Audiophile
Hi-Fi entusiast
Ja, i bunn og grunn er vi mennesker langt ifra noen rasjonelle vesener (selv om vi liker å tro det), ihvertfall slik jeg ser detCDWMcInSpots skrev:Jeg tror utsagnet "ikke nødvendigvis bevisst" er viktig. Vi er (dessverre?) ikke alltid så rasjonelle som i hvert fall en del av oss liker å tro. Hvis vi alle innser dette, kunne vi kanskje unngå en god del krangel(?)
Begrepet "rasjonalisere" er også et dekkende begrep i denne sammenhengen, det er jeg enig i.Jeg tror også det kan være nyttig å bytte ut ordet "forsvare" med ordet "rasjonalisere" i sitatet. Vi ønsker gjerne å forklare hvorfor vi har handlet som vi har gjort eller liker det vi gjør, både overfor oss selv og andre.
Er helt enig i at vi har en tendens til å smøre oss litt for ofte med superlativer når vi beskriver forskjeller mellom apparater. Dette har vel litt sammenheng med at vi liker å sette ting på spissen, og at det skaper mer interesse når en fremhever forskjellene. Jeg hevder naturligvis ikke at det ikke eksisterer store eller betydelige forskjeller, bare at superlativene ofte brukes i tilfeller der en litt mer nøktern beskrivelse kanskje ville vært nærmere sannheten.Det siste er (vel) både høyst naturlig og riktig. Dessverre er noen litt for raske på labben uten forbehold (førsteinntrykket er ikke nødvendigvis varig), mens andre smører (alt) for tykt på.
Jeg ser også tilfeller der man enten skryter uhemmet av et produkt eller totalslakter det. Jeg sier ikke nødvendigvis at alle vurderinger skal være objektive i seg selv, men at en totalvurdering handler om balanse og evnen til å se sterke og svake sider ved et produkt, slik at man kan veie disse opp mot hverandre utifra gitte premisser.