Fornuft og følelser altså, der er vi nå(igjen)...ett ikke helt ukjent begrepspar...
Det underlige med denne uendelige polariseringen mellom fornuften(les: vitenskaplig tilnærming, støttet av empiri) og følelser("jeg hører forskjell, ikke en kjeft kan overbevise meg om noe annet") er at den virker, nettopp, uendelig.
Back_door etterlyser bransjeinteresse for blindtesting, som en slags forløsende seanse...(implisitt at markedskreftene råder, frykt for å miste annonsekroner etc) - kontroverser rundt dette som metode har versert i hvertfall 30 år! Les årganger av Stereophile og TAS, så ser man jo det. Det har vært gjennomført mange ganger, og så kommer diskusjonene...er dette holdbart som metode? Gir det oss egentlig mer kunnskap? Hva med alle variablene? Selv vårt kjære(for noen) hobbyblad Fidelity driver med blindtester på sitt koselige vis
. Uten å måle noe som helst riktignok, men men. Så når det gjelder blindtesting er det vel en smule naivt å tro at det er svaret...langt mer kapable ressurser enn mange her på HFS klarer ikke å enes om dette som metode.
Og så dette med disse stakkars vitenskapsmennene i hvit frakk som sannhetsvitner for det ene og det andre...rasjonalisme som ståsted er jo besnærende og det cartesianske er fundament for mye moderne vitenskap, "å aldri akseptere noe som sant før jeg virkelig vet at det ER sant".
Men likevel..det er nok ikke så enkelt dette her. Jyplinger(snakker her generelt om oss alle, ikke bare Løkken) har nok noe mindre å bidra med enn store R&D miljøer i denne bransjen eller enkeltstående konstruktører som faktisk har BEVIST at de kan få teoriene sine realisert - disse som produserer utstyret vi liker å krangle om. Litt ydmykhet er alltid kledelig. Og det er nok også slik at ALT ikke kan forklares med en kurve eller et tall(da hadde det jo vært veldig greit), men svært mye..og innimellom kommer det noen nyvinninger som følge av en vill idé eller grenseløs passion fra en konstruktør, som stort sett alltid er en av disse hvitfrakkene(vi må være glad i dem!)..men med noe ekstra. Ydmykhet. Eller drive. Eller lidenskap. Eller perfeksjonisme. Det er ikke mange av dem, men noen.
Og de fleste av dem har en HELT annen og langt mindre absolutt og kategorisk holdning til hva de holder på med enn mye av det vi leser her...Se på Friedrich Schläfer f.eks(sorry, men jeg måtte!
). Han har nok ingen stor marketinggjeng i dress som jobber for seg..og har egentlig jobbet og raffinert samme produkter i et stort antall iterasjoner siden 80-tallet. Hvorfor det? Er det ikke lett å lage en vellydende linjær forsterker da? Det må jo være den enkleste sak i verden spør du meg...eller ikke?
Når det er sagt, klart vi er suckers hele gjengen. Vi lar oss forføre og bedra og koser oss med det. Det er en del av pakken, men det er ikke det samme som at vi lar oss lure trill rundt av marketingfolk HELE tiden. Vi lytter, vi liker eller ikke liker det vi hører, og baserer våre valg på det. Klart det er subjektivt så det holder. Og takk og lov for det!
O.