Inntrykk og lærdom

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Hvorfor er det 2 av alle driverne?
Er det et slags D'Apolitto oppsett?
Ja, det blir sittende 2 øvre mellomtone rett over og rett under diskanten, og 2 nedre mid rett under og rett over dette igjen. Så blir 8" sittende bak disse i et horn på ca 1,5kvm.

Hva slags type horn?

;)
De følger ikke standard traxtric eller liknende. De er mye grunnere og minner mer om waveguides. Jeg har dreid en rekke horn for å teste og målet har vært å ha jevn spredning i området der hornet skal brukes og å unngå refleksjoner fra munning og åpning.

B

Back_Door

Gjest
Som et apropos til mitt valg, bør det nevnes mine inntrykk fra Horten-messen. Jeg var selvfølgelig meget spent på hvilke inntrykk jeg ville få fra Midgard sin presentasjon.
Det var da ganske betryggende å konstatere at Midgard hadde den lyd som ble min favoritt ;) Dette på tross av at høyttalermodellen ikke var regnet som god nok til kommersiell satsing fra Midgard`s side.
(som min nr 2 på denne messen, var Usher BE 20)

En annen faktor som også kan regnes som et pluss, er effektiviteten til Oberon. Skulle jeg hatt 6 stk klasse A forsterkere i min stue, kunne bruksområdet blitt utvidet til badstue ;D

S

slowmotion

Gjest
De følger ikke standard traxtric eller liknende. De er mye grunnere og minner mer om waveguides. Jeg har dreid en rekke horn for å teste og målet har vært å ha jevn spredning i området der hornet skal brukes og å unngå refleksjoner fra munning og åpning.
ok, takk for svar.

;)

B

Back_Door

Gjest
Som en viktig del av inntrykk og lærdom på veien, vil jeg også si litt om hvordan jeg har oppfattet noen forhandlere av hifi.
Jeg opplevde katastrofal dårlig kundebehandling fra en kjent forhandler. Har ikke så lyst til å nevne navn. Jeg var seriøst interessert i å bli den første i Norge til å kjøpe toppmodellen fra en produsent som denne forhandler var importør til. Det virket faktisk som om denne forhandler ikke ønsket å selge nevnte modell. De ville ikke stå ved en forpliktende returrett på grunn av fraktkostnadene! Da produsenten ville la meg importere direkte selv som følge av dette, satte importøren seg mot det også. Da jeg til slutt ba om å få et bedre tilbud fra importøren, og dermed kjøpe av dem uten returrett, fikk jeg ingen flere svar i det hele tatt!
I dag er jeg likevel glad for at dette kjøpet ikke ble noe av ;)

En annen forhandler i den motsatte enden av skalaen, er "High End" i Tønsberg. Morten har vært til stor inspirasjon og fulgt meg opp på en fantastisk fin måte. Det var nesten slik at jeg fikk dårlig samvittighet over at det ikke ble noen handel av han til slutt likevel..

K

knutinh

Gjest
Til hifi-forhandlernes forsvar:
Det er overraskende vanskelig å skille mellom de som faktisk har tenkt å kjøpe utstyr, og de som bare vil prate i det uendelige. Noen virker som om de bare er ute etter en "støttekontakt". Jeg aner ikke hva som har foregått i ditt tilfelle, men jeg er glad for at jeg selv slipper å sitte som kunde-kontakt.

Så lenge man har dette som levebrød er man avhengig av å bruke begrensede ressurser (dvs arbeidstiden) på rett sted. Dette er vel en vesentlig forskjell mellom de "gode" og de "mindre gode" leverandørene.

Hvor mye er det forresten verdt å ha en selger som vet hva han selger, er sympatisk, og gir rause muligheter til hjemlån og retur? 1000,-? 10%? Eller er det slik at man ofte utnytter slike selgere for det de er verdt for så å kjøpe varen brukt eller importert for å spare penger?

For en "garasjeimportør" i sterk konkuranse med andre er det ikke gitt at man har ryggrad til å bli stående igjen med en tungsolgt høyttaler i øvre prisklasse for ofte.

