Hei.
Noen få ord fra mine inntrykk (jeg var der kun lørdag):
Suverent beste lyd: Coletrane oppsettet. Stort, luftig, og "riktig" uten å bli kjedelig eller analytisk. Eneste rom (!) etter min mening som spilte bass slik jeg liker det - dypt, veldefinert, og uten antydning til brumling. Dette er et av få "stratosfære-oppsett" (pris) jeg har hørt som faktisk leverer varene (i messesituasjon). Stort sett går jeg hjem fra slike seanser og spiller et par skiver på mitt eget meget moderate anlegg, og tenker at de millionene kan jeg gjøre mye annet artig med! Dette var et anlegg av typen man kunne tatt med hjem og levd godt resten av livet med i mine ører.
Videre kunne jeg sittet ganske lenge med Tannoy og MBL oppsettet. Litt mer realistisk både i pris og størrelse. Veldig øre- og stuevennlig oppsett. Kunne vært interessant å hørt uten supertweeterne også, men det ble det ikke anledning til. Hyggelig vertskap, og pen utstilling.
Tilbrakte en del tid i USHER rommet. Godlyd, og spennende merker. Litt synd at de ikke hadde med seg et forsterkersett som kunne dratt de store BE10 til litt større volumhøyder (og med mer punch i bånn). Her var det jo ikke så mye rumle-bass, men strengt tatt ikke så fryktelig mye bass i det hele tatt egentlig. Det lille oppsettet spilte også overbevisende (det lille øyeblikket jeg hørte det). Når man studerer Usher'ene på nært hold er det ikke tvil om at det er gjort en del kompromisser på fiinish og komponent-kvalitet (ta f.eks. høyttaler-terminaler og finer/laminat kontra heltre). På den andre siden, de låter jo sjef, så hvorfor ikke spare inn de 20-200k
Tonarts Klipsch-oppsett: Vanvittig trøkk og dynamikk, men fryktelig skarpt og metallisk. Også litt lite trøkk nedover i bånn, ift hva jeg ville ventet. Jeg har hørt Klipsch-oppsett hos Tonart tidligere hvor jeg har gjort samme observasjon og vært meget skuffet ift alt skryt som stadig renner ut om dette merket. Kanskje var boksene kommet akkurat i tide til messa, slik at noen hundre timer med juling kan gjøre susen? Skulle forresten likt å se naboene til en evt kjøper etter 300 timer med hardrock på 110dB for å spille de inn!
Piega-oppsettet fikk jeg bare så vidt hørt fra stående posisjon bak i rommet. Som noen kommenterte utmerket diskanten seg positivt, men mer kan jeg ikke si om disse.
Jeg ser flere skryter av Adyton-oppsettet. Jeg var heller ikke lenge i dette rommet, men her ble det alt for mye bass etter min smak. Mulig denne var tight og avstemt i sweetspot, men definitivt ikke der jeg sto. Og om arrays har noe for seg - stuevennlig er det definitivt ikke.
Så videre til Wilson/Krell. Her satt jeg en stund, men kan ikke si jeg ble videre imponert. Dette havner jo også litt i stratosfæren prismessig, men de får ikke mine penger etter det jeg hørte her iallfall. Til tider knallbra i topp, men ukontrollert nedover i bassen der jeg satt. Tjuvsvensken som demonstrerte la stor vekt på vinkling av høyttalere mot sweet-spot, og gjør etter min mening en kjempebrøler (som mange andre på messa). Et lite hjertesukk her altså: Hvorfor dra med to tonn utstyr til en messe for å vise det fram til massene og så sette det opp slik at kun 1, én!, av gangen har full glede av det. De resterende 20 i rommet blir sittende å lure på hva som skjer. Hvorfor ikke kompromisse litt og gjøre opplevelsen til noe større for flere i rommet? Jada, det er et kompromissløst system, men det har sikkert kvaliteter som er bra nok om du skreller av en sekstendel i et kompromiss også!
Gallo-oppsettet skuffet meg stort. Dette låt rett og slett ikke bra! Igjen høyttalere som får veldig bra omtale og mye skryt, men dette låt rett og slett dårlig i de lavere oktaver. Uryddig, og uinspirerende etter min smak. Pene å se til er de dog, og det kunne vært hyggelig å hørt de satt opp et annet sted enn et hotellrom!
Var innom Swans rommet en liten tur også. Fryktelig morsomt da, litt sånn pappan min er sterkere enn pappan din følelsen. Var forresten bildet i dette rommet av det beste? Jeg er ikke film-frik, så skal ikke si så mye om det, men det jeg så av Transformers demoen måtte da være såpass vel?
Et siste lite hjertesukk, ang demo-musikk: Må alt man spiller på anlegg til over 100k være egnet til sarte sjeler på dødsleiet? Utrolig mye easy listening, blues og kjedelig gamlispop. Jeg er stort sett altetende på musikkfronten og spiser alt fra korps og klassisk via 70-talls rock og prog til metall og listepop, men tror knapt jeg var innom et rom hvor noe virkelig svingte.
Alt i alt en meget hyggelig dag. Veldig hyggelig at Trondheim har fått sin egen hifimesse, og håper virkelig at oppmøtet gir grunnlag for videre drift. Som tidligere påpekt, synd at en del av de større aktørene ikke stiller, sånn som vår lokale Hifiklubb (nåja de savnet vi vel kanskje ikke, men de burde vært der
). Hadde også gjerne sett Lyric her. Vi får krysse fingrene for neste år.
Det ble litt mer enn noen få ord ja... Jeg rakk innom noen rom til, så kanskje det kommer enda fler om en stund.
jorgs
PS Noen som fikk dratt med seg hjem NIB McIntosh 275R'en for 20k oppe hos Soundgarden? Var litt fristet et øyeblikk.