Så den viser 70 når du kjører i 80??Bjørn Nyland avdekket at nissan leaf viser nesten 10km/t for lite på speedometeret. Har en selv, mener det er 8 hos meg
Så den viser 70 når du kjører i 80??Bjørn Nyland avdekket at nissan leaf viser nesten 10km/t for lite på speedometeret. Har en selv, mener det er 8 hos meg
Omvendt.Så den viser 70 når du kjører i 80??
Nå minnet du meg på en annen ting som er irriterende, nemlig alle med el-bil som presser seg helt opp i bakskjermen min ut av lyskryss og andre steder man må stoppe. Det er vel fortsatt sånn at man må ta hensyn til de som er foran, selv om man kan kjøre fortere selv. Akkurat som at jeg fortsatt holder avstand til alle Leaf'ene som ligger foran og sinker meg i vanlig trafikk.^Kjører gammel Leaf. 90 i 110-sonen* pga. rekkevidde.
Irriterer meg grenseløst over hvor tregt fossilbiler akselererer.
*Til høsten slipper jeg den 110-sonen. Tenk det. Noe å glede seg til i Irritasjonstråden.
Det kunne vi sikkert. Jeg har allerede minst en venn som bor i Finnmark, og liker mentaliteten der oppe. Rolige folk.Jeg liker holdningen din, absolutt! Tror vi kunne blitt gode venne!
Sikker på det ikke var 20 km forskjell på Leaf, da? For som andre nevner er det sånn på ordentlige biler også, at de gjerne viser 10 km mer enn reell hastighet.Omvendt.
Ser hva jeg har skrevet i forrige post
Mener man kjører 70 og den viser 80
Har hatt det for meg at det er +5kmt som er normalen, så mye som 10 visste jeg ikkeSikker på det ikke var 20 km forskjell på Leaf, da? For som andre nevner er det sånn på ordentlige biler også, at de gjerne viser 10 km mer enn reell hastighet.
På min virker det som det er litt avhengig av hastighet hvor stort avvik det er. Jo høyere hastighet, jo større avvik.Har hatt det for meg at det er +5kmt som er normalen, så mye som 10 visste jeg ikke
Jeg har alltid syns det er rart at ikke speedometeret er korrekt kalibrert fra fabrikk. Med standard dekkdimensjoner, så klart.spørs jo litt ift dekkdimensjon også. Man kan vel avvike +-5% og det er variasjoner ift dekkprodusent og også slitasje på dekk som har innvirkning.
Men veldig greit med disse målerne som viser din hastighet langs veien, regner med de er forholdsvis korrekte slik at man får et inntrykk av hvor man ligger.
For de som er nerdete så kan man justere inn speedo til å vise korrekt også
Kan tildeles være enig i det, selv om bilene har blitt mer og mer eh, "utslippsrene". Men for mange passer det ikke så bra med batteri når rekkevidden er såpass begrenset som den tydeligvis er, for mye stress med lading og alt det der.Fossilbiler har vært irriterende i byen helt siden Think. Bråk og stank, bråk og stank.
Tenk prosent. Hvis speedometeret viser 10 % feil, så er det jo 10 km/t feil ved 100 og 5 km/t feil ved 50.På min virker det som det er litt avhengig av hastighet hvor stort avvik det er. Jo høyere hastighet, jo større avvik.
Ja, jeg skjønner det nå, etter @Valentino sitt småsarkastiske innlegg om linjære avvik.Tenk prosent. Hvis speedometeret viser 10 % feil, så er det jo 10 km/t feil ved 100 og 5 km/t feil ved 50.
Stemmer ganske nøyaktig på min bil ihvertfall.
Her kommer "matte nazien"; Hvis speedometeret viser FOR LITE så viser det eksempelvis 70kmt når du kjører i 80kmt.Bjørn Nyland avdekket at nissan leaf viser nesten 10km/t for lite på speedometeret. Har en selv, mener det er 8 hos meg
Se post #3322Her kommer "matte nazien"; Hvis speedometeret viser FOR LITE så viser det eksempelvis 70kmt når du kjører i 80kmt.
Hvis speedometeret viser FOR MYE viser det 80kmt når du kjører 70kmt.
Her tror jeg det har kommet en endring, mener det nå er tillatt med 80 inntil makslast også for henger uten brems (?)Max hastighet med henger, med og uten brems er 80 km/t om du ikke visste det. Forutsatt at lasten på henger uten brems er under 300kg. Det er også mulighet å kjøre fortere om hengeren har "oppgradering". Mulig at man i tillegg må ha noe ekstra i førerkortet, men det husker jeg ikke. Uansett er det mange som fortsetter i farten det står på skiltet og det er utrolig irriterende
Nettopp. Veier henger uten brems mindre enn 300kg, så er det Vmax 80, over Vmax 60, men det var ikke greia. Det var disse grå skiltene!Her tror jeg det har kommet en endring, mener det nå er tillatt med 80 inntil makslast også for henger uten brems (?)
Og fortsatt betyr at den VISER FOR LITE ( nesten 10 kmt ) at speedometeret viser 70 når du kjører 80!Bjørn Nyland avdekket at nissan leaf viser nesten 10km/t for lite på speedometeret. Har en selv, mener det er 8 hos meg
Apropo irritasjon... GeezesOg fortsatt betyr at den VISER FOR LITE ( nesten 10 kmt ) at speedometeret viser 70 når du kjører 80!
Som bilen i ett av tilfellene. Må være et halvt dusin+ interessenter på denne. Veldig rart om alle blir lest slik du antyder. Dette var ikke akkurat en gammel rusten Lada heller.Det kan godt være de får kopi på mail og leser det der og er fortsatt ulest på finn
De er det, men de er kalibrert til å vise for mye. Selv etter kalibrering er ikke ting 100% nøyaktig, og hvis man antar at det er mange ukorrelerte kilder til unøyaktighet i et speedometer (alt fra tilfeldige avvik i dekkstørrelse til jitter og begrenset oppløsning i AD-omformeren til omdreiningstelleren) så kan man også anta at summmen av avvik er normalfordelt. Så hvis man kalibrerer etter korrekt hastighet vil 50% av speedometre vise for mye og 50% vise for lite. Man ønsker imidlertid at ingen speedometer viser for lite siden det medfører at folk kjører for fort, så da må man kalibrere det til en høyere hastighet enn den reelle slik at hele fordelingen havner på rett side av reell hastighet.Jeg har alltid syns det er rart at ikke speedometeret er korrekt kalibrert fra fabrikk. Med standard dekkdimensjoner, så klart.