Politikk, religion og samfunn ISIL/IS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg vil utfordre og oppfordre kortvarig til å lese hele artikkelen fra The Atlantic om IS. Det vil kanskje modifisere de søte islamdrømmerier og bidra til en litt mer edruelig forståelse av hvem de er og hva de streber etter, og hvorfor de har så sterk appell i mange islammiljøer verden rundt.
    Tror dere (og noen av oss andre også) prater litt rundt hverandre, ja. Ingen er vel i tvil om verken opphav, tankegods eller den ravende galskapen som driver IS. Ingen med et fortsatt snev av virkelighetsforståelse vil vel forsvare noe som helst av det IS bedriver.
    Det man derimot kan diskutere er vel parallellene mellom IS og den jevne muslim i gata. Der er nok du og enkelte andre på rimelig klar kollisjonskurs.

Honkey
    Artikkelen i The Atlantic er den beste og mest grundige gjennomgangen av IS og hva som skiller den fra andre islamistiske bevegelser. Det er et viktig dokument for å forstå hvem de er, hvilken motivasjon de har og hvorfor de har slik appell i mange miljøer, men også hva som må til for å motvirke den.

Artikkelen er litt lang og grundig, men det blir mye mer interessant å diskutere hvis folk orker å tilegne seg litt kunnskap. Det vil heve diskusjonen mange hakk i ettertid.

Hvis man ikke forstår hva IS står for er man heller ikke i stand til å forstå hva som skiller dem fra "den jevne muslim i gata". Hvis man kun ser seg blind på deres virkemidler vil man ALDRI noensinne kunne fatte hvorfor alt for mange muslimer slutter opp om dem og man vil kun avskrive dem som sinte desillusjonerte fattige underklasseinnvandrere eller noe i den retningen. Man vil aldri forstå hva slike mennesker blir fortalt og hva som "radikaliserer" dem (som er populæruttrykket for tiden). Forstå man ikke hva som brukes for å gi IS legitimitet i en slik grad at selv mennesker oppvokst i fredelige vesten slutter seg til dem på tross av deres brutale fremferd. Det vil ikke si at ikke sosiale samfunnsmessige forhold spiller en rolle, men det er ikke det hele bildet.

Så igjen...

Les hele den artikkelen og kommenter den gjerne, vær gjerne uenig. Men hvis man ikke gidder eller avviser den fordi man har en mistanke om at den kan inneholde noe man ikke er enig i... ja ... så har man avslørt seg som en heller grunn lettvekter hvis meninger man ikke behøver å bruke noe energi på.

What ISIS Really Wants - The Atlantic

Overrask meg positivt. Honkey og kortvarig spesielt, dere har interessante innlegg og jeg vil gjerne lytte til kommentarer til artikkelens innhold.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @ Gjestemedlem Håber ikke at du misforstår mig på den måde at jeg skulle går ind for IS, . det gør jeg absolut ikke, her er vi helt enige.

Det som blev diskussionen i selve diskussionen var om det rimeligt at ligge en hel befolkningsgruppe/Muslimerne for had , på grund af hvad IS foretager sig. Og dermed måske være medvirkende til selv at producerer fundamentalistiske radikaliserede Muslimer.

Jeg er ved at læse artiklen, men den er lang, og jeg vil gerne undersøge de enkelte punkter og påstande, og om der virkelig er belæg i Koranen for IS's adfærd , eller der er tale om tradition , og ting og begreber som er tilføjet igennem historien.
    Noget som sikkert er problematisk er de frafaldene/Takfir, og begrebet Jihad . 9:3 er også problematisk

Men med det jeg har læst indtil nu i Koranen, så kan jeg slet ikke finde sammenhængen i Koranen med hvordan IS og al-Qaeda Taleban og lignede terror organisationers opfører sig.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.417
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja, islam baserer seg jo ikke kun på al-Quran... Ett av problemene er jo at Sunni og Shia opererer med vidt forskjellige samlinger av haditha og sira .
    Hvis det ikke står i koranen, finner du det der.
    Det gjelder vel for de fleste religioner, at i tillegg til Den Store Klokeboken, er det en svær underskog av mer eller mindre autoriserte skriftlige og muntlige tradisjoner.

B

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nja, islam baserer seg jo ikke kun på al-Quran... Ett av problemene er jo at Sunni og Shia opererer med vidt forskjellige samlinger av haditha og sira .
    Hvis det ikke står i koranen, finner du det der.
    Det gjelder vel for de fleste religioner, at i tillegg til Den Store Klokeboken, er det en svær underskog av mer eller mindre autoriserte skriftlige og muntlige tradisjoner.

B
    Ja det er netop den sondring jeg er interesseret i , hvad er koranen "Guds ord", og hvad er tradition og skabt igennem historien osv, Hvad er Islam, det er der stor uenighed om , nogen ser Islam som fredens religion, og IS ser Islam noget anderledes.

Og spørgsmålet er skal man betragte IS som troende , eller snarer som en flok gemene forbrydere, en terror organisation, jeg heller absolut til det sidste.

Og rigtigt også Kristendom har mange ansigter, og har givet anledning til mange krige og megen vold og fup og svindel igennem tiden. Og om alt har kunnet forsvares udfra hvad der stå i Biblen , det tvivler jeg på.

Sist redigert:
    L

Laban MK2

Gjest
    [video=youtube;inGzTacNld0]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=inGzTacNld0[/video]

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Vi kan vil lige så godt få dem alle på bordet:
    (3:28: ”De troende skal ikke tage sig de vantro til venner i stedet for de troende"
    (5:33) :"Gengældelsen for dem, der fører krig mod Gud....er, at de bliver dræbt eller korsfæstet eller får deres hænder og fødder hugget af."
    (4:34): "Mænd står over kvinder...De, fra hvem I frygter genstridighed, skal I formane, ladealene i sengen og slå"
    (2:221):"Bortgift ikke til mænd, der sætter andre ved Guds side [dvs. vantro] ,før de er blevet troende"
    (9:123): ”I, der tror! Bekæmp dem af de vantro, der er i nærheden af jer! Lad dem finde jer skånselsløse”
    (9:28: ”I, der tror! De, der sætter andre ved Guds side, er urene.”
    (9:5): ”Når de fredhellige måneder er omme, skal I dræbe dem, der sætter andre ved Guds side,hvor som helst I finder dem! I skal pågribe dem, belejre dem, og ligge på lur efter dem i hvert et baghold”
    (8:39): ”Bekæmp dem[de vantro], indtil der ikke længere er nogen fristelse til frafald, og indtil al religion tilhører Gud!”
    (8:12) Sahih International: [Remember] when your Lord inspired to the angels, "I am with you, so strengthen those who have believed. I will cast terror into the hearts of those who disbelieved, so strike [them] upon the necks and strike from them every fingertip.
    Og sikkert mange andre vers

Og samtidig står der også:

Sura 5 (Bordet) vers 32
    På grund af dette har Vi foreskrevet Israels børn, at hvis nogen dræber et menneske, uden at det sker som hævn, lige for lige, eller for at have skabt fordærv i landet, er det,som om han havde dræbt alle mennesker. Og hvis nogen skænker et menneske livet,er det, som om han havde skænket alle mennesker livet. Vore udsendinge har bragt dem de klare beviser. Alligevel gik mange af dem derefter for vidt på jorden.

Sura 6:151
    Sig: "Kom, lad mig læse op, hvad jeres Herre har forbudt jer: I må ikke sætte noget som helst ved Hans side! Vær gode mod jeres forældre! Dræb ikke jeres børn på grund af fattigdom, for Vi sørger både for jer og for dem! Indlad jer ikke på skamløse handlinger, hverken åbenlyst eller i det skjulte! Dræb ingen, hvilket Gud har forbudt jer, med mindre det sker med rette! Dette har Han pålagt jer. Måske kommer I til fornuft!

Sura 2:256

There shall be nocompulsion in [acceptance of] the religion. The right course has become clearfrom the wrong. So whoever disbelieves in Taghut and believes in Allah hasgrasped the most trustworthy handhold with no break in it. And Allah is Hearingand Knowing.

Og det kan ekspertene så slå hinanden oven i hovedet med, og pille det ud af koranen som de kan bruge i deres argumentation, og bortforklarer resten.

Mon vi kan finde noget som ligner i Biblen , og finde de samme modsætninger ??? ja det tror jeg.

Man må heller ikke glemmer at Muhammed var felthærrer.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    (3:28: ”De troende skal ikke tage sig de vantro til venner i stedet for de troende"
    (5:33) :"Gengældelsen for dem, der fører krig mod Gud....er, at de bliver dræbt eller korsfæstet eller får deres hænder og fødder hugget af."
    (4:34): "Mænd står over kvinder...De, fra hvem I frygter genstridighed, skal I formane, ladealene i sengen og slå"
    (2:221):"Bortgift ikke til mænd, der sætter andre ved Guds side [dvs. vantro] ,før de er blevet troende"
    (9:123): ”I, der tror! Bekæmp dem af de vantro, der er i nærheden af jer! Lad dem finde jer skånselsløse”
    (9:5): ”Når de fredhellige måneder er omme, skal I dræbe dem, der sætter andre ved Guds side,hvor som helst I finder dem! I skal pågribe dem, belejre dem, og ligge på lur efter dem i hvert et baghold”
    (8:39): ”Bekæmp dem[de vantro], indtil der ikke længere er nogen fristelse til frafald, og indtil al religion tilhører Gud!”

Mon vi kan finde noget som ligner i Biblen???
    Spørsmålet er da ikke om en finner noe som likner, men hvordan en forholder seg til de hellige bøker. Dumme ting finner en over alt; ikke dermed sagt at en holder det hellig.

Alle disse listene med hva som står her og der er meningsløse - mest en lek for de som ikke gidder å tenke, men som kan gjengi lyder som en papegøye -, uten at en tar inn over seg hvordan en forholder seg til det som uttrykkes.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.536
    Minnes det er noe i Bibelen om Gud som forlanger at en far skal drepe sin sønn for å vise sin hengivenhet ovenfor Gud. Da Gud så at faren var villig til dette stoppet han ham. Snille Gud. Etter hva jeg husker så var Gud fornøyd med mannen som satte sjefen høyere enn sønnen.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Mon vi kan finde noget som ligner i Biblen???
    Spørsmålet er da ikke om en finner noe som likner, men hvordan en forholder seg til de hellige bøker. Dumme ting finner en over alt; ikke dermed sagt at en holder det hellig.

Alle disse listene med hva som står her og der er meningsløse - mest en lek for de som ikke gidder å tenke, men som kan gjengi lyder som en papegøye -, uten at en tar inn over seg hvordan en forholder seg til det som uttrykkes.
    Du har fuldstændig ret, og jeg er helt enig, og der er heldigvis millioner og atter millioner af fredelige Muslimerne som kan finde ud af at tænke selv.
    Men det er faktisk de ting folk/parterne slå hinanden oven i hovedet med , og nogle af de vers som IS og terroriste generelt bruger som undskyldning for deres hærgen og nedskydning af uskyldige mennesker, så det er blodig alvor.

Og det tiltrækker tilsyneladende en del sikkert rodløse ungen mænd som mangler system og mening i deres liv, klarer regler osv. Det for de i rigt mål i disse terrororganisationer, her skilles klart mellem de gode og de onde/de fortabte og de sande troende, mellem rigtigt og forkert, her er klarer regler for alt, og en kamp og en mening og et mål, kalifatet.

Dem som styrer det hele er typisk ældre mænd som måske bare helt grundlæggende søger magt, vil udrette noget ,finde mening, og som har et voldsomt had til vesten specielt USA, de bruger så befolkningen specifikt de unge vrede mænd som marionetter i deres kamp og mål.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Minnes det er noe i Bibelen om Gud som forlanger at en far skal drepe sin sønn for å vise sin hengivenhet ovenfor Gud. Da Gud så at faren var villig til dette stoppet han ham. Snille Gud. Etter hva jeg husker så var Gud fornøyd med mannen som satte sjefen høyere enn sønnen.
    So what?
    De færreste her bruker bibelen til annet enn å støtte opp bordet med!
    Hva er poenget ditt?

S

Slubbert

Gjest
    Fra normal person til islamsk bombetrussel:

Fleipet med lap dance og s? p? vampyrer p? TV. N? er hun etterlyst for terror - nyheter - Dagbladet.no

På et tidspunkt gir hun imidlertid inntrykk av å være troende, og at hun har begynt å bruke religiøse klesplagg. (...) Det begynte med at jeg var mye i moskeen og lærte mange ting som jeg ikke var klar over. (...) Jeg tenkte at hvis jeg var glad i Allah - hvorfor kan jeg ikke følge ordrene hans? Så det gjør jeg nå.

Flott at disse indoktrineringsanstaltene får statsstøtte.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja det er korrekt jeg har linket til det i et af mine indlæg som et eksembel på at der også er vold i Biblen, kan ikke lige huske hvor det er.
    Der er også Matt kapitel 10 v34
    "Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd."

Og Første Samuelsbog kapitel 15 vers 3
    "Ryk nu ud og slå amalekitterne og læg band på alt, hvad der tilhører dem. Skån ikke nogen, men dræb både mænd og kvinder, børn og spæde, okser og får, kameler og æsler."

Og der er sikkert mange flere steder. men heldigvis er der ingen som tager disse passager i Biblen alvorligt mere.

Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Joda, greit pr-stunt det der. Snillemuslimer som står og passer på at det ikke skal komme sintemuslimer og drepe noen religiøse jøder akkurat den dagen i alle fall.
    Jeg så intervjuet på tv der muslimen sto med Palestina skjerf inne i synagogen og sa at de hadde ikke noe i mot normale jøder, hva mente han med normale?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Joda, greit pr-stunt det der. Snillemuslimer som står og passer på at det ikke skal komme sintemuslimer og drepe noen religiøse jøder akkurat den dagen i alle fall.
    Jeg så intervjuet på tv der muslimen sto med Palestina skjerf inne i synagogen og sa at de hadde ikke noe i mot normale jøder, hva mente han med normale?
    Samme som deg når du sier at du ikke har noe i mot normale muslimer.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Samme som deg når du sier at du ikke har noe i mot normale muslimer.
    Ser du ikke at det er kun spill for galleriet?

Så kan du forklare hva likheten er, jeg har vel aldri stått inne i en moske med jøde stjernen på brystet og sagt at jeg støtter de normale muslimene, det skulle vært Vår Staude som hadde spurt enn muslim om hvordan det er å være normal muslim, da hadde den blodrøde massen tatt helt av.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Fett å gå forbi bevæpnet snut og en skummel fyr på hjørnet med propp i øret, på vei til Rema hver dag da. Føler meg trygg lisssom (synagogen i Oslo).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og der er sikkert mange flere steder. men heldigvis er der ingen som tager disse passager i Biblen alvorligt mere.
    Og der har du den store forskjellen på Kristendom og Islam i dag. I Islam er det millioner på millioner av mennesker som tar hvert eneste ord brutalt bokstavelig og er mer enn villig til å bruke vold og grusomheter for å sette dem ut i praksis. Hele nasjoner er bygget på slike prinsipper. Det gjør at hele ideologien må ses på som et svik mot menneskeheten og en trussel mot den siviliserte verden og behandles deretter, på tross av at det finnes enda flere islamundersåtter som ikke er så ivrig på å praktisere like bokstavelig. men velger å lukke øynene for alt det grusomme barbariet og overtroen systemet representerer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du har hatt bedre innlegg i denne tråden Deph...
    Jeg synes tiltaket er bra jeg. Det er viktig å vise islammiljøene at jøder er mennesker de også. Problemet er at det skal være nødvendig. Ære være dem som tar et oppgjør med det gjengse jødehatet som er helt dagligdags hos muslimer i Norge.

Men alle dem som insisterer på å se på muslimer som én gruppe (og bruker uttrykk som all verdens muslimer eller teller dem med store tall) må også ta inn over seg at det da er den samme gruppen som utgjør trusselen som den symbolske beskyttelsen. Det er strid blant muslimer her, og det er godt at noen velger denne siden. Jeg tror nok at de som stiller opp mener det helt seriøst og er lei den vold, hat og brutalitet som har blitt en så sentral del i Islam de siste årene.

Jeg synes det er flott med avradikalisering av den gjengse muslim, at de tar ett oppgjør med den oppveksten og kulturen de har. Da kan det bli folk av dem også. Dette innlegget av Abid Raja beskriver svært godt hverdagen hos mange muslimer i Norge og hvilke holdninger som er utbredt der, og også hvor viktig det er å komme seg ut av slik tankegang hvis man vil bli til fullverdige medlemmer av det norske samfunn og ikke bare forbli "muslimer" med alt hva det kan medføre.

En ubegrenset ytringsfrihet - Aftenposten

Et par utdrag fra en modig mann som har våget å gi en liten innsikt i muslimsk oppvekst og holdninger:

I dag, hvor en tegning kan få mennesker drept og sette verdens sikkerhet på spill, er det viktig for ikke-muslimer at de forstår den «muslimske» tankegangen. La meg starte med egne demoner: Helt frem til jeg startet på universitetet, og langt inn i mine studier, hadde jeg sterkt misnøye, til dels hat, knyttet til amerikanere, jøder, indere og homofile. Hvorfor? Ikke fordi jeg selv hadde noen dårlige erfaringer med disse gruppene. Jeg kjente knapt en eneste amerikaner, jøde, inder eller homofil. Men jeg hadde likevel antipatier mot disse. Dette fordi det er slik oppveksten til muslimske gutter flest er.

Hva hørte jeg i diskusjoner som 16 år gammel ungdom da USA gikk til krig mot Irak for første gang? Jo, at USA er den store satan! USA er muslimenes største fiende. De vil oss vondt, de vil marginalisere og drepe oss. Og hvem drives USA av, jo, den største satan i verden drives og eies av jødene. Ergo er jøder også muslimenes fiender. Homofile var noe virkelig æsj, der hadde samme kjønn seg med hverandre og Gud hadde fortalt at slikt fortjente dødsstraff. Dette ble vi lært allerede i tidlige barneår. Og som barn av pakistanere oppdratt i pakistansk miljø er det ikke rart å vokse opp med antipatier mot India og indere.

Som barn får vi gutter innprentet at om noen krenker din profet, så er den personen fritt vilt. Han skal kunne tas, slås, skytes, drepes.

Når dette er retorikk man som barn og ungdom får servert, må ikke-muslimer forstå at det ikke er rart om man vokser opp og hater amerikanere, jøder eller homofile, ei heller er det rart om man er villig til å drepe dersom profeten krenkes.

Dette kommer inn med morsmelken, især til guttebarn. Bevisst? I alle fall ubevisst. Det er taus kunnskap som overføres mellom generasjoner i møte med andre muslimer, i moskeene, på gatekjøkkenet, på reise til foreldres opprinnelsesland, som observant av voksnes diskusjoner, som deltager i diskusjonene selv.

Men så skal barn og ungdom en dag vokse opp. Siviliserte samfunn tenker at vi dermed er i stand til å gjøre opp egne tanker og meninger. Men det å komme løs fra hatefull bagasje er ikke en lett oppgave. Ting er blitt prentet inn. Man er blitt indoktrinert. Bevisst? Nei, mest ubevisst. Og klart, som muslimsk minoritet vet man implisitt hva man ikke bør si foran «hvite» og «ikke-muslimer». Jeg forteller for mye her.

B

Briern

Gjest
    Obama har endelig skjønt at det ikke er religionen i seg selv som skaper terrorisme.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Dette stemmer vel ikke helt med den teorien enkelte her har kommet med.

Studie: De fleste radikaliserte islamister kommer fra velstående familier og er godt utdannet
    Ifølge en forskningsrapport fra Queen Mary University of London og en studie fra det franske senteret CPDSI som arbeider for å forhindre radikalisering, er det flest unge med god utdannelse, og som kommer fra velstående familier, som blir radikalisert fremfor arbeidsledige og marginaliserte. Queen Mary-rapporten viser at det er større risiko for at unge fra familier med en inntekt på over 75 000 pund som blir radikalisert
    Studie: De fleste radikaliserte islamister kommer fra velstående familier og er godt utdannet - Aftenposten

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Studie: De fleste radikaliserte islamister kommer fra velstående familier og er godt utdannet
    Ifølge en forskningsrapport fra Queen Mary University of London og en studie fra det franske senteret CPDSI som arbeider for å forhindre radikalisering, er det flest unge med god utdannelse, og som kommer fra velstående familier, som blir radikalisert fremfor arbeidsledige og marginaliserte. Queen Mary-rapporten viser at det er større risiko for at unge fra familier med en inntekt på over 75 000 pund som blir radikalisert
    Studie: De fleste radikaliserte islamister kommer fra velstående familier og er godt utdannet - Aftenposten
    Hvilken teori er det du mener?

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Ja det er nok mere kompliceret end som så , det har diskussion i Danmark også drejet sig om på det sidste, selv om Terroristen i Danmark sidste weekend var en kriminel radikaliseret taber.

Langt det meste terror udspringer af følelsen af at føle sig uretfærdigt behandlet, eller af at føle sig undertrykt på en eller anden måde, man binder så typisk terrorhandlingen op på en eller anden undskyldning, selv om der absolut ingen undskyldning er for at udfører terror.
    Det er sikkert årsagen til at vi ikke ser meget terror i de skandinaviske lande, vores lande er homogene og uden de helt store klasseforskelle.

Men man har set en tendens til at at også vores samfund er ved at brækker midt over, i os og Muslimerne, på det økonomisk plan, det politiske, og ikke mindst på det verbale plan.

Man skal hele tiden huske på hvorfor flygtningene kommer , det er vesten ikke helt uden skyld i, lavt sat er der vil dræbt 200000 i Irak siden vi invaderede dem på grund af at vi mente at Saddam havde masseødelæggelses våben.
    Sikkert helt i orden at fjerne Saddam, selv om han var vores allierede i mange år, "igen vestligt hykleri, og iøvrigt samme historie med Muhammad Gaddafi", skulle man endelig blande sig, så kunne man have fjernet disse diktatorer, på samme måde som man fjernede Osama Bin Laden.

Og når nu vesten er så "ædle i alle deres handlinger" hvorfor fjerner man så ikke alle de andre diktatorer i Afrika , og ikke mindst Kim Jong-un i Nordkorea, og hvad med Kina som undergraver menneskerettighederne, og Putin som invaderer Ukraine.

Politikerne har iøvrigt reageret på terror'en i København ved at afsætte en milliard til mere overvågning og politi , og udvidet beføjelserne til at PET og politi så de kan snage i folks private sager uden dommerkendelser, det er ikke en særlig god udvikling for et demokrati og retssamfund, men det er naturligvis en vanskelig balancegang.

Men rigtigt man skal nok nøjes med at sige hovedsaligt vrede unge mænd som finder en sag og mening.
    Et er dog sikkert man bliver næppe født som terrorist/eller kriminel.

Men klart Islam og Demokrati er teoretisk uforeneligt.
    I et Demokrati er lovene lavet af mennesker, og den enkelte må i princippet selv bestemme hvordan de vil leve deres liv, i Islam har Gud/Allah lavet lovene, og vejledningen til hvordan man bør leve sit liv.

Men hvad er det som for nogle få Muslimmer til at hade vores demokrati så voldsomt at de ligefrem er klar til at slår ihjel.
    Eller ser de det selv måske som et forsvar, den eneste situation hvor Koranen umiddelbart giver ret til at slå ihjel, er i de tilfælde hvor Muslimernes land bliver taget/angrebet, eller de bliver forhindret i at udøve deres tro ???

Der er mindst mulighed for to typer af terrorister, intellektuelle som sikkert er velfungerende , men som alligevel har en brist, måske er det USA og vores udenrigspolitik som er med til øger hadet/væmmelsen til vesten så meget at man er klar til at slå ihjel.
    Denne adfærd kendes også fra både stærkt højreorienterede og venstreorienterede terrorisme hvor det er nogle store overordnede politiske ting som "tænder" teoristen.
    Og hvad er det lige der sker inden i hovedet på disse personer, tja.

Den anden situation er Muslimen på bunden af samfundet , som for forstærket deres had og bliver bekræftet i at vestens demokrati og tolerance osv er noget hykleri, fordi de selv bliver udsat for racisme, forskelsbehandling, ydmygelser, marginalisering, udstødelse, og konstant skal hører i aviser, tv, og radio , at de er et problem, bl.a fra hadefulde politikerer, hvis retorik og generalisering ikke adskiller sig fra de mest fundamentalistiske Muslimers.

Ja på sin vis kan man sige at de/vi også slå ihjel, det er så på det man kalde en civiliseret måde og i "demokratiets navn" , og så er det jo helt i orden.

Dette er sikkert også noget som bekræfter Muslimerne i deres overbevisning, og giver dem en undskyldning for deres eventuelle voldelige handlinger, kombineret med en stærk tro på at Islam er det rigtige, da Islam og dets love jo er givet af Gud/Allah.
    Denne underklasse af Muslimerne kan åbenbart også opbygge så meget had til vestens demokrati at man gå så vidt som til at slå ihjel.

Nogen af løsninger på disse konflikter virker helt åbenlyse, og vi er selv en del af løsningen.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest

Teorien om at det er storsamfunnet sin feil fordi det marginaliserer innvandrerungdom.

Det som først og fremst skiller ekstremister fra den jevne muslim er jo viljen til å bruke vold. Det indoktrinerte samfunnssynet om at religionen står over alt annet forkynnes bredt i moskéer og annet, og er veldig utbredt som feks. Pew sine undersøkelser beviser ganske ettertrykkelig. Og det er det som er den reelle trusselen mot vårt moderne, sekulære samfunn. Ikke om det går av en bombe her eller der.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Mener at påstandene har vært at de blir radikalisert pga at de er arbeidsledige, dårlig råd og ikke føler seg som en del av samfunnet.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Terrorgruppa Den Islamske Staten i Irak og Levanten (IS) truer med å sende 500 000 innvandrere til Europa som et «psykologisk våpen» mot Vesten for å skape kaos om de blir angrepet, skriver italiensk presse i dag.

Italienske myndigheter skal ha plukket opp dette via transkripsjoner fra forskjellige telefoner.

Spredningen av militante ble spådd av Libyas avdøde leder Muammar Kadhafi, som advarte mot at Middelhavet ville bli «et hav av kaos».

IS vil skape kaos og sende 500 000 innvandrere inn i Europa - nyheter - Dagbladet.no

Takk til Nato for en fantastisk jobb de gjorde i Libya for å hjelpe Qatar.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn