Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Begrepet "meritert underviser" som nå er innført ved universitetene.
    Ideen om noe slikt er jo spennende da det ser ut som om universitetene plutselig skal begynne å bry seg om undervisning, men kriteriene for å bli en slik er mildt sagt underlig.
    PS: Du skal ikke bruke tid med studentene, men pønske ut undervisningsopplegg, teste dem ut og publisere om det. Så hvis du har en gruppe på 20 studenter og du finner ut at du skal teste ut noe som viser seg å ikke fungere og alle stryker, men du får publisert noe om dette i et fagdidaktisk tidsskrift kan du potensielt bli en "meritert underviser" for du har jo forsket på egen undervisning og fått noe publisert om det.

    PPS: I disse dager er jo flere høyskoler fusjonert med universiteter. Med disse kommer det mange universitetslektorer som jo er de som står for mesteparten av undervisningen. De kan imidlertid ikke bli "meritert underviser" for de har ikke dr.-grad, og det er et absolutt krav.

    Meningsløst!
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vet jo det, men "Rørleggerbedriften skal jo ha 350% mere for tilsvarende kran pluss "ørten tusen" for å montere, hvilket jeg greier utmerket selv.

    Men klagen går først og fremst på Biltemas totale mangel på svar!
    Kanskje grunnen til at den ene krana koster 350% mer er at den faktisk er tett. ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå.... rørleggere og elektrikere er vel det nærmeste vi kommer mafia her i landet.... :cool:
    Jeg kjenner godt til avansene og kalkylene deres .... det er i alle fall ikke 1,7....
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En særdeles god og kritisk artikkel om universitersinflasjonen i siste nr av Dag og Tid. Jeg holder forøvrig både den og Klassekampen i tillegg til Aftenposten og DN, Larsson :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje grunnen til at den ene krana koster 350% mer er at den faktisk er tett. ;)
    Det er en ting som irriterer meg med billigkjeder som Jula og Biltema, og andre som selger tvilsomme varer til lav pris. Du får kjøpt ting billig, men hvis du faktisk vil ha noe som virker som det skal og er påtenkt, og ikke minst som man forventer, så må man kjøpe den dyre utgaven isteden. Sier ikke at det er direkte svindel, men i mange tilfeller må det vel være til forveksling likt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    En særdeles god og kritisk artikkel om universitersinflasjonen i siste nr av Dag og Tid. Jeg holder forøvrig både den og Klassekampen i tillegg til Aftenposten og DN, Larsson :)
    Avsnitt derfra som jeg ikke kunne vært mer enig i:

    "I profesjonsutdanningane i dei akademisk oppgraderte høgskulane blir det stadig skapt vindskeive ordningar, der den meir eller mindre handverksmessige praksiskompetansen ikkje blir godkjend i same grad som den akademiske."

    Og derfor kan man bli "meritert underviser" uten å egentlig være noen god underviser fordi det vektlegges at man har publisert noe, ikke at man faktisk driver god undervisning.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nå.... rørleggere og elektrikere er vel det nærmeste vi kommer mafia her i landet.... :cool:
    Jeg kjenner godt til avansene og kalkylene deres .... det er i alle fall ikke 1,7....
    Helt enig er, men tidvis får man det man betaler for hos rørleggeren.
    Ikke sikker på at det alltid gjelder hifi-priser? ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ubetingent enig i det site der... i alle fall.... :giggle: Selvsagt skal man få det man betaler for, når man leier håndtverkere eller andre fagfolk uansett... et annet konkret problem som jeg selv observerer, da jeg i flere år har hatt ansvar for innleie av bl.a. elektrikere, er tida som tilbringes enten i telefonen, - eller på veien for å hente greier man ubetinget burde ha i en servicebil....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte fersk kjøttdeig på Meny - den er det så mye vann i at hånden jeg operer stekespaden med blir kliss våt ved steking!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje man burde begynne å presse ut vannet før steking. Bruker mindre og mindre deiger. Problemet er også tilsynelatende mindre når man lager kjøttkaker og kjøttboller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du er en god underviser om du forsker på undervisningen din og kan komme opp med en testet hypotese på hvorfor studentene ikke skjønte en dritt. Forskningsgalskapen når stadig nye høyder.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Begrepet "meritert underviser" som nå er innført ved universitetene.

