Politikk, religion og samfunn Innvandringsregnskapet - på tide å tenke nytt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Ikke glem alle 'frynsegodene' de kommer med, det utgjør sikkert en vesentlig kostnad det også.
    Er det dermed din oppfatning at "de" (hvem er "de", forresten?) bør straffes kollektivt? Hvis ikke, hva er i så fall poenget ditt? Er du klar over at arbeidsledige har betydelig større kriminalitetsrater enn de som har arbeid? Skal vi dermed for eksempel fjerne arbeidsledighetstrygd?

Honkey
    Nei men vi burde stoppe asyl og innvandring til Norge.
    Det er jo en legal holdning det også, men den er ikke uten konsekvenser, den heller. Ved å gjøre noe sånt, ville vi melde oss ut av en lang rekke internajsonalt aksepterte samarbeidsordninger, og isolere oss fra landene vi i dag har et nært samarbeide med. I tillegg vil det ikke på noen måte hindre at folk kommer hit på turistvisum, og bedriver alt fra normal hyggeturisme, via rovfisking og tigging, til reinspikka kriminelle raid over landet. Ergo burde vi vel stoppe turistvisum, også? Håper du ser at dette vil medføre en mye sterkere grensekontroll, og innebære at vi selv ikke lengre kan komme og gå så enkelt som vi ønsker? Det er i utgangspunktet helt ok å være xenofob, vi har alle grader av dette på så mange vis, men vi er tvungne til å tenke et par skritt videre, og sjekke ut hvilke konsekvenser det får å låse seg inne og kaste nøkkelen.

Honkey

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    ^Nå skal vi se, hva er mest å stole på? Tall fra SSB eller tall fra en interesseorganisasjon?

Du kan da bedre enn dette Honken.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    332
    Sted
    Oslo Vest
    Det bestillingsverket som Utrop har betalt for er ikke verdt papiret det er skrevet på.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Nå var ikke mine linker partsinnlegg, bare for å ha det klart, var derfor jeg unnlot å kommentere dem. Det peker bare på at et så komplekst regnestykke kan gjøres på flere måter.
    I 2008 kom forøvrig SSB fram til at innvandrerregnskapet var positivt, går ut fra at vi diskuterte det samme den gangen, og at enkelte den gang hevdet at SSB ikke var til å stole på, og/eller at de var betalt av Jens for å si det de sa. Rart med det. Men mye vann har rent i havet siden den gang, og det har nok blitt dyrere å leve de siste 5 åra.

Honkey

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Tror hverken Lofotfisket eller oppdrettsnæringen er anhengig av innvandring.

Joda - var Finske kvinner som jobbet i Båtsfjord, Kongsfjord, Kjøllefjord på slutten av 70-tallet, enkelte steder ganske mange av dem.
    Banne kunne de også - til de grader.

Forøvrig er naboen fisker - var i Lofoten i vinter og fikk kr 10 - 11,- pr. kg Skrei.
    Skal høre med ham om hvor mange innvandrere han så fra den 3.verden.

Fra den 3.verden - da jeg ikke tror tannleger, leger og dets like fra Danmark eller Tyskland jobber som bryggesjauere

Har ett større oppdrettsselskap bare 2 - 3km unna - har ikke sett en eneste innvandrer der.

Verdiskapning er flere ting - utgifter over statens poster er noe annet.

Utgifter over statens poster må vi alle være med å dekke via skatteseddel, avgifter og dets like.

Verdiskapning i Norge behøver ikke komme hverken meg eller deg tilgode.

De kroner som går i Norges skattekiste er nok reelle, men de kroner som går inn på eiers konto er noe annet.
    Dette kan like godt bli brukt i utlandet, som det blir invistert i noe nytt i Norge.

Har vært lite nye invisteringer angåend industrien i Norge de siste 20 - 40 år egentlig.

Er for en mye strenger innvandringspolitikk.

Er for en mye bedre integrering av de som allerede er her.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ikke glem alle 'frynsegodene' de kommer med, det utgjør sikkert en vesentlig kostnad det også.
    Er det dermed din oppfatning at "de" (hvem er "de", forresten?) bør straffes kollektivt? Hvis ikke, hva er i så fall poenget ditt? Er du klar over at arbeidsledige har betydelig større kriminalitetsrater enn de som har arbeid? Skal vi dermed for eksempel fjerne arbeidsledighetstrygd?

Honkey
    Nei men vi burde stoppe asyl og innvandring til Norge.
    Det er jo en legal holdning det også, men den er ikke uten konsekvenser, den heller. Ved å gjøre noe sånt, ville vi melde oss ut av en lang rekke internajsonalt aksepterte samarbeidsordninger, og isolere oss fra landene vi i dag har et nært samarbeide med. I tillegg vil det ikke på noen måte hindre at folk kommer hit på turistvisum, og bedriver alt fra normal hyggeturisme, via rovfisking og tigging, til reinspikka kriminelle raid over landet. Ergo burde vi vel stoppe turistvisum, også? Håper du ser at dette vil medføre en mye sterkere grensekontroll, og innebære at vi selv ikke lengre kan komme og gå så enkelt som vi ønsker? Det er i utgangspunktet helt ok å være xenofob, vi har alle grader av dette på så mange vis, men vi er tvungne til å tenke et par skritt videre, og sjekke ut hvilke konsekvenser det får å låse seg inne og kaste nøkkelen.

Honkey
    Vi klarte på 70-80 tallet så jeg ser ikke noen problemer med det, jeg tror også at det kommer til å bli flere land som kommer til å gjøre det samme i fremtiden.

AP ute jeg og sier at de har ikke drevet med innvandring fordi vi skal tjene på det, er det ikke det de har sagt til oss i alle årene de har drevet med denne galskapen, vi trenger innvandringen for at vi skal oppretholde velferden, altså nå går de ut og sier at det er ikke tilfelle likevel.

- Vi tar ikke imot flyktninger for at det skal l?nne seg - nyheter - Dagbladet.no

De snakker om at alle må jobbe mer, hvilke jobber er det i dette landet når oljen er borte, ihvertfall ikke nok til alle og vi kan ikke fortsette og øke i det offentlige noe mer.

Jeg så frem til å jobbe frem til jeg var 62-67 år lenger hvis helsen holdt, nå ser det ut som jeg må jobbe til jeg er i grava, AP sier også at de må spare frem til 2060.

Så jeg må be til gud at jeg ikke blir alvorlig syk fordi her har AP spart inn enorme summer(snakker om utstyr og de som jobber med pasientene, ikke byråkratiet i helsevesenet) så behandling kkan jeg ikke vente meg.

Så nå har de partiene som har stått for innvandringen jugd til det norske folk, i rettstat så skulle dette hatt konsekvenser.

Innvandringen er som et pyramide spill, vi må hele tiden ta inn flere innvandrere for å dekke opp for innvandringen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Nå var ikke mine linker partsinnlegg, bare for å ha det klart, var derfor jeg unnlot å kommentere dem. Det peker bare på at et så komplekst regnestykke kan gjøres på flere måter.
    I 2008 kom forøvrig SSB fram til at innvandrerregnskapet var positivt, går ut fra at vi diskuterte det samme den gangen, og at enkelte den gang hevdet at SSB ikke var til å stole på, og/eller at de var betalt av Jens for å si det de sa. Rart med det. Men mye vann har rent i havet siden den gang, og det har nok blitt dyrere å leve de siste 5 åra.

Honkey
    Regnskapet fra 2008 så unnlot de å ta med alle kostnadene som hadde med innvandring å gjøre.

N

nb

Gjest
    Det kan være greit å ha i bakhodet at regnestykker av denne typen er svært avhengige av forutsetningene som legges til grunn og hva man velger å inkludere og hva man utelater. Det er på ingen måte slik at dette nødvendigvis er korrekt bare fordi det er SSB som har regnet det ut. Regnestykket er høyst sannsynlig riktig gitt antagelsene som ligger til grunn, men om antagelsene er riktige er umulig å vite da de ligger år og tiår inn i fremtiden og i tillegg på ingen måte er hugget i sten. Tallene kan bli høyere enn beregnet, de kan bli lavere enn beregnet eller de kan bli ca som beregnet - det er umulig å vite.

SSB tar for øvrig, til liks med de fleste andre, ganske ofte feil i sine prognoser og spådommer om økonomien. I 2011 trodde de f.eks at utlånsrentene i Norge i 2014 ville ligge på ca 7.5% og Norges Banks styringsrente ville ligge på "over 6%" i løpet av 2014. Nå er regnestykket for statens netto inntekter eller utgifter fra en viss befolkningsprofil en annerledes øvelse, men det ligger fortsatt implisitt en rekke forutsetninger om hvordan verden ser ut fremover til grunn for en slik beregning.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    <...>

VVed å gjøre noe sånt, ville vi melde oss ut av en lang rekke internajsonalt aksepterte samarbeidsordninger, og isolere oss fra landene vi i dag har et nært samarbeide med.

<...>
    Hvorfor tilhører da f.eks. Finland, Japan og Island ikke en isolert og forhatt pariakaste?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    En kommentar jeg fant på E24

Dette var den 02.01.2011.

Greske myndigheter rapporterte allerede i 2008 at rundt 80.000 innvandrere hadde ankommet Hellas i løpet av året, og at flesteparten valgte å oppholde seg ulovlig i landet. Som en følge av dette lever store grupper illegale immigranter fra Afrika og Midtøsten av kriminalitet, noe som skaper uroligheter i Aten. I oktober 2008 gjorde den greske regjeringen derfor oppmerksom på at Hellas ikke lenger klarer oppgaven med å beskytte EUs sør-østlige flanke alene.

Hellas fungere nå som transittland for tilstrømningen av innvandrere til resten av Europa, mye p.g.a. den økonomiske krisen. Tilstrømningen er enorm, spes. fra Midt Østen og nordafrikanske land. Hellas brukes som transittland i påvente av å komme videre til mottakerlandene, spes. skandinaviske land.
    Innvandringsminister Christos Papoutsis mener Hellas kapasitet til å ta imot ulovlige innvandrere allerede er overskredet.

Og Norge gir Hellas 160 millioner for å hjelpe de med asylsøkere

Norge gir penger til greske asylsentre - Dagsavisen

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.312
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vel, jeg har drevet budbilvirksomhet, og har prøvd å ha en del forskjellige folk i arbeid.

Jeg (og mine kolleger) fant en rekke generelle trekk blant grupper med ansatte:
    - Norske ungdommer er lite interessert i disse jobbene (vanskelig å få brukbar nok lønnsomhet til at man kan betale bra) og påliteligheten var så som så. En kunne oppleve at de ikke dukka opp på jobb.
    - Utlendinger var vesentlig mere pålitelige i forhold til at jobben ble gjort.

Felles var at folk var jævli uforsiktige med bilene. Østeuropeere og norske ungdommer var vesentlig værre enn folk fra midt-østen. Mange øst-europeere kjørte som de skulle ha stjelt både bilen og sertifikatet...

Utlendinger generelt var veldig interesserte i svart arbeid - enkelte av de gikk gjerne på tiltak m/lønn, samtidig som de jobba svart. Når jeg ikke ønsket å betale svart, så var disse folka lite interessert i å jobbe for meg...

Mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På min arbeidsplass var vi drøye 150 mennesker fordelt på 24 nasjoner ved forrige telling. Uten arbeidsinnvandring ville det stått dårlig til med veldig mange ingeniørkontorer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På min arbeidsplass var vi drøye 150 mennesker fordelt på 24 nasjoner ved forrige telling. Uten arbeidsinnvandring ville det stått dårlig til med veldig mange ingeniørkontorer.
    Dette er riktig - men som det ble kommentert i helgens avis en land trenger ikke arbeidskraft, men det gjør en bedrift.

Hva hadde konsekvensen vært dersom vi ikke hadde alle disse utenlandske ingeniørene....Det blir ingen krise i Norge om noen av Mariner, Ivar Aasen, Goliat, Asta Hansteen ++ hadde blitt utsatt med 10 år. Er vi tjent med å la oljesektoren vokste seg så stor...? Når aktiviteten er så høy, og kostnadsveksten også er høy så er det ikke sikkert at det er lønnsomt å hele tiden tilføre mer kapasitet. For alle disse nye arbeiderne så må det bygges ut infrastruktur - skoler, barnehager, sykehuskapasitet, legekapasitet, tannleger, veier, parkeringsplass og boliger...

Det er ikke sikkert at BNP pr innbygger hadde vært mindre dersom Aker, Aibel Apply, Reinertsen, Agility, Archer, ++ hadde vært 10-20 % mindre og vi hadde utsatt en del utbygginger. Nå faller oljeprisen ned mot 100 dollar....den skal ikke falle så veldig langt under 100 før markedet for internasjonale oljeingeniører er mer lukrativt andre steder!

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    ^ det siste der er et poeng som er underkommunisert i den norske offentligheten. Oljeprosjekter i Norge er kompliserte, de er teknologisk utfordrende og de er dyre. Det skal ikke veldig mye fall i oljeprisen til før prosjekter er ulønnsomme, og da blir de fort liggende i skrivebordskuffen. Muligens for aldri å bli hentet opp igjen. For den som husker litt tilbake så var Stohkman veldig hot, men så klarte de å utvinne ukonvensjonell gass i USA, og vips så var hele verdens gassmarked snudd på hodet og prosjektet skrinlagt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Vi bør nok stenge grensene, så ikke problemet med lavt utdanningsnivå og krig i Afrika og Afghanistan ikke også skal være til ulempe for oss.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi bør nok stenge grensene, så ikke problemet med lavt utdanningsnivå og krig i Afrika og Afghanistan ikke også skal være til ulempe for oss.
    Det er selvsagt greit å lire av seg noen slike småmorsomme kommentarer, men det må også være lov å påpeke at det er relativt store endringer i samfunnet vi snakker om
    FAFO anslår at vi i 2030 har 23 % innvandrere. Dette som andel av befolkningen - og siden det er relativt lite innvandrere i Østerdalen, på Sunnmøre, i Hammerfest og i bartebyen - er det ikke utenkelige at innvandrerene utgjør halve befolkningen i hovedstaden om drøyt 15 år. En økning som i all hovedsak har skjedd på 30 år!

Fafo: – 23 prosent innvandrere i Norge i 2030 | ABC Nyheter

Innvandringen vokser forøvrig mye raskere i Norge enn andre land også.

Mvh
    OMF

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Nå har vi hatt fri innvandring i 30 år, kan ikke se at det har blitt noe mindre fattigdom og krig i Afrika , heller tvertom.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Nå har vi hatt fri innvandring i 30 år, kan ikke se at det har blitt noe mindre fattigdom og krig i Afrika , heller tvertom.
    Fri innvandring i 30 år? I rest my case...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Det er selvsagt greit å lire av seg noen slike småmorsomme kommentarer, men det må også være lov å påpeke at det er relativt store endringer i samfunnet vi snakker om
    FAFO anslår at vi i 2030 har 23 % innvandrere. Dette som andel av befolkningen - og siden det er relativt lite innvandrere i Østerdalen, på Sunnmøre, i Hammerfest og i bartebyen - er det ikke utenkelige at innvandrerene utgjør halve befolkningen i hovedstaden om drøyt 15 år. En økning som i all hovedsak har skjedd på 30 år!

Mvh
    OMF
    Synes du jeg skal slutte å pakke inn mine synspunkter som små morsomheter? Er det ikke nok gravalvor her?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0

Problemet er jo at det er et udiskutabelt faktum at invandrergrupper, "mind you" ikke alle - men visse grupper, står for en uproposjonal andel av dels meget grov voldskriminalitet. De har et et "annet" syn på verdien av andres liv og helse enn det som fram til for litt siden var rimelig enerådende i Norge. Mange av de som er "nye landsmenn" har ikke det samme synet på demokrati og enkeltmenneskers rettigheter som har vært rådende i Norge.

Dette ikke ment som kritikk av de med "en annen kulturell balast", men det ER et problem og det bør faktisk gjøres noe med det. Integreringen har sviktet ganske fatalt!!

Norge har hatt et naivt og "nedlatende" syn på de som kommer hit under dekke av beskyttelsesbehov. " Det er jo synd på dem, så da er det rasistisk å stille krav !! " Jeg mener at det er denne måten å møte dem på som er rasistisk!

Hvis det stemmer at man risikerer at mer enn 50% av Oslos befolkning kan være muslimske inne "overskuelig framtid" kan man faktisk ikke se bort fra "kommunevedtekter" som nekter homofile par å gå hånd i hånd! Ikke at jeg er så veldig redd for at det vil skje, men tenk litt over muligheten. Urovekkende mange, også 3dje generasjons, innvandrere tar faktisk sterk avstand fra mange verdier som vi "urbefolkningen" anser som "typisk" norske!

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Synes du jeg skal slutte å pakke inn mine synspunkter som små morsomheter? Er det ikke nok gravalvor her?
    Men siden du lenger opp skriver " I rest my case"....hva er egentlig poenget ditt...hva mener du...?

Nå så ikke jeg noen befolkningstall i linken min, men hvis vi antar ca 6 millioner mennesker her i landet i 2013 - ser du noen utfordringer med 1,4 millioner innvadrere i Norge i 2030..? Og bør vi gjøre noe med det i dag eller i 2030...?

Mvh
    OMF

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Innvandrere har ulike grunner til å komme hit. Det påvirker også hvor de havner.
    49 % er arbeidsinnvandrere. Disse trekker gjerne til byene, hvor det er jobb å få.
    30 % kommer pga. famile, enten gjenforening eller de stifter familie med en nordmann.
    10 % er flykninger, som spres over hele landet. Bare 2,8 % av innvandrerne til Oslo er flykninger.
    11 % utdanning, disse havner vanligvis i Oslo eller Trondheim
    1 % andre

De fylkene som tar imot flest flykninger er Nordland og Troms.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Tenkte jeg skulle legge meg på samme lave nivå som deg.
    Så gjør det da, og slutt å prate tull.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Innvandrere har ulike grunner til å komme hit. Det påvirker også hvor de havner.
    49 % er arbeidsinnvandrere. Disse trekker gjerne til byene, hvor det er jobb å få.
    30 % kommer pga. famile, enten gjenforening eller de stifter familie med en nordmann.
    10 % er flykninger, som spres over hele landet. Bare 2,8 % av innvandrerne til Oslo er flykninger.
    1 % andre

Har du en link til disse tallene...?

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Jeg skjønner logikken bak at en nasjon i prinsippet ikke trenger arbeidskraft. Men hva når en nasjon, la oss kalle den Norge, har behov for å utført en del tjenester, men de som allerede bor der er ikke interesserte i å utføre disse tjenestene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Denne er også interessant, som viser hvor alle de 655.000 innvandrerne vi har opprinnelig kom fra.

Tabell 4 Personer med innvandringsbakgrunn, etter innvandringskategori, landbakgrunn og kj?nn. 1. januar 2012 (Rettet 30. april 2012)

Her ser vi til og med hvilke utlenninger vi nordmenn får barn med. Sverige, Danmark, Storbritannia og USA har tydeligvis de mest foretrukne genene. Deretter kommer Tyskland, Filippinene, Finland og Thailand. De minst polulære er Togo, Emiratene, Armenia, Jemen og Bhutan.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte jeg skulle legge meg på samme lave nivå som deg.
    Så gjør det da, og slutt å prate tull.
    Du prater tull, i mange år har vi fått høre hvor bra denne invandringen er, nå begyner vi og se konsekvensene, likevel så har vi folk som forsvarer galskapen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    Jeg skjønner logikken bak at en nasjon i prinsippet ikke trenger arbeidskraft. Men hva når en nasjon, la oss kalle den Norge, har behov for å utført en del tjenester, men de som allerede bor der er ikke interesserte i å utføre disse tjenestene.
    Er det ikke her innvandrerne fra Filippinene og Thailand kommer inn i bildet?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    1 % andre

Hvilke fylke som tar imot flest flyktninger har lite og si,det som teller er hvor bosetter de seg etter de har fått opphold.

N

nb

Gjest
    Er det ikke her innvandrerne fra Filippinene og Thailand kommer inn i bildet?
    Og svenskene særlig. Og østeuropeere. I Oslo er det jo omtrent bare svensker som jobber på serveringssteder. Mye utlendinger som kjører buss og taxi også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875

Problemet er jo at det er et udiskutabelt faktum at invandrergrupper, "mind you" ikke alle - men visse grupper, står for en uproposjonal andel av dels meget grov voldskriminalitet. De har et et "annet" syn på verdien av andres liv og helse enn det som fram til for litt siden var rimelig enerådende i Norge. Mange av de som er "nye landsmenn" har ikke det samme synet på demokrati og enkeltmenneskers rettigheter som har vært rådende i Norge.

Dette ikke ment som kritikk av de med "en annen kulturell balast", men det ER et problem og det bør faktisk gjøres noe med det. Integreringen har sviktet ganske fatalt!!

Norge har hatt et naivt og "nedlatende" syn på de som kommer hit under dekke av beskyttelsesbehov. " Det er jo synd på dem, så da er det rasistisk å stille krav !! " Jeg mener at det er denne måten å møte dem på som er rasistisk!

Hvis det stemmer at man risikerer at mer enn 50% av Oslos befolkning kan være muslimske inne "overskuelig framtid" kan man faktisk ikke se bort fra "kommunevedtekter" som nekter homofile par å gå hånd i hånd! Ikke at jeg er så veldig redd for at det vil skje, men tenk litt over muligheten. Urovekkende mange, også 3dje generasjons, innvandrere tar faktisk sterk avstand fra mange verdier som vi "urbefolkningen" anser som "typisk" norske!
    Tja. Vi tok jo inn masse arbeidskraft fra Pakistand på 70-tallet og fikk mange flykninger fra Irak og Somaila i fanget etter at vi var og kriget i de landene. Innvandrerne som kommer nå er ikke muslimer men katolikker og hedninger.

Det er klart det er utfordringer med høy innvandring. Bl.a. presser det boligprisene i taket.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.875
    1 % andre

Hvilke fylke som tar imot flest flyktninger har lite og si,det som teller er hvor bosetter de seg etter de har fått opphold.
    Jeg så en statistikk på det også, men har ikke lenger linken. Det var ikke veldig store bevegelser, og flykningene var den innvandrergruppen som flyttet minst på seg. Men de følger gjerne samme sentraliseringsmønsteret som etniske nordmenn har.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.037
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt har vi ikke noe storstilt behov for arbeidsinnvandring, nedlegging, automatisering og utflagging av industri har gitt et overskudd av personer som trengs sysselsettes.

Dessverre har det massive presset om at alle skal ha høyere utdannelse, samt den litt nedlatende holdningen til de som ikke tvinger seg gjennom ført til at mange havner utenfor arbeidslivet fremfor å kunne bli en dyktig xxx.

Noen steder må man jo også gjøre av alt som kjøres gjennom høyskoler og universiteter, derav det voksende byråkratiet

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Problemstillingen er viktig, og kompleks.
    Og jeg tror også at der er mange faktorer som enten blir glemt i opphisselsen, eller at man retten og sletten ikke er klar over alt som har betydning for diskusjonen.
    Det er vel strengt tatt ingen som tror at der noensinne vil bli praktisk mulig å stenge for all innvandring, det være seg arbeidsinnvandrere, tiggere, flyktninger eller asylsøkere?
    Og Norge er jo "bare" i en posisjon der vi må følge forpliktelser og avtaler vi har skrevet under på, sammen med de aller fleste andre land i verden.
    Et vesentlig problem, slik jeg ser det, er norske myndigheters evne, vilje og kunnskap til å drive en fornuftig integreringspolitikk. Det kanskje ikke er antallet innvandrere som er bøygen, men at man i enkelte deler får særlige konsentrasjoner av ulike folkegrupper, med både positive og negative følger....
    Så kan man jo kaste et halvt øye på hva som er i ferd med å skje i EU. Jeg tror vi bare såvidt har sett begynnelsen til en tendens, der flere og flere land nok vil komme til å lukke grensene sine for innvandring, særlig den innvandringen som kommer fra 2. og 3.verden.... Men før noe slikt skjer, må der ganske store endringer til i internasjonale lover og avtaler.
    Så kan man undres om Ola Nordmann ville vært like positiv til innvandring generelt, dersom han hadde evnet og giddet å sette seg litt inn i konsekvensene av innvandring fra en del land. Vet folk flest f eks om hvilke rettigheter en polakk eller rumener har, når han kommer hit for å jobbe? Think not, og da overser man fort at disse rettighetene er rettigheter som koster norske skattebetalere ganske mange kroner pr år...
    En annen ting er jo norske myndigheters måte å hjelpe flyktninger på. Mange ganger ville hjelp "on location" kanskje vært det beste og lureste, men i stedet blir hjelpen gitt her til lands... Det er garantert ikke alle innvandrere, særlig blant flyktninger og asylsøkere som har et reelt behov for å komme hit til lands, og av dem som faktisk kommer, vil man dessuten gjerne finne en ganske stor prosentandel som har "kjøpt seg plass" i himmelen - gjerne på bekostning av andre med et mer reelt behov for det vi kunne tilbudt dem....
    Og man kan jo undres hva politikere og byråkrater tenker på, når hundrevis av millioner foræres relativt diktatoriske ledere rundt om kring, for å "avhjelpe" problemene i et eller annet land med problemer, der norske skattemidler i stedet brukes til innkjøp av luksusartikler til disse diktatorene og/eller til å styrke diktatorenes forsvar, som i sin tur igjen ytterligere undertrykker folket i diktaturet.... Vi vet at det skjer - men ser gjerne mellom fingrene med det - fordi det i prinsippet fungerer som en eller annen syk form for politisk korrupsjon, der målet er å skape tilgang for norske firma og foretak i utlandet.....
    Dette kan retten og sletten bli en av de mest engasjerende, interessante og underholdende trådene på hfs på leeenge! Tviler på at jeg klarer å la være å skrive litt innimellom, jaffal....
    Skal vi sette over popcornet?

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn