Ikke en irritasjon (jo, litt det også), men en undring.
200 m polkø på Grünerløkka. På Storo senter er polkøen så lang at den går ut på parkeringsplassen. Jeg skulle handle for min mor og tenkte å få det gjort på onsdag. Glem det - omtrent ikke parkeringsplasser i parkeringshuset på Obs! Lade. Så jeg dro i dag tidlig - 09:30. Nesten fullt i parkeringshuset i dag også. Lange køer i kassene. Folk drar rundt mellom hyllene med stappfulle handlevogner. Noen ganger har de 2. Lange køer i kassene (kl 10:30 på en fredag).
Bare fordi det er en ekstra dag der butikkene er stengt. Greit nok at man handler litt ekstra til 17/5. Og kanskje litt ekstra grunnet langhelg (for de som ikke tar seg fri i dag, selv om ut fra køene på butikken er det veldig mange som har gjort nettopp det), men det må da være måte på.
Hvordan er det mulig å planlegge så elendig? Var de ikke klar over at det er 17/5 på mandag? Visste de ikke at det var himmelspretten i går? Trenger man virkelig å hamstre mat fordi butikkene er stengt en dag (Brustadbuene er jo åpne både søndag og 17/5 og det er vanlig åpningstid i morgen)? Trenger man virkelig å gå på polet dagen før man skal drikke noe - de varene vinmonopolet fører kan faktisk lagres.
Det er tydeligvis noe jeg ikke har skjønt.