    PPS: I disse dager er jo flere høyskoler fusjonert med universiteter. Med disse kommer det mange universitetslektorer som jo er de som står for mesteparten av undervisningen. De kan imidlertid ikke bli "meritert underviser" for de har ikke dr.-grad, og det er et absolutt krav.
    Hos oss er det krav om å ha fast ansettelse, som diskvalifiserer veldig, veldig mange.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, i universitetssystemet kreves det dr. grad. for fast ansettelse. Så kravet for å bli "meritert underviser" er at man må ha dr. grad. og forsker på fagdidaktiske problemstillinger i forhold til egen undervisning. Altså ikke at man er interessert i undervisning som sådan og bruker tiden sin på å hjelpe studentene.
    Forskningen kan man så publisere og få insitamentmidler for det. Og bruke disse publikasjonene for å klatre i hierarkiet. Det sier imidlertid ingen ting om at du er en god underviser, bare at du er interessert i fagdidaktisk forskning.

    Så det er kriteriene for "meritert underviser" som er feil. Det er positivt at man prøver å fokusere å få til bedre undervisning, men hvorfor da ikke belønne de som faktisk gjør en innsats for studentene? De som forsker og publiserer belønnes jo på så mange andre måter.

    Man kan være en r**a underviser og likevel bli tildelt betegnelsen "meritert underviser". Jeg er glad at jeg snart er ferdig med det sirkuset der!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Fanden holder sin hånd over sine...." heter det i et ordtak.... dette må vel være en ordning konstruert av de som har fordeler av den........
    mao - mele sin egen kake....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er en måte å "lure" folk til å tro at man bryr seg om undervisning. Gjør seg godt i festtaler, men har ingen praktisk betydning, annet enn at man kan sørge for at de som bryr seg om undervisning og dermed nedprioriterer forskning (man får ikke tid til det for man bruker tiden sin på studentene) ikke kan belønnes.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Da jeg studerte stusset jeg litt på at noe av instituttenes fremste akademiske ekspertise, altså professorene, underviste ymse introduksjonskurs. Er det fordi det er det rent faglig enkleste de kan ta på autopilot for å bruke minst mulig tid på det eller noe annet som ligger bak dette? Dette er riktig nok over 20 år siden så rammebetingelsene kan jo ha endre seg mye siden den tid forsåvidt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja, i universitetssystemet kreves det dr. grad. for fast ansettelse.
    Likevel risikerer man (er normalen) å gå i det uendelige i midlertidige stillinger før man (eventuelt) får fast ansettelse. Kjenner en som gikk 21 år i midlertidige stillinger før han fikk fast jobb som førsteamanuensis.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Man ønsker nok at professorene ikke skal glemme hvilke problemer de uerfarne studentene sliter med. Hvis man bare omgås masterstudenter og underviser master- og dr.gradsfag kan man lett tro at alle studentene er kjempeflinke og superinteresserte. Det er de ikke. Problemet er ofte at professorene absolutt ikke er de beste til å undervise på lavere nivå (veldig generalisering her) fordi de har problemer med å skjønne hvorfor studentene synes det er vanskelig.

    For 20 år siden var forøvrig professorene embedsmenn (husker ikke akkurat nå det ble slutt på det) og det fantes bare noen få av dem. I dag blir man professor hvis man søker om opprykk og kan dokumentere nok vitenskapelig produksjon, så det finnes langt flere unge professorer i dag, men for å bli professor må du bruke all tiden din til forskning, slik at selv om du er en relativt ung professor er det lenge siden du var i befatning med den type problemer som de nye studentene sliter med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Likevel risikerer man (er normalen) å gå i det uendelige i midlertidige stillinger før man (eventuelt) får fast ansettelse. Kjenner en som gikk 21 år i midlertidige stillinger før han fikk fast jobb som førsteamanuensis.
    Ja. Jeg skjønner ikke hvorfor noen satser på en karriere i akademia.
    Jeg jobber ved NTNU og ser systemet innenfra. Det er ikke alltid et veldig trivelig syn! Jeg er en av de som har prioritert undervisning i hele min karriere ved NTNU, noe som har gjort at alle veier for lønnsøkning, klatring i karrierestige etc... har vært sperret. Ingen incitamentmidler, ikke reisemidler, ikke utstyrsmidler etc...
    Det er vel også sikkert derfor jeg blir så irritert når de later som om undervisning er så viktig!
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg studerte stusset jeg litt på at noe av instituttenes fremste akademiske ekspertise, altså professorene, underviste ymse introduksjonskurs. Er det fordi det er det rent faglig enkleste de kan ta på autopilot for å bruke minst mulig tid på det eller noe annet som ligger bak dette? Dette er riktig nok over 20 år siden så rammebetingelsene kan jo ha endre seg mye siden den tid forsåvidt.
    Den vanligste, og etter min mening beste begrunnelsen er at "den beste" undervisninga bør tilfalle studentene på de lavere trinnene. Det er de som skal bygge opp sin egen faglige identitet, en entusiasme for faget og gode vaner for resten av studieløpet. Så kan man jo diskutere om det er de med de beste titlene som leverer den beste undervisninga. Sammenfallet der er nok ikke absolutt.

    Det er ofte vanskeligere å undervise på lavere nivå. Man kan ikke ta noe som helst bakgrunnskunnskap for gitt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg er helt enig i det - de ferske studentene bør få de beste underviserne. Så diskusjonen blir jo om det er de som har brukt hele sin tid på universitetet til å forske og søke eksterne midler som også er de beste til å undervise ferske studenter? Jeg tviler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    HåndTverkere. HåndTverker.

    Hva er en håndt? Og hvorfor verker det?

    Det kommer selvsagt fra tysk, der d i Handwerker er hard, men kan vi slippe? Kan vi utrydde den t'en?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    NRK RADIO. Forfall på teknikk og innhold.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Coronafornektere og vaksinemotstandere og andre faktaresistente konspirasjonsnisser i kommentarfeltene. De er i sannhet en prøvelse.
    Mosveen har noen tanker om dette.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg må bare istemme Anne Holt's undrende ord som oppsummerer innlegget:

    "Disse fornekterne er ikke kuriøse og til å flire av lengre. Hva var det egentlig som gikk fullstendig feil? Hvor sviktet vi? Hvor ligger ansvaret til oss andre for at noen kan gå seg så fullstendig vill i løgner og mistro? Hva i all verden skal vi gjøre med idiotiet?"
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Følger ikke med i hva som skjer i fornekterverdenen så bare lurer litt på om det finnes noen ca. tall hvor mange de er? Og er de en fare for den fakta baserte verdenen? Eller er de mest en gjeng med gnomer som er greie å ha når vi vil spytte ut litt galle på noen? Er det ikke greit å bare overse dem og la dem dulle med sitt?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er vel bare å telle antall lesere hos Resett og Nye Nyheter eller hva de heter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Følger ikke med i hva som skjer i fornekterverdenen så bare lurer litt på om det finnes noen ca. tall hvor mange de er? Og er de en fare for den fakta baserte verdenen? Eller er de mest en gjeng med gnomer som er greie å ha når vi vil spytte ut litt galle på noen? Er det ikke greit å bare overse dem og la dem dulle med sitt?

    Det er ikke så mange av dem. Men morsomt er det!

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har skikkelige kjeler og stekepanner, takk. Det er ikke der feilen ligger. Og jeg klarer å bruke dem, men induksjon funker ikke optimalt på f.eks. en skikkelig kokkestekepanne.
    Jeg skal ha ny stekepanne, så jeg vil gjerne vite hva en skikkelig kokkestekepanne er? :)
    Og jeg har induksjon. Synes ikke det er noe problem, tvert i mot?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Bilister som når de skal svinge til venstre, svinger LANGT ut til høyre, og stiller bilen nesten på tvers!
    Tilsvarende motsatt ved høyresving.
    Dette er ikke en og annen, ser ut som det er blitt standard kjøremønster!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Bilister som når de skal svinge til venstre, svinger LANGT ut til høyre, og stiller bilen nesten på tvers!
    Tilsvarende motsatt ved høyresving.
    Dette er ikke en og annen, ser ut som det er blitt standard kjøremønster!
    Virker som om dyre tyske biler, les BMW, Audi og Mercedes har blinklys som ekstrautstyr, som eierne ikke huker av for
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn