Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Trenger heller ikke være mer komplisert enn at selger faktisk ikke helt har bestemt seg for å selge.
    Omtrent som når jeg stiller spørsmål til en selger. Jeg har heller ikke helt bestemt meg for å kjøpe.
    Det som følger er utslagsgivende for videre framdrift i saken. :)
    Eller at man faktisk er usikker på hva realistisk markedsverdi/pris er, mens man selv har en formening om hva man vil ønske i retur for å ville kvitte seg med gjenstanden.

Har sett "vurderes solgt" en del ganger da vi for eksempel var på utkikk etter eldre designmøbler tidstypiske for leiligheten vi da hadde.

Har aldri tenkt på det som rart eller at selger "må selge" men snarere at her har vi sannsynligvis med en som har arvet et eller annet av en viss sentimental verdi, men ikke har peiling på hva markedet eventuelt har vært villige til å betale.

Derimot fremstår det jo bare komisk når man ser annonser for en eller annet standard forbrukerelektronikk som er noen år gammel, og selger som prøver seg med et "vurderes solgt" til 10 prosent avslag fra nypris.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.309
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Derimot fremstår det jo bare komisk når man ser annonser for en eller annet standard forbrukerelektronikk som er noen år gammel, og selger som prøver seg med et "vurderes solgt" til 10 prosent avslag fra nypris
    Det er noe med det - om salgsobjektet er sjeldent eller spesielt verdifullt har jeg full forståelse for at man ønsker å reservere seg litt. Men standard forbrukerelektronikk for eksempel, ren hyllevare, da blir det litt rart.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Husk at folk er forskjellige også, vi har vel alle vår kanskje ikke så verdifulle ting men allikevel mye verdi for deg selv.
    Men klart, mye skal klaffe for at det gjelder feks lg tven fra i fjor

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Det er noe med det - om salgsobjektet er sjeldent eller spesielt verdifullt har jeg full forståelse for at man ønsker å reservere seg litt. Men standard forbrukerelektronikk for eksempel, ren hyllevare, da blir det litt rart.
    Ja, avhenger så definitivt av kontekst.

Mangler sikkert et gen eller to for tyrkisk basar og dermed ikke spesielt glad i pruting, verken som selger eller kjøper. Så jeg overser stort sett alle "vurderes solgt" annonser med mindre det oppgitte beløp faktisk er innen interesse.

Derav er det også intet som irriterer meg mer som selger enn når pris har blitt avtalt, og kjøper ved avhenting dukker opp og forsøker å prute videre, og står og veiver med en neve pesos 10-20% mindre enn hva var avtalt. Tid er også penger med mindre man på LifeofBrianesque-vis mener at "you have to haggle" eller finner selve shopping-opplevelsen vel så viktig som hva man ønsker å innkjøpe eller avhende. Har ved flere tilfeller kansellert hele handelen etter at kjøper har prøvd seg på den slags på døren, og deretter forsøkt seg på et fårete "jo, men det er jo lov å prøve seg".

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.315
    Derav er det også intet som irriterer meg mer som selger enn når pris har blitt avtalt, og kjøper ved avhenting dukker opp og forsøker å prute videre, og står og veiver med en neve pesos 10-20% mindre enn hva var avtalt. Tid er også penger med mindre man på LifeofBrianesque-vis mener at "you have to haggle" eller finner selve shopping-opplevelsen vel så viktig som hva man ønsker å innkjøpe eller avhende. Har ved flere tilfeller kansellert hele handelen etter at kjøper har prøvd seg på den slags på døren, og deretter forsøkt seg på et fårete "jo, men det er jo lov å prøve".
    For noen år siden så hadde en kjenning av meg gjort en avtale med en kjøper av 2 lykter til en bil til la oss si 500,-. Vedkommende dukket opp og viftet med 3 hundrelapper og sier dette er det jeg betaler for dem, lov og prøve seg metoden. Selgeren fant frem en hammer og knagget begge lyktene og sier at nå koster dem 3 lapper. Kjøper snudde seg og gikk. Uten lykter.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    For noen år siden så hadde en kjenning av meg gjort en avtale med en kjøper av 2 lykter til en bil til la oss si 500,-. Vedkommende dukket opp og viftet med 3 hundrelapper og sier dette er det jeg betaler for dem, lov og prøve seg metoden. Selgeren fant frem en hammer og knagget begge lyktene og sier at nå koster dem 3 lapper. Kjøper snudde seg og gikk. Uten lykter.
    På fisketorget i Bergen var det i gamle dager en variant av disse "lov å prøve seg" folkene, nemlig de såkalte "halvfemkjerringene".

Disse dukket regelmessig opp like før fisketorget stengte for dagen i forventning om at de kunne få kjøpe fisk til spottpris, for ellers måtte jo "selger kaste fisken".

Dette førte til et interessant spillteoretisk dilemma om den kortsiktige gevinsten ved å selge ut det man hadde igjen for dagen, og den mer langsiktige økonomiske interessen av å ikke gi etter og dermed generere enda flere "halvfemkjerringer".

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.468
    Sted
    Smurfeland
    Jeg HATER YT videoer som dette.Og at vi lever i en kultur som feirer den verbale egorunkingen til selvabsorberte og selvtilfredse mennesker som dette. Det er en narsissistisk og sjelløs drittkultur uten innhold eller verdi.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.468
    Sted
    Smurfeland
    Det blir ikke noe bedre etter at han har fått varmet opp, så syv sekunder burde være tilstrekkelig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.468
    Sted
    Smurfeland
    7 sekunder er vel det han klarer IRL, så det passer vel :)
    Vi snakker fortsatt om verbal utflod nå? Jeg tror han klarer mye mer enn det, for det kan virke som han har tatt kurs i hvordan man sier ingenting i en endeløs strøm av ord på både ut- og innpust. ;P

Er det primitivt av meg å ha lyst til å se om han hadde klart 3 minutter? I bokseringen. ;P

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.468
    Sted
    Smurfeland
    Merker at jeg heller vil høre på JGS forklare strømprisene i en halvtime, enn en av "innholdsskaperne" på YT eller FlippKlipp.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.445
    Noe som forundrer meg litt er hvorfor så mange amerikanere roper når de skal forklare noe på TV/YT.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Jeg sliter veldig med amerikanske damer og "Vocal fry"

Særlig yngre damer gjør dette ofte. Hører også at en del yngre menn har begynt med det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.468
    Sted
    Smurfeland
    Jeg sliter veldig med amerikanske damer og "Vocal fry"

Særlig yngre damer gjør dette ofte. Hører også at en del yngre menn har begynt med det.
    Er det bare meg, eller er det mange fra Tromsø også som snakker sånn? 🙃

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    [QUOTE
    [/QUOTE]

Hm.. virker ikke som du har vært i Tromsø.... :cool:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.468
    Sted
    Smurfeland
    [QUOTE
    Hm.. virker ikke som du har vært i Tromsø.... :cool:
    [/QUOTE]

Har ikke det, men har møtt en håndfull tromsøværinger her nede som jeg syns har hatt litt samme tendensen når de snakker. 🤓

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    En trend for å virke interessant? Og når det har startet i USA er det vel gjerne bare å overse det?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Setter på hjemmelaget vin av og til , fra scratch selvsagt. I den forbindelse så brukes gjærlås på ballongene under utgjæringen. Men det er bare billige plastgreier som etter alt å dømme er limt sammen av to halvdeler å få kjøpt, ikke glass. Måtte faktisk til Ukraina for å finne noe av glass på ebay. Har plastgjærlås, men de gir en billig og utilfredstillende følelse av å bruke det. Det føles ikke riktig, ganske enkelt. Rent objektivt virker de på akkurat samme måte, litt som Timex vs Rolex, satt "noe" på spissen. Irriterende nok for meg til å bestille noen til 4 ganger prisen for å ett. Blir heller ikke feil at jeg måtte til Ukraina for å finne noe heller da...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.153
    Torget vurderinger
    23
    Prispressertrynet på KIWI reklamen!! Møkklei.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.085
    Sted
    Oslo
    Nettaviser der du scroller nedover til noe å lese, og på return er du tilbake på toppen igjen.
    Danske Ekstrabladet i sær!

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.600
    Torget vurderinger
    1
    Personer som tar opp telefonen når den ringer, og så stirrer på den i 10 sekunder, før de svarer. Kan de ikke bare svare med én gang?!

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Menn som absolutt ikke kan benytte pissoaret, men står foran skåla og pisser overalt med unntak for i den omtalt skåla.
    Irriterer meg enda mer når man har besøk.

Aldri skjønt enkeltes mening om at det å sette seg ned på skåla før man skal pisse er femi?
    Om man ikke har tenkt å møte opp dagen etterpå for å vaske...............

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.392
    Sted
    Holmestrand
    Irriterer meg enda mer når man har besøk.

Aldri skjønt enkeltes mening om at det å sette seg ned på skåla før man skal pisse er femi?
    Om man ikke har tenkt å møte opp dagen etterpå for å vaske...............
    Enig.
    Jobbet fra liten båt en periode.
    Første instruks fra skipperen var at «her sitter man og pisser…»

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.309
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Enkelte skulle ikke hatt tilgang til hverken bil eller horn. Ble vitne til en uheldig sjåfør i dag som hadde fylt feil stoff på tanken. Hun kom på det og stoppet bilen i tide, men dessverre blokkerte hun innkjøringen til den lokale matbutikken. Jeg ble oppmerksom på det hele da en kunde, som var på vei ut fra parkeringen, sto på hornet. Ikke en eller to, men en rekke ganger. Han blinket litt med lysene også, sånn for sikkerhets skyld. Som om noen ville stått der med vilje. :rolleyes:

Bare sjåføren satt på tenningen 🤭 fikk vi kjøretøyet i nøytral sånn at vi fikk trillet det et par meter bakover, og enhver blokkering opphørte. Sutregubben, som åpenbart ikke ville rygge og snu, kom seg ut han også og alle var fornøyd. Bortsett fra den som måtte betale for bilberging, tapping og fylling av diesel da. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.153
    Torget vurderinger
    23

Nei - det er nok bedre at vi hiver ut Tangen og får inn noen naive idiotidealistiske politikere til å styre skuta (på grunn)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn