Takk for grundig svar.
Formålet med mine forsøk, var å finne ut om jeg hørte forskjell før og etter innspilling. Hvis jeg ikke gjorde det, kunne jeg jo sløyfe det. Det var ikke ment som og er heller ikke markedsført som objektive vitenskapelige forsøk. Meningen var å gi meg selv en praktisk pekepinn basert på egne forsøk istedenfor ren tro.
Audiophile skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Du kan lese om
mine forsøk og erfaringer med innspilling av komponenter (svar #21-#22). Det ene av de tre beskrevne forsøkene er direkte DAK-relevant.
Jeg har lest innlegget ditt, men jeg anser ikke dette som en kontrollert test (vi legger nok litt ulik mening i dette begrepet), selv om det naturligvis er kjekt at du har gjort et oppriktig forsøk.
Jeg kalte det forsøk, i motsetning til en komplett og objektiv test eller vitenskapelig undersøkelse. Med "kontrollerte forsøk" siktet jeg bl.a. til den beskrevne metode, lyttenotater, samme musikk, ikke lytting mellom sammenligningene, volumnivåutjevning o.l. Dette i motsetning til de mange som kobler opp noe nytt, lytter hver dag i lengre tid, og deretter hevder at det er blitt (mye) bedre etter innspilling. Det siste er ikke kontrollert, og tar overhode ikke høyde for problemet med "innspilling/tilvenning" av lytteren.
Her er mine observasjoner omkring testen din:
- Det ser ikke ut til at du har basert sammenligningene dine på blindtesting. Dermed er sammenligningene i stor grad utsatt for bl.a. bias.
Nei, det var ikke blindtesting, og det trodde jeg var helt tydelig. Det var umulig av flere grunner inkl.:
- Jeg utførte det alene
- (De fleste) ulike hodetelefoner er (vel) umulig å blindteste mot hverandre
Derimot kan man som jeg foreslår, med nesten samme metode, og tilstrekkelig mange eksemplarer av samme komponent/modell, og tilstrekkelig mange testpersoner, utføre vitenskapelig holdbare blindtester.
- Du utfører to sammenligninger med 200-300 timers "avstand" i tid, og baserer den andre sammenligningen på notater fra den første sammenligningen. Selv om notatene dine er detaljerte, så holder ikke dette som sammenligningsgrunnlag etter såpass lang tid (ihvertfall etter mitt syn).
Det var typisk slik at notatene fra første runde beskrev kvalitetsforskjeller mellom innspilt og uinnspilt komponent. Kvalitetsforskjellene hadde forsvunnet/kunne ikke detekteres ved neste runde/etter innspilling.
Det kunne f.eks. være forskjeller i symbalklangkvalitet og -utklingingslengde. Det er ikke så vanskelig å registrere/notere tilstedeværelse og fravær av slike forskjeller på et papirark.
- Du bruker ikke samme apparat som sammenligningsgrunnlag, men to apparater på "samme kvalitetsnivå".
Ja, det stemmer. Jeg kan gjerne presisere det til "antatt samme kvalitetsnivå". Dette skyldes at jeg normalt ikke kjøper flere eksemplarer av samme modell. Det gjør vel de færreste(?)
Formålet med forsøkene mine har også betydning. Se toppen av dette innlegget.
Du hevder implisitt at det skjer en permanent endring i selve DAC'en/apparatet over tid, som fører til en merkbar og betydelig forandring av lydkvaliteten. Da er jeg interessert i å vite hva slags fysiske prinsipper som du tror ligger til grunn for dette. Hva slags endringer tror du det er snakk om da? Tror du f.eks. på innspilling av kabler? Hvorfor tror du at denne endringen alltid beveger seg i "riktig" retning? (forbedring av lyden og ikke en forverring)
Dette er interessant.
Du hevder implisitt at det skjer en permanent endring i selve DAC'en/apparatet over tid, som fører til en merkbar og betydelig forandring av lydkvaliteten. Da er jeg interessert i å vite hva slags fysiske prinsipper som du tror ligger til grunn for dette. Hva slags endringer tror du det er snakk om da?
Det vet jeg ikke, og har jeg heller aldri hevdet hverken noe om eller sagt jeg har kunnskap til ditto. Min normale analogi er inngåing av sko og innkjøring av biler og bilmotorer. Dette er dog (langt mer mekaniske) fenomener.
Ren spekulasjon og høyttenkning:
Noen stoffer endrer seg når de varmes opp, det går elektrisk strøm gjennom dem o.l. Jeg har dog ikke hevdet at dette er en god eller relevant forklaring.
Tror du f.eks. på innspilling av kabler?
Kabler er egentlig noe jeg helst vil forholde meg minst mulig til. De er nødvendige, men det er ikke så veldig lystbetont å bruke mye tid på dem.
Foreløbig har jeg ikke seriøst forsøkt å finne ut om jeg tror jeg kan høre forskjeller på kabler. Dermed har jeg selvsagt heller ikke forsøkt å høre forskjell på nye og innspilte kabler. Det er enda mindre lystbetont.
Hvorfor tror du at denne endringen alltid beveger seg i "riktig" retning? (forbedring av lyden og ikke en forverring)
Dette er et interessant spørsmål som jeg av en eller annen grunn ikke har stilt meg selv, og vel heller ikke sett andre stille.
Det kan kanskje komme av ovennevnte analogier. Sko blir (normalt) bedre etter inngåing, og kan være vonde før de er inngått. I min barndom beskrev bilinstruksjonsbøkene grundig hvordan biler og bilmotorer skulle innkjøres. Det kunne oppstå skade hvis man utførte det galt, men ingen hevdet at resultatet kunne bli dårligere når det ble utført korrekt.
Dessuten er utstyret forhåpentlig laget for å brukes, og da bør det jo ikke bli dårligere av bruk i overskuelig fremtid.
Jeg vil poengtere er at jeg ikke snakker om oppvarmingstid her (driftstemperatur), eller break-in av høyttalere (noe som jeg stiller meg mer åpen til, ettersom de består av bevegelige og elastiske elementer).
Audiophile skrev:
[...]
Jeg tror også det er viktig å skille mellom oppvarmingstid og innspillingstid. Førstnevnte kan ha noe for seg, spesielt for apparater som trives best under driftstemperatur (som f.eks. rørforsterkere). Men selv da er det som regel snakk om noen minutter (eller kanskje timer for enkelte rørforsterkere).
[...]
Jeg antar at dette også gjelder andre "transducere" som hodetelefoner, siden de også har bevegelige komponenter(?)
Jeg husker ikke hvor lenge den transistorbaserte elektronikken hadde vært påslått før sammenligningen av innspilt og uinnspilt komponent. Hodetelefonen beyerdynamic T 1 var ikke spilt på før første sammenligning. Ved senere sammenligning hadde begge komponenter spilt i flere timer, typisk en natt, før sammenligning (hvis jeg ikke husker helt galt).
Audiophile skrev:
Jeg har lest en rekke artikler og diskusjoner omkring innspilling, og jeg har tilgode å se noe bevis for dette, enten i form av vitenskapelig grunnlag eller lyttetester under kontrollerte forhold. Tvert imot så er det generelt sett enten en dyp skepsis til innspilling eller en oppfatning av at det hele er en av de seiglivete mytene innen audio.
Det burde være fullt mulig, som jeg har beskrevet(/foreslått) flere ganger, å arrangere objektive, vitenskapelig holdbare blindtester som er store nok til å gi gode svar. Problemet er bare at dette er krevende p.g.a. tid, antall testpersoner ++.