En liten fotnote om kulturforskjeller:
Min datter besøkte en av de nye mottakene der mange av våre nye landsmenn er plassert.
Et hyggelig besøk, ifølge henne. Ungene var nysgjerrige og vennlige, de fleste voksne smilende.
Men...ungene der var utrolig voldsomme, både i lek og språk. Så voldsomme at min datter og hennes venninne ble skeptiske.
Hun ble fortalt at når det var matkø, så måtte de bli strenge og vise de voksne hvordan man står i kø. Det var ikke vanlig å stå i kø der disse kom fra. Først til mølla og så voldsomt som mulig var fasiten de tok med seg inn i Norge. Som min datter sa, hyggelige mennesker, åpne og nysgjerrige, men utrolig høylydte og voldsomme. Hun gikk ut med en postiv, men noe skremt holdning.
Ingen stor sak å legge fra seg dette, vil jeg tro. Men da kommer spørsmålet, legges det vekk før de introduseres inn i det norske samfunnet?
Og hva med alle de andre, større kulturelle forskjellene, for de er det en del av? Hvordan adresseres de fra myndighetenes side? Etter det jeg forstår, svært dårlig!
Vi slipper altså mennesker ut i vårt samfunn, som ikke vet eller har lært noe om hvordan de skal oppføre seg og som i enkelte (de fleste?) tilfeller skremmer andre fra å ta kontakt. Uten at de kanskje skjønner dette selv også? Det må da være et problem?
Jeg er skeptisk til dette nå og jeg tror det kommer til å bli et større problem etterhvert. Et problem med ghettofisering i storbyer, mangel på forbrødring mellom etnisk norske og innvandrere og ingen felles plattform for å forstå vårt samfunn og resten av verden på. Ut av det kan det bare komme ekstremisme, både fra de religøse og fra høyreekstreme. Men jeg er mest redd for de venstre-ekstremes blåøyde og naive syn på verden. Som vi har sett så mange ganger med U-hjelp, så ender dette opp med katastrofe på grunn av forståsegpåere, som egentlig IKKE skjønner noe som helst.
Derfor er jeg veldig interessert i å vite eksakt HVA vi kan gjøre med og for de som allerede har kommet, de som står utenfor våre grenser og ikke minst de aller fattigeste som er igjen i de respektive landene? Hvordan kan vi løse det som nå har blitt et problem? Mange her inne er flinke til å påpeke mangler i retorikken, men kommer sjelden med noen gode svar.
Jeg tror ikke de har det!
Jeg tror dette handler mere om å vise utad hvor snille og flinke de er + å vise hvor flinke de er på retorikk, enn at de faktisk har løsninger på noe av dette.
Jeg blir overasket om det motbevises...
PS: jeg tviler tilogmed på at jeg får noen svar i det hele tatt. Og at jeg skulle ha et poeng eller to, det regner jeg med å aldri høre fra de mest venstreekstreme her.