Den eneste effektiviteten de får ut av det er at vi som ønsker å klage/ snakke med noen til slutt blir så irritert at vi slenger på røret, banner selskapet ned i det heiteste og gir opp hele saken. Kanskje det er det de satser på?
Det er vel liten tvil om at det er nettopp det som er hovedhensikten... det regnes som bortkastet arbeidstid å svare på spørsmål fra knder og allmuen generelt.. klager fra kunder bør helst overses hvis ovverhodet mulig...
Jeg hadde bare noen få uker på meg i ny jobb.
Jeg tråkket uforvarende skikkelig i baret med vår største kunde, og ble oppmerksom på dette da de sendte meg en rasende epost, hvor de ikke la fingrene i mellom i sin beskrivelse av meg, min manglende kompetanse og mer eller mindre sa opp avtalen med oss.
Og de hadde rett, ikke mhp kompetanse, men jeg hadde håndtert dette dårlig.
Min nye sjef som jeg ikke kjente særlig godt virket ikke som verdens mest forståelsesfulle type, men saken måtte håndteres.
Jeg sjekket at han var på kontoret, videresendte eposten, hentet kaffe og gikk inn og forklarte situasjonen uten pynte på saken.
Han leste gjennom eposten, med en rynke mellom øynene, og da han var ferdig så tilbød jeg meg å gå på dagen.
Han vinket meg ned i en stol, og sa følgende:
"En klage er en gave, Frank!"
Han ringte så opp kunden og fortalte at jeg akkurat hadde orientert ham om situasjonen,
uten på noe vis å kaste meg under bussen.
Han inviterte så kunden til et møte, noe de avslo av praktiske grunner, men vi kunne komme til dem noen dager senere.
Kort fortalt så endte det med at avtalen ble utvidet, og jeg ble på et eller annet mystisk vis forgylt.
SÅ jeg skjønner ikke at leverandører av varer og tjenester later til å ikke ville prate med kundene sine.