere hva man så finner under det topplokket.
    Diskuter det gjerne, men i en egnet tråd :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn