S
slowmotion
Gjest
Takk, takk....
Ja, det blir sittende 2 øvre mellomtone rett over og rett under diskanten, og 2 nedre mid rett under og rett over dette igjen. Så blir 8" sittende bak disse i et horn på ca 1,5kvm.Hvorfor er det 2 av alle driverne?
Er det et slags D'Apolitto oppsett?
De følger ikke standard traxtric eller liknende. De er mye grunnere og minner mer om waveguides. Jeg har dreid en rekke horn for å teste og målet har vært å ha jevn spredning i området der hornet skal brukes og å unngå refleksjoner fra munning og åpning.Hva slags type horn?
ok, takk for svar.De følger ikke standard traxtric eller liknende. De er mye grunnere og minner mer om waveguides. Jeg har dreid en rekke horn for å teste og målet har vært å ha jevn spredning i området der hornet skal brukes og å unngå refleksjoner fra munning og åpning.
For en gangs skyld er jeg her enig med Viking, var på en av de demokveldene da den ble lansert, og ble ikke nevneverdig imponert. Kan jo ha andre årsaker enn høyttaleren, men det var hos en såpass seriøs forhandler og med produsentene til stede at man må kunne anta at de hadde jobbet en del med å få det så bra som mulig.Har hørt den ved et par anledninger og har vel aldri blitt særlig overbevist over denne høyttalerens kvaliteter.
For en gangs skyld er jeg her enig med Viking, var på en av de demokveldene da den ble lansert, og ble ikke nevneverdig imponert. Kan jo ha andre årsaker enn høyttaleren, men det var hos en såpass seriøs forhandler og med produsentene til stede at man må kunne anta at de hadde jobbet en del med å få det så bra som mulig.
Ingen føler seg truet av at andre har god lyd eller interessante prosjekter.Med slike råvarer forventer jeg at kokken serverer meg en skikkelig middag ;D
Legger ellers merke til at min beskrivelse av hvordan jeg var kommet frem til mine konklusjoner og hva jeg ville vektlegge mest, skapte mye mer respons enn beskrivelsen av det pågående høyttalerprosjektet.
Dette på tross av at dette prosjektet er historisk i Norsk sammenheng.
Enig, og jeg tror dette ofte er tilfelle, men dette er det overraskende få som vil innrømme synes jeg. Hvorfor skal alt rasjonaliseres?Hva med OPPLEVELSEN et produkt kan gi deg? Hvis man ser bort fra det tekniske, tester, andres erfaringer osv.. osv.. Det er nå engang slik at folk gjerne får "favoritter" basert på nostalgi, utseene, "religiøse" overbevisninger o.l. Om deres musikkopplevelse på de/dette aktuelle produktet overgår alt annet er jo akkurat det det viktigste? Ved å oppgradere kjøper man vel gjerne følelsen av noe? Om Ola Normann kjøper en kabel til 20 000 og føler at denne gir en forskjell som er verdt 20 000 så vil jo dette gi vedkommende en bedre opplevelse uansett om det er hørtbart eller ikke? Så lenge det er "hørbart" for Ola.
Kan eksempelvis bruke meg selv og mine Snell Ci fra 1984 som er bestilt og på vei, ingen høyttaler kan gi meg den samme følelsen som disse da det er en barndomsdrøm og en høyttaler jeg har hatt et forhold til siden jeg var 9 år, som jeg har brukt flere år på å tråle bruktbørser for å finne et strøkent eksemplar. Selv om jeg innerst inne vet at mange høyttalere sikkert kan gi bedre lyd kan ingen av de gi meg en bedre opplevelse.
Det er vel ingen som krever at alt skal være rasjonelt? Både mitt valg av musikk og utstyr er sikkert preget av store mengder irrasjonalitet, fordommer og overtro.Enig, og jeg tror dette ofte er tilfelle, men dette er det overraskende få som vil innrømme synes jeg. Hvorfor skal alt rasjonaliseres?
Nei. Analogien til hifisentralen er vel ærlige diskusjoner om "hvilken kabel skal jeg velge", og dette er tråder hvor jeg prøver å unngå å pøse på med skepsis. Jeg tror de fleste andre prøver det samme.Du har et godt poeng, men det er nesten så det også truer deg litt. Om du startet en tråd om hammond-orgel, ville du da egentlig hatt en knutinh der som pepret deg med hvor gode digitalboksene var i forhold?
Helt enig. Når man er nyutdannet er det lett å rive seg i håret over opplagt feil bruk av teorier og termer. Man blir vel mer og mer blasert (og hårløs) jo eldre man blir.Poenget mitt er at som "fagidiot" er det viktig både å kunne legge frem fakta, men også å ungå å komme med dem i feil fora.
Du får ha lykke til med prosjektet, og siden ditt utspill skapte litt bølger (svært små da...), så synes jeg du skylder å knipse litt bilder og lage en koselig tråd om høyttalernes fremgang.Da nærmer året seg slutten.
Som skrevet tidligere, har jeg fått mye interessant input fra dette forum! Samtidig sitter jeg igjen med en del negative inntrykk også.
Jeg har merket meg at forumet opererer med flere leirer. Mellom spesielt to av disse, hersker det nærmest fiendskap. På den ene siden har vi de som søker verifiserbare forklaringer på sine musikkopplevelser. På den andre siden har vi de som mener det er nok å bare oppleve
Jeg har merket meg at spesielt den subjektive leir, reagerer stadig med aggresjon mot den objektive gruppe. Det er ikke tvil om at denne aggresjon og påfølgene upassende språkbruk, dominerer nettopp hos dem som avviser en faktabasert tilnærming til vår hobby. Jeg har mange ganger spurt meg selv hvorfor. Det virker faktisk som om svært mange egentlig "ber for sin syke mor". Det har i senere tid vært fokus på mer eller mindre skjult reklamering fra forhandlere. Selv synes jeg det er enda mer tydelig at mange skriver for å forsvare egne valg og egne kostbare investeringer. Dess dyrere kabler man selv har kjøpt, dess mer aggresivt reagerer man mot de som er frekke nok til å stille spørsmål om det egentlig er hørbart i en blindtest. Jeg la f.eks. merke til hvordan en del faktisk ble provosert da jeg, tidlig i denne tråden, redegjorde for hva JEG SELV la mest vekt på når jeg skulle prioritere. Selv det ble altså ikke godtatt!
Jeg vil på ingen måte garantere at jeg ikke en gang i fremtiden vil bruke mer penger på kabler. Jeg tror bare ikke i dag at det blir aktuelt. Dette fordi jeg tror den hørbare gevinst uansett blir for liten. Selv om en investering kan bidra til hørbar forandring, må man vel også vurdere om den hørbare forandring er stor nok til å forsvare en vesentlig investering??
Jeg har hatt mye glede og nytte av forumet. Takker alle som har bidratt med nyttig info og lærdom. Skal man oppfattes seriøst, er det avgjørende at man opptrer høflig og saklig og tydelig viser at det er sannhet man søker
God Jul!!
Det er selvsagt OPPLEVELSEN som er mitt endelige mål!Hva med OPPLEVELSEN et produkt kan gi deg? Hvis man ser bort fra det tekniske, tester, andres erfaringer osv.. osv.. Det er nå engang slik at folk gjerne får "favoritter" basert på nostalgi, utseene, "religiøse" overbevisninger o.l. Om deres musikkopplevelse på de/dette aktuelle produktet overgår alt annet er jo akkurat det det viktigste? Ved å oppgradere kjøper man vel gjerne følelsen av noe? Om Ola Normann kjøper en kabel til 20 000 og føler at denne gir en forskjell som er verdt 20 000 så vil jo dette gi vedkommende en bedre opplevelse uansett om det er hørtbart eller ikke? Så lenge det er "hørbart" for Ola.
Kan eksempelvis bruke meg selv og mine Snell Ci fra 1984 som er bestilt og på vei, ingen høyttaler kan gi meg den samme følelsen som disse da det er en barndomsdrøm og en høyttaler jeg har hatt et forhold til siden jeg var 9 år, som jeg har brukt flere år på å tråle bruktbørser for å finne et strøkent eksemplar. Selv om jeg innerst inne vet at mange høyttalere sikkert kan gi bedre lyd kan ingen av de gi meg en bedre opplevelse.
Jeg gir kun uttrykk for min personlige mening. Det må jeg vel ha lov til?Er det du som skal vurdere om de har fått en respons de ikke har fortjent her på forumet?
Mitt innlegg var heller ikke direkte til deg, men til diskusjonen som utartet seg. Jeg syns også blindtester er interessante, men de demper noe opplevelsen da du ikke har noen forhold til det du lytter tilsiden du naturlig nok ikke ser eller aner hva som blir spilt.Det er selvsagt OPPLEVELSEN som er mitt endelige mål!
Når man er villig til å bruke en del hundre tusener av kroner på et nytt anlegg, er det vesentlig at man skaffer seg best mulig grunnlag for å ta riktige valg og beslutninger. Prosessen jeg har gått gjennom for å nå et slikt grunnlag, har jeg forsøkt å beskrive i denne tråden.
Ellers mente jeg ikke at jeg personlig hadde fått så enormt mye pepper for mine kjetterske antydninger. I det tilfellet siktet jeg også til en del andre skribenter, som har fått en respons på dette forum som de absolutt ikke har fortjent.
Fordi dette er en hobby, og i hobbyen er det detaljene, eiergleden, forundringen og flisespikkingen som teller!1. Hvordan kan forskjeller som er så små at man må lytte intenst for å kunne høre de, ha noen vesentlig betydning for musikkopplevelsen?
Forskjeller som er så små, at de gir grunnlag for uendelige diskusjoner om hvor vidt de i det hele tatt finnes, her på forumet.. :
Den kan vel egentlig ikke det.3. Hvordan kan en dyr strømkabel rette opp feilene fra et elendig ledningsnett frem til kontakten din?
Det er et godt spørsmål. Det er en forbausende korrelasjon mellom prisen på tweaks, hørbarheten av disse, og surskapen i diskusjoner der de inngår..6 Hvorfor blir enkelte forbannet på at jeg stiller slike spørsmål? Dette på tross av at jeg påstår intet,men bare stiller spørsmål..
Hehe, er litt stolt av meg selv. Luktet på agnet, men beit ikke på.......Noen spørsmål jeg tygger på ved inngangen til det nye året:
1. Hvordan kan forskjeller som er så små at man må lytte intenst for å kunne høre de, ha noen vesentlig betydning for musikkopplevelsen?
Forskjeller som er så små, at de gir grunnlag for uendelige diskusjoner om hvor vidt de i det hele tatt finnes, her på forumet.. :
2: Kan kabler mellom høyttalere og forsterkere oppveie svakheter i den interne høyttaler- kabling? I tilfelle hvordan?
3. Hvordan kan en dyr strømkabel rette opp feilene fra et elendig ledningsnett frem til kontakten din?
4. Kan en cd-spiller til f.eks 0,5 mill kr gi bedre lyd ut av en cd enn det som kom inn på cd-en opprinnelig?
Denne tanken slår meg når jeg leser tester av spillere til 50000kr, så 100000kr og til slutt nærmerte 0,5 mill kr. Er det prisen som blir mer avgjørende enn mediets begrensninger i seg selv?
5. Hvordan kan vibrasjoner påvirke lyden fra en forsterker? Får vibrasjonene lyden til å vibrere??
6 Hvorfor blir enkelte forbannet på at jeg stiller slike spørsmål? Dette på tross av at jeg påstår intet,men bare stiller spørsmål..
En del av min vei mot valg av prioritering, har vært å bestemme meg for hva som virkelig er verdt å spandere mye penger på.
Det har vært en del av "Inntrykk og lærdom".
Det er kjedelig å dra på fisketur, når fiskene er som deg.. ;D ;DHehe, er litt stolt av meg selv. Luktet på agnet, men beit ikke på.......
Et godt og fredelig nytt år til deg også, Back_door!
mvh
Vel, men hvis du ser det fra et fiskeperspektiv... ;D ;DDet er kjedelig å dra på fisketur, når fiskene er som deg.. ;D ;D
Godt Nytt År til deg også!