Inntrykk og lærdom

P

Parelius

Gjest
Jeg skal prøve å gjenta mitt poeng:
I en tid med stor usikkerhet, eder og galle, lyrikk og reductio ad løkkentum, har du valgt den eneste farbare vei. Du vil neppe gå feil, og du slipper å gå den samme veien om igjen i uendelighet. Du vil sannsynligvis også bli mer motstandsdyktig mot nevroser og retorikk. Lytt med dine ører, og hør på din fornuft.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.192
og hør på din fornuft.
Hva er fornuft?
Er det sinnet og logikk som fører til fornuft ? Eller er det intuisjon og følelser som leder til fornuft? Eller noe annet..?

P

Parelius

Gjest
Hva er fornuft?
Er det sinnet og logikk som fører til fornuft ? Eller er det intuisjon og følelser som leder til fornuft? Eller noe annet..?
I sin enkleste form er det fornuften som er på ferde når du bedriver årsaksforskning. Men det var vel ikke det du ville høre. Lukter vel for mye Gløshaugen og annen teorie.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Er vel ingen konspirasjon at noen produserer mer ekslusive varer enn andre. Det er allikevel ikke sikkert de er objektivt bedre.
Problemet er at det her på HFS settes likhetstegn mellom "teknisk kunnskap", "billig", "objektivitet" og "vitenskap". Enkelte personer blir trukket frem som sannhetsvitner for dette synspunkt, selv om de fleste nok er klar over at virkeligheten er større enn hva disse personer prøver å skape et inntrykk av. (Eksempelet med cd spilleren som var sitert tidligere er illustrerende nok)

Men så lenge ikke bransjeaktører med teknisk kunnskap (designere/produsenter) og som representerer et divergerende syn deltar her på HFS kommer vi faktisk ingen vei her.

P

Parelius

Gjest
(Eksempelet med cd spilleren som var sitert tidligere er illustrerende nok)
Hvis da ikke det selvsamme eksempel mer er et uttrykk for markedsføringsavdelingen, som bruker sin fornuft til å forføre våre sanser.

B

Back_Door

Gjest
Problemet er at det her på HFS settes likhetstegn mellom "teknisk kunnskap", "billig", "objektivitet" og "vitenskap". Enkelte personer blir trukket frem som sannhetsvitner for dette synspunkt, selv om de fleste nok er klar over at virkeligheten er større enn hva disse personer prøver å skape et inntrykk av. (Eksempelet med cd spilleren som var sitert tidligere er illustrerende nok)

Men så lenge ikke bransjeaktører med teknisk kunnskap (designere/produsenter) og som representerer et divergerende syn deltar her på HFS kommer vi faktisk ingen vei her.
Vil bare få slå fast at jeg setter ikke dette likhetstegnet ;)
Viser for øvrig til mine innlegg 34 og 39..

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hvis da ikke det selvsamme eksempel mer er et uttrykk for markedsføringsavdelingen, som bruker sin fornuft til å forføre våre sanser.
Mener du markedsføringsavdelingen til selskapet vedkommende person sitatet var klippet fra jobber i? De lager ikke cd spillere, men integrerte kretser såvidt jeg har skjønt det. Men det er jo fryktelig billig teknologi hvis du tenker stykk pris ut til kunde, så det kan jo tenkes...

P

Parelius

Gjest
Mener du markedsføringsavdelingen til selskapet vedkommende person sitatet var klippet fra jobber i? De lager ikke cd spillere, men integrerte kretser såvidt jeg har skjønt det. Men det er jo fryktelig billig teknologi hvis du tenker stykk pris ut til kunde, så det kan jo tenkes...
Nå forstår jeg ikke? Hvem jobber hvor? I Sony? Har noen her vært med på å drive slik utvikling der? Eller er noen her ansatt i markedsføringsavdelingen til ... hvem?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Det sniker seg inn noen groviser her:
Trådstarter har da ikke hevdet at kabler låter likt.
Han har heller ikke hevdet at IL sitt innleg om CD-spillere stemmer i praksis.

Imidlertid har han poengtert at det motsatte heller ikke nødvendig vis er rett.

Nå var det vel bare selgere og forbrukere som i 1986 trodde CD-spilleren var perfekt.

