etter å ha lest denne tråden, sitter jeg med masse tanker. håper jeg kan sette dem "på papiret" på en forståelig måte.
å lytte til musikk å ett anlegg(husk lytte), for så å få en opplevelse er ikke gitt over natten. man trenger lytterfaring for å vite hva man skal høre etter. der er heller ingen uting å lese/høre på andre for å utvide sin viten. man blir ikke mattematiker uten å sitte på skolebenken å lese bøker, og å høre på en lærer som forklarer deg det. man kan faktisk i de fleste tillfeller ha ett ganske godt bilde av hvordan noe lyder, om man vet hvordan det er konstruert. så får man heller ta de som ikke følger fasit på strak arm med udmykhet.
man kan lett sammenligne lytting/musikk med vinsmaking. man vet ikke forskjell på fransk bordaux og spansk duoro, om man ikke hae lært om hva man skal smake etter. etter en tid, vil man "huske" forskjellende.
opp gjennom tiden, har jeg truffet etablerte musikere, som er utrolig dyktige på sitt felt, helt på barnestadie til tuning av ett annlegg. atter utrolig flinke høyt utdannede folk som ikke hører forskjell før de ser det på ett instrument. oppegående folk som etter ett helt liv ikke hører filla i forskjell uansett, som regel bryr de seg ikke. truffet studioteknikkere som er utrolig dyktige i sitt felt, men som plutselig skal mikse god lyd i en kirke, der har de ikke vert før, å de tryner helt. for så å få hjelp av noen ikke teknikere som har erfaring med lyd i, ja nettopp...en kirke.
det finnes noen, muligens mange, som mellom mange år, strekker alle føelser og sanser, for å registrere selv de minste ting. det er vel ganske innlysende at disse personer faktisk hører forskjeller som de fleste andre ikke hører.
som en vinkjenner registrerer smaksvariasjoner som de fleste av oss ikke en gang ante fantes.
man må gjerne le av de som hører mustiske forskjeller, men hør her.
det er skrevet i "decanter" muligens verdens mest seriøse blad om vin og drikke, at det i en cognac med merke louis tress, har over 3000 forskjellige smaker. alle her tilsammen kan jo prøve å finne en tiendepart av dette, å det uten å sette smaksdommerne i karantene av den grunn.