Jeg ser jo resonnementet til dem som ikke svarer på annonser som ikke inneholder noe om pris. Kanskje muligheten til å velge "Ta kontakt" har noe av skylden? Noen velger forøvrig "Ta kontakt" og skriver likevel en pris i selve teksten. Sikkert til ergrelse for dem som av prinsipp ikke vurderer "Ta kontakt"-annonsene.
Og så har vi dem som inviterer til bud og skriver "skambud ignoreres" uten så mye som å antyde hva selger har tenkt seg.
Men igjen, hvis objektet ellers ser interessant ut, sliter jeg litt med å forstå hvorfor det skal være så absolutt utelukket å sende PM, en SMS, eller, gudhjelpemeg
ringe, for å finne ut litt mer om pris.
Hvis jeg ser et interessant objekt for salg, uten oppgitt pris, koster det meg svært lite å kontakte selger, gjerne på telefon. Og etter litt småprat hvor vi prøver å bli enige om det regner ute eller ikke, ville jeg spørre om hva selger hadde tenkt seg prismessig. Hvis han f.eks. er trønder, svarer han gjerne med et motspørsmål "Hva hadde du tenkt deg da?". Steinars toleranse er ikke uten grenser, så i et slikt tilfelle ville jeg antagelig mistet noe av interessen og avsluttet samtalen. I en slik sammenheng er det selger som har tatt et initiativ ved å legge ut en objekt for salg, og jeg vil tro at vedkommende har dannet seg en oppfatning om hvilken pris han vil ha.
Men da har jeg i det minste
forsøkt!