Forøvrig er de komponentene som kan erstattes av en kabel uten at man hører forskjell stort sett utviklet av kvisete nyutdannede (eller eldre) doktorer muligens uten noe særlig forhold til hifi, og stort sett geleidet mer eller mindre 100% av måleinstrumenter og tørre teorier som definitivt ikke dreier seg om 3D, holografi, timing, musikalitet og oppløsning.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Første gangen jeg hørte om DAB-radioen på radioen var den også perfekt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Fornuft og følelser altså, der er vi nå(igjen)...ett ikke helt ukjent begrepspar...

Det underlige med denne uendelige polariseringen mellom fornuften(les: vitenskaplig tilnærming, støttet av empiri) og følelser("jeg hører forskjell, ikke en kjeft kan overbevise meg om noe annet") er at den virker, nettopp, uendelig.

Back_door etterlyser bransjeinteresse for blindtesting, som en slags forløsende seanse...(implisitt at markedskreftene råder, frykt for å miste annonsekroner etc) - kontroverser rundt dette som metode har versert i hvertfall 30 år! Les årganger av Stereophile og TAS, så ser man jo det. Det har vært gjennomført mange ganger, og så kommer diskusjonene...er dette holdbart som metode? Gir det oss egentlig mer kunnskap? Hva med alle variablene? Selv vårt kjære(for noen) hobbyblad Fidelity driver med blindtester på sitt koselige vis :D. Uten å måle noe som helst riktignok, men men. Så når det gjelder blindtesting er det vel en smule naivt å tro at det er svaret...langt mer kapable ressurser enn mange her på HFS klarer ikke å enes om dette som metode.

Og så dette med disse stakkars vitenskapsmennene i hvit frakk som sannhetsvitner for det ene og det andre...rasjonalisme som ståsted er jo besnærende og det cartesianske er fundament for mye moderne vitenskap, "å aldri akseptere noe som sant før jeg virkelig vet at det ER sant".

Men likevel..det er nok ikke så enkelt dette her. Jyplinger(snakker her generelt om oss alle, ikke bare Løkken) har nok noe mindre å bidra med enn store R&D miljøer i denne bransjen eller enkeltstående konstruktører som faktisk har BEVIST at de kan få teoriene sine realisert - disse som produserer utstyret vi liker å krangle om. Litt ydmykhet er alltid kledelig. Og det er nok også slik at ALT ikke kan forklares med en kurve eller et tall(da hadde det jo vært veldig greit), men svært mye..og innimellom kommer det noen nyvinninger som følge av en vill idé eller grenseløs passion fra en konstruktør, som stort sett alltid er en av disse hvitfrakkene(vi må være glad i dem!)..men med noe ekstra. Ydmykhet. Eller drive. Eller lidenskap. Eller perfeksjonisme. Det er ikke mange av dem, men noen.

Og de fleste av dem har en HELT annen og langt mindre absolutt og kategorisk holdning til hva de holder på med enn mye av det vi leser her...Se på Friedrich Schläfer f.eks(sorry, men jeg måtte! :D). Han har nok ingen stor marketinggjeng i dress som jobber for seg..og har egentlig jobbet og raffinert samme produkter i et stort antall iterasjoner siden 80-tallet. Hvorfor det? Er det ikke lett å lage en vellydende linjær forsterker da? Det må jo være den enkleste sak i verden spør du meg...eller ikke?

Når det er sagt, klart vi er suckers hele gjengen. Vi lar oss forføre og bedra og koser oss med det. Det er en del av pakken, men det er ikke det samme som at vi lar oss lure trill rundt av marketingfolk HELE tiden. Vi lytter, vi liker eller ikke liker det vi hører, og baserer våre valg på det. Klart det er subjektivt så det holder. Og takk og lov for det! :)

O.

J

Jurassic

Gjest
Bare for å lire av meg en spydighet: Jeg har null tillit til deg Back_Door.

B

Back_Door

Gjest
DOG:

Min "fortelling" av hvor jeg er havnet, er stort sett basert på enkel folkelig logikk.
Er ikke en forskjell så stor at et flertall kan høre den med øynene lukket, da blir den ikke prioritert av meg ;)

Det jeg etterlyser fra bransjen og brukere, er ikke nødvendigvis blindtester, men viljen til å FORSØKE å underbygge påstander med fakta. Er det så mye forlangt ???

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Neida, men mener du virkelig at ikke det er tilfelle? At det bare postuleres i alle retninger uten at man forsøker å argumentere for sitt ståsted på en eller annen måte? Eller kanskje jeg misforstår?

O.

B

Back_Door

Gjest
Neida, men mener du virkelig at ikke det er tilfelle? At det bare postuleres i alle retninger uten at man forsøker å argumentere for sitt ståsted på en eller annen måte? Eller kanskje jeg misforstår?

O.
Jo da, mange er virkelig flinke til å argumentere. Poenget er den motstanden som vises mot verifiserbar metodikk.
Du forbigår likevel mitt hovedpoeng ang. mine egne valg ;)

B

Back_Door

Gjest
Bare for å lire av meg en spydighet: Jeg har null tillit til deg Back_Door.
Da jeg leste dette, måtte jeg sjekke hvor gammel du er..
Har jeg gjort deg noe vondt, må du si fra!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke meningen å forbigå noe, jeg skrev om det jeg ønsket og hadde lyst til å si noe om. Jeg er ikke noe orakel, eller utgir meg for å være det. Alle som utgir seg for å være det i sin skråsikkerhet er jeg imidlertid sunt skeptisk til. ;) (sikter da overhodet ikke til deg).

Jeg opplever ikke at folk har motstand mot verifisering, de aller fleste av oss ønsker jo på en eller annen måte det. Derimot er noen mer skeptiske til denne skråsikkerheten som innimellom penetrerer en debatt av det ene eller det andre slaget. Kanskje fordi de har både kunnskap, modenhet og erfaring som tilsier at det slett ikke er klart hva "svaret" er...eller bare ren og skjær ignoranse ;D

O.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Og når du får deg bedre høytalere blir det ennå lettere for deg å høre forskjel......
Testen jeg refererte til, ble gjennomført på et anlegg til ca 300 000, om det setter det i et litt annet lys... :) Jeg sier ikke at alle vil oppleve det samme som oss, men når så bra utstyr ikke klarte å vise forskjell, sier det litt...

Jetman:
Jeg har kommet til den konklusjonen at når det gjelder drivverk og digitalkabel, er det ikke noe som tilsier at ikke billigst også er best, fordi jeg rett og slett ikke hørte forskjell. Når det gjelder forsterkere og høyttalere er nok dette desverre ikke tilfelle....

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Nå forstår jeg ikke? Hvem jobber hvor? I Sony? Har noen her vært med på å drive slik utvikling der? Eller er noen her ansatt i markedsføringsavdelingen til ... hvem?
Vi bare lar den her ligge, det er ikke vesentlig

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Fornuft og følelser altså, der er vi nå(igjen)...ett ikke helt ukjent begrepspar...

Det underlige med denne uendelige polariseringen mellom fornuften(les: vitenskaplig tilnærming, støttet av empiri) og følelser("jeg hører forskjell, ikke en kjeft kan overbevise meg om noe annet") er at den virker, nettopp, uendelig.

Back_door etterlyser bransjeinteresse for blindtesting, som en slags forløsende seanse...(implisitt at markedskreftene råder, frykt for å miste annonsekroner etc) - kontroverser rundt dette som metode har versert i hvertfall 30 år! Les årganger av Stereophile og TAS, så ser man jo det. Det har vært gjennomført mange ganger, og så kommer diskusjonene...er dette holdbart som metode? Gir det oss egentlig mer kunnskap? Hva med alle variablene? Selv vårt kjære(for noen) hobbyblad Fidelity driver med blindtester på sitt koselige vis :D. Uten å måle noe som helst riktignok, men men. Så når det gjelder blindtesting er det vel en smule naivt å tro at det er svaret...langt mer kapable ressurser enn mange her på HFS klarer ikke å enes om dette som metode.

Og så dette med disse stakkars vitenskapsmennene i hvit frakk som sannhetsvitner for det ene og det andre...rasjonalisme som ståsted er jo besnærende og det cartesianske er fundament for mye moderne vitenskap, "å aldri akseptere noe som sant før jeg virkelig vet at det ER sant".

Men likevel..det er nok ikke så enkelt dette her. Jyplinger(snakker her generelt om oss alle, ikke bare Løkken) har nok noe mindre å bidra med enn store R&D miljøer i denne bransjen eller enkeltstående konstruktører som faktisk har BEVIST at de kan få teoriene sine realisert - disse som produserer utstyret vi liker å krangle om. Litt ydmykhet er alltid kledelig. Og det er nok også slik at ALT ikke kan forklares med en kurve eller et tall(da hadde det jo vært veldig greit), men svært mye..og innimellom kommer det noen nyvinninger som følge av en vill idé eller grenseløs passion fra en konstruktør, som stort sett alltid er en av disse hvitfrakkene(vi må være glad i dem!)..men med noe ekstra. Ydmykhet. Eller drive. Eller lidenskap. Eller perfeksjonisme. Det er ikke mange av dem, men noen.

Og de fleste av dem har en HELT annen og langt mindre absolutt og kategorisk holdning til hva de holder på med enn mye av det vi leser her...Se på Friedrich Schläfer f.eks(sorry, men jeg måtte! :D). Han har nok ingen stor marketinggjeng i dress som jobber for seg..og har egentlig jobbet og raffinert samme produkter i et stort antall iterasjoner siden 80-tallet. Hvorfor det? Er det ikke lett å lage en vellydende linjær forsterker da? Det må jo være den enkleste sak i verden spør du meg...eller ikke?

Når det er sagt, klart vi er suckers hele gjengen. Vi lar oss forføre og bedra og koser oss med det. Det er en del av pakken, men det er ikke det samme som at vi lar oss lure trill rundt av marketingfolk HELE tiden. Vi lytter, vi liker eller ikke liker det vi hører, og baserer våre valg på det. Klart det er subjektivt så det holder. Og takk og lov for det! :)

O.

Jeg er nok ikke av de ivrigste her på forumet til å gi folk kred når de skriver ting jeg synes er bra. Er faktisk litt usikker på om jeg synes det er speielt konstruktivt. Uansett, jeg gjør et unntak her; Dette synes jeg var veldig bra, Dog ;D

B

Back_Door

Gjest
Da menneskeheten fikk anledning til å se sin egen klode fra verdensrommet, forstummet debatten om hvor vidt jorden var flat eller rund.Til og med de som hadde forbannet seg på at dersom de OPPLEVDE jorden som flat, ja så var den flat, måtte nå innrømme forholdet mellom opplevd virkelighet og faktisk virkelighet. Likevel skulle ingen ta fra dem gleden av å føle at bakken var stabil og flat..
Var dette et onde eller et gode ::)
Jeg mener det var et gode, også selv om perspektivet fra verdensrommet skulle vist at jorden var flat.

Jeg er overbevist om at alt vi krangler om på dette forum, kan bevises eller motbevises. M.a.o. kan vi fjerne grunnlaget for uenigheten.
Mitt spørsmål er da: Hvorfor ønsker ikke alle en slik avklaring?
Hvorfor jeg er opptatt av dette? Fordi jeg ønsker et mest mulig faktabasert grunnlag for mine valg. Spesielt når konsekvensen av mine valg kan koste så mye penger som i dette tilfellet. ;) Placèbo er greit nok, men jeg ønsker at mine følelser og opplevelser skal ha et grunnlag i virkeligheten

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Da menneskeheten fikk anledning til å se sin egen klode fra verdensrommet, forstummet debatten om hvor vidt jorden var flat eller rund.
Jeg føler en uimotståelig trang til å tilbakevise denne myten hver jeg støter på den. Menneskene har visst at jorden er rund siden lenge før vår tidsregning startet. link

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Jeg er overbevist om at alt vi krangler om på dette forum, kan bevises eller motbevises. M.a.o. kan vi fjerne grunnlaget for uenigheten.
Enkleste måten å fjerne grunnlaget for uenigheten på - er å slutte å spille musikk. :-/

Noen som har frimerker til salgs??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Jeg føler en uimotståelig trang til å tilbakevise denne myten hver jeg støter på den. Menneskene har visst at jorden er rund siden lenge før vår tidsregning startet. link
Og noen lar seg aldri overbevise: Flat Earth Society.

mvh
KJ

B

Back_Door

Gjest
Hmmm, hvordan kan jeg relatere det til hva jeg egentlig skriver om her.. ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.192
Første gangen jeg hørte om DAB-radioen på radioen var den også perfekt.
Også her gjentar historien seg. Noen er bevist ute i media å sprer, i beste fall halvsannheter om et produkt eller en teknologi som folk flest ikke har noe forhold til. Dette skjedde i 1984 og det skjer i 2006.

Det er rødmende :-[ jeg innrømmer at jeg som en meget naiv og godtroende 16 åring leste en redaksjonell artikkel i avisa VG om at CD spilleren ikke bare ga perfekt lyd, men også at både plater og spillere ville vare i minst 100 år. Jeg tok buskapet bokstavelig. Man skal i dette lys huske at i 1984 hadde ikke jeg noe særlig forhold til avanserte elektroniske produkter.

B

Back_Door

Gjest
Enkleste måten å fjerne grunnlaget for uenigheten på - er å slutte å spille musikk.  :-/

Noen som har frimerker til salgs??
Hva har musikk med dette å gjøre??
Jeg kommer da til å spille og nyte min musikk uavhengig av hva ekspertene finner ut ;)

B

Back_Door

Gjest
Også her gjentar historien seg. Noen er bevist ute i media å sprer, i beste fall halvsannheter om et produkt eller en teknologi som folk flest ikke har noe forhold til. Dette skjedde i 1984 og det skjer i 2006.

Det er rødmende :-[ jeg innrømmer at jeg som en meget naiv og godtroende 16 åring leste en redaksjonell artikkel i avisa VG om at CD spilleren ikke bare ga perfekt lyd, men også at både plater og spillere ville vare i minst 100 år. Jeg tok buskapet bokstavelig. Man skal i dette lys huske at i 1984 hadde ikke jeg noe særlig forhold til avanserte elektroniske produkter.
Er det ikke da betryggende å vite at du nå KAN få en perfekt cd-spiller, bare du legger ca 500 000kr på bordet?(Ref. Fidelity)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Hmmm, hvordan kan jeg relatere det til hva jeg egentlig skriver om her.. ;D
At det du ikke vet idag vet du kanskje i morgen ? Jeg bare gjetter. Iallefall beviste en av filosofene i sin tid at jorden var flat, beviset var fult gyldig. Det som var feil var primissene for beviset. Jeg er selv realist og bruker store deler av min tid på å studere matematiske ting. Men jeg har ikke snevere syn enn at jeg er åpen for at det finnes andre ting en det sorte og hvite. Om begge leirene kunne hatt et litt åpent syn begge veier, hadde vi kanskje kunne sluttet å krangle, og lytte til musikken istede ;)

Det er ingen som sitter på alle svarene, uansett utdannelse eller pris på anlegget.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hvorfor jeg er opptatt av dette? Fordi jeg ønsker et mest mulig faktabasert grunnlag for mine valg. Spesielt når konsekvensen av mine valg kan koste så mye penger som i dette tilfellet. ;) Placèbo er greit nok, men jeg ønsker at mine følelser og opplevelser skal ha et grunnlag i virkeligheten
Det eneste vi egentlig er unige om her, er din oppfatning av alt vi diskuterer her kan bevises eller motbevises. Hvertfall hvis vi snakker "hard facts". Det er ikke sant som det blir hevdet at "alt er målbart" og at vi kjenner alle implikasjoner målinger fører med seg. Det er derfor seriøse hifi produsenter både måler og lytter når de utvikler produkter.
Revel (Harman) er sannsynligvis de som sitter på de største datamengdene i forhold til lytting; dette er et viktig utviklingsverktøy for dem. Deres erfaring har lært dem at aspekter ved lyden som kan klassifiseres som høyttalerens klang egenskaper (timbre) oppleves av lyttepanelene som de viktigste parameterene.
Det finnes ingen snarvei til å måle seg frem til hva vi opplever som riktig lyd. Klang er et konsept som i stor grad er knyttet til psykoakustikken, mao det nytter lite å komme trekkende med at det måler "perfekt" når fiolinen som var tilstede i opptaksrommet oppleves som et trekkspill. Tilpasninger og tweaking som står i et direkte forhold til vår persepsjon er et must. Men dette vet jo du alt om, du er jo betatester av et nytt høyttalersystem ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.192
Nå var det vel bare selgere og forbrukere som i 1986 trodde CD-spilleren var perfekt.
Helt feil.
Det var folk som på et teknisk grunnlag argumenterte med CD mediets fortreffelighet, og at det som i audiofile kretser ble oppfattet som godlyd fra Lp, egentlig var farvninger, wow & flutter, støy, RIAA korreksjonen og annet som feilaktig ble "oppfattet" som bra. Og alt det som analogfantastene hørte var feil med digital, dette var egentlig bra, bare at de ikke hadde vent seg til "godlyden" ennå.
Jeg leste MASSE blader i ettertid av mitt første CD spillerkjøp.

Men at Sony/Philips, alle andre produsenter og selgere hadde lyst til å tjene penger på CD, det er riktig. Og masse reklamekampanjer fulgte deretter.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.192
Er det ikke da betryggende å vite at du nå KAN få en perfekt cd-spiller, bare du legger ca 500 000kr på bordet?(Ref. Fidelity)
Jeg er fatisk meget godt fornøyd med den spilleren jeg har i dag, den spiller godt opp mot gode LP spillere, spesielt på SACD.
Men jeg vil ha en bestemt spiller i kikkerten for kommende bruktkjøp, og det er en spiller som ikke er kommet til butikkene ennå; EMM Labs nye CDSA. ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Helt feil.
... godlyd fra Lp, egentlig var farvninger, wow & flutter, støy, RIAA korreksjonen og annet som feilaktig ble "oppfattet" som bra...
Det har ikke slått deg at godlyden fra vinylen nettopp kan skyldes mediets feil?

Jeg tror mange «debatter» her kunne ha vært avsluttet forholdsvist raskt dersom vi hadde et litt mer åpent forhold til at vi alle har forskjellige preferanser. Mange «debatter» om «best vs bedre enn best» handler i stor grad om at vi liker og prioriterer litt forskjellige ting, og ikke alle liker det «nøytrale» eller «perfekte».

mvh
KJ

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Tusen takk jetman! Det verdsetter jeg vet du...

O.
Jeg er nok ikke av de ivrigste her på forumet til å gi folk kred når de skriver ting jeg synes er bra. Er faktisk litt usikker på om jeg synes det er speielt konstruktivt. Uansett, jeg gjør et unntak her; Dette synes jeg var veldig bra, Dog  ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.192
Det har ikke slått deg at godlyden fra vinylen nettopp skyldes mediets feil?
Nei det har det ikke.

Lp spillerne er ikke perfekt, og kommer ikke noensinne til å bli det. Til det ligger det for store begrensninger i formatet, bl.a. på dynamikksiden.
Hvis du sikter til en lett "euforisk" og romantisk forskjønnende lyd, så skjønner jeg hva du mener. Men det er ikke viktig. Lp (analog) og digital har nærmet seg hverandre lydmessig med årene.

B

Back_Door

Gjest
Det eneste vi egentlig er unige om her, er din oppfatning av alt vi diskuterer her kan bevises eller motbevises. Hvertfall hvis vi snakker "hard facts". Det er ikke sant som det blir hevdet at "alt er målbart" og at vi kjenner alle implikasjoner målinger fører med seg. Det er derfor seriøse hifi produsenter både måler og lytter når de utvikler produkter.
Revel (Harman) er sannsynligvis de som sitter på de største datamengdene i forhold til lytting; dette er et viktig utviklingsverktøy for dem. Deres erfaring har lært dem at aspekter ved lyden som kan klassifiseres som høyttalerens klang egenskaper (timbre) oppleves av lyttepanelene som de viktigste parameterene.
Det finnes ingen snarvei til å måle seg frem til hva vi opplever som riktig lyd. Klang er et konsept som i stor grad er knyttet til psykoakustikken, mao det nytter lite å komme trekkende med at det måler "perfekt" når fiolinen som var tilstede i opptaksrommet oppleves som et trekkspill. Tilpasninger og tweaking som står i et direkte forhold til vår persepsjon er et must. Men dette vet jo du alt om, du er jo betatester av et nytt høyttalersystem    ;)
For meg personlig, er et "bevis" godt nok dersom de fleste "objektivister" sammen med de fleste "subjektivister" klarer å skille forskjellen med øynene lukket ;) Da føler jeg meg sikker på at det faktisk er en forskjell. Deretter må jeg finne ut om jeg selv LIKER den forskjellen og er villig til å betale for den..
Når det gjelder mitt høyttalerprosjekt, stoler jeg på konstruktørens evner og prioriteringer. Jeg har i tillegg en avtale som sier at jeg er kun forpliktet til kjøp dersom jeg selv blir fornøyd ;)
Dette blir et produkt som er ment for det generelle high end marked.

Legger ellers merke til din sarkasme omkring det faktum at en uvitende tosk som meg skal være "betatester"

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Lurer nå fælt på om alle er født med identisk sett par med ører..

Topp Bunn