-k

B

Back_Door

Gjest
Jeg var i nevnte tilfelle klar til å legge pengene på bordet.
Da forhandleren ikke ville gi lovbestemt returrett, fikk jeg i stand en avtale med produsenten. De ville gi meg returrett ved privat import, dersom jeg dekket returfrakten. Denne muligheten ble som sagt også torpedert av importøren. Han ignorerte min anmodning om et nytt pristilbud ved kjøp av han, men da uten returrett. Det er  ikke slik man skal behandle en kunde??

Har jo lest litt av hvert fra andres erfaringer også på dette forum. Det kan virke som om noen forhandlere av "high end" utstyr er preget av en viss arroganse..?

N

nb

Gjest
Har hørt den ved et par anledninger og har vel aldri blitt særlig overbevist over denne høyttalerens kvaliteter.
For en gangs skyld er jeg her enig med Viking, var på en av de demokveldene da den ble lansert, og ble ikke nevneverdig imponert. Kan jo ha andre årsaker enn høyttaleren, men det var hos en såpass seriøs forhandler og med produsentene til stede at man må kunne anta at de hadde jobbet en del med å få det så bra som mulig.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
For en gangs skyld er jeg her enig med Viking, var på en av de demokveldene da den ble lansert, og ble ikke nevneverdig imponert. Kan jo ha andre årsaker enn høyttaleren, men det var hos en såpass seriøs forhandler og med produsentene til stede at man må kunne anta at de hadde jobbet en del med å få det så bra som mulig.
:)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Da ser det ut som om valget av basselementer er i ferd med å falle på plass også. Det ser ut til at de blir bygget av Aurasound, og det ligger an til å bli en spesialvariant av NS15 basert på dipol.

I mine øyne er det noe av det mest sexy elementet på markedet:

Her er et bilde, egentlig av 12-tommeren, som også viser fremsiden av membranen. Det er en aluminiumsmembran med aluminiums støvhette. Dette er samme element som brukes i McIntosh sine millionhøyttalere.

B

Back_Door

Gjest
Med slike råvarer forventer jeg at kokken serverer meg en skikkelig middag ;D

Legger ellers merke til at min beskrivelse av hvordan jeg var kommet frem til mine konklusjoner og hva jeg ville vektlegge mest, skapte mye mer respons enn beskrivelsen av det pågående høyttalerprosjektet.
Dette på tross av at dette prosjektet er historisk i Norsk sammenheng.

K

knutinh

Gjest
Med slike råvarer forventer jeg at kokken serverer meg en skikkelig middag ;D

Legger ellers merke til at min beskrivelse av hvordan jeg var kommet frem til mine konklusjoner og hva jeg ville vektlegge mest, skapte mye mer respons enn beskrivelsen av det pågående høyttalerprosjektet.
Dette på tross av at dette prosjektet er historisk i Norsk sammenheng.
Ingen føler seg truet av at andre har god lyd eller interessante prosjekter.

Folk føler seg imidlertid truet av de som har en annen oppfatning av virkeligheten.

I første post gav du uttrykk for en måte å oppfatte virkeligheten på som ikke er godtagbar for enkelte.

-k

B

Back_Door

Gjest
Da nærmer året seg slutten.
Som skrevet tidligere, har jeg fått mye interessant input fra dette forum! Samtidig sitter jeg igjen med en del negative inntrykk også.
Jeg har merket meg at forumet opererer med flere leirer. Mellom spesielt to av disse, hersker det nærmest fiendskap. På den ene siden har vi de som søker verifiserbare forklaringer på sine musikkopplevelser. På den andre siden har vi de som mener det er nok å bare oppleve ;)
Jeg har merket meg at spesielt den subjektive leir, reagerer stadig med aggresjon mot den objektive gruppe. Det er ikke tvil om at denne aggresjon og påfølgene upassende språkbruk, dominerer nettopp hos dem som avviser en faktabasert tilnærming til vår hobby. Jeg har mange ganger spurt meg selv hvorfor. Det virker faktisk som om svært mange egentlig "ber for sin syke mor". Det har i senere tid vært fokus på mer eller mindre skjult reklamering fra forhandlere. Selv synes jeg det er enda mer tydelig at mange skriver for å forsvare egne valg og egne kostbare investeringer. Dess dyrere kabler man selv har kjøpt, dess mer aggresivt reagerer man mot de som er frekke nok til å stille spørsmål om det egentlig er hørbart i en blindtest. Jeg la f.eks. merke til hvordan en del faktisk ble provosert da jeg, tidlig i denne tråden, redegjorde for hva JEG SELV la mest vekt på når jeg skulle prioritere. Selv det ble altså ikke godtatt!
Jeg vil på ingen måte garantere at jeg ikke en gang i fremtiden vil bruke mer penger på kabler. Jeg tror bare ikke i dag at det blir aktuelt. Dette fordi jeg tror den hørbare gevinst uansett blir for liten. Selv om en investering kan bidra til hørbar forandring, må man vel også vurdere om den hørbare forandring er stor nok til å forsvare en vesentlig investering??

Jeg har hatt mye glede og nytte av forumet. Takker alle som har bidratt med nyttig info og lærdom. Skal man oppfattes seriøst, er det avgjørende at man opptrer høflig og saklig og tydelig viser at det er sannhet man søker ;)

God Jul!!

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Hva med OPPLEVELSEN et produkt kan gi deg? Hvis man ser bort fra det tekniske, tester, andres erfaringer osv.. osv.. Det er nå engang slik at folk gjerne får "favoritter" basert på nostalgi, utseene, "religiøse" overbevisninger o.l. Om deres musikkopplevelse på de/dette aktuelle produktet overgår alt annet er jo akkurat det det viktigste? Ved å oppgradere kjøper man vel gjerne følelsen av noe? Om Ola Normann kjøper en kabel til 20 000 og føler at denne gir en forskjell som er verdt 20 000 så vil jo dette gi vedkommende en bedre opplevelse uansett om det er hørtbart eller ikke? Så lenge det er "hørbart" for Ola.

Kan eksempelvis bruke meg selv og mine Snell Ci fra 1984 som er bestilt og på vei, ingen høyttaler kan gi meg den samme følelsen som disse da det er en barndomsdrøm og en høyttaler jeg har hatt et forhold til siden jeg var 9 år, som jeg har brukt flere år på å tråle bruktbørser for å finne et strøkent eksemplar. Selv om jeg innerst inne vet at mange høyttalere sikkert kan gi bedre lyd kan ingen av de gi meg en bedre opplevelse.

N

nb

Gjest
Hva med OPPLEVELSEN et produkt kan gi deg? Hvis man ser bort fra det tekniske, tester, andres erfaringer osv.. osv.. Det er nå engang slik at folk gjerne får "favoritter" basert på nostalgi, utseene, "religiøse" overbevisninger o.l. Om deres musikkopplevelse på de/dette aktuelle produktet overgår alt annet er jo akkurat det det viktigste? Ved å oppgradere kjøper man vel gjerne følelsen av noe? Om Ola Normann kjøper en kabel til 20 000 og føler at denne gir en forskjell som er verdt 20 000 så vil jo dette gi vedkommende en bedre opplevelse uansett om det er hørtbart eller ikke? Så lenge det er "hørbart" for Ola.

Kan eksempelvis bruke meg selv og mine Snell Ci fra 1984 som er bestilt og på vei, ingen høyttaler kan gi meg den samme følelsen som disse da det er en barndomsdrøm og en høyttaler jeg har hatt et forhold til siden jeg var 9 år, som jeg har brukt flere år på å tråle bruktbørser for å finne et strøkent eksemplar. Selv om jeg innerst inne vet at mange høyttalere sikkert kan gi bedre lyd kan ingen av de gi meg en bedre opplevelse.
Enig, og jeg tror dette ofte er tilfelle, men dette er det overraskende få som vil innrømme synes jeg. Hvorfor skal alt rasjonaliseres?

K

knutinh

Gjest
Enig, og jeg tror dette ofte er tilfelle, men dette er det overraskende få som vil innrømme synes jeg. Hvorfor skal alt rasjonaliseres?
Det er vel ingen som krever at alt skal være rasjonelt? Både mitt valg av musikk og utstyr er sikkert preget av store mengder irrasjonalitet, fordommer og overtro.

Så lenge man aksepterer at valget er en kombinasjon av rasjonalitet og irrasjonalitet (som "jones" sine Snell eller mine Jamo-er) så er jo alt gulle godt. Gnissningene her på forumet oppstår hvis f.eks jones hevder at hans høyttalere er det teknisk og teoretisk sett beste og at han har tatt et perfekt valg basert på sin egen feilfrie rasjonalitet.

Hvis han samtidig blir rasende over at andre er uenige i hans valg, eller endog lufter muligheten for at han kan ha andre motivasjoner i tillegg til rent lydmessige, så har vi en klassisk hifi-sentralen-krangel i gang.

For min egen del lufter jeg veldig skjelden mine subjektive meninger, og jeg hevder ikke at mine prioriteringer er perfekt rasjonelle eller rett for alle andre. Dermed slipper jeg å forsvare mine handlinger i samme grad som enkelte andre.

Jeg synes det er betydelig mer interessant å diskutere funksjonaliteten til en høyttaler, hvilke utslag en gitt handling sannsynligvis medfører, og generelle lyttetester som viser trender. "Vanskelige" spørsmål som hvilken høyttaler man skal velge tror jeg det er best å overlate til andre.

-k

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Dette blir jo litt som dem som kjøper seg en 100% original Amazon 123 fra 1966. Det var sportsutgaven den gangen, men de kjøper den neppe nå fordi den er så inni h****** rå sammenliknet med Ferrari 430. De kjøper den fordi de har følelser for den bilen som ikke handler om ytelser eller kvalitet sammenliknet med dagens alternativer.

Imidlertid føles det litt rart i blant at det bare skal et bilde og et par lovord til før noen blir så totalforelsket som enkelte bilfans har bygget opp over 40 år. Et annet interessant poeng er at man ofte er villig til å betale dyrere for denne forelskelsen enn for alternativene. Kommer man over en original '123 så er riktig nok ikke den billig, men den er heller ikke dyr sammenliknet med en ny bil i dag.

K

knutinh

Gjest
Jeg har stor sans for gamle Hammond-orgler. De er rådyre, krever en masse vedlikehold, og veier som et flygel.

Det har kommet veldig bra digitale kloner som sannsynligvis jeg ikke er i stand til å skille i en blind-test. Men disse lukter ikke av brent støv på rørene, eller gammel tørket symaskin-olje. Ei heller av 40 år med varierende bruk, tobakks-lukt, og svette pub-er.

Hvorfor skulle jeg ønske å forsvare mitt valg med obskøne teorier (som ingen fysiker vil ta i), eller krasse påstander om at det låter så bra, når mye av motivasjonen min er basert på følelser og den gleden jeg måtte ha ved å eie et slikt et? Hvorfor skulle jeg bli hissig av at en eller annen viktig-per hevder at man kan få samme lydkvalitet fra en digital boks til 15.000,- når det ikke er det jeg ute etter?

-k

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Du har et godt poeng, men det er nesten så det også truer deg litt. Om du startet en tråd om hammond-orgel, ville du da egentlig hatt en knutinh der som pepret deg med hvor gode digitalboksene var i forhold?

Poenget mitt er at som "fagidiot" er det viktig både å kunne legge frem fakta, men også å ungå å komme med dem i feil fora.

Jeg er forøvrig enig med deg om dette med å forsvare ting med obskøne teorier som i beste fall er ønsketekning.

Et stort problem er derfor at alle hele tiden skal forsvare sitt domene uavhengig av om tråden handler om det eller ei. Selv om digitalboksene er mer eller mindre uinteressante i en tråd om hammondorgel så vil heller ikke hammondorglene være interessante i alle andre tråder.

K

knutinh

Gjest
Du har et godt poeng, men det er nesten så det også truer deg litt. Om du startet en tråd om hammond-orgel, ville du da egentlig hatt en knutinh der som pepret deg med hvor gode digitalboksene var i forhold?
Nei. Analogien til hifisentralen er vel ærlige diskusjoner om "hvilken kabel skal jeg velge", og dette er tråder hvor jeg prøver å unngå å pøse på med skepsis. Jeg tror de fleste andre prøver det samme.

Men hvis jeg postet en tråd om Hammond-orgler og påstod at det var umulig å få til det samme overtone-mønsteret i en digital kopi fordi Nyquist bare tillater fs/2, så hadde jeg satt stor pris på en høflig "bedreviter" som forklarte meg kort hvorfor jeg tok feil. En kort oppsummering av 6kHz lavpassfilteret som sitter på utgangen ville f.eks være forklarende.

Det samme også hvis jeg hadde lest en reklamebrosjyre fra Fender hvor de påstod at "i blind-tester viser det seg at 19 av 20 foretrekker Fender Stratocaster", hvis noen med kritisk sans etterpurte dokumentasjon, og kommenterte at uavhengige tester ikke var kommet til samme konklusjon.
Poenget mitt er at som "fagidiot" er det viktig både å kunne legge frem fakta, men også å ungå å komme med dem i feil fora.
Helt enig. Når man er nyutdannet er det lett å rive seg i håret over opplagt feil bruk av teorier og termer. Man blir vel mer og mer blasert (og hårløs) jo eldre man blir.

-k

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Vi har vel forhåpentlig vis fått tildelt den mengden hår som tilsvarer den tålmodigheten vi skal ha i løpet av livet. Selv har jeg ganske mye hår, men jeg forsøker å ikke være så tålmodig at alt forsvinner på en gang ;D

R

Rojoh

Gjest
Da nærmer året seg slutten.
Som skrevet tidligere, har jeg fått mye interessant input fra dette forum! Samtidig sitter jeg igjen med en del negative inntrykk også.
Jeg har merket meg at forumet opererer med flere leirer. Mellom spesielt to av disse, hersker det nærmest fiendskap. På den ene siden har vi de som søker verifiserbare forklaringer på sine musikkopplevelser. På den andre siden har vi de som mener det er nok å bare oppleve ;)
Jeg har merket meg at spesielt den subjektive leir, reagerer stadig med aggresjon mot den objektive gruppe. Det er ikke tvil om at denne aggresjon og påfølgene upassende språkbruk, dominerer nettopp hos dem som avviser en faktabasert tilnærming til vår hobby. Jeg har mange ganger spurt meg selv hvorfor. Det virker faktisk som om svært mange egentlig "ber for sin syke mor". Det har i senere tid vært fokus på mer eller mindre skjult reklamering fra forhandlere. Selv synes jeg det er enda mer tydelig at mange skriver for å forsvare egne valg og egne kostbare investeringer. Dess dyrere kabler man selv har kjøpt, dess mer aggresivt reagerer man mot de som er frekke nok til å stille spørsmål om det egentlig er hørbart i en blindtest. Jeg la f.eks. merke til hvordan en del faktisk ble provosert da jeg, tidlig i denne tråden, redegjorde for hva JEG SELV la mest vekt på når jeg skulle prioritere. Selv det ble altså ikke godtatt!
Jeg vil på ingen måte garantere at jeg ikke en gang i fremtiden vil bruke mer penger på kabler. Jeg tror bare ikke i dag at det blir aktuelt. Dette fordi jeg tror den hørbare gevinst uansett blir for liten. Selv om en investering kan bidra til hørbar forandring, må man vel også vurdere om den hørbare forandring er stor nok til å forsvare en vesentlig investering??

Jeg har hatt mye glede og nytte av forumet. Takker alle som har bidratt med nyttig info og lærdom. Skal man oppfattes seriøst, er det avgjørende at man opptrer høflig og saklig og tydelig viser at det er sannhet man søker ;)

God Jul!!
Du får ha lykke til med prosjektet, og siden ditt utspill skapte litt bølger (svært små da...), så synes jeg du skylder å knipse litt bilder og lage en koselig tråd om høyttalernes fremgang. ;)

Sprekt av Snickers også. Blir nok noe jobbing med dette oppsettet vil jeg tro.

Nå spiller jeg med rørforsterkeri og en høyttaler hvor 12-tommeren (diskanten ;D) ikke avlastes før ved 10kHz. ;D Jeg hadde også seriøse planer med å kjøre aktivt med DEQX, men siden jeg ikke kunne satse på to systemer samtidig, så ble det som det ble... Jeg kviet meg nok litt for all bygging/snekring og ikke minst det å måtte sette seg inn i (for meg) helt ny teknologi.

Jeg tror du får deg et særdeles spennende anlegg, og i mellomtiden rusler jeg bort til rørgjengen og drøser litt der...

Mvh. Johan

B

Back_Door

Gjest

Det er selvsagt OPPLEVELSEN som er mitt endelige mål! ;)
Når man er villig til å bruke en del hundre tusener av kroner på et nytt anlegg, er det vesentlig at man skaffer seg best mulig grunnlag for å ta riktige valg og beslutninger. Prosessen jeg har gått gjennom for å nå et slikt grunnlag, har jeg forsøkt å beskrive i denne tråden.
Ellers mente jeg ikke at jeg personlig hadde fått så enormt mye pepper for mine kjetterske antydninger. I det tilfellet siktet jeg også til en del andre skribenter, som har fått en respons på dette forum som de absolutt ikke har fortjent.

J

Jurassic

Gjest
Er det du som skal vurdere om de har fått en respons de ikke har fortjent her på forumet?

B

Back_Door

Gjest
Er det du som skal vurdere om de har fått en respons de ikke har fortjent her på forumet?
Jeg gir kun uttrykk for min personlige mening. Det må jeg vel ha lov til? ;)
Du skal få mene akkurat hva du vil for meg ;D

God Jul, Jurassic!! ;)

J

Jurassic

Gjest
God jul til deg også Back_Door.
Verden hadde vært et kjedeligere sted dersom alle var enige.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Det er selvsagt OPPLEVELSEN som er mitt endelige mål! ;)
Når man er villig til å bruke en del hundre tusener av kroner på et nytt anlegg, er det vesentlig at man skaffer seg best mulig grunnlag for å ta riktige valg og beslutninger. Prosessen jeg har gått gjennom for å nå et slikt grunnlag, har jeg forsøkt å beskrive i denne tråden.
Ellers mente jeg ikke at jeg personlig hadde fått så enormt mye pepper for mine kjetterske antydninger. I det tilfellet siktet jeg også til en del andre skribenter, som har fått en respons på dette forum som de absolutt ikke har fortjent.
Mitt innlegg var heller ikke direkte til deg, men til diskusjonen som utartet seg. Jeg syns også blindtester er interessante, men de demper noe opplevelsen da du ikke har noen forhold til det du lytter tilsiden du naturlig nok ikke ser eller aner hva som blir spilt.

Men det er selvsagt diverse parameter som er med å bygge opp disse følelsene/opplevelsenene. Det er 3 høyttalermerker jeg har stor sans for, dette er snell, infinity og B&W, de 2 første har jeg mange tusen timers erfaring med. B&W derimot har jeg knapt hørt, men av en eller annen merkelig grunn har jeg virkelig sansen for de likevel. Dette er nok faktisk basert på andres erfaringer, utseene, tester osv.. (kanskje orginale nautilus har noe med saken å gjøre?) Jeg kan som sagt ikke gi noen logisk forklaring på hvorfor jeg liker B&W, men jeg har gjennom årene fått en god følelse for disse høyttalerene. Kliptch har jeg aldri hørt, men pga. alle godord jeg har hørt ville jeg også vært positivt innstilt til disse.

Er også enig i at dette ville vært et kjedelig forum om alle hadde vært enig ;D Men det er jo selvsagt ønskelig at alle holder seg på et konstruktivt nivå.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Full enighet er oppskrytt. Det kommer lite interessante diskusjoner ut av sånt. Forøvrig enig i at B&W er bra greier. :)

B

Back_Door

Gjest
Noen spørsmål jeg tygger på ved inngangen til det nye året:

1. Hvordan kan forskjeller som er så små at man må lytte intenst for å kunne høre de, ha noen vesentlig betydning for musikkopplevelsen?
Forskjeller som er så små, at de gir grunnlag for uendelige diskusjoner om hvor vidt de i det hele tatt finnes, her på forumet.. ::)

2: Kan kabler mellom høyttalere og forsterkere oppveie svakheter i den interne høyttaler- kabling? I tilfelle hvordan?

3. Hvordan kan en dyr strømkabel rette opp feilene fra et elendig ledningsnett frem til kontakten din?

4. Kan en cd-spiller til f.eks 0,5 mill kr gi bedre lyd ut av en cd enn det som kom inn på cd-en opprinnelig?
Denne tanken slår meg når jeg leser tester av spillere til 50000kr, så 100000kr og til slutt nærmerte 0,5 mill kr. Er det prisen som blir mer avgjørende enn mediets begrensninger i seg selv?

5. Hvordan kan vibrasjoner påvirke lyden fra en forsterker? Får vibrasjonene lyden til å vibrere??

6 Hvorfor blir enkelte forbannet på at jeg stiller slike spørsmål? Dette på tross av at jeg påstår intet,men bare stiller spørsmål..

En del av min vei mot valg av prioritering, har vært å bestemme meg for hva som virkelig er verdt å spandere mye penger på.
Det har vært en del av "Inntrykk og lærdom".

C

cpc

Gjest
1. Hvordan kan forskjeller som er så små at man må lytte intenst for å kunne høre de, ha noen vesentlig betydning for musikkopplevelsen?
Forskjeller som er så små, at de gir grunnlag for uendelige diskusjoner om hvor vidt de i det hele tatt finnes, her på forumet.. ::)
Fordi dette er en hobby, og i hobbyen er det detaljene, eiergleden, forundringen og flisespikkingen som teller!

3. Hvordan kan en dyr strømkabel rette opp feilene fra et elendig ledningsnett frem til kontakten din?
Den kan vel egentlig ikke det.

6 Hvorfor blir enkelte forbannet på at jeg stiller slike spørsmål? Dette på tross av at jeg påstår intet,men bare stiller spørsmål..
Det er et godt spørsmål. Det er en forbausende korrelasjon mellom prisen på tweaks, hørbarheten av disse, og surskapen i diskusjoner der de inngår..

Hvis det hadde vært natt og dag i forskjell på to nettkabler, da hadde det vel ikke vært noen diskusjon.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.081
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Noen spørsmål jeg tygger på ved inngangen til det nye året:

2: Kan kabler mellom høyttalere og forsterkere oppveie svakheter i den interne høyttaler- kabling? I tilfelle hvordan?

4. Kan en cd-spiller til f.eks 0,5 mill kr gi bedre lyd ut av en cd enn det som kom inn på cd-en opprinnelig?
Denne tanken slår meg når jeg leser tester av spillere til 50000kr, så 100000kr og til slutt nærmerte 0,5 mill kr. Er det prisen som blir mer avgjørende enn mediets begrensninger i seg selv?

5.  Hvordan kan vibrasjoner påvirke lyden fra en forsterker? Får vibrasjonene lyden til å vibrere??

En del av min vei mot valg av prioritering, har vært å bestemme meg for hva som virkelig er verdt å spandere mye penger på.
Det har vært en del av "Inntrykk og lærdom".
Hehe, er litt stolt av meg selv. Luktet på agnet, men beit ikke på.......
Et godt og fredelig nytt år til deg også, Back_door!
;D                                mvh

B

Back_Door

Gjest
Hehe, er litt stolt av meg selv. Luktet på agnet, men beit ikke på.......
Et godt og fredelig nytt år til deg også, Back_door!
                               mvh
Det er kjedelig å dra på fisketur, når fiskene er som deg.. ;D ;D
Godt Nytt År til deg også!

Topp Bunn