Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.451
    Torget vurderinger
    1
    Men de har örngott, brallor og kalsonger :)
    Jeg har fått forklart to av de tre ordene:

Örngott kommer av öron-gott - altså noe som er godt for ørene = putevar

Kalsonger har opprinnelse fra italiensk/latin "calcio" som har noe med ben/føtter å gjøre - altså i utgangspunktet en slags benklær. "C"'en forballklubben AC Milans navn står for "calcio" = fotball på italiensk.

Den siste - brallor - har jeg aldri skjønt. Men two out of three ain't bad......
    Knoparmoj ga svenskene brallor og dojor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knoparmoj

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Trondheim
    Og så hørte jeg at i tsjekkisk er ikke rekkefølgen på ordene særlig viktig, fordi kasusbøyningene og ikke setningsplasseringen forklarte hvilken funksjon de hadde (det var en språkprofessor som sa det). Stemmer det?
    Vi klager over vår bruk av det norske språket. Vi skall være glade for at vi ikke er tsjekkere:

Skjermbilde 2020-05-22 kl. 15.26.54.png

Her ser vi alle former av å gjøre (dělat) på tsjekkisk. Norske elever klager visstnok på at de må lære norske bøyningsformer. For ikke å snakke om nynorsk. De vet ikke hvor godt de har det!
    Og så lurer noen på hvorfor jeg aldri har lært meg tsjekkisk til tross for min tette tilknytning til Tsjekkia!

mvno_subscriber

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    14
    Sted
    Oslo
    Grønne matsøppelposer som LEKKER. Vet ikke hvor ofte jeg skal ta med meg ut søpla (stelles i gangen på forhånd), også er det en pøl igjen på gulvet. Prøver å kjenne på posene før jeg setter dem der, men det er som om de gradvis går i oppløsning 🤬

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn