Inntrykk fra hifi-messa i Trondheim

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
OAlex skrev:
Jeg likte også lyden fra oppsettet med tangent høyttalerne. Klangen skilte seg ut fra annet jeg hørte på messa.

Men da noen forlot rommet med hoderystende mine tvilte jeg faktisk litt på mine vurderingsevner.

Mvh Ola
Det må ha vært ultra-hifi-nerdene som gikk ;) ;D.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Stratosblokkene sammen med Marten Coltrane.

Ville få fram blålyset, så jeg eksperimenterte litt med kameraet (kan ikke dette), derav litt uklare bilder og litt feil farge.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Et par bilder til av det nydelige rør-effekttrinnet fra Hovland (2*15W, hvis jeg ikke tar helt feil), tatt uten blitz i et forsøk på å få fram godlyset i forsterkeren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman; jeg hørte lenge og vel på de Hovland-forsterkerne med Mårten høytttalere; via denne "rare" platespilleren og Meitner-cdp'en. Jeg var ikke spesielt begeistret for lyden fra den platespilleren. Jeg er glad i gode platespillere, men av en eller annen (messerelatert?) årsak så overbeviste ikke denne særlig. Den hadde ikke det "certain whats'it!" som man forventer av upmarket platespillere imo.

Men det var mye flotte ting å se. For meg var det blant høydepunktene å høre Peter D's demo av den aldeles nydelige Kuzma-platespilleren på de billige Avalon-høyttalerne; et godt argument for å bruke gode kilder tross rimelige høyttalere; dessverre så låt Edge GCD helt forferdelig(!) og usigelig flatt og dårlig ift denne platespilleren. Disse 20k høyttalerne er de første Avalon jeg har hørt som jeg har likt godt. De hadde bounce.
Flere høydepunkter var å høre Fremer snakke om tangentialarmer og det å "go crazy" på platespillerjustering, Naim-sessionene med redegjørelse for tankegang bak produkter og demo av de forskjellige nivåer elektronikk var svært givende, og Kontrapunkts demo av nettverksspillere virket svært interessant (men nesten alltid fullt rom).
Mvh Vidar P

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Mer Hovland:

Dette settet er identisk med Musicus sitt, men med svarteloksert front, og innebygget riaa i preen.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Vidar P skrev:
Birdman; jeg hørte lenge og vel på de Hovland-forsterkerne med Mårten høytttalere; via denne "rare" platespilleren og Meitner-cdp'en. Jeg var ikke spesielt begeistret for lyden fra den platespilleren. Jeg er glad i gode platespillere, men av en eller annen (messerelatert?) årsak så overbeviste ikke denne særlig. Den hadde ikke det "certain whats'it!"
Det var definitivt ikke noen Linn LP12 ;).

Mvh. Birdman

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det kan jeg ikke uttale meg om, men ingenting av det jeg hørte av den ledet tankene over på å ønske å bytte, langt derifra; den låt iallefall ikke så bergtakende som jeg skulle håpet på; om det fysiske "impact" var noe å sette sine forhåpninger etter. Jeg synes Kuzma-spilleren (og andre platespillere på messa) var mye mer overbevisende ift de respektive digitalkilder tilgjengelig. Skjønt det kan jo også si noe om digitalkildene.

Mvh Vidar P

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Vidar P skrev:
Jeg er glad i gode platespillere, men av en eller annen (messerelatert?) årsak så overbeviste ikke denne særlig. Den hadde ikke det "certain whats'it!" som man forventer av upmarket platespillere imo.
Hva med denne?

Jeg LIKTE denne!

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
JAE (active) skrev:
Hei

Stilte Audioroyal med noe fra Halcro?
De stilte ihvertfall ut denne, men den hadde langtifra fått hedersplassen ;D

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Vidar P skrev:
Om du spurte meg; jeg hørte den ikke :(

Mvh Vidar P
Som vinylmann tror jeg du hadde likt å se og høre denne. Absolutt en nydelig spiller i mine øyne og ører, men det har skjedd at folk har vært uenig med meg før. Forresten første gang jeg hørte noe fra Anthony Gallo.

Til og med en simpel vuggevise, "Byssan lull", fikk rommet til å riste. Utstilleren sto og hold fast ristene til luftekanalene (eller noe) ;D.

Mvh. Frank

M

musicus

Gjest
Birdman skrev:
Mer Hovland:

Dette settet er identisk med Musicus sitt, men med svarteloksert front, og innebygget riaa i preen.
Stemmer bra, jeg har også riaa i min HP200P ;) men den Sapphire du viste bilde av tidligere har vel 2x40W om ikke minnet mitt er helt feil, og ang de Coltrane, var det Coltra Soprano de spillte på? kanskje bildet lyver litt her men de virker noe mindre enn de vanlige Coltrane? ...

Flott med noen bilder ;D

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
musicus skrev:
Birdman skrev:
Mer Hovland:

Stemmer bra, jeg har også riaa i min ;) men den Sapphire du viste bilde av tidligere har vel 2x40W om ikke minnet er helt feil, og ang de Coltran var der Coltra Soprano de spillte på? kanskje bildet lyver litt her men de virker noe mindre enn de vanlige Coltrane? ...

Flott med noen bilder ;D

mvh
Ok :), flott om du skriver noen ord om riaaen i din eminente tråd.

Vi var flere som reagerte på at Coltranene var "små", men det var Coltrane.

Det ser forøvrig ut til at du har helt rett ang. Sapphire.

Mvh. Birdman

M

musicus

Gjest
Birdman skrev:
musicus skrev:
Birdman skrev:
Mer Hovland:

Stemmer bra, jeg har også riaa i min ;) men den Sapphire du viste bilde av tidligere har vel 2x40W om ikke minnet er helt feil, og ang de Coltran var der Coltra Soprano de spillte på? kanskje bildet lyver litt her men de virker noe mindre enn de vanlige Coltrane? ...

Flott med noen bilder ;D

mvh
Ok :), flott om du skriver noen ord om riaaen i din eminente tråd.

Vi var flere som reagerte på at Coltranene var "små", men det var Coltrane.

Mvh. Birdman
Skal se om jeg får krotet ner noen ord om riaa`en min i tråden etterhvert, Coltrane har fått en "lillebror" som heter Coltrane Soprano og en "storebror" som heter Coltrane Momento i tillegg til Coltrane Supreme.
Derav min undring om det var Coltrane Soprano de viste frem her, om bildene stemmer sånn nogenlunde så ligner dette mye på lillebror Coltrane...

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Et lite bilde til av det vi snakker om ;D.

Mvh.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.121
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Min definitivt beste musikk opplevelse fikk jeg på Acoustic Tuning rommet med Krell og Wilson. ENORMT stort og luftig fjellstødig detaljert lydbilde, som også spilte veldig høyt uten at det ble slitsomt å høre på. Veldig bra skyv i bassen, kunne kanskje vært litt mere snert her. Dette var en opplevelse av å være i musikken :eek:

Ellers var det flere som falt i smak, i mere betalelige prisklasser, Antony Gallo med Bladelius på rommet til NAT falt også i go jord og en veldig hyggelig Morten bak roret.
Ayre høyttalerne med Advanatge mono blokkene var også veldig bra opplevelse, veldig engasjerende lyd her.
Hørte også på de Tangent høyttalerne, de spilte helt greit men ble kanskje litt for tam etter min smak.
Usher på 18 watt singel ended imponerte også.
Ble som vanli spilt litt for mye sær musikk for min smak ;)

Egentlig ikke noe spes Bremnes fan, men konserten gjorde inntrykk ! Bra opplevelse og masse hyggelige folk :D

M

musicus

Gjest
Birdman skrev:

Mvh.
Ligner litt på disse, de store en proto type på Coltrane Memento, og den lille, Coltrane Soprano ligner jo litt da :D ....

og her Coltrane himself ;D

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg likte disse også jeg .....

Finfint oppsett, og deilig lyd. Tror imidlertid høyttalerne hadde kommet vel nære taket i kjelleren min.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Leikis. skrev:
Min definitivt beste musikk opplevelse fikk jeg på Acoustic Tuning rommet med Krell og Wilson. ENORMT stort og luftig fjellstødig detaljert lydbilde, som også spilte veldig høyt uten at det ble slitsomt å høre på. Veldig bra skyv i bassen, kunne kanskje vært litt mere snert her. Dette var en opplevelse av å være i musikken :eek:
Bilder.....

Mvh.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Artig at kablene fra Synergistic også tenker på det med sikkerhetsaspektet med refleks i kabelen. Med andre ord er dette trygge kabler å svi av 52k(?) på i høstmørket..

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ayra by Raidho hadde også god lyd og et fint oppsett. Tror dessuten de tok kaka m.t.p. tweaking "oppundi" elektronikken. La også merke til at de ikke hadde noe beskyttelse under spikesene på høyttalerne. Det var fullt av hakk i parketten etter prøving og feiling med plassering. Pytt sann, det er ikke mitt hotell 8).

Edit: Har fått en vennlig mail fra Per Bendiksen (Ayra by Raidho) hvor han forsikrer om at merkene i gulvet var der fra før. Beklager hvis jeg "jumped to conclutions". Høyttalerne står dessuten ikke på spikes men "...en løsning med coldrays.motsatt kjegle med en metallkule for å hindre vibrasjoner."

Mvh.

I

ijustpop

Gjest
Kjør på Birdman!
Og takk til alle andre som bidrar med bilder og inntrykk.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Bilder kan man ikke få for mye av Frank. Selv om jeg har vært der selv er det gøy med bilder.

Veldig enig ift Ayra. Jeg fikk dessverre ikke hørt C1, men C3 overbeviste virkelig. Hva den "quantum"-boksen egentlig gjør er en helt annen sak. Jeg er småskeptisk, men totalen der inne overbeviste. Hadde jeg vunnet i lotto...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Birdman skrev:
Leikis. skrev:
Bilder...
Mvh.
Hva? Var ikke de kablene gullfarget?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
I en blindtest hjelper det ihvertfall ikke med refleks..... 8).

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
OK, et lite innblikk i den nye DAC'en fra Abrahamsen. Det er vel ikke første gang Abrahamsen ikke har fått deksler i tide til utstilling, men det kommer sikkert etter hvert.

....Og det største av Abrahamsen-rommene... (beklager mørke bilder).

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Messas største forsterker.....

Bildet yter ikke forsterkeren rettferdighet. Forsterkeren er STOOOR!!!.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Roterommet ;D....

....men det var også noen fine saker her...

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
LINN hadde kanskje det ryddigste oppsettet...!?

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Og Big Dipper hadde klokelig tatt turen fra Oslo. De var sannsynligvis de som solgte mest denne helgen. Tror ikke helt de så potensialet her. De kunne nok ha fylt opp varebilen med enda flere godbiter. Forresten var jeg ikke klar over at "messetilbud" betød at de satte opp prisene ::).

Mvh.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
StereoJoe skrev:
Så folket noe til den nye forsterkeren fra Doxa?
Det stod vel ett par av disse inne hos Kringlyd, hvor de ble brukt til å drive bass-seksjonene i fronthøytalerne fra Swans..

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
musicus skrev:
Birdman skrev:

Mvh.
Ligner litt på disse, de store en proto type på Coltrane Memento, og den lille, Coltrane Soprano ligner jo litt da :D ....

mvh
Kremt....

Tell antall elementer.. :p

;D

PK

M

musicus

Gjest
pks skrev:
musicus skrev:
Birdman skrev:

Mvh.

mvh
Kremt....

Tell antall elementer.. :p

;D

PK
Har du rett i pks, tenkte ikke på det i farta, men lot meg vel lure litt av bildene her, så litt liten ut lissom, mot virkeligheten mener jeg, takker ;) :)

mvh

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Som eksil-bergenser fasineres jeg av trønderenes mangel på lokalpatriotisme. Her spilles det på messa med trønderske høyttalere og trønderske forsterkere i den absolutte toppklasse uten at det herværende forums lokale nerder løfter på øyenbrynene? Det skulle vært i min hjemby...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
16.837
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
G-K skrev:
StereoJoe skrev:
Så folket noe til den nye forsterkeren fra Doxa?
Det stod vel ett par av disse inne hos Kringlyd, hvor de ble brukt til å drive bass-seksjonene i fronthøytalerne fra Swans..
Det stemmer.

Siden vi bodde på et nærliggende rom ønsker jeg å legge til at vi hadde gleden av en egen demo før messen åpnet på søndag.  Undertegnede og reisefølget satt alene med en trippel espresso (helt nødvendig :) og fikk alenetid med de store frontene til Swans.  Vi spilte uten senter og subber. Ut i fra forventningene var disse Swansene langt bedre enn vi hadde forestilt oss.  Et kupp for de som ønsker både kvalitet i to-kanal og kjøre kino i helgene....

/-Jan P.

Edit: En diggresjon, men det aller beste "inntrykket" fikk jeg av mr. Big Dipper (Andreas m/kollega) natt til søndag..... :).  Takk for koselige runder i barområdet og beklager hvis det var jeg som indirekte var årsak til at du ikke rakk frokosten søndag 8). 

O

omholt

Gjest
Sikkert bare meg, men bilder uten lytteintrykk er noe kjedelig. Hvordan låt det folkens?

Topp Bunn