Israel dreper fortsatt på Gazastripen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Utfallet er trist,og IDF burde ha løst det annerledes.De bør velge en annen fremgangsmåte neste gang.
    Hvordan ville du ha løst det vredensgnag?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Dette er slik jeg ser det et demokratisk land sin rett og førsteprioritet :
    - Det er viktig å forstå at blokaden er essensiell med tanke på Israels sikkerhet og retten til å forsvare seg, sier Netanyahu ifølge den israelske avisen The Jerusalem Post.

Noen som er uenig ?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Rune S skrev:
    Utfallet er trist,og IDF burde ha løst det annerledes.De bør velge en annen fremgangsmåte neste gang.
    Forhandlinger fører som oftest en del lengre enn maskingeværkuler. Hva med å be så ydmykt om å få utlevert listene fra de internasjonale inspektørene som sjekket lasten? Så hadde man faktisk sluppet å snuble i selvskuddende i tur og orden. Ingen kunne truet Israel med tørket kjøtt og jordbruksredskap.
    IDF svelget agn, søkke og snøre, som sagt. Og får svar som fortjent fra en unison verdensopinion, med USA som eneste unntak, selvsagt.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Rune S skrev:
    Som jeg har skrevet tidligere, så finnes det ikke noen løsning på dette. Det er umulig å løse det faktum at 70% av Israels territorium har to eiere, en ny og en som ble forvist da Israel ble stiftet i 1948.
    Israel har lukket øynene for urettferdigheten i dette, godt hjulpet av andre nasjoner, og palestinerne kjemper for sin eksistens.

Rabin ble myrdet i 1995 fordi han forsøkte å få til en løsning. Den var kontroversiell fordi palestinere ville få stemmerett og eiendomsrett på like fot med israelere.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin

Dette vil bare bli verre og verre. Spesielt fordi Israel har valgt taktikken som feilet i Rhodesia og i Bothas Sør-Afrika.

Det hele er fryktelig.

P

Parelius

Gjest
    Rune S skrev:
    - Det er viktig å forstå at blokaden er essensiell med tanke på Israels sikkerhet og retten til å forsvare seg, sier Netanyahu ifølge den israelske avisen The Jerusalem Post.

Noen som er uenig ?
    Ja.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Rune S skrev:

Noen som er uenig ?
    Jeg er uenig.
    At en paranoid Netanyahu kaller et angrep på en båt med nødforsyninger for: "sikkerhet og rett til å forsvare seg" er så langt fra virkeligheten at det fremstår som patetisk.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Honkey-Chateau skrev:
    Rune S skrev:
    Forhandlinger fører som oftest en del lengre enn maskingeværkuler. Hva med å be så ydmykt om å få utlevert listene fra de internasjonale inspektørene som sjekket lasten? Så hadde man faktisk sluppet å snuble i selvskuddende i tur og orden. Ingen kunne truet Israel med tørket kjøtt og jordbruksredskap.
    IDF svelget agn, søkke og snøre, som sagt. Og får svar som fortjent fra en unison verdensopinion, med USA som eneste unntak, selvsagt.

Honkey
    Ja,forhandlinger er bra,og jeg anntar du har erfaring med å forhandle med eventuelle terrorister?
    Mulig Israel ikke stolte på de internasjonale inspektørene ? Vil tro viss det var så enkelt for Israel å kunne stole på at dette dreide seg om kun mennesker som ønsket å hjelpe uskyldige i Gaza,så hadde de ikke bordet skipet slik de gjorde.Mye kan også skje fra et skip løsner tamper etter inspeksjon i en havn.

Tror du seriøst at IDF leter etter mulighetene til massakrere uskyldige mennesker ?

Netanyahu erkjenner at det fraktes våpen inn til Gaza gjennom de såkalte smuglertunnelene, men han mener at dersom våpen fraktes med båt, vil det utgjøre en helt annen risiko med tanke på omfang og mengde.

- På skipet «Francop» fant vi 200 tonn våpen smuglet fra Iran til Hizbollah, sa han og refererte til bordingen i Middelhavet i november i fjor.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Parelius skrev:
    Rune S skrev:

Noen som er uenig ?
    Ja.
    Så viss Norge var i Israels situasjon og du var landets leder så hadde du hatt andre førstepriorieter? Vilke?

P

Parelius

Gjest
    Rune S skrev:
    Parelius skrev:
    Rune S skrev:

Noen som er uenig ?
    Ja.
    Så viss Norge var i Israels situasjon og du var landets leder så hadde du hatt andre førstepriorieter? Vilke?
    Jeg ville ha utradert fienden,og fått folk til å forstå at utraderingen var essensiell med tanke på Norges sikkerhet og retten til å forsvare seg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Rune S skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Rune S skrev:

Honkey
    Ja,forhandlinger er bra,og jeg anntar du har erfaring med å forhandle med eventuelle terrorister?
    Mulig Israel ikke stolte på de internasjonale inspektørene ? Vil tro viss det var så enkelt for Israel å kunne stole på at dette dreide seg om kun mennesker som ønsket å hjelpe uskyldige i Gaza,så hadde de ikke bordet skipet slik de gjorde.Mye kan også skje fra et skip løsner tamper etter inspeksjon i en havn.

Tror du seriøst at IDF leter etter mulighetene til massakrere uskyldige mennesker ?

Netanyahu erkjenner at det fraktes våpen inn til Gaza gjennom de såkalte smuglertunnelene, men han mener at dersom våpen fraktes med båt, vil det utgjøre en helt annen risiko med tanke på omfang og mengde.

- På skipet «Francop» fant vi 200 tonn våpen smuglet fra Iran til Hizbollah, sa han og refererte til bordingen i Middelhavet i november i fjor.
    La oss snakke om den konkrete saken, RuneS. Det som står her ovenfor er totalt irrelevant.
    At Israel har et sikkerhetsproblem utenom sleggeskaft i hendene på politisk engasjerte mennesker er vel utenfor en hver rimelig tvil. Likeledes er det hevet over tvil at deres handlingsmønster i den konkrete saken forverrer deres sikkerhetsproblemer drastisk og akutt. Tror noen det var det IDF ønsket å oppnå??
    EDIT: At Israels regjering ikke stoler på noen (LES: Har fått fullstendig noia), er for en stor del deres egen skyld, og det blir umulig til slutt å føre rasjonelle samtaler med folk som har noia. Ja, jeg har prøvd, flere ganger.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    lomt skrev:
    Rune S skrev:

Noen som er uenig ?
    Jeg er uenig.
    At en paranoid Netanyahu kaller et angrep på en båt med nødforsyninger for: "sikkerhet og rett til å forsvare seg" er så langt fra virkeligheten at det fremstår som patetisk.
    Israel kunne IKKE vite med sikkerhet hva skipet inneholdt i forkant.
    Det var nok i utgangspunktet tenkt som en inspeksjon,ikke et angrep.
    At Israelere er paranoide med tanke på tidligere fremgansgmåter til terrorister har jeg full forståelse for,og kan ikke forstå det skal vere så veldig uvanlig for de fleste å kunne vere enig,viss man gjør et ærlig forsøk på sette seg inni angrepene og de forskjellige formene for angrep Israel har opplevd i 60-70 år.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    Rune S skrev:
    - På skipet «Francop» fant vi 200 tonn våpen smuglet fra Iran til Hizbollah, sa han og refererte til bordingen i Middelhavet i november i fjor.[/i]
    La oss snakke om den konkrete saken, RuneS. Det som står her ovenfor er totalt irrelevant.
    Etter min oppfatning er den omtalte episoden helt parallell. Israel prøver å unngå at våpen smugles inn i Gaza av grunner vi alle kjenner.

At man skal ha noia for ikke å stole blindt på tyrkiske islamister er vel å dra det litt langt. Men når det er sagt, israelerne er redde og desperate. Det hadde jeg også blitt med slike naboer.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.515
    Torget vurderinger
    4
    Rune S skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Rune S skrev:

Honkey
    Jeg tror nok ikke de bevisst leter etter muligheter til å massakrere uskyldige mennesker, men fremgangsmåten og adferden er svært beskrivende for den holdningen Israel ser ut til å ha til deres rett til å forsvare seg. Hvis ikke israelske elitestyrker, topptrente og high tech utrustede, er i stand til å "forsvare" seg mot en håndfull kniver og kjepper på annen måte enn å likvidere 9 mennesker så er det fordi deres verdisett og mennesyn er fullstendig blottet for realitetsforståelse. Selvsagt kunne de gjort dette på en helt annen måte, men det er tydeligvis en aksept for denslags brutalitet og militær maktmisbruk ikke bare i det militære, men også blant deres ledere. Deres fremferd sier alt om deres krigsmentalitet.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.507
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår ikke egentlig helt hva disse "aktivistene" klager over. De hadde jo de beste oddsa jeg har sett på lenge, kniv og balltre mot topptrente elitesoldater er jo knall mot normalt sprettert vs tank/F16 ::)

V

vredensgnag

Gjest
    Anchors aweigh

Betviler at man noensinne vil klare å stanse våpensmuglingen der.
    Men dette var altså ikke en våpentransport.

Israelerne feilvurderte. De prøvde å gjennomføre et Entebbe-raid, midt på natten, og regnet med å overraske aktivistene.
    De skulle ventet til dagslys, brukt større skip, gjerne makt i det øyeblikk baugen på en av båtene krysset territorialgrensen.
    De slo til om natten fordi de ikke ønsket pressedekning og bilder verden over der de stanset en hjelpekonvoi. I stedet fikk de dette rotet.

De stridende partene der nede har lite til overs for hverandre.
    Siden dette er HiFi-forumet. Var interessant å lytte til deltagerne i Barenboims symfoniorkester. Ungdommer fra Midt-Østen. De hadde mengder av vrangforestillinger og fordommer om hverandre, og ble forbauset når de erfarte at det er mennesker alle sammen. Israelske musikere fikk sjokk når de kom til Tunisia og Marokko - deres propaganda fortalte dem at arabere ikke er i stand til noe som helst, og at de i beste fall bor i skur, som på Gaza. Det ble en bråvåkning for dem å se kulturen i disse landene.

Det orkesteret er et innfall fra himmelen - Barenboim er modig. Han brøt forbudet mot fremføring av Wagner i Israel, med utsagnet: Musikk er ikke politisk, musikk er kunst.

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Rune S skrev:
    Israel kunne IKKE vite med sikkerhet hva skipet inneholdt i forkant.
    Det var nok i utgangspunktet tenkt som en inspeksjon,ikke et angrep.
    At Israelere er paranoide med tanke på tidligere fremgansgmåter til terrorister har jeg full forståelse for,og kan ikke forstå det skal vere så veldig uvanlig for de fleste å kunne vere enig,viss man gjør et ærlig forsøk på sette seg inni angrepene og de forskjellige formene for angrep Israel har opplevd i 60-70 år.
    Vel, vi kan nesten aldri vite noe somhelst med 100% sikkerhet.
    Det jeg fisker etter det det kollossale overforbruk av makt (som jo har medført 9 drap), og hvordan denne hendelse føyer seg inn i en lang rekke av liknende hendelser. Du nevner 60 til 70 år, og det stemmer, men om man leser historien, så har nybyggere og Israelsk regjering drept og provosert områdene rundt like lenge. Det har aldri vært en rettferdig aksjon.
    Det snakkes stadig om 1967 grensene som rettferdig, men det er 1947 grensene som i tilfelle er mest rettferdig, og de som ble kastet ut fra sine hjem og generasjonsboliger burde vært kompensert økonomisk den gang.
    Å akseptere 1967 grensen er litt som å si at ”ok, løgn, drap og overgrep foregått mellom 1947 og 1967 ser vi bort ifra, og lar Israel beholde området”.
    Men Israel sluttet ikke å erobre mer land siden 1967, og det ser ikke ut for at de har tenkt å slutte nå heller….
    Befolkningen i de okkuperte områdene har desperat behov for nødhjelp (å nevne ett antall kilo varer som virkelig kommer frem, sier ingenting om behovet der nede). Det er altfor brutalt å meie ned mennesker som bringer nødhjelp, minner mer om Burmesisk syn på menneskeverd.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    Rune S skrev:
    Som jeg har skrevet tidligere, så finnes det ikke noen løsning på dette. Det er umulig å løse det faktum at 70% av Israels territorium har to eiere, en ny og en som ble forvist da Israel ble stiftet i 1948.
    Israel har lukket øynene for urettferdigheten i dette, godt hjulpet av andre nasjoner, og palestinerne kjemper for sin eksistens.
    Ok.En ny og en som ble forvist ? Var der ikke både jøder og arabere i området før 1948?
    70% av Israel anno 1948 ? :eek:

Man bør vel igrunnen se tilbake til før 1947,til landområdet Palestina(Israel og Jordan idag) .Det juridiske innholdet i begrepet Palestina er det området Folkeforbundet trakk opp til oppfyllelse av Balfour-deklarasjonen av 1917 om et nasjonalt hjem for jødefolket i fedrenes gamle land.Så faktisk hele Jordan og Israel var tiltenkt jødene.Det bodde uansett etter hva jeg har forstått hovedsaklig arabere og jøder i området,så både jødene og araberene var palestinere.I 2.verdenskrig kjempet jødiske frivillige i den britiske arme under fanen til den "Palestinske Brigade" .Det som er Jerusalem Post idag het før 1948 The Palestine Post.
    Der jødene hovedsaklig bodde kom det også mange arabere til,fordi jødene var og er driftige,og skaper vekst og arbeidsplasser rundt seg.Såvidt jeg vet så ble de ønsket velkommen.
    Så ble området Palestina delt i 1947-48,og man opprettet Jordan i over 3/4 av området,og Israel i resten. Kong Abdullah ville da kalle det som ble Jordan for Palestina,men av sine rådgivere ble han anbefalt å velge et annet namn...... ::)
    Dette er historikk som man kan se helt vekk fra ?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    BT skrev:
    Rune S skrev:
    Nå må ikke du ødelegge en god diskusjon ved å komme med ubehagelige fakta her. :mad:
    Hehe,beklager.
    Skal heretter prøve å holde det på et mest mulig overdrevent usaklig nivå,med mye profeti og konspirasjonsteori :D

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Honkey-Chateau skrev:
    At Israel har et sikkerhetsproblem utenom sleggeskaft i hendene på politisk engasjerte mennesker er vel utenfor en hver rimelig tvil. Likeledes er det hevet over tvil at deres handlingsmønster i den konkrete saken forverrer deres sikkerhetsproblemer drastisk og akutt. Tror noen det var det IDF ønsket å oppnå??

Honkey
    Dette forverrer helt klart aggresjonen mot IDF og Israel,men det er jeg helt sikker på ikke var noe IDF ønsket å oppnå.
    Tror du det er krefter fra Israels uvenner som ønsket å oppnå en forverret situasjon for Israel og IDF med dette stuntet ?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Parelius skrev:
    Rune S skrev:
    Parelius skrev:
    Rune S skrev:

Noen som er uenig ?
    Ja.
    Jeg ville ha utradert fienden,og fått folk til å forstå at utraderingen var essensiell med tanke på Norges sikkerhet og retten til å forsvare seg.
    Forventet vel mer fra deg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.690
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rune S skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Dette forverrer helt klart aggresjonen mot IDF og Israel,men det er jeg helt sikker på ikke var noe IDF ønsket å oppnå.
    Tror du det er krefter fra Israels uvenner som ønsket å oppnå en forverret situasjon for Israel og IDF med dette stuntet ?
    Selvfølgelig. Hvorfor er da Israel så idiotiske at de tråkker midt uti med begge beina? Det er en grunn til at jeg trekker paralleller til Nord-Koreas paranoide regime som lever av matvarehjelp de har tusket til seg ved utpressing, og som skriker ut krigstrusler så snart de opplever at noen krenker dem. Og det opplever de hele tiden. Gi Israel 10-15 år til på samme kurs, så er de der.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Trane skrev:
    Jeg tror nok ikke de bevisst leter etter muligheter til å massakrere uskyldige mennesker, men fremgangsmåten og adferden er svært beskrivende for den holdningen Israel ser ut til å ha til deres rett til å forsvare seg. Hvis ikke israelske elitestyrker, topptrente og high tech utrustede, er i stand til å "forsvare" seg mot en håndfull kniver og kjepper på annen måte enn å likvidere 9 mennesker så er det fordi deres verdisett og mennesyn er fullstendig blottet for realitetsforståelse. Selvsagt kunne de gjort dette på en helt annen måte, men det er tydeligvis en aksept for denslags brutalitet og militær maktmisbruk ikke bare i det militære, men også blant deres ledere. Deres fremferd sier alt om deres krigsmentalitet.
    Hvorfor velger de ikke en mer avansert fremgangsmåte i stedet for å klatre ned en og en i et 3 slått 20mm Danline tau,viss de er så hensynsløse og hadde andre intensjoner enn inspeksjon mener jeg ?

Vil foreslå at det blir satt ned en internasjonal komite,der man må søke i forkant viss man vil krige,så kan man ta en 3 mnd analyse med mye sløsing av tid og kaffidrikking over pro/cons og prøve å få til en sosial fordelig av våpenene viss det blir gitt go.....

C

Cyber

Gjest
    BOIKOTT ISRAEL!

Mange venstreorienterte går hardt inn for boikott av Israel og da mener jeg det må gjøres skikkelig. Under finner dere en liste over potensielle områder som dere kan bruke til hjelp.

1. Rammes du av hjertestans, må du ikke få hjelp fra noen hjertestarter. Patentet tilhører blant annet Richard Schatz, en jøde. Så er du imot Israel, er det bedre å dø enn at noen forsøker å få start på hjertet ditt.

2. Du må ikke bruke mobiltelefon med kamera. Kast den med det samme. Chipen som brukes i de aller fleste mobiltelefoner med kamera er oppfunnet i Israel.

3. Har du en PC med Intel Microchip må du kvitte deg med den så fort det lar seg gjøre! Dette systemet er utviklet i Israel.

4. XP eller Vista må du slette fra PC'n din. Operativsystemet er utviklet i Israel.

5. Slett også virusbeskyttelsen din. De fleste av disse programmene er laget i Israel.

6. Kjenner du noen som bor i områder som kan bli rammet av tsunamier? Ring dem før du kvitter deg med mobilen. Et system som varsler slike tsunamier er laget i Israel, og Israel gir dem bort gratis. Det er bedre at tusenvis av mennesker blir drept av en tsunami, enn at vi får hjelp fra Israel.

7. Du må ikke finne på å legge deg inn på sykehuset for å få utført en hjerteoperasjon hvor de setter inn en stent etterpå, fordi denne stenten er laget i Israel. Da er det bedre å få hjerteinfarkt.

8. Skal du undersøke brystene, be da legen om å bruke det eldste utstyret. Det nyeste og beste er laget i Israel.

I tillegg vil vel en boikott av jordbruksvarer ramme flere palestinere enn jøder om jeg husker riktig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rune S; enda så morsomt det i en annen situasjon hadde vært å diskutert med noen så far out... Har ikke du en vekkelssesmøte i Jehovas Vitner du burde vært på, i stedet for å drive på her og forsvare drap på sivile? Dere må vel diskutere hvem av dere som får plass på Dommens Dag? 125000 er jo ikke så veldig mange. Resten skal vel drepes, slik som din "gode" gud gjorde med de som ikke fikk plass i Arken.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    cybervision_ skrev:
    BOIKOTT ISRAEL!

Mange venstreorienterte går hardt inn for boikott av Israel og da mener jeg det må gjøres skikkelig. Under finner dere en liste over potensielle områder som dere kan bruke til hjelp.

1. Rammes du av hjertestans, må du ikke få hjelp fra noen hjertestarter. Patentet tilhører blant annet Richard Schatz, en jøde. Så er du imot Israel, er det bedre å dø enn at noen forsøker å få start på hjertet ditt.

2. Du må ikke bruke mobiltelefon med kamera. Kast den med det samme. Chipen som brukes i de aller fleste mobiltelefoner med kamera er oppfunnet i Israel.

3. Har du en PC med Intel Microchip må du kvitte deg med den så fort det lar seg gjøre! Dette systemet er utviklet i Israel.

4. XP eller Vista må du slette fra PC'n din. Operativsystemet er utviklet i Israel.

5. Slett også virusbeskyttelsen din. De fleste av disse programmene er laget i Israel.

6. Kjenner du noen som bor i områder som kan bli rammet av tsunamier? Ring dem før du kvitter deg med mobilen. Et system som varsler slike tsunamier er laget i Israel, og Israel gir dem bort gratis. Det er bedre at tusenvis av mennesker blir drept av en tsunami, enn at vi får hjelp fra Israel.

7. Du må ikke finne på å legge deg inn på sykehuset for å få utført en hjerteoperasjon hvor de setter inn en stent etterpå, fordi denne stenten er laget i Israel. Da er det bedre å få hjerteinfarkt.

8. Skal du undersøke brystene, be da legen om å bruke det eldste utstyret. Det nyeste og beste er laget i Israel.

I tillegg vil vel en boikott av jordbruksvarer ramme flere palestinere enn jøder om jeg husker riktig.
    Hvis boikott betyr å omgjøre til søppel alt som kom fra et regime, f.eks. gamle Sør-Afrika (før og under boikotten mot rasisme) tror jeg du vil finne store mengder edelstener og gull på søpla.... ::)

P

Parelius

Gjest
    Rune S skrev:
    Parelius skrev:
    Rune S skrev:
    Parelius skrev:
    Rune S skrev:

Noen som er uenig ?
    Ja.
    Forventet vel mer fra deg.
    Det var nok heller for mye for deg.

Når du kommer med videreformidling av retoriske blomster som det serverte pjattet, så er slike tilsvar et forsøk på å få deg til å se bunnløsheten i ditt sitat.

Det er som å si: Jeg vil sannhet og rettferdighet! Tror du noen er uenige i det?

Det en går til grunne på er realiseringen av slike floskler som hører til ens indre motivasjon, men som blir motsagt av sin egen virkeligjøring i handlingen. Selvbedraget er å insistere på den indre renhet. Handlingene viser hva dens innhold er.

I en slik sikt er ikke sammenlikningen mellom Israel og Nord-Korea tatt ut av luften.

Men jeg medgir gjerne; for mange religiøse (men slett ikke bare de), så er den indre renhet den eneste sannhet. For mange andre så er virkelighetens smerte sannheten. En skulle tro at en del jøder har blitt lært den leksen, men hva lærer vel historien oss.

C

Cyber

Gjest
    Doc.G skrev:
    Sniff, sniff, det lukter desperate Israelvenner ::)
    Vanlig HFS diskusjon.

"Jeg mener A og du tar feil"

"Nei, jeg mener B fordi X og Y og Z"

"Haha, jeg bestemmer at dine poeng ikke betyr noe og jeg har rett."

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Mange venstreorienterte går hardt inn for boikott av Israel og da mener jeg det må gjøres skikkelig.
    Siden du ønsker å gå grundig til verks er et lite tips å se på de 3 første tallene i strekkoden (EAN 13) på et produkt:

729 indikerer et produkt fra israelskregistrert selskap.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Rune S skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Svært sannsynelig. MEN: Dette var IKKE et terrorskip fylt av bomber. Det hadde åpenbare tegn av å være et "agn", noe alle i verden kunne se, utenom IDF og deres regjerende gjeng med nisser. Og mens den israelske statsmakt, med IDF som våpen, banket inn et av historiens største politiske selvmål, sto en lamslått verden og bivånet idiotiet, kristenfundamentalistene forsøker å forsvare det, og USA toer sine hender. Men bjella henger på katten, og det ikke særlig vanskelig å høre den.

Honkey

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Mange venstreorienterte går hardt inn for boikott av Israel og da mener jeg det må gjøres skikkelig.
    Siden du ønsker å gå grundig til verks er et lite tips å se på de 3 første tallene i strekkoden (EAN 13) på et produkt:

729 indikerer et produkt fra israelskregistrert selskap.
    Jeg har ikke planer om å boikotte noen :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Honkey-Chateau skrev:
    Rune S skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Svært sannsynelig. MEN: Dette var IKKE et terrorskip fylt av bomber. Det hadde åpenbare tegn av å være et "agn", noe alle i verden kunne se, utenom IDF og deres regjerende gjeng med nisser. Og mens den israelske statsmakt, med IDF som våpen, banket inn et av historiens største politiske selvmål, sto en lamslått verden og bivånet idiotiet, kristenfundamentalistene forsøker å forsvare det, og USA toer sine hender. Men bjella henger på katten, og det ikke særlig vanskelig å høre den.

Honkey
    Og aktivistene kan feire en stor seier, mens noen kanskje sørger litt over de nye martyrene...

V

vredensgnag

Gjest
    Englandsfarerne

Asbjørn skrev:
    Rune S skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Selvfølgelig. Hvorfor er da Israel så idiotiske at de tråkker midt uti med begge beina? Det er en grunn til at jeg trekker paralleller til Nord-Koreas paranoide regime som lever av matvarehjelp de har tusket til seg ved utpressing, og som skriker ut krigstrusler så snart de opplever at noen krenker dem. Og det opplever de hele tiden. Gi Israel 10-15 år til på samme kurs, så er de der.
    Det har dessverre Asbjørn helt rett i. Israel er blitt Sparta, på alle de verste måtene. :-X

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.690
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rune S skrev:
    Hvorfor velger de ikke en mer avansert fremgangsmåte i stedet for å klatre ned en og en i et 3 slått 20mm Danline tau,viss de er så hensynsløse og hadde andre intensjoner enn inspeksjon mener jeg ?
    Hvis de båtene var fulle av bevæpnede terrorister, slik som Israel hevder, ville ikke soldatene nådd dekket i live. En eneste M-16 med nattsikte på brua, og dett ville vært dett...

Med andre ord visste Israel godt at det ikke var våpen ombord. De ville bare vise hvem som har makta, idiotene.

V

vredensgnag

Gjest
    Pelad, fra Israels ambassade i Washington, møtte med Washington Posts lesere i dag, og svarte på spørsmål.
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/discussion/2010/06/01/DI2010060101859.html
    Dette svaret sier vel alt. Var det 729 jeg skulle se etter, Gjestemedlem?

Jonathan Peled: I will be taking one last question. Thank you.

Weapons: The weapons cited by the IDF--metal poles, knives, etc.--don't look to be threats to Israel's national security. Rather, they look like fairly standard maritime tools, no?

Jonathan Peled: Weapons are weapons. Knives can kill, iron bars can kill, even hands can kill. We've seen in America the damage that simple boxcutters can cause. The issue was not the people onboard, but the need to ensure that no weapons or terrorists enter the Gaza Strip, reaching the hands of Hamas.

Det fortsetter med dette. Nå, så en hånd er livsfarlig, og grunn nok til at man kan skyte?

This scenario would, in fact, pose a national security risk to Israel, and this is the reason for the blockade. Had they adhered to our offer to peacefully hand over their ships' content, the confrontation would have been prevented. As a matter of fact, currently we are transferring the screened humanitarian aid directly to Gaza.

Jonathan Peled: Goodbye and thanks. For further information, please visit www.israelpolitik.org

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lomt skrev:
    cybervision_ skrev:
    BOIKOTT ISRAEL!

...
    Hvis boikott betyr å omgjøre til søppel alt som kom fra et regime, f.eks. gamle Sør-Afrika (før og under boikotten mot rasisme) tror jeg du vil finne store mengder edelstener og gull på søpla.... ::)
    Det rasedelte regimet Sør-Afrika var den første nasjon som gjennomførte en vellykket hjertetransplantasjon, så uten rasistregimet på sydspissen av Afrika ville vi ikke hatt mulighet for å få en ny tikker installert. Det var likevel riktig å boikotte regimet, noe som ble gjort med suksess. Men jeg er vel ikke tilhenger av boikott av Israel foreløpig. Et sterkere internasjonalt press med USA som deltaker bør først prøves ut. For en boikott blir likevel ikke effektiv uten USA på laget, så da bør det oppfordres til mer moderate midler som også storebror Sam kan være med på.

Jeg merker meg at det hevdes at vi har en nazistisk regjering med kommunistiske tendenser forkledd som sosialister i Norge. Det hevdes altså i denne tråden at omtrent halvparten av Norge er nazi eller kommunist, litt forvirrende for de som ikke er innvidd i dogmatisk religiøs overbevisning om sin egen filosofis fortreffelighet.

Så her har i altså en forsamling som enten er kommunistisk eller nazistisk. Siden jeg og mange av de andre som kritiserer Israels handlinger her er for liberaldemokrater å regne i europeisk sammenheng, så er vi altså ikke kommunister. Da er det kun et alternativ som gjenstår for å beskrive omtrent 75% av deltakerne i HFS' debatter, de er nazister. Eneste logiske konsekvens av det rablende beviset på sinnsforvirring dette resonnementet var er da at jeg er nazist, i likhet med flertallet her i tråden.

Hvis det seriøst hevdes at jeg er nazist så er det bare en ting å si til det: Det er utrolig hvordan folk i glansen av sin skinnhellighet kan utgyte slike utrolig latterlige påstander om nesten alle de har som meningsmotstandere. Her hevdes det rett og slett at de som ikke er enige med Israel her enten er nazister eller kommunister, i verste fall en kombinasjon av alt som er fælt i verden. Slike personer er det ingen poeng å diskutere med folkens, fordi de er rett og slett ikke riktig bevart. Det er noe seriøst galt med dem, rett og slett. En person som hevder at jeg er nazist eller kommunist fortjener ikke å bli kalt idiot, for det står langt verre til med dem. Skulle det være slik at påstandene ble ytret på LSD kan jeg være villig til å overse det. Jeg vil også tilgi en psykotisk episode, for det er jo synd på de syke.

Makan til dogmatiske uttalelser fra personer som hevder at andre er dogmatiske har jeg ikke sett her på HFS, og jeg har sett mye rart her. Dette er den mest hårreisende diskusjonen vi har hatt på lenge, og det er ikke oppfriskende. Vi er tilbake i skyttergravene der de verste politiske "skjellsord" brukes for å stemple meningsmotstanderne. Slike debattanter er ikke i stand til å føre en saklig debatt, og har diskvalifisert seg i det øyeblikket de stempler halvparten av sine landsmenn som enten kommunister eller nazister, helst begge deler i en salig blanding. Pføy! :mad:

Det er forøvrig utrolig at hver gang vi har en slik hendelse viser norske supportere av aggressiv israelsk millitærmakt et mer blindt og forstokket forsvar enn det de fleste medier i Israel selv fremfører. Kun regjeringen som skal rettferdiggjøre sine feil, og deres meningsfeller enda lenger ut på høyresiden i Israelsk politikk, kommer med tilsvarende forstokkede uttalelser. Og helt ærlig talt, det er i alle fall helt klart at skal den norske og israelske regjeringen sammenlignes er det uten tvil den israelske som går av seieren som årets "nazi"-regjering. Nazi i anførselstegn fordi ordet egentlig brukes om regimer som er fascistoide, og som undertrykker folkegrupper.

Men for balansens skyld, Israel kan ikke nødvendigvis sammenlignes direkte med Sør-Afrika og de fleste arabiske stater. Det er et demokrati. Et svakt og vaklende demokrati, men likefullt et demokrati. Og de har en toleranse for eksistensen av humanistiske bevegelser i sitt eget land, så undertrykkingen er ikke politisk, og langt fra total. Derfor mener jeg at vi må besinne oss før vi trekker sammenligninger med Israel og andre regimer vi ikke liker, for Israel er strengt tatt ikke et regime i den forstand.

Takk for oppmerksomheten fra en som ikke kan ta personer som mener jeg er enten kommunist eller nazist på alvor i noen av deres meninger. Slike utsagn er nemlig sterke beviser for at de er langtfra det å ha en noenlunde bakkekontakt, og langtfra nok vilje til innsikt til å være verdifulle deltakere i en debatt. Slik retorikk er forbeholdt nazister og kommunister. God bedring, stakkarer. ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn