Politikk, religion og samfunn Islamister i Norge, er de noe å bry om da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    D

Desillusjonert

Gjest
    Som jeg har sagt mange ganger, vi driver reisebyrå og vi har ikke oversikt eller kontroll på noe lenger.
    Vi er IKKE forpliktet til å hjelpe de som bare vil ha et bedre liv. Da ville det fort blitt fullt her...
    Nå tror jeg ikke dette representativt for de fleste, men for en del. At ikke de er luket ut tidligere er helt utrolig!

Allerede nå har det kommet artikkler om folk som har forsvunnet fra mottakene, det er nok de som vet de ikke vil få opphold og som har penger. Men enda har ikke norske myndigheter reagert. Det er enda mere utrolig. Hadde AP og SV sittet ved regjering, kunne jeg skjønt det. Men med H og FrP? Uuuuutrolig!

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    ^ ingen kan sperres inne på mottakene. Dersom asylsøkerne ikke vil oppholde seg der, står de fritt til å dra andre steder i landet - mot meldeplikt om tilholdssted.

:rolleyes:

D

Desillusjonert

Gjest
    ^ jeg tviler egentlig litt på dette. Jeg tror mafian prøver å virke tøffere enn de er, bare for å tjene penger på det. Men jeg kan ta feil og neste år kan jeg være en mafiso!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.673
    Sted
    Smurfeland
    ^ jeg tviler egentlig litt på dette. Jeg tror mafian prøver å virke tøffere enn de er, bare for å tjene penger på det. Men jeg kan ta feil og neste år kan jeg være en mafiso!

Nja, jo... vet ikke, men jeg tror de fleste ville tenkt seg om både to og tre ganger før de kødder med La Cosa Nostra.

Til og med filmtøffingen Steven Seagal holdt på å drite i buksa når mafiaen i USA ga ham et tilbud han ikke kunne si nei til. :rolleyes:

Jeg tror nok de fleste er enige i at Seagal er et par hakk tøffere enn IS.

D

Desillusjonert

Gjest
    Nja, jo... vet ikke, men jeg tror de fleste ville tenkt seg om både to og tre ganger før de kødder med La Cosa Nostra.
    Til og med filmtøffingen Steven Seagal holdt på å drite i buksa når mafiaen i USA ga ham et tilbud han ikke kunne si nei til. :rolleyes:
    Vi sender Seagal og Norris på IS!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.673
    Sted
    Smurfeland
    Vi sender Seagal og Norris på IS!
    Trengs ikke, Vladimir er allerede på vei.

S

Slubbert

Gjest
    "In the last 25 years a former US ambassador estimated in a published study in 2007 that the kingdom had invested at least 87 billion dollars in religious propaganda worldwide. (...) The funds went towards the construction of mosques, Madrassa Koran schools and religious institutions, and helped finance the training of Imams, publishing houses and Wahhabi text books."

Godfather of terror: Saudi Arabia and ′IS′ | World | DW.COM | 25.11.2015

G

Gjestemedlem

Gjest
    "In the last 25 years a former US ambassador estimated in a published study in 2007 that the kingdom had invested at least 87 billion dollars in religious propaganda worldwide. (...) The funds went towards the construction of mosques, Madrassa Koran schools and religious institutions, and helped finance the training of Imams, publishing houses and Wahhabi text books."

Godfather of terror: Saudi Arabia and ′IS′ | World | DW.COM | 25.11.2015
    Ja man vi få resultater når man pøser investerer 750 milliarder kroner i radikal islamisme. Det er jo nettopp i disse wahhabistiske og salafistiske miljøene at jihadister og terrorister blir klekket ut, og det er lærde i disse miljøene som er i stand til å rekruttere mer vanlige muslimer til sin sak.

Det er ikke så mange år siden Saudi Arabia ville bygge en gigantmoske i Tromsø.

moske.jpg

Heldigvis var det noen som hadde vett til å stoppe dette. Og heldigvis ble Tromsø skånet for et omfattende islamistmiljø.

Denne gangen skal Støre ha takk.

Nekter å godkjenne moskémillioner - Islam-debatten - VG

Andre land har ikke vært like flinke til å si nei...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det har blitt et interessant ord i det siste.

Jeg har forståelse og sympati for dem som bruker det som et nedverdigende begrep, spesielt når det kommer til dem som aktivt bidrar til bekjempe dem. Når en kurder i Syria bruker det nedsettende klinger det vel.

Her hjemme er det adoptert av whataboutistene, som et symbol på at de mener at ingen verdens ting har noe med Islam å gjøre her ... det handler bare om fattigdom, USA og generell traurighet.

Når de bruker det som en unnskyldning for å slippe å forholde seg til en ubehagelig virkelighet ... ja så vil jeg i alle fall demonstrativt bruke deres offisielle navn for å illustrere dårskapen. (ikke det at jeg mistenker dem for å forstå)

...

Som om terrorister som skjærer strupe over på siviile og poster det på nettet skal være hårsår nok til å ta seg nær av at de vanntro bruker et nedsettende ord om dem? ...

At de slår ned på bruken innen sine egne rekker og kontrollområde er bare å vise at de er nådeløse med enhver opposisjon av deres ideer.

Så ... jo flere 'Daesh' du finner i en tekst, jo mer skeptisk bør du bli til selve innholdet.

...

'Daesh!' har vel blitt til whataboutistenes slagord og motto.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Franskmennene kjører hardt mot religiøse kleskoder, og får medhold.

Kopftuchverbot in Frankreich durch EGMR-Urteil bestätigt - DIE WELT
    Ved å motvirke de islamistiske kleskodene gjør de også en særdeles viktig jobb med stagge radikaliseringen. Det ser ut til å være en entydig trend, i alle fall blant jenter, at det innebærer et liv som fritt selvstendig vesen.. til noen som begynner med hijab ... begynner å følge shariaregler for alt mulig annet, kanskje blir så ekstreme at de begynner med niqab ... så er det like før de takker ja til å bli sendt til kalifatet. Islam fullbyrdet.

Det sekulære samfunn må motvirke disse radikaliserende kleskodene og uniformeringen, og rett og slett si nei... gret i ditt eget hjem.. men ikke ellers.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Research: Islam really is the world’s most violent religion

"Together with a number of research assistants, the Danish linguist Tina Magaard spent three years examining the texts of the 10 largest religions. The purpose was to investigate whether any of the religions incite violence.The conclusion was clear: “The texts of Islam is clearly distinct from the other religions texts as it to a higher degree call for violence and aggression against followers of other faiths. There are also direct incitement to terror. … Moreover, in the Qur’an hundreds of invitations to fight against people of other faiths.”
    The verses are in black and white and without mitigating context. One of the verses that deal with non-Muslims is: “So when you meet those who disbelieve, strike their necks until you have inflicted slaughter upon them.” (Qur’an, 47: 4)."

"The study shows that Islam is the only religion in the world where people become more violent, the stronger they believe in their religion."

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt "Bikiniøyene Fremmedlegionen" - amerikanern glaserte Bikini-atollen med hydrogenbomber, men hva har Fremmedlegionen med det å gjøre?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.345
    Var svært interessant å se Skavland i kveld og intervjuet med han franskmannen som satt 9 mnd i fangenskap hos IS. De andre fangene ble henrettet, han slapp fri.

IS er altså et slags virtuelt krigsspill som er satt i scene IRL. Deltakerne som hovedsakelig er krigerne på bakken er for det meste halvtomsinger, eller nyttige idioter som tjener saken. Jihad John ble beskrevet som intelligent i tillegg til at han var svært voldelig.
    Disse halvtomsingene har ofte en fortid som småkriminelle og etterhvert blitt radikalisert, så vervet og til sist hjernevasket med Islam og jihad.

IS er først og fremst en fantastisk velsmurt propagandamaskin.

Vesten er lurt inn i en felle. IS driver en ekstremt asymetrsik krigføring. Gjennom bombingen som skal ramme IS, blir mest sivile rammet. Dette kommer til å øke oppsultningen om IS. Bomber vi ikke, vil vi gi et signal til omverden at IS har vunnet og dem øker oppslutning og territorium. Så uansett blir det galt for oss.

Denne manne som ble frigitt av IS ble jo møtt av den franske presidenten i etterkant av frigivelsen. På spørsmål om løsepenger fikk han et klart svar at myndighetene ikke betaler løsepenger. Et mer klart svar på at det var myndighetene som til syvende og sist betalte løsepengene kunne han jo ikke fått.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Beinhard maktkamp innen Labour i UK disse dager. Den nyvalgte og svært upopulære Corbyn vil få store problemer med å komme seg helskinnet gjennom dette. Saken som kan avgjøre det hele er om hvorvidt UK skal bidra militært i kampen mot Islamstaten.

Jeremy Corbyn faces humiliation as more than 100 Labour MPs plan to defy leader over Syria air strikes - Telegraph

Det er også et viktig valg der en representant fra Oldham skal velges i et suppleringsvalg, og det kan se ut som om Labour kan ende opp med å tape så det synger for UKIP. Det er ikke akkurat en tillitserklæring til den freske partilederen.

Over helgen skal partiet komme frem til et standpunkt i saken. Corbyn får et vanskelig valg her. Insisterer han på en felles stemme og partipisken, og risikere at minst halvparten av representantene trosser den. Eller blir han tvunget til å frigi stemmene og la det bli opp til hver enkelt å stemme. Ikke akkurat en sak dette som burde egne seg til det. Heller ikke noe tegn på sterk ledelse.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    En av de bedre artikler jeg har lest på lenge.

Why do Islamist groups in particular seem so much more sadistic, even evil? | Kenan Malik | Comment is free | The Guardian

En lite utdrag:

There is a long history of popular struggles against colonialism and empire. While such movements often used violent means to pursue their ends, they were rarely “anti-western” in any existential sense. Rather they worked within a universalist moral framework that stressed freedom and emancipation for all humanity.Over the past few decades these anti-imperialist traditions have unravelled. The new movements that have emerged in their place are often rooted in religious or ethnic identity, and are sectarian or separatist in form. This shift is linked to the wider decline of progressive social movements, the loss of faith in universalist values, and the replacement of ideological politics with the politics of identity. Moral norms have increasingly become tribal rather than universal. Political struggle for a better world has given way to inchoate identity-driven rage.

Why has radical Islam become the lightning rod for such rage? In part because of the conditions that have allowed Islamism to flourish; and in part because of the nature of fundamentalist faith in an age in which political ideals have eroded. The failure of secular regimes in Muslim-majority countries, and their degeneration into brutal authoritarianism, has led many to associate secularism with repression, giving greater credibility to Islamist opposition.
    The demise of traditional opposition movements has led many to look for alternative forms of struggle, and created a yearning for God-given moral lines. Islamism – with its demand for a struggle to establish an alternative system governed by divinely sanctioned rules – has for some filled the void. The illusion of divine sanction has allowed jihadis to justify their acts, however grotesque they may be.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mens man er i gang kan man godt lese denne også. Også skrevet av Kenan Malik.

Many of the French criticisms of multiculturalism were valid. British policy-makers welcomed diversity, but tried to manage it by putting people into ethnic and cultural boxes, defining individual needs and rights by virtue of the boxes into which people are put, and using those boxes to shape public policy. They treated minority communities as if each were a distinct, homogenous whole, each composed of people all speaking with a single voice, each defined by a singular view of culture and faith. The consequence has been the creation of a more fragmented, tribal society, which has nurtured Islamism. The irony, though, is that the French policies, from a very different starting point, have ended up at much the same place.

Terrorism has come about in assimilationist France and also in multicultural Britain. Why is that? | Kenan Malik | Comment is free | The Guardian

G

Gjestemedlem

Gjest
    IS er først og fremst en fantastisk velsmurt propagandamaskin.

Denne manne som ble frigitt av IS ble jo møtt av den franske presidenten i etterkant av frigivelsen. På spørsmål om løsepenger fikk han et klart svar at myndighetene ikke betaler løsepenger. Et mer klart svar på at det var myndighetene som til syvende og sist betalte løsepengene kunne han jo ikke fått.
    Islamstaten har en godt og profesjonell mediaavdeling. Propaganda er svært viktig for dem.

Det er slett ikke sikkert at det at mannen er frigjort er det samme som at det er betalt løsepenger. Det kan også bare bety at mediakyndige innen Islamstaten har sett seg tjent med å slippe ham fri, i forståelse av at han vil slippe til i ymse mediaorganer i versten og drive demoraliserende apologetisme og bidra til å svekke viljen hos folk til å kjempe i mot dem og deres planer og ideer.

De har med andre ord klart å se tydelige tegn nok på stockholmsyndromet til at de har sluppet ham løs.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvor blir det av verdens kristne? Ingen som tar avstand fra terrorhandlingene på abortklinikken. Det kalles ikke en gang terror.

Mangelen på avstand er kanskje like greit, for skulle de kristne tatt avstand så hadde de bare løyet uansett.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    dea dean
    Hvor blir det av verdens kristne? Ingen som tar avstand fra terrorhandlingene på abortklinikken. Det kalles ikke en gang terror.

Mangelen på avstand er kanskje like greit, for skulle de kristne tatt avstand så hadde de bare løyet uansett.
    Selvfølgelig skal disse kritiseres også, men først må vi få vite hvem som har gjort det, eller vet du hvem som står bak?

Synes du er tidlig ute å fordømme en gruppe mennesker her, gjelder ikke de politiske korrekte reglene når det går denne veien?

17:10 Ukjent motiv bak drapene i Colorado

Motivet for angrepet mot et helsesenter i Colorado Springs i USA er ennå ikke kjent. Helsesenteret er drevet av organisasjonen Planned Parenthood, som er kontroversiell i USA fordi den blant annet tilbyr abort, skriver NTB.

Nå et vi hvem men ikke hvorfor:

Sist redigert:

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Ikke vet jeg, kanskje de ikke synes religionen deres rettferdiggjør den type handlinger.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Regner med det er en spøk, ettersom du er så ettergivende ovenfor en annen trosretning?

Kristne holder seg stort sett hjemme uansett, men det er påfallende hvor mange muslimer som samles i gatene når deres religion blir offer for blasfemi. Gaterevolter, ambassadebrenning og fatwaer i øst og vest er normale reaksjoner. Det er misforholdet mellom dette og mangelen på reaksjoner ved f.eks terror som er poenget.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Ikke vet jeg, kanskje de ikke synes religionen deres rettferdiggjør den type handlinger.
    Åh? Så kristne slipper, fordi de ikke synes religionen deres rettferdiggjør slike handlinger? Sånn i motsetning til andre menneskers forhold til sin religion?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn