Israel dreper fortsatt på Gazastripen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Så lenge blokkaden varer er det rimelig opplagt at isralittene ikke slipper forbi forsyninger uten kontroll.
    Skal bli morsomt å følge utviklingen etterhvert som folk leter etter andre ord. Jeg vil anbefale "israelerne" - det finnes kristne grupperinger som kaller seg israelitter, og israelitt er også brukt som skjellsord.

Israelite [??zr???la?t -r?-]
    n
    1. (Christian Religious Writings / Bible) Bible a member of the ethnic group claiming descent from Jacob; a Hebrew
    2. (Christian Religious Writings / Bible) Bible a citizen of the kingdom of Israel (922 to 721bc) as opposed to Judah
    3. (Christianity / Protestantism) a member of any of various Christian sects who regard themselves as God's chosen people
    4. an archaic word for a Jew

Innen jødisk kultur finnes mange undergrupper. Et lite utvalg:

Jew, Hebrew
    Ashkenazi - a Jew of eastern European or German descent
    Conservative Jew - Jew who keeps some requirements of Mosaic law but adapts others to suit modern circumstances
    Levite - a member of the Hebrew tribe of Levi (especially the branch that provided male assistants to the temple priests)
    Orthodox Jew - Jew who practices strict observance of Mosaic law
    Reform Jew - liberal Jew who tries to adapt all aspects of Judaism to modern circumstances
    Sephardi, Sephardic Jew - a Jew who is of Spanish or Portuguese or North African descent
    Zionist - a Jewish supporter of Zionism

Essenere, fariseere, osv er også alle undergrupper, men mer av historisk interesse.

Kristne har kommet opp med "den vandrende jøden":

Wandering Jew - a legendary Jew condemned to roam the world for mocking Jesus at the Crucifixion

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Se - nå virker desinformasjonen allerede.
    Hvilken desinformasjon? Se hva jeg skriver om avstanden til land. Det mener jeg forklarer at de aksjonerte der de gjorde. 12 nm er ikke langt. Det er 30-40 minutter det.
    Og da er det greit å drepe sivile?
    Til Rune S: Står det ikke i de 10 bud at du skal ikke slå ihjel? Det gjelder kanskje ikke for jøder?
    Forekommer meg at dere konservative, mørkebrune "kristne" har glemt det aller, aller viktigste Jesus sa; "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg!"
    Facist ligger nærmere det jeg føler du står for, enn kristen.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hvilken desinformasjon? Se hva jeg skriver om avstanden til land. Det mener jeg forklarer at de aksjonerte der de gjorde. 12 nm er ikke langt. Det er 30-40 minutter det.
    Til Rune S: Står det ikke i de 10 bud at du skal ikke slå ihjel? Det gjelder kanskje ikke for jøder?
    Forekommer meg at dere konservative, mørkebrune "kristne" har glemt det aller, aller viktigste Jesus sa; "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg!"
    Selvsagt er det ikke greit å drepe sivile!

Ellers, ha en god dag du også :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Minner om denne igjen:

SECTION V : NEUTRAL MERCHANT VESSELS AND CIVIL AIRCRAFT

67. Merchant vessels flying the flag of neutral States may not be attacked unless they:

(a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;
    Dette er etablert praksis.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er personlig helt avslappet når det gjelder ordet jøde, det beskriver diasporaen meget godt. Har trøstet jødiske venner som gråt fortvilet etter utbruddet av Yom Kippur krigen og har hatt et alvorlig forhold til en jødisk jente som student - noe som var helt i orden siden jødisk tradisjon holder at arvelinjen er matrilineær, så det at jeg kom inn i bildet var ikke et problem - selv om det nok var best at jeg konverterte, mente familien.
    Det at jeg er omskåret var til stor hjelp overfor henne. ;D

De fleste land kan innimellom oppleve at de styres av tullebukker (eller idioter, som Haaretz kaller det), men Israel har dessverre blitt styrt av kronidioter i lang tid, og er i ferd med å grave sin egen grav med sin harde linje. 70% av Israels landjord har to registrerte eiere - en tidligere palestinsk og en nåværende jødisk. Denne konflikten blir aldri løst.

How much of Israel's territory consists of land confiscated with the Absentee Property Law is uncertain and much disputed. Robert Fisk interviewed the Israeli Custodian of Absentee Property, who estimates this could amount to up to 70% of the territory of Israel, the West Bank and the Gaza Strip:

The Custodian of Absentee Property does not choose to discuss politics. But when asked how much of the land of the state of Israel might potentially have two claimants - an Arab and a Jew holding respectively a British Mandate and an Israeli deed to the same property - Mr. Manor [the Custodian in 1980] believes that 'about 70 percent' might fall into that category (Robert Fisk, 'The Land of Palestine, Part Eight: The Custodian of Absentee Property', The Times, December 24, 1980, quoted in his book Pity the Nation: Lebanon at War).

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Selvsagt er det ikke greit å drepe sivile!

Ellers, ha en god dag du også :)
    Med slike holdninger du har, og de argumenter du bruker for å rettferdiggjøre denne massakeren, får du sannelig finne deg i harde ord og karrakteristikker! Gjentar det en gang til: slike holdninger har ingenting med kristendom å gjøre, men ligger meget tett opp til facismens ideologi!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Beklager, israelerne. Ikke alle kan være opplyst om alt rundt Israel.

vredensgnag skrev:
    Hvordan ville du reagert? Når du ikke en gang kunne se hva som kom ned fra helikoptrene?
    Hypotetisk spørsmål, naturligvis, siden jeg aldri ville forsøkt å smulge forsyninger til et blokkert område, men jeg ville valgt alt. a. Forholdt meg i ro. Hva annet enn israelere kunne det være som kom dalende ned på dem? Engler fra prinsessens engleskole?

Men som sagt jeg ville i utgangspunktet ikke vært om bord på skipet, men kanskje heller oppsøkt strendene på Agia Napa, dersom jeg i utgangspunktet var på havna i Kypros.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:

vredensgnag skrev:
    Hvordan ville du reagert? Når du ikke en gang kunne se hva som kom ned fra helikoptrene?
    Hypotetisk spørsmål, naturligvis, siden jeg aldri ville forsøkt å smulge forsyninger til et blokkert område, men jeg ville valgt alt. a. Forholdt meg i ro. Hva annet enn israelere kunne det være som kom dalende ned på dem? Engler fra prinsessens engleskole?

Men som sagt jeg ville i utgangspunktet ikke vært om bord på skipet, men kanskje heller oppsøkt strendene på Agia Napa, dersom jeg i utgangspunktet var på havna i Kypros.
    Da kan vi oppsumere dine tanker rundt dette med at disse drapene var velbegrunnet, og at de drepte kan skylde seg selv?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    lars_erik skrev:
    Med slike holdninger du har, og de argumenter du bruker for å rettferdiggjøre denne massakeren, får du sannelig finne deg i harde ord og karrakteristikker! Gjentar det en gang til: slike holdninger har ingenting med kristendom å gjøre, men ligger meget tett opp til facismens ideologi!
    Kjære deg,du vet hva som ofte bruker å skje i krig ? Mennesker mister livet,desverre.

Viss "dommerene" mener at kjernen er angrep i internasjonalt farvann,så er slik jeg ser det en nasjons leder valg,overholde internasjonal havrettslov eller vere skeptisk og forsikre seg om sitt lands sikkerhet.Aspirerende mullaher kan diskutere videre hva de ville valgt ........

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    lars_erik skrev:
    BT skrev:

vredensgnag skrev:

Da kan vi oppsumere dine tanker rundt dette med at disse drapene var velbegrunnet, og at de drepte kan skylde seg selv?
    Lang i fra. Du kan oppsumere mine tanker med at drapene skjedde på grunn av grov uforstand fra begge sider, noe som er gjennomgangsmelodien i midtøsten.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    Jeg skal ikke oppsummere noe som helst, men etter min mening; ja. De overfaller soldater, de er i overtall, de grisebanker soldatene og kaster noen av dem over bord. De måtte forstå at soldatene ville beskytte seg og sine kamerater.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    lars_erik skrev:
    Kjære deg,du vet hva som ofte bruker å skje i krig ? Mennesker mister livet,desverre.

Viss "dommerene" mener at kjernen er angrep i internasjonalt farvann,så er slik jeg ser det en nasjons leder valg,bryte internasjonal havrettslov eller vere skeptisk og forsikre seg om sitt lands sikkerhet.Aspirerende mullaher kan diskutere videre hva de ville valgt ........
    Må du sannelig ta deg sammen! Så disse båtene var en fare for staten Israels sikkerhet? Som fanden leser bibelen....

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    Så disse båtene var en fare for staten Israels sikkerhet? Som fanden leser bibelen....
    Om de hadde våpen ombord, var de selvfølgelig det.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    lars_erik skrev:
    Rune S skrev:
    lars_erik skrev:

Viss "dommerene" mener at kjernen er angrep i internasjonalt farvann,så er slik jeg ser det en nasjons leder valg,bryte internasjonal havrettslov eller vere skeptisk og forsikre seg om sitt lands sikkerhet.Aspirerende mullaher kan diskutere videre hva de ville valgt ........
    Må du sannelig ta deg sammen!
    Jeg skal prøve viss du lover å gjøre det samme ;)
    Men seriøst,ser du ikke vilken konstant trussel og terror Israel og jødene har vert utsatt for av nabo-arabere siste 60-70 årene ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Så disse båtene var en fare for staten Israels sikkerhet? Som fanden leser bibelen....
    Nåja. Det er ikke mange timer siden en oberstløytnant fra forsvarets stabsskole uttalte at det beslaglagte knapt kan kalles våpen. Det er hovedsaklig verktøy som normalt finnes ombord på ethvert fartøy av en viss størrelse. I tillegg var det en drøss sleggeskaft, pluss en og annen kniv som ikke hører hjemme i ei bysse. Knapt noe som kan brukes til terroraksjoner rettet fra Gaza mot israelske sivile. Altså kan ikke beslaget rettferdiggjøre noe som helst. Vernemasker er forresten verneutstyr, ikke våpen.

Hadde det vært noe virkelig interessant ville vi nok sett bilder av det også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Zomby_Woof skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Nåja. Det er ikke mange timer siden en oberstløytnant fra forsvarets stabsskole uttalte at det beslaglagte knapt kan kalles våpen. Det er hovedsaklig verktøy som normalt finnes ombord på ethvert fartøy av en viss størrelse. I tillegg var det en drøss sleggeskaft, pluss en og annen kniv som ikke hører hjemme i ei bysse. Knapt noe som kan brukes til terroraksjoner rettet fra Gaza mot israelske sivile. Altså kan ikke beslaget rettferdiggjøre noe som helst. Vernemasker er forresten verneutstyr, ikke våpen.

Hadde det vært noe virkelig interessant ville vi nok sett bilder av det også.
    Hadde de fått kontrollert lasten hadde de visst om det var våpen om bord eller ikke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Så lenge "våpen" tydeligvis betyr kjøkkenkniver og fastnøkler, så vil ethvert skip hvor som helst (for ikke å snakke om mitt kjøkken og min garasje) inneholde "våpen" som er en trussel mot staten Israels sikkerhet. Gir det dem rett til å aksjonere mot ethvert skip hvor som helst eller mot min garasje? Ikke f. Hadde det vært så mye som en revolver ombord, ville Israel vist den frem til all verdens media nå. Ikke et skytevåpen, ikke en bazooka, ikke så mye som en sekk fullgjødsel som kunne beskrives som råmateriale for bomber.

Det står også i det havrettsdokumentet du henviser til, men som du behendig unngår å vise:
    69. The mere fact that a neutral merchant vessel is armed provides no grounds for attacking it.
    Dessuten, det underliggende faktum er at blokaden av Gaza er ulovlig i henhold til internasjonal rett, så utgangspunktet for hele aksjonen var lovstridig maktbruk mot sivile. Det går ikke an å starte resonnementet i det øyeblikk soldatene landet på dekk, faktum er at de ikke hadde noe som helst der å gjøre. Og ja, den konvoien var en utstudert provokasjon, og Israel, idioter som de ser ut til å være, trampet rett uti med begge bena. Den åpnede grensen mot Egypt vil slippe inn mye mer enn de skarve kjøkkenknivene som var ombord på disse skipene. Tapet av forhandlingskanalen via Tyrkia er kanskje det aller verste på litt lengre sikt.

Som sagt: Ser dere noen vesensforskjell på dagens Israel og Nord-Korea, bortsett fra at det ene er basert på religion og det andre på ideologi?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Dette var like "fredelig" som da inderne lot seg mørbanke og drepe for å få lov til å lage sitt eget salt.

Jeg er full av beundring for folk som ikke legger seg på ryggen, men som gir jernet og tvinger fienden til å vise hvem han er. Det er vakkert å se de avmektige opponere, jeg håper de fortsetter, hatten av.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Asbjørn skrev:
    Som sagt: Ser dere noen vesensforskjell på dagens Israel og Nord-Korea, bortsett fra at det ene er basert på religion og det andre på ideologi?
    Ja.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Asbjørn skrev:
    Så lenge "våpen" tydeligvis betyr kjøkkenkniver og fastnøkler, så vil ethvert skip hvor som helst (for ikke å snakke om mitt kjøkken og min garasje) inneholde "våpen" som er en trussel mot staten Israels sikkerhet.
    De hadde ingen forutsetninger for å vite hva skipene hadde ombord.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    "Flere eksperter har satt spørsmålstegn ved hvorfor soldatene var utstyrt med paintball-ammunisjon. Den ikke-dødelige ammunisjonen viste seg å være ubrukelige i møte med aktivister som hadde iført seg skuddsikre vester og gassmasker. "

Ikke helt Ghandi, vil jeg si...

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Asbjørn skrev:
    Det står også i det havrettsdokumentet du henviser til, men som du behendig unngår å vise:
    69. The mere fact that a neutral merchant vessel is armed provides no grounds for attacking it.
    Lov og rett er selvsagt kun av interesse når den er i favør av folk man liker. Når den går i favør av grupper man misliker er den kun til bryderi og bør feies under et størst mulig teppe.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Ja, det er relativt utrolig hvor tynne halmstrå enkelte finner det formålstjenlig å gripe etter.... På den annen side behøves det neppe mer for å overbevise den jevne amerikaner, som nok uansett helst vil tro at noe slikt ligger til grunn.

V

vredensgnag

Gjest
    Kapring i rom sjø

Rune S skrev:
    vredensgnag skrev:
    Israel har en sjømilsgrense på 12 nautiske mil. (1nm = 1852m)
    Flotiljen befant seg 65 nautiske mil fra Israel da den ble angrepet, altså hele 53 nautiske mil utenfor israelsk farvann.
    Finnes det atomraketter med aksjonsradius lenger enn 65 nautiske mil ?
    Middelhavet er åpent hav. Det går skip fra Egypt, Libanon, Syria, Tunisia, Algerie, Marokko, Saudi Arabia, Libya o.a. arabiske land gjennom området. Det ville blitt hardt arbeid for Israel om de skulle borde samtlige som var utenfor 12-milsgrensen deres.

Saken er at man her totalt overreagerte, uten korrekt myndighet, og gjennomførte en aksjon som var ment å skulle være et kommandoraid om natten - på skip med last som var blitt inspisert av uavhengige inspektører før skipene la ut. Har man lest mye Tom Clancy kan man innbille seg at en speedbåt overleverte et atomvåpen på åpent hav, men da syns jeg man skal legge vekk Clancy en stund.

Fox er nok en god kilde i slik sammenheng. ::)
    Var jeg deg, Rune S, ville jeg da heller oppsøkt Jerusalem Post - den er tro til sittende regjering og søker å finne ting som forsvarer aksjonen, selv om de sliter en del med akkurat det, ser jeg. Filteret er satt på.

Haaretz er en brukbar kilde her. Liten tvil om at avsien i siste instans vil verne om israelske interesser, men samtidig kan man regne med at den setter søkelyset på ting som var tvilsomme i denne aksjonen.

Går du til Jerusalem Post får du det i det minste fra kilden, og ikke misforstått av amerikanerne. Legg merke til at Israel motsetter seg en uavhengig undersøkelse. :)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    I've got that sinking feeling

Vet folk slikt som dette:

Fra dagens Haaretz:
    "The attempt to control Gaza from outside, via its residents' diet and shopping lists, casts a heavy moral stain on Israel and increases its international isolation. Every Israeli should be ashamed of the list of goods prepared by the Defense Ministry, which allows cinnamon and plastic buckets into Gaza, but not houseplants and coriander. It's time to find more important things for our officers and bureaucrats to do than update lists. "
    http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/it-s-time-for-real-disengagement-1.293671

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg tror at denne vinklingen kan være interessant:

En drøfting av Tyrkias rolle.

Tyrkias rolle i Mavi Marmara-saken er det mest betenkelige. Regeringen ser ut til å ha bestemt seg for å gjøre som mange andre arabiske regjeringer før dem: bruke den palestinske saken, innenrikspolitisk - for å mobilisere entusiasme og oppslutning, internasjonalt til å bli populær blant massene. Det siste har allerede skjedd, slik bildene fra Amman viser.
    Når arabiske regimer ikke slenger seg på karusellen er det fordi det palestinske kortet ikke kan brukes helt som før. Risikofritt. Det har i dag også en risiko for makthaverne selv, og navnet er Hizbollah, Hamas, Iran og Det muslimske brorskap. Islamismen har forandret maktbalansen. I hendene på islamistene er det palestinske kortet et våpen som kan hisse oppfolket og vende det mot regimene. Det våger ikke Hosni Mubarak og alle de andre autokratene.
    http://www.document.no/2010/06/massehysteri_og_kynisme.html

S

Slubbert

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gjentar det en gang til: slike holdninger har ingenting med kristendom å gjøre, men ligger meget tett opp til facismens ideologi!
    Renvasking er unødvendig; kristendommen ligger i seg selv meget tett opp til fascisme, på samme måte som de andre monoteistiske religionene gjør det. Heldigvis har revisjonistiske fortolkninger vunnet frem i stor grad siden opplysningstiden, men store mengder mennesker er fortsatt det man kaller "bokstavtro" og følger det som i essens er fascistisk ideologi.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.978
    Rune S skrev:
    leifen skrev:
    Har blitt en interessant tråd dette, med mange gode argumenter. :)

Vil ikke forsvare noen av partene der nede egentlig, ettersom de synes å ha svin på
    skogen alle og enhver.

Men hvordan kunne Israelerne være så dumme at de border skipene i INTERNASJONALT FARVANN??
    Dette setter dem automatisk i samme bås som somaliske pirater.
    Hadde de derimot ventet til de var innenfor grensa kunne de med den selvfølgeligste rett bordet skipene.

Leifen
    Hvordan i himmelens navn går det ann å bruke slike sammenligninger ?????
    Forsåvidt ikke rettet mot deg personlig :) ,beklager,men jeg blir bare så oppgitt over løgner,floskler og store overdrivelser som blir brukt generelt i media og av diverse debatanter her inne.

Hvor dum er et land som skal forsvare sine innbyggere viss det ikke undersøker en konvoi på vei ? Ja nei spørsmål,finnes det atomvåpen idag som har en rekkevidde større enn 12 nautiske mil ?
    Ja det er kanskje en drøy sammenligning, men hvordan vil det se ut for verdensopinionen?
    Hamas og deres støttespillere har egentlig fått det akkurat som de vil.
    At noen liv gikk tapt er vel disse karene revnende likegyldig. For Hamas er det vel snarere en bonus.
    At vestlige politikere og kjendiser stiller opp som nyttige idioter må vel være som manna fra himmelen for dem.

V

vredensgnag

Gjest
    Fjols til sjøs

Tyrkia har en vanskelig posisjon i MØ. Landet okkuperte store deler av "nomade-arabia" i lang tid, og tyrkere er fortsatt grundig mislikt i regionen.
    Men i senere år har det skjedd en radikalisering i landet. Det var en overraskelse for amerikanerne da Tyrkia nektet dem å bruke landet som staging-area for Irak-krigen, for eksempel.
    Tyrkia er NATO-medlem og ønsker innpass i EU, men kommer de inn i EU så har de på en måte konkret vendt MØ ryggen, og dette gjør at araberland er skeptiske til tyrkias motiver. Tyrkere er vanligvis noen virkelig kloke diplomater, og har klart balansegangen, til og med gått så langt som å ha felles militærøvelser med Israel, og å ha vært mellommann i forhandlinger mellom Israel og andre land i området.

Det at Tyrkia nå har valgt side er en indikasjon på hvordan de vurderer fremtiden i regionen.

V

vredensgnag

Gjest
    The Guns of Abalone

Nå er alle aktivistene løslatt, de beholdt ikke en gang "de som var på videoer." Enda et talking-point som gikk i dass for tullingene som satte i gang dette.
    BBC oppsummerer dagens presse i Israel: It's quite unusual to see this kind of criticism in the Israeli press, usually they back up what the nation does. But now we're seeing the politicans blaming the commanders for how they carried out this operation, and the commanders blaming the politicans for asking them to do it in the first place."

Tar ikke lang tid før noen går av og andre blir degradert nå.

P

Parelius

Gjest
    Kanskje det fører noe godt med seg? Om nå Israel begynner å innse sitt eget selvbedrag…

V

vredensgnag

Gjest
    Skip ohoi!

Debriefingen av enheten som gjennomførte operasjonen må ha vært omtrent slik:

"You did what?"
    "You did what??"
    "You did what???"
    "You did what???!!!"
    "No, you didn't do that! How could you do that?"

Og akkurat dette ville de ikke ha inn i en rettssal i Israel, så nå har alle fått reise hjem.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den mest fascinerende overskriften på den førstesiden fra Jerusalem Post er "Ship takeover hampered by lack of intelligence, officers say". Det er nok helt riktig og særdeles treffende, selv om jeg kanskje legger en litt annen betydning i ordet "intelligence" enn hva avisen opprinnelig mente.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Skip ohoi!

vredensgnag skrev:
    Debriefingen av enheten som gjennomførte operasjonen må ha vært omtrent slik:

"You did what?"
    "You did what??"
    "You did what???"
    "You did what???!!!"
    "No, you didn't do that! How could you do that?"

Og akkurat dette ville de ikke ha inn i en rettssal i Israel, så nå har alle fått reise hjem.
    "You actually thought those people would like to play paintpall with you? "

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    leifen skrev:
    Ja det er kanskje en drøy sammenligning, men hvordan vil det se ut for verdensopinionen?
    At noen liv gikk tapt er vel disse karene revnende likegyldig. For Hamas er det vel snarere en bonus.
    At vestlige politikere og kjendiser stiller opp som nyttige idioter må vel være som manna fra himmelen for dem.
    Enig,terroristene får det akkurat som de vil,og denne formen for krigføring har de jobbet med å perfeksjonere i mange 10-år nå.De fleste forstår man må velge en annen strategi når angrepskriger i tradisjonell forstand ikke lykkes.
    Det som ryster meg er hvordan sympatien hos vesten ser ut til å ligge ene og alene hos terror-organisasjoner og diktatur-regimer,og at man liker løgn og urettferdighet bedre enn sannhet og rettferdighet.
    Rettferdighet og sannhet er det jeg lengter etter :)

V

vredensgnag

Gjest
    Rune S skrev:
    leifen skrev:
    Enig,terroristene får det akkurat som de vil,og denne formen for krigføring har de jobbet med å perfeksjonere i mange 10-år nå.De fleste forstår man må velge en annen strategi når angrepskriger i tradisjonell forstand ikke lykkes.
    Det som ryster meg er hvordan sympatien hos vesten ser ut til å ligge ene og alene hos terror-organisasjoner og diktatur-regimer,og at man liker løgn og urettferdighet bedre enn sannhet og rettferdighet.
    Vanskelig å la være å tro at du tuller med oss, Rune S.

”Jeg ser” Av Sigbjørn Obstfelder

Jeg ser paa den hvide himmel,
    jeg ser paa de graablaa skyer,
    jeg ser paa den blodige sol.

Dette er altsaa verden.
    Dette er altsaa klodernes hjem.
    En regndraabe!

Jeg ser paa de høie huse,
    jeg ser paa de tusende vinduer,
    jeg ser paa det fjerne kirketaarn.

Dette er altsaa jorden.

Dette er altsaa menneskenes hjem.
    De graablaa skyer samler sig. Solen blev borte.

Jeg ser paa de velklædte herrer,
    jeg ser paa de smilende damer,
    jeg ser paa de ludende heste.
    Hvor de graablaa skyer blir tunge

Jeg ser, jeg ser...
    Jeg er vist kommet paa en feil klode!
    Her er saa underligt...

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Rune S skrev:
    Et helt utrolig utsagn...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn