Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.786
    Sted
    Trondheim
    Så var det den kvinnelige syklisten som fikk problemer og forklarte at "skjeden hadde satt seg fast". :D

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Det har etter kvart vorte vanleg med å seie "ein TV", men dette omgrepet er eigentleg forkorting for "eit televisjonsapparat".
    Tja, det er ingen steder jeg har kikket hvor tv er forkortet til noe annet enn televisjon. Hvis apparat er med i forkortelsen er jeg enig i at et tv ville vært riktig, men da gir det jo ikke mening med et tv-apparat lenger. Smør på flesk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.101
    I TVens barndom het det et televisjonsapparat. Dette ble forkortet til et TV-apparat og senere en TV. Det samme skjedde med radioen, først et radioapparat, senere en radio.

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    I TVens barndom het det et televisjonsapparat. Dette ble forkortet til et TV-apparat og senere en TV. Det samme skjedde med radioen, først et radioapparat, senere en radio.
    Ikke uenig i dette for så vidt, og det er greit at man sluttet å si ordet apparat, men fra det til at forkortelsen TV inneholder ordet apparat i forkortelsen synes jeg ikke er riktig. Jeg synes heller ikke at hver gang jeg bruker ordet radio er det egentlig en forkortelse for radio-apparat.

MEN jeg er ikke egentlig så opptatt av dette som det kan virke her nå så lar det være med dette. Kommer alltid til å synes et TV ser rart ut og språkrådet er enig så da tar jeg meg en is :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uenig i dette for så vidt, og det er greit at man sluttet å si ordet apparat, men fra det til at forkortelsen TV inneholder ordet apparat i forkortelsen synes jeg ikke er riktig. Jeg synes heller ikke at hver gang jeg bruker ordet radio er det egentlig en forkortelse for radio-apparat.

MEN jeg er ikke egentlig så opptatt av dette som det kan virke her nå så lar det være med dette. Kommer alltid til å synes et TV ser rart ut og språkrådet er enig så da tar jeg meg en is :)
    For min del byr det på større språklige utfordringer å takle omtale av "god mat og GODT drikke".....
    Bør det ikke hete "god mat og god drikke"?

mvh
    Proffen

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    1.261
    Muligens avhengig av hvilken kant av landet man vokste opp, men jeg kan ikke erindre å ha hørt «televisjonsapparat». Det var «fjernsynsapparat» til «TVen» kom inn som anglosaksisk kortform på 80-tallet en gang.

Et fjernsynsapparat, en TV.

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Hugsar vi brukte "eit fjernsyn" (inkjekjønn, det også)
    Ja, og det høres også riktig ut for et syn er intetkjønn. Er det ikke sånn det fungerer da, det siste ordet avgjør? En mann, et mannebein (for å ta det aller første eksempelet jeg kom på, hehe).

Men jeg var egentlig ferdig, tar meg en øl denne gangen og ser om jeg kan holde meg unna.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn