Israel dreper fortsatt på Gazastripen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Innlegget ditt over beviser bare i enda større utstrekning at ditt syn og din kunnskap rundt kristendom er i beste fall ubevisst feilaktig, men jeg skjønner ikke hvor en kan få en slik forståelse fra hvis man går til kilden og leser hva det å følge Jesus innebærer og ikke har diet alt fra steder der man sammen sitter i sin villfarelse og gjør fjær til høns og finner selv på hva andre mener og står for.
    Vis meg hvor det står i bibelen din at Jesus sa det var helt OK å la hardt sårede mennesker blø ihjel mens man gjennomsøker skipet deres etter ikke-eksisterende våpen, så kan vi diskutere saken. Det var ikke det inntrykket jeg fikk på søndagsskolen en gang i en fjern fortid.
    Det står selvsagt ikke, noe jeg prøver å få frem. Jeg sier ikke at det på noen måte var riktig - jeg bare gjentar at dette ikke er en sort-hvitt situasjon der en side har rett og den andre galt - det er en tragisk konflikt som går utover begge sider der begge lider tap.

C

Cyber

Gjest
    Three Men in a boat

vredensgnag skrev:
    Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Innlegget ditt over beviser bare i enda større utstrekning at ditt syn og din kunnskap rundt kristendom er i beste fall ubevisst feilaktig, men jeg skjønner ikke hvor en kan få en slik forståelse fra hvis man går til kilden og leser hva det å følge Jesus innebærer og ikke har diet alt fra steder der man sammen sitter i sin villfarelse og gjør fjær til høns og finner selv på hva andre mener og står for.
    Vis meg hvor det står i bibelen din at Jesus sa det var helt OK å la hardt sårede mennesker blø ihjel mens man gjennomsøker skipet deres etter ikke-eksisterende våpen, så kan vi diskutere saken. Det var ikke det inntrykket jeg fikk på søndagsskolen en gang i en fjern fortid.
    Men du begår naturligvis den feil å tro at man ser på disse som fullverdige mennesker, der de ligger og blør.
    Med et slikt innlegg mister du all troverdighet etter min mening. Lavmål. Det er så trist å se hvor nedgravd enkelte her på HFS er i sine egne ideologier og bare skal tråkke på alt annet enn de som mener det samme ved å latterliggjøre og legge egen tro på bordet som det andre liksom står for når det er så fjernt fra det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Israel kunne IKKE vite hva som var ombord i skipet uten å gjennomsøke når "fredskonvoien" ikke var villig til å samarbeide.
    Israel og deres militære styrker har ingen myndighet til å angripe skip i internasjonalt farvann. Det er i beste fall piratvirksomhet og i verste fall en krigserklæring mot Tyrkia, og dermed også Norge som natoalliert.

Terrorister har brukt ambulanse biler o.l. lignende i årevis for å prøve å komme seg inni i Israel med selvmordsbomber.Hadde du
    vert skeptisk ?
    Ja, best å bombe ambulanser og slikt når man treffer på dem for å være på den sikre siden. Det kan jo være terrorister eller atombomber i dem. :eek:

Jeg begriper ikke at jeg faktisk diskuterer med voksne mennesker her inne om et land har lov og rett til å forsvare seg !!!! For det er derfor Israel har blokaden,det var derfor de måtte undersøke denne konvoien om de fraktet våpen som utgjør en risiko for Israels sikkerhet,det er derfor de bygger murer,det er derfor de må ha ekstremt strenge grenseportaler ut og inn av landet.
    Gaza, Vestbredden og Øst Jerusalem er ikke en del av Israel. De har ingen juristiksjon der overhodet. At de okkuperer områdene med militære styrker gjør ingen forskjell.

At man drar sammenligninger med Nord-Korea er så absurd at jeg trodde aldri jeg skulle se noe lignende ! Nå har jeg diskutert dette midtøsten temaet noen år,og de utfallene jeg har sett denne gangen er det verste jødehatet jeg har sett. Her har det kommet små-Hitler kommentarer titt og ofte.
    Du forveksler begrepene. Det er den religiøse ultrakonservative aggressive delen av israelerne som er problemet, og mange av dem sitter nå i regjeringen der, ikke "jødene" som du liker å kalle denne gruppen. Disse galningene er ikke representanter for jødene, hverken i Israel eller ellers i verden.

Jeg håper og ber om at den norske regjering vil vende om i sitt angrep på en demokratisk stat sin rett til å forsvare seg,viss ikke er jeg litt bekymret for at dette kan få konsekvenser for Norge.Forhåpentligvis at regjeringen blir byttet ut.
    Dine forestillinger om hva som er selvforsvar er nok av mer privat karakter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Det står selvsagt ikke, noe jeg prøver å få frem. Jeg sier ikke at det på noen måte var riktig - jeg bare gjentar at dette ikke er en sort-hvitt situasjon der en side har rett og den andre galt - det er en tragisk konflikt som går utover begge sider der begge lider tap.
    OK, da kan vi nok være enige om det. Det er ingen som forsvarer selvmordsbombere og rakettangrep heller, men det får da være grenser for kollektiv avstraffelse og uproporsjonal maktbruk, for ikke snakk om å påføre seg selv PR-katastrofer som bare gjør situasjonen enda verre.

V

vredensgnag

Gjest
    Heart of Darkness

Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Asbjørn - du må skjønne at kristne ønsker å bli behandlet i henhold til Bergprekenen, men at de selv ønsker å bruke Gammeltestamentet på andre.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjest skrev:
    USA støtter angrepet på konvoien. IPAC har solid grep om amerikansk midt-østen-politikk, og det moralske forfallet i fortsetter.
    Nei,du kan vri det akkurat slik du vil,men saken er at USA støtter et lands rett til å forsvare seg.
    Synd at vi bare har noen få land igjen i verden som ikke er på kommunistbølgen,men jeg får prøve å glede meg over de få som fortsatt er igjen.Skal vi få en verdensregjering må foresten de få som er igjen nedsables og omvendes.....

V

vredensgnag

Gjest
    Shetlandsfarerne

cybervision_ skrev:
    vredensgnag skrev:
    Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Men du begår naturligvis den feil å tro at man ser på disse som fullverdige mennesker, der de ligger og blør.
    Med et slikt innlegg mister du all troverdighet etter min mening. Lavmål. Det er så trist å se hvor nedgravd enkelte her på HFS er i sine egne ideologier og bare skal tråkke på alt annet enn de som mener det samme ved å latterliggjøre og legge egen tro på bordet som det andre liksom står for når det er så fjernt fra det.
    Nei, jeg mister overhodet ingen troverdighet. Røde Kors ble etablert for å kunne hjelpe begge parters stridende - det ble etablert strenge regler for hvordan man skulle respektere innsatsen, utfra Hippokrates ed. På Gaza-stripen brytes disse folkerettslige overenskomstene daglig, og Røde Kors (Røde Halvmåne i islamske land) klarer ikke å forklare det på annet vis enn at man i Israel ønsker å prioritere enkelte foran andre.

Dette er veldokumentert, og du kan godt ta deg bryet med å sette deg inn i det før du avsier dom om hvem som har mistet enhver troverdighet her.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Da har du fått med deg endel :) For det står selvsagt ikke i Bibelen!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rune S skrev:
    At man drar sammenligninger med Nord-Korea er så absurd at jeg trodde aldri jeg skulle se noe lignende ! Nå har jeg diskutert dette midtøsten temaet noen år,og de utfallene jeg har sett denne gangen er det verste jødehatet jeg har sett. Her har det kommet små-Hitler kommentarer titt og ofte.
    Siden det er jeg som har dratt den parallellen, kan det være på sin plass å nevne at en skjellsettende opplevelse i min mors barndom var den dagen statspolitiet kom for å hente henne og familien for å sende dem til konsentrasjonsleirene i Tyskland. "Alle" i lokalsamfunnet visste jo at min mors familie var jøder. Det var bare forutseende slektsforskning fra min morfars side som reddet dem unna gasskammeret med hårfin margin. Hvis du mener at jeg står for jødehat eller "små-Hitling", vet du helt enkelt ikke hva du snakker om.

At dagens forstokkede regime i Israel oppfører seg på måter som ligner mer og mer på autoritære regimer andre steder og til andre tider er en helt annen sak. Det er selvsagt bekvemt for Israel og deres våpendragere å rope opp om "jødehat" hver gang de blir kritisert, men det er faktisk ett av de trekkene ved dagens Israel som minner mest om dagens Nord-Korea som også tolker alt inn i et paranoid verdensbilde.

Det går faktisk an å ha en viss sympati med både jøder generelt og befolkningen i Israel spesielt, og likevel mene at dagens regime og den politikken som føres er så hoppende gal at den ikke vil føre noe godt med seg, men bare trinnvis forverre en allerede fastlåst situasjon i sine forsøk på å tekkes kompromissløse religiøse ekstremister.

V

vredensgnag

Gjest
    Sinking the Bismarck

Dette blir som i tiden rett før Murens fall. Selv CIA meldte skråsikkert at østregimene ville bestå.

Om noen hadde sagt at dette ville være førsteoppslaget på en israelsk avis for to uker siden, ville de bli utledd.
    Hver eneste link er en baksmell for hvor landet har ønsket å styre, til sammen er det en katastrofe.
    Dette angrepet på flotiljen var vettløst sinnsykt, og viser hvor farlig det er når militæret og hardliners får for stor makt over politikken - i sin iver etter å forsvare Israel med alle midler, utfra sine syke paranoide forestillinger, har de oppnådd presis det motsatte av hva de ønsket.

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Asbjørn skrev:
    Rune S skrev:
    Siden det er jeg som har dratt den parallellen, kan det være på sin plass å nevne at en skjellsettende opplevelse i min mors barndom var den dagen statspolitiet kom for å hente henne og familien for å sende dem til konsentrasjonsleirene i Tyskland. "Alle" i lokalsamfunnet visste jo at min mors familie var jøder. Det var bare forutseende slektsforskning fra min morfars side som reddet dem unna gasskammeret med hårfin margin. Hvis du mener at jeg står for jødehat eller "små-Hitling", vet du helt enkelt ikke hva du snakker om.

At dagens forstokkede regime i Israel oppfører seg på måter som ligner mer og mer på autoritære regimer andre steder og til andre tider er en helt annen sak. Det er selvsagt bekvemt for Israel og deres våpendragere å rope opp om "jødehat" hver gang de blir kritisert, men det er faktisk ett av de trekkene ved dagens Israel som minner mest om dagens Nord-Korea som også tolker alt inn i et paranoid verdensbilde.

Det går faktisk an å ha en viss sympati med både jøder generelt og befolkningen i Israel spesielt, og likevel mene at dagens regime og den politikken som føres er så hoppende gal at den ikke vil føre noe godt med seg, men bare trinnvis forverre en allerede fastlåst situasjon i sine forsøk på å tekkes kompromissløse religiøse ekstremister.
    Beklager!

Uansett,å sammenligne et av de siste demokratier med kanskje de aller verste undertrykkende totalitære regimer i verden i dag er og blir for meg absurd.
    Noen som verdsetter demokrati ?
    Viktigere med havrettsloven for enkelte,og ja da får sannelig håpe at dere får deres valg og ønsker oppfyllt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du glemmer at både Hamas og Adolf er/var demokratisk valgt. Handlingene deres er/var ikke nødvendigvis hverken riktige eller kloke av den grunn. Skulle det gi immunitet mot enhver kritikk?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sinking the Bismarck

vredensgnag skrev:
    Om noen hadde sagt at dette ville være førsteoppslaget på en israelsk avis for to uker siden, ville de bli utledd.
    Hver eneste link er en baksmell for hvor landet har ønsket å styre, til sammen er det en katastrofe.
    Dette angrepet på flotiljen var vettløst sinnsykt, og viser hvor farlig det er når militæret og hardliners får for stor makt over politikken - i sin iver etter å forsvare Israel med alle midler, utfra sine syke paranoide forestillinger, har de oppnådd presis det motsatte av hva de ønsket.
    Oppløftende og overraskende forside. En endring i Israel må komme fra befolkningen selv der. Hvis denne episoden kan illustrere hvordan resten av verden ser på den nåværende regjeringens linje, og hvordan dette slår tilbake på landet og deres innbyggere, så er det kanskje håp om en endring til det bedre.

For det er ikke Israel eller jødene som er problemet, men de konservative, de ulraotrodokse, ekspansjonistene, de militære hardlinerne og deres hodeløse kristenkoservative støttespillere i vesten som er landets dystre problem.

Men land kan endre seg, og politikk kan forandres. Israel har de demokratiske mekanismene på plass, men de sliter med kompromissløse religiøse galninger.. og det er ikke uproblematisk å hanskes med dem. Men gjør de livet uholdbart nok for den verdslige delen av befolkningen, så vil nødvendige endringer påtvinge seg.

Og mister regjeringen i Israel strupetaket på pressen, som mye kan tyde på nå, så er deres dager talte. :)

Det gir håp.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Rune S skrev:
    Asbjørn skrev:
    cybervision_ skrev:
    Da har du fått med deg endel :) For det står selvsagt ikke i Bibelen!
    Kristendom:
    Troen på en kosmisk jødisk zombie (ikke-død) kan gi deg evig liv hvis du symbolsk spiser hans kjøtt og telepatisk meddeler ham at du aksepterer han som din leder, slik at han kan rense din sjel for ondskap fordi en kvinne, skapt fra et ribbein, ble overtalt av en snakkende slange til å spise epler fra et magisk tre.

C

Cyber

Gjest
    Noe som ikke er fullt så åpent kjent er vel at blokkaden av Gaza er en avtale som Egypt og Israel har gjort sammen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Rune S skrev:
    Nå får du altså faen meg gi deg, RuneS. Pek på ETT ENESTE sted der jeg eller noen andre hevder noe som helst i retning av jødehat. Det er så langt jeg kan lese DU og KUN DU som har hitlet denne tråden.
    Akkurat her er det faktisk du som er totalt på viddene, ingen her er i mot Israels rett til selvforsvar, ingen her er i mot jøder (absurd!!), ingen her taler i mot folket i Israels soleklare menneskerettigheter. Vi sier at vi ikke liker åpenbare brudd på en rekke internasjonale avtaler og regler, samt maktmisbruk ut over en hver rimelig størrelse. Dette er (for alle andre enn deg) en politisk diskusjon med mange farger, ikke en svart/hvit kamp mellom gud og djevel. Voks opp!

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Achille Lauro

cybervision_ skrev:
    Noe som ikke er fullt så åpent kjent er vel at blokkaden av Gaza er en avtale som Egypt og Israel har gjort sammen.
    En avtale som Israel har brutt på mange måter, og som var en del av fredsforliket mellom Israel og Egypt.

Les Amnestys vurdering av forholdene på Gaza, og hvem som skal lastes for disse.
    http://www.amnesty.org/en/news-and-...eli-blockades-effects-palestinians-2010-06-01

1 June 2010

Israel's military blockade of Gaza has left more than 1.4 million Palestinian men, women and children trapped in the Gaza Strip, an area of land just 40 kilometres long and 9.5 kilometres wide.

Mass unemployment, extreme poverty and food price rises caused by shortages have left four in five Gazans dependent on humanitarian aid. As a form of collective punishment, Israel’s continuing blockade of Gaza is a flagrant violation of international law.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Rune S skrev:
    Israel kunne IKKE vite hva som var ombord i skipet uten å gjennomsøke når "fredskonvoien" ikke var villig til å samarbeide.
    Israel og deres militære styrker har ingen myndighet til å angripe skip i internasjonalt farvann. Det er i beste fall piratvirksomhet og i verste fall en krigserklæring mot Tyrkia, og dermed også Norge som natoalliert.

Terrorister har brukt ambulanse biler o.l. lignende i årevis for å prøve å komme seg inni i Israel med selvmordsbomber.Hadde du
    vert skeptisk ?
    Ja, best å bombe ambulanser og slikt når man treffer på dem for å være på den sikre siden. Det kan jo være terrorister eller atombomber i dem. :eek:

Jeg begriper ikke at jeg faktisk diskuterer med voksne mennesker her inne om et land har lov og rett til å forsvare seg !!!! For det er derfor Israel har blokaden,det var derfor de måtte undersøke denne konvoien om de fraktet våpen som utgjør en risiko for Israels sikkerhet,det er derfor de bygger murer,det er derfor de må ha ekstremt strenge grenseportaler ut og inn av landet.
    Gaza, Vestbredden og Øst Jerusalem er ikke en del av Israel. De har ingen juristiksjon der overhodet. At de okkuperer områdene med militære styrker gjør ingen forskjell.

Du forveksler begrepene. Det er den religiøse ultrakonservative aggressive delen av israelerne som er problemet, og mange av dem sitter nå i regjeringen der, ikke "jødene" som du liker å kalle denne gruppen. Disse galningene er ikke representanter for jødene, hverken i Israel eller ellers i verden.

Jeg håper og ber om at den norske regjering vil vende om i sitt angrep på en demokratisk stat sin rett til å forsvare seg,viss ikke er jeg litt bekymret for at dette kan få konsekvenser for Norge.Forhåpentligvis at regjeringen blir byttet ut.
    Dine forestillinger om hva som er selvforsvar er nok av mer privat karakter.
    Jeg skulle gjerne tatt meg en kopp kaffi med deg engang :)
    Desse diskusjonene blir så absurde,vi er som på 2 forskjellige planeter virker det som ,men vi er nok ikke det likevel......

Synes du overdriver mye,og det gjør sikkert jeg også ;)

Et par ting :
    Israel brøt internasjonal havrettslov eller hva den nå heter,ingen tvil om det.Men føler som om det er ingen som har vilje eller interesse av å sette seg inni Israels dilemma ?
    Drite litt i rikets sikkerhet og håpe Jihad-islamister, som de visste var ombord,plutselig har forandret fremgangsmåte i forhold til 1400 års historie,eller 1 pri rikets sikkerhet og bryte internasjonal lov..........

Stor Israel,grådighet og den greia der,ja,vet ikke hva jeg skal si. Alle ser vel det at viss Israel er så hensynsløse som mange her gir inntrykk av og at de har planer om mest mulig land,så vet dere like godt som meg at de kan radere vekk Gaza,Jordan,Libanon for å nevne noen på ca 4 og halv dag.
    Israel ble utsatt for akkurat samme aggresjon og terrorisme fra 1948 til 1967,da "palestinere" hadde kontroll over "sitt land" , "vestbredden" ,øst Jerusalem,Gaza , Golan .
    Hvorfor var de i samme krigshissende modus da og krevde mer? De kunne opprettet en palestinsk stat da viss de ville.Hvorfor gjorde de det ikke,tja,det er ikke det som er målet deres,og de hadde jo allerede en "palestinsk" stat i Jordan.Over 3/4 deler av området hadde arabere fått å boltre seg på i fred og flower power viss det var det de ønsket.
    Så hvorfor er ikke dette ting som er interesant å tenke gjennom?
    Det Israel først og fremst er møtt med er deres arabiske naboers ønske om Islams utbredelse. Det er vel såvidt jeg vet ikke en mulighet du har som rettroende muslim om Islam skal utbredes eller ikke.Drivkraften er hele verden under "Allah" .
    Jeg spår viss ikke vi står opp for den eneste kraft som kan stå imot,så er vi lett bytte .

Søren,dette ble litt for filosofisk og dustete.Jeg skal prøve å holde meg i skinnet,men jeg sliter :D

E

eldstaal

Gjest
    Asbjørn skrev:
    eldstaal skrev:
    Dette ble hakkete, men jeg er opprørt over at Israel med støtte fra USA og et logrende NATO fortsatt for lov til å pine sine naboer på denne groteske, barbariske måten.
    Det er da ikke mange i NATO som "logrer" i denne saken. Her er Cameron:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk/10218450.stm
    Merkel:
    http://dwelle.de/dw/article/0,,5633390,00.html
    Frankrikes utenriksminister:
    http://alertnet.org/thenews/newsdesk/PAB008367.htm

Selv USA har brukt uttrykk som "unacceptable and unsustainable", "condemnation" og "deeply regrets", hvilket må sies å være kraftig kost fra den kanten. Det er bare høyrefløyen i Israel og visse kristenfundamentalister som støtter aksjonen. Resten av verden er tydeligvis blitt kommunister over natten. ::)
    Den jødiske lobbyvirksomheten er formidabel i den amerikanske kongressen. Pr. dato er det ingen amerikanske presidenter som har tort å utfordre den rike jødiske minoriteten i USA. Årsaken er ganske enkelt den at de antagelig er garantert og ikke bli gjenvalgt.

Selv om Tyrkia er et NATO land der amerikanerne har store militære interesser tror jeg faktisk ikke at sluttdekretet fra NATO noensinne vil inneholde en fordømmelse av Israels politikk i Gaza og på Vestbredden.

FN er kontrollert av USA. Granskingen vil nok konkludere med at årsaken til myrderiene skyldtes aktivistenes motstand og ikke de snille greie soldatene fra Israel som selvfølgelig måtte forsvare seg mot disse tungt bevæpnede aktivistene.

For alle Israelvenner her på forumet vil jeg anbefale at de leser Odd Karstein Tveit sine to bøker "Nederlag" og "Alt for Israel". Disse bøkene er basert på faktiske forhold med en utrolig kildehenvisning. Disse bøkene er så "balansert" som det er mulig, selv de som har for vane og støtte Israel i ett og alt var forholdsvis tause da bøkene ble utgitt i 1982 og i første halvdel av nittiårene.

Glemmer aldri skildringen av nedslaktningen i Shabra og Shatila leirene. Krigsforbrytelsen ble regissert av Ariel Sharon, amerikanske soldater bidro med "arbeidslys", mens selve slakterarbeidet ble utført av libanesiske falangister. Resultatet ble over 3000 drepte, mest kvinner og barn. Ingen tiltale ble reist.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Drite litt i rikets sikkerhet og håpe Jihad-islamister, som de visste var ombord,plutselig har forandret fremgangsmåte i forhold til 1400 års historie,eller 1 pri rikets sikkerhet og bryte internasjonal lov..........
    Re 1400 års historie: antar du har lest GT; da vet du litt om at jødenes adferd har vært enda blodigere, og at den strekker seg enda lenger tilbake i tid enn 1400 år.

Ikke det at jeg synes det er særlig relevant, men siden du nå en gang velger å spille det historiske kortet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    De fisked ham op, han førtes ombord,
    korvetten gav sejerssalut;
    agter på hytten, stolt og stor
    stod chefen, en attenårs gut.
    Hans første batalje gjaldt Terjes båd,
    thi knejste han nu så kæk;
    men Terje vidste ei længere råd,-
    den stærke mand lå med bøn og gråd
    iknæ på korvettens dæk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    eldstaal skrev:
    Den jødiske lobbyvirksomheten er formidabel i den amerikanske kongressen. Pr. dato er det ingen amerikanske presidenter som har tort å utfordre den rike jødiske minoriteten i USA. Årsaken er ganske enkelt den at de antagelig er garantert og ikke bli gjenvalgt.

Selv om Tyrkia er et NATO land der amerikanerne har store militære interesser tror jeg faktisk ikke at sluttdekretet fra NATO noensinne vil inneholde en fordømmelse av Israels politikk i Gaza og på Vestbredden.

FN er kontrollert av USA. Granskingen vil nok konkludere med at årsaken til myrderiene skyldtes aktivistenes motstand og ikke de snille greie soldatene fra Israel som selvfølgelig måtte forsvare seg mot disse tungt bevæpnede aktivistene.

For alle Israelvenner her på forumet vil jeg anbefale at de leser Odd Karstein Tveit sine to bøker "Nederlag" og "Alt for Israel". Disse bøkene er basert på faktiske forhold med en utrolig kildehenvisning. Disse bøkene er så "balansert" som det er mulig, selv de som har for vane og støtte Israel i ett og alt var forholdsvis tause da bøkene ble utgitt i 1982 og i første halvdel av nittiårene.

Glemmer aldri skildringen av nedslaktningen i Shabra og Shatila leirene. Krigsforbrytelsen ble regissert av Ariel Sharon, amerikanske soldater bidro med "arbeidslys", mens selve slakterarbeidet ble utført av libanesiske falangister. Resultatet ble over 3000 drepte, mest kvinner og barn. Ingen tiltale ble reist.
    Jo, forsåvidt. Men jeg er ikke helt enig. For det første har FNs sikkerhetsråd allerede fordømt både voldsbruken og blokaden som ulovlig, uten at USA har nedlagt noe veto mot det. Det er noe annet at USA ennå ikke har satt makt bak disse standpunktene ved å stoppe våpenhjelpen til Israel, hvilket de burde gjøre øyeblikkelig.

Dessuten tror jeg du misforstår det politiske bildet i USA. Jøder som etnisk og religiøs gruppe er hverken så mektig eller monolittisk som man skulle tro. De jeg kjenner er stort sett liberale Brooklyn-jøder med krystallklare synspunkter på "right wing nuts", enten disse befinner seg i USA eller Israel. Midt under G W Bush's presidentperiode var det en av dem som betrodde meg at han vurderte å emigrere tilbake til Tyskland for å slippe unna disse tullingene som styrte USA på det tidspunktet. Derimot er fundamentalistiske kristenkonservative en mye større maktfaktor. Det var de som var kjernevelgerne til G W Bush, og Rove bygget hele valgstrategien rundt dem. Disse mener, utrolig nok, at økende konflikt i Midt-Østen er positivt som et tegn på endetid og Jesu tilbakekomst, og vil derfor oppmuntre alt Israel gjør som bidrar til høyere konfliktnivå. Vi har sett eksempler på den holdningen også i denne tråden, men i USA er disse figurene faktisk en politisk maktfaktor som man ikke uten videre setter på plass. Skal man forstå USAs forhold til Israel, må man også forstå betydningen av den bibeltro kristenfundamentalistiske bevegelsen, hvor tullete de enn kan virke.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Achille Lauro

vredensgnag skrev:
    cybervision_ skrev:
    En avtale som Israel har brutt på mange måter, og som var en del av fredsforliket mellom Israel og Egypt.

Les Amnestys vurdering av forholdene på Gaza, og hvem som skal lastes for disse.
    http://www.amnesty.org/en/news-and-...eli-blockades-effects-palestinians-2010-06-01

1 June 2010

Israel's military blockade of Gaza has left more than 1.4 million Palestinian men, women and children trapped in the Gaza Strip, an area of land just 40 kilometres long and 9.5 kilometres wide.

Mass unemployment, extreme poverty and food price rises caused by shortages have left four in five Gazans dependent on humanitarian aid. As a form of collective punishment, Israel’s continuing blockade of Gaza is a flagrant violation of international law.
    Hva om de prøvde å skape noe på Gaza da ? Produsere ,eksportere, istedet for å la terroristene i Hamas få kontroll over alle donasjoner som var tenkt til uskyldige sultende palestinere.Hvor er internasjonale krav om å få se hva Hamas bruker alle nødpengene til? Hva med å kreve resultater fra de ? Hva med å begynne å kreve noe fra begge parter ? Jeg ser ingen rettferdighet !!
    Jeg vil tro Gaza kunne vert et av verdens rikeste områder viss de hadde brukt pengene på å bygge og skape,istedet for å kjøpe og importere våpen,og terrorisere nabostaten som de vet vil rive ned murhusene deres bare de hisser de opp lenge nok ? De vet at Israel ikke angriper uten at de blir angrepet først. Israel har en annen moral kodeks,de kunne med letthet drevet Gaza på sjøen på 1 dag,men de gjør det ikke for det er ikke det som er målet.Deres grådige Jihad motstandere viser i motsetning med all mulig tydelighet hva som er deres mål!!
    Så blir de uskyldige stakkarene på Gaza som faktisk har et ønske om å leve i fred med sine naboer,drept og terrorister av Hamas for at motstand ikke skal reise seg.Dette er måten totalitere regimer fungerer på.
    At mennesker har det veldig vanskelig i Gaza nå kan de takke Hamas ene og alene for !!
    Jeg har stor sympati med de uskyldige på palestinsk side som har ærlige og redelige hensikter og ønsker om et liv i fred og harmoni.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Achille Lauro

Rune S skrev:
    Hva om de prøvde å skape noe på Gaza da ? Produsere ,eksportere, istedet for å la terroristene i Hamas få kontroll over alle donasjoner som var tenkt til uskyldige sultende palestinere.Hvor er internasjonale krav om å få se hva Hamas bruker alle nødpengene til? Hva med å kreve resultater fra de ? Hva med å begynne å kreve noe fra begge parter ? Jeg ser ingen rettferdighet !!
    Jeg vil tro Gaza kunne vert et av verdens rikeste områder viss de hadde brukt pengene på å bygge og skape,istedet for å kjøpe og importere våpen,og terrorisere nabostaten som de vet vil rive ned murhusene deres bare de hisser de opp lenge nok ? De vet at Israel ikke angriper uten at de blir angrepet først. Israel har en annen moral kodeks,de kunne med letthet drevet Gaza på sjøen på 1 dag,men de gjør det ikke for det er ikke det som er målet.Deres grådige Jihad motstandere viser i motsetning med all mulig tydelighet hva som er deres mål!!
    Så blir de uskyldige stakkarene på Gaza som faktisk har et ønske om å leve i fred med sine naboer,drept og terrorister av Hamas for at motstand ikke skal reise seg.Dette er måten totalitere regimer fungerer på.
    At mennesker har det veldig vanskelig i Gaza nå kan de takke Hamas ene og alene for !!
    Jeg har stor sympati med de uskyldige på palestinsk side som har ærlige og redelige hensikter og ønsker om et liv i fred og harmoni.
    Ja la oss slå oss til ro i vårt Auschwitz og gjøre det beste ut av det. Hadde jødene ghjort det samme hadde det aldri vært noe Israel.

Det du skriver er så naivt og historieløst at jeg blir j....g provosert.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    eldstaal skrev:
    Du vet bedre enn som så,FN er kontrolert av Islam ! Se på sammensetningen.
    Se på sammensetningen av demokratiske land og totalitere regimer.Se på den ensidige fordømmelsen av Israel,fullstendig ute av proporsjoner for den som ønsker å se det.Selvsagt,FN er kontrollert av muslimske land,både i form av overtall stemmemessig,press med olje energi,og at verdens pengesekk er i hender ingen av oss fullt ut ser enda,USA er ikke eid av US lenger,de er over ørene i gjeld,og det er bare et spørsmål om kort tid før vi får se tydeligere hvem som EGENTLIG sitter med pengemakten. Verden trodde vi hadde en finanskrise nå sist,ha,vent å se!
    USA er heldigvis et av de få landene som fortsatt støtter et fritt demokrati som Israel,og må Gud velsigne de rikelig for det !
    USA er det eneste landet som holder FN igjen fra å vere hoveddrivkraften for å røske Israel fra kartet!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Achille Lauro

erato skrev:
    Rune S skrev:
    Ja la oss slå oss til ro i vårt Auschwitz og gjøre det beste ut av det. Hadde jødene ghjort det samme hadde det aldri vært noe Israel.

Du kan jo begynne med punkt for punkt og vise meg hvor jeg tar feil ?
    Skulle vere enkelt antar jeg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Achille Lauro

Rune S skrev:
    erato skrev:
    Rune S skrev:

Du kan jo begynne med punkt for punkt og vise meg hvor jeg tar feil ?
    Skulle vere enkelt antar jeg.
    Gaza er en flyktningeleir for mennesker fordreve fra sine historiske hjemsteder. Er det så vanskelig å forstå? Det hjelper ikke at denne fangeleiren av noen forsvares med en referanse til en eldgammel, utdatert bok. Hitler henviste også til tvilsomme skrifter som bakgrunn for sin politikk.

At man kan overleve på denne lutfattige landtungen med å smiske med sine fangevoktere er så, men mener du virkelig det er en løsning, ref min referanse til Auschwitz?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Føles som om vi kommer fra 2 forskjellige galakser akkurat nå.
    Aner ikke hva mer jeg skal si eller peke på igrunnen.
    Ehh,Israel er en flyktningeleir,for de ble fordrevet fra Jordan,Gaza,Irak,Iran,Tyskland,Norge,Sverige,USA.....
    Nei vet du hva,jeg lurer på om jeg har bedre ting å bruke tiden min på ?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    lars_erik skrev:
    Baluba: Fantastisk bra innlegg du hadde et par sider tidligere!

Det er skremmende at det faktisk finnes mennesker her på forumet som ser seg istand til å forsvare dette angrepet på sivile. En av dere gærninger siterte bibelen og snakket om ventetiden før dommedag og alle de prøvelser det Israel står foran før dommens dag! Sykt!!!! Andre av dere bruker side opp og side ned med utskjelling av kommunister og sosialister, som alle vi som reagerer med avsky på disse drapene tydeligvis er! Sykt!!!!

Det er faktisk slik at å ta avstand fra drap gjør vel både Høyre-folk, SVere, Arbeiderparti- velgere, Venstre-folk osv! Det handler om respekt for internasjonale lover, menneskerettigheter, respekt for liv! Jeg vil ha meg frabedt å bli satt i politisk bås av syke folk! Jeg vil også ha meg frabedt å bli kalt jødehater! fordi om jeg tar sterk moralsk og politisk avstand fra et regime som opptrer i strid med folkeretten- gang etter gang! Har ingenting med jøder å gjøre, men en regjering som opptrer som om de tror de kan gjøre hva som helst! De okkuperer Vestbredden, har bygget en aparteid-mur!, kaster palestinere ut fra hjemmene sine i Øst- Jerusalem, har bygget over en halv million ulovelige boliger på Vestbredden- i strid med FN-vedtak!

Det er alles moralske plikt å ta avstand fra et slikt regime!
    Jeg vil si setningen i fet skrift burde settes på Palestinerne i like stor grad. Jeg kan ikke fatte at DU vil gi støtte til en organisasjon/folkegruppe som har satt en terroristorganisasjon som sine ledere.

Jeg vil jo også si at det er spesielt å kalle mennesker med annen tro enn deg for syke, men det er jo stuereint her på HFS mens de samme brukerne prøver å fremstå som rettvise og rettroende i de fleste saker og har et klarsyn få andre kommer til å oppnå i dette livet.
    Har jeg sagt noe som får deg til å tro at jeg støtter Hamas?! Dette er typisk deres retorikk: reagerer man på staten Israels brutalitet, er man samtidig for Hamas.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Rune S skrev:
    Se på sammensetningen av demokratiske land og totalitere regimer.Se på den ensidige fordømmelsen av Israel,fullstendig ute av proporsjoner for den som ønsker å se det.Selvsagt,FN er kontrollert av muslimske land,både i form av overtall stemmemessig,press med olje energi,og at verdens pengesekk er i hender ingen av oss fullt ut ser enda,USA er ikke eid av US lenger,de er over ørene i gjeld,og det er bare et spørsmål om kort tid før vi får se tydeligere hvem som EGENTLIG sitter med pengemakten. Verden trodde vi hadde en finanskrise nå sist,ha,vent å se!
    USA er heldigvis et av de få landene som fortsatt støtter et fritt demokrati som Israel,og må Gud velsigne de rikelig for det !
    USA er det eneste landet som holder FN igjen fra å vere hoveddrivkraften for å røske Israel fra kartet!
    Dette begynner å likne en konspirasjonsteori...
    FN kontrollert av Islam?

Pengemakten styres av Central banken hvor USA bare er en part.
    Hensikten med fred er å unngå å røske noensomhelst fra kartet, slik at mennesker i regionen (uansett etnisitet) kan leve verdige liv

V

vredensgnag

Gjest
    Terje Vigen

I en annen sammenheng ville jeg trodd Rune S var en kar som hadde lyst til å lage litt leven ved å innta merkelige standpunkt.
    Men så har jeg hatt anledning til å kikke nærmere på forholdene Asbjørn berører, når det gjelder hvorfor USA presses til å være så Israel-tro som landet er -- og at vi skulle ha en tilsvarende forblindet holdning her forbauser meg ikke.

Nåja - det kan jo aldri ende godt, når det er så steilt og spinnvilt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rune S skrev:
    For å oppsummere min reaksjon i ett ord: Hæ?
    La meg utdype med et emotikon: ???

Hvilke land er det som har permanent plass og vetorett i Sikkerhetsrådet og har makten i FN, sa du? Sist jeg så etter, var det USA, Storbritannia, Frankrike, Kina og Russland. Hvis noen av dem nå er styrt av islamist-regimer, så har jeg visst gått glipp av noe vesentlig i avisene. Dessuten, hvis du skal følge pengestrømmen, er det vel Kina som sitter på de fleste amerikanske statsobligasjonene. Kina har da heller ikke vært spesielt velvillige overfor sine muslimske minoriteter, f eks uigurer, så det kommer som en hel nyhet på meg at islamistene visstnok har tatt over i Beijing også.

Hvilken planet bor du på, sa du?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser de "kristne" har startet dagen godt i dag og, med forsvar av drap på sivile. De har nok det vanskelig, med en hard gud- som drepte sine motstandere, og en mild Jesus. Forstår jo det kan være lett å gå seg vill i et slikt landskap.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Føles som om vi kommer fra 2 forskjellige galakser akkurat nå.
    Aner ikke hva mer jeg skal si eller peke på igrunnen.
    Ehh,Israel er en flyktningeleir,for de ble fordrevet fra Jordan,Gaza,Irak,Iran,Tyskland,Norge,Sverige,USA.....
    Nei vet du hva,jeg lurer på om jeg har bedre ting å bruke tiden min på ?
    Israel er ingen flyktningeleir, men et land som ble opprettet og som det er frivillig for jødenen å reise til. Vil du hevde at en norsk jøde i dag har grunner for å flykte til Israel? At de kan ha gode grunner for å ville reise dit pga (bla) mange vestlige (og østlige) lands fremferd mot de, er så sin sak og høyst forståelig, men det er ingen grunn til at vi som har skapt problemet for jødene, skal overlate til palestinerne å løse det ved at de skal flykte fra sitt eget land og leve i flykntingeleire som Gaza. Man løser ikke et problem ved å skape et annet.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Spørs om jeg er fra en annen planet :) ?
    Kanskje dere blir kvitt maset i 2012 ? :D

Se JPost TV : http://www.jpost.com/ , PM in defense of raid " This was not a love boat"
    En stor leder.Hadde vert ekstremt stolt av å bo i et land med en slik leder!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Ser de "kristne" har startet dagen godt i dag og, med forsvar av drap på sivile. De har nok det vanskelig, med en hard gud- som drepte sine motstandere, og en mild Jesus. Forstår jo det kan være lett å gå seg vill i et slikt landskap.
    Nå er jo Gud, Jesus og den hellige ånd den samme (vedtatt på et eller annet kirkemøte), og nåde den som mener noe annet (jfr feks korstogene mot Katanerene med påfølgende folkemord). Men dette blir ikke akkurat mer forståelig av dette nei.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.163
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Nå er jo Gud, Jesus og den hellige ånd den samme (vedtatt på et eller annet kirkemøte), og nåde den som mener noe annet (jfr feks korstogene mot Katanerene med påfølgende folkemord). Men dette blir ikke akkurat mer forståelig av dette nei.
    En litt annen historie, egentlig, med katarene: De hevdet at kirken skulle være fattig. Det gikk ikke godt ned hos kirkefyrstene.

Katarnavnet i seg selv er litt morsomt. Det ble overtatt i norsk språkbruk som "kjetter". Opphavet til katarene ble hevdet å ligge i Bulgaria. I Languedoc, der de hadde sitt siste tilholdssted, ble de kalt "Bougres". Det ordet ble overtatt i engelsk som "bugger".
    Mye dårlig PR der, gitt.

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Asbjørn skrev:
    Rune S skrev:
    For å oppsummere min reaksjon i ett ord: Hæ?
    La meg utdype med et emotikon: ???

Hvilke land er det som har permanent plass og vetorett i Sikkerhetsrådet og har makten i FN, sa du? Sist jeg så etter, var det USA, Storbritannia, Frankrike, Kina og Russland. Hvis noen av dem nå er styrt av islamist-regimer, så har jeg visst gått glipp av noe vesentlig i avisene. Dessuten, hvis du skal følge pengestrømmen, er det vel Kina som sitter på de fleste amerikanske statsobligasjonene. Kina har da heller ikke vært spesielt velvillige overfor sine muslimske minoriteter, f eks uigurer, så det kommer som en hel nyhet på meg at islamistene visstnok har tatt over i Beijing også.

Hvilken planet bor du på, sa du?
    Ja,og Kina er jo det demokratiske frie samfunnet ::)
    Sosial...feen....kommunisme og Islam drar i samme udemokratiske og totalitere retning

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror Rune S tøyser med oss og har gjort det lenge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn