Israel er ute og myrder barn igjen

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Alle disse boikott-elskerne, hvorfor er de ikke konsekvente? Hvorfor foreslår de ikke at vi boikotter Kina, som skyter flyktende nonner, dreper annerledes tenkende og selger deres kroppsdeler? Makan til kvalmende dobbeltmoral skal man lete lenge etter,  her er det kun egne økonomiske interesser som spiller inn. Og hva med alle andre land i verden som ikke følger spillereglene, hvorfor skal vi skille mellom de som skal måtte oppføre seg ,og de vi kan se igjennom fingrene med? Er ikke et overgrep, drap, what ever, like ille uansett hvem som står bak det? Tydeligvis ikke nei. Og hva med våre egne hender, er de rene? Jo da, de er rene, fordi vi har definert de som rene, greit nok vi dreper bortimot 15000 egne barn i året, men det gjør ingenting for vi kaller det ikke barn og vi kaller det ikke drap, så da gjør det ingenting. Vi løser ”luksusproblemer” på denne enkle måten, for vi må da for all del slippe å stå til ansvar for våre handlinger, gud bedre, og setter oss så på vår høye hest og vet så inderlig vel hvordan andre skal løse sine problemer, uten en gang å ha satt oss inn i situasjonen skikkelig.
Komponenten har gitt uttrykket "Å skrive så blekket spruter" fornyet betydning. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva med palestinerne, hvorfor stiller man ikke krav til dem, hvorfor gjelder ikke denne nødvergparagrafen din i like stor grad dem?
Jeg ser ytterst sjelden at noen tar deres selvmordsaksjoner på busser, kjøpesentre og diskoteker i forsvar.

Dersom du ser noen gjøre det, varsku meg på PM, og jeg skal kjempe ved din side. Ser du noen ta kinesernes nonnedrap i forsvar, gjør det samme.

Denne debatten får innspill som i stor grad er svar på ditt og andres forsvar av Israels handlinger. Mange av disse er åpenbare forbrytelser. Jeg har tidligere karakterisert mange av handlingene til Hamas, Hizbolla og andre som motbydelige. Det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å gjenta meg selv på dette, når de fleste ser ut til å være enige med meg.

Og igjen slutt å møte enhver kritikk av Israel med å sammenligne med andre som er 'verre'. Den eneste gyldige standard er det som er rett. Ingen kan unndra seg ansvaret for å strekke seg mot det idealet. Heller ikke Israel.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Interessant problemstilling i kronikk i Aftenposten i dag for øvrig. I korte trekk:
Israel har selvsagt rett til å sørge for sine borgeres sikkerhet, noe de også har midler til. Men hvem skal sørge for de palestinske borgeres like selvsagte rett til sikkerhet?

Honkkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Interessant problemstilling i kronikk i Aftenposten i dag for øvrig. I korte trekk:
Israel har selvsagt rett til å sørge for sine borgeres sikkerhet, noe de også har midler til. Men hvem skal sørge for de palestinske borgeres like selvsagte rett til sikkerhet?

Honkkey
Det er nærliggende å mene at det må deres regjering og ledere gjøre. Likeledes burde nabolandene gjøre det, de som ellers ikke ønsker å yte hjelp, men snarere kjører palestinerne foran seg i propagandakrigen mot Vesten.

Første trinn kunne være å stoppe volden, av hensyn til sine innbyggere, sette seg ved forhandlingsbordet, og anerkjenne Israels rett til å eksistere. Da ville det bli fred i området. Garantert.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det er vel håp for at palestinerne får litt mer siviliserte levekår den dagen de evt. begynner å oppføre seg litt mer sivilisert.

Når det er sagt så vil vel isralittene også oppleve litt bedre oppførsel fra palestinerne den dagen du slutter å behanlde dem så dårlig.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det naturlige oppfølgningsspørsmålet, Oddgeir, blir dette:
Hvordan i alle dager skal de få til det, og med hvilket apparat?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
1.Jeg ser ytterst sjelden at noen tar deres selvmordsaksjoner på busser, kjøpesentre og diskoteker i forsvar.

Dersom du ser noen gjøre det, varsku meg på PM, og jeg skal kjempe ved din side. Ser du noen ta kinesernes nonnedrap i forsvar, gjør det samme.

Denne debatten får innspill som i stor grad er svar på ditt og andres forsvar av Israels handlinger. Mange av disse er åpenbare forbrytelser. Jeg har tidligere karakterisert mange av handlingene til Hamas, Hizbolla og andre som motbydelige. Det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å gjenta meg selv på dette, når de fleste ser ut til å være enige med meg.

Og igjen slutt å møte enhver kritikk av Israel med å sammenligne med andre som er 'verre'. Den eneste gyldige standard er det som er rett. Ingen kan unndra seg ansvaret for å strekke seg mot det idealet. Heller ikke Israel.
1.Nei, men får det den kritikken det fortjener? Er ikke blind terror kun på grunn av lysst på uskyldiges blod tross alt det verste?
Om du ser på overskriften på denne tråden, og mange før, så ser du hvor ansvaret ensidig skal plasseres... hver gang, og det er dette som irriterer meg. Joda, palestinerne er litt dumme de og men ingen kommer opp mot de onde jødene, det er det som er tonen, og den tonen er ikke jeg med på.
Ensidig fred, det er ikke fred.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det naturlige oppfølgningsspørsmålet, Oddgeir, blir dette:
Hvordan i alle dager skal de få til det, og med hvilket apparat?

Honkey
Det er jo tusenkronersspørsmålet det da.
Ledere som IKKE ønsker fred, er et problem i alle konfliktområder. Blir de fjernet av utenforstående blir det kaos, og fjerne dem selv, det evner de ikke.

Jeg tror ikke det blir fred om Israel slutter å forsvare seg.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er jo tusenkronersspørsmålet det da.
Ledere som IKKE ønsker fred, er et problem i alle konfliktområder. Blir de fjernet av utenforstående blir det kaos, og fjerne dem selv, det evner de ikke.

Jeg tror ikke det blir fred om Israel slutter å forsvare seg.
Men du ser ikke det paradoksale i at Israel konsekvent hindrer Palestina i å bygge opp en struktur som gjør dem i stand til å ivareta sine egne innbyggeres sikkerhet. Palestinernes like enkle svar som Israels "Palestinerne må akseptere oss" er "Israel får slutte å okkupere oss". På begge sider står mange mennesker på disse overforenklede sannheter. Virkeligehten er uansett blant annet at en stat okkuperer deler av en annen, og forhindrer en hver fornuftig utvikling i den okkuperte staten.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg tror ikke det blr fred i midtøsten.

To folkeslag som fostrer opp sine små barn med hat - det bare må gå galt.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det får de grdne opp i selv. Palestinerne har fått penger og bistand kastet etter seg i tyve år, de har blitt hjulpet av verdenssamfunnet til å bygge opp departementer, rettsinstanser, sikkerhetsstyrker og helsepersonell, de har fått avholde valg og har generelt vært gjenstand for mer velvilje fra verdenssamfunnet enn noe annet samfunn i nyere historie. Halve sør-amerika har vært i samme situasjon, samt Kypros, Taiwan, Tibet, tallrike republikker i tidligere Sovjet og på Kaukasus...fikk disse samme bistand og oppmerksomhet? Ikke snakk om, de måtte ordne opp på egen hånd. Det eneste som er like sikkert som at palestinerne også i fremtiden vil motta en overflod av sympati og hjelp, er at de kommer til å kaste bort alt de får. De har hatt mulighet på mulighet på mulighet på mulighet på mulighet til å slutte fred og hver eneste gang har de kastet bort muligheten og satt seg selv i en enda dårligere situasjon.

Vil de gjøre noe for å bedre egen situasjon? Velg en legitim regjering, kast ut de enorme haugene med AK47er, RPGer, bomber og granater. Hver palestinsk mann har ca fem pistoler, åtte maskingevær og ti kilo sprengstoff på soverommet, bytt vekk dritten mot spader, hakker, gravemaskiner, mat og skolegang. Slutt å lobbe granater mot Israel, det er som å kaste peanøtter på en elefant. Den blir ikke skadet, bare sint. Så lenge hver palestiner er mer opptatt av å sprenge enn å bygge, mer opptatt av å skyte enn å jobbe, så lenge hver palestiner har haugevis med våpen, men ikke ett eneste redskap, så vil de fortsatt stå begravd til halsen i sin egen dritt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.784
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
trodde en valgt regjering var en legitim regjering jeg, og ikke avhengig av om vi likte den eller ikke. I så fall erklærer jeg umiddelbart G Bush sin regjering for illegitim!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men du ser ikke det paradoksale i at Israel konsekvent hindrer Palestina i å bygge opp en struktur som gjør dem i stand til å ivareta sine egne innbyggeres sikkerhet.
Honkey
Nei.

Israel forsvarer seg akkurat så mye som må til for å holde terroristene under kontroll, og akkurat så lite at verdenssamfunnet ikke slår hånden av dem.

Mener du for fullt alvor at det er egne innbyggeres interesse som er Hamas' mål?
Jeg er redd for at det er eliminering av staten Israel som er målet, og deri ligger kimen til denne jævelskapen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nei.

Israel forsvarer seg akkurat så mye som må til for å holde terroristene under kontroll, og akkurat så lite at verdenssamfunnet ikke slår hånden av dem.

Mener du for fullt alvor at det er egne innbyggeres interesse som er Hamas' mål?
Jeg er redd for at det er eliminering av staten Israel som er målet, og deri ligger kimen til denne jævelskapen.
Med andre ord aksepterer du ikke at den jevne palestiner skal ha samme rettigheter som den jevne israeler? Jeg snakker selvsagt IKKE om ekstremistene.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
trodde en valgt regjering var en legitim regjering jeg, og ikke avhengig av om vi likte den eller ikke.
Hamas er i mesteparten av verden ikke ansett som et legitimt politisk parti fordi det har programfestet utslettelse av en annen, suveren nasjon. Det organiserer også terrorhandlinger og er av mange ansett som en terroristorganisasjon og ikke et parti.

Dessuten kan man stille spørsmålstegn ved legimiteten de har på hjemmebane. De ligger jo omtrent konstant i krig med Fatah og kulene hagler. Det er klart at når hver voksne mann og halvparten av barna har eget AK47, egen RPG-utskyter, en drøss pistoler og haugevis med sprengstoff gjemt under senga, så blir det endel bråk. De som i suverent størst grad er ansvarlig for palestinernes samfunnsutvikling er palestinerne selv. All den tid de er mer opptatt av våpen enn redskap, mer opptatt av å skyte og sprenge enn å bygge opp, så vil ikke situasjonen bli bedre, uansett hvilken politikk Israel fører.

I så fall erklærer jeg umiddelbart G Bush sin regjering for illegitim!
Det må du da bare gjøre. Imidlertid vil neppe noen av betydning bry seg. Din påvirkningskraft i så henseende er lik null.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Med andre ord aksepterer du ikke at den jevne palestiner skal ha samme rettigheter som den jevne israeler? Jeg snakker selvsagt IKKE om ekstremistene.

Honkey
Jeg skjønner ikke hvor det får det fra.
Den jevne palestiner skal ha samme rettigheter, men, og det er viktig, samme plikter.
Plikt til å forlange av sine ledere at de setter seg til forhandlingsbordet og at de anerkjenner Israels rett til å eksistere.

I det øyeblikk palestinerne legger ned våpnene sitter Israel ved forhandlingsbordet. Det motsatte er ikke tilfelle. Det viser historien.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.784
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Første terroraksjon etter Osloavtalen var så vidt jeg husker foretatt av en jøde.......

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hvor det får det fra.
Den jevne palestiner skal ha samme rettigheter, men, og det er viktig, samme plikter.
Plikt til å forlange av sine ledere at de setter seg til forhandlingsbordet og at de anerkjenner Israels rett til å eksistere.

I det øyeblikk palestinerne legger ned våpnene sitter Israel ved forhandlingsbordet. Det motsatte er ikke tilfelle. Det viser historien.

Jeg får det fra det enkle faktum at den palestinske befolkning ikke har noen sikkerhet, hverken fra indre eller ytre vold. De har helle ingen mulighet til å bygge dette opp, i det et hvert slikt forsøk knuses av en overmakt av anseelige dimensjoner. Denne overmajten har dessuten stor nytte av et fullstendig desatbilisert Palestina.
Skal man innrømme den palestinske befolkning den sammme grunnleggende rettighet til sikkerhet, fordrer det at man avslutter okkupasjon og trakassering i første omgang.

http://www.aftenposten.no/meninger/leder_morgen/article1527331.ece

Her er linken til det tema jeg tenkte på:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1527434.ece

Det er ikke soleklart dette.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Første terroraksjon etter Osloavtalen var så vidt jeg husker foretatt av en jøde.......

..en jøde som drepte en annen jøde, og bortimot den eneste terroraksjonen fortatt av en sivil israeler.

Israel ga palestinerne en sjanse da de trakk seg ut av Gaza, hva skjedde? Jo de blir beskutt fra dette området. Israel var villig til å gå inn på en avtale hvor palestinerne skulle få ca 95% av sine krav igjennom, hva skjedde? Arafat sa nei. Hvor mange milliarden var det han stakk i sin egen lomme? Hvorfor klarer man ikke å få tilbake dIsse pengene?
Araberlandene bruker kynisk palestinerne som våpen mot Israel, de er ikke interessert i å hjelpe de, de sender våpen, ikke mat og medisiner.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Alle de feil som er begått av håpløse ledere kan ikke rettferdiggjøre den grusomme situasjon sivilbefolkningen lever under.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg får det fra det enkle faktum at den palestinske befolkning ikke har noen sikkerhet, hverken fra indre eller ytre vold. De har helle ingen mulighet til å bygge dette opp, i det et hvert slikt forsøk knuses av en overmakt av anseelige dimensjoner.
Det er ikke riktig. Palestinerne fikk bygge opp anseelige sikkerhetsstyrker på slutten av 90-tallet. Som alt annet de har bygget, i sin helhet bekostet av vesten. Disse styrkene ivaretok imidlertid ikke noen sikkerhet, det finnes tallrike eksempler på at de har smuglet våpen, arrangert terroraksjoner, bevæpnet geriliaen, deltatt i direkte anslag mot israel og angrepet israelske soldater og borgere. I "fredsperioden" på slutten av 90-tallet ble det fortsatt gravd tunneller for våpensmugling fra Egypt til Vestbredden, det ble fortsatt smuglet inn store mengder sprengstoff og raketter fra Iran og Syria, våpentettheten bare økte (fra enorm til enda mer enorm) i den perioden da Arafats selvstyremyndigheter hadde reell beslutningsmakt. De har fått utallige sjanser, men på mesterlig vis forspilt hver eneste én. Kissingers skytteldiplomati - nei, Oslo-avtalen - nei, Camp David - nei. De fortsetter bare med ufortrøden innsats å grave sin egen grav. Og ved hver eneste korsvei velger de verst tenkelige rute.

Du finner mange eksempler på folk rundt om kring i verden som har vært i en vanskelig territorial situasjon. Det viser seg imidlertid forbausende ofte at de som faktisk bretter opp ermene og gjør noe ut av territoriet de har, de som oppfører seg konstruktivt snarere enn systematisk destruktivt, har en tendens til å oppnå mer. Man sier at Israel skal "løsne grepet"...hver gang de har forsøkt eksploderer det en buss. Som sagt; hvis palestinerne vil ha noe annet enn lidelse og faenskap i sitt land, så bør de kaste våpenberget sitt og begynne å oppføre seg konstruktivt. Det er ikke Israel som hindrer dem i å avvæpne befolkningen og fjerne jødehat fra skolepensum. Det er ikke Israel som gjør at det kun smugles inn våpen og ikke mat eller medisiner. Det er ikke Israel som gjør at hver palestiner har tre AK47. Det er ikke Israel som gjør at hver milliard vesten har pøst inn på Vestbredden har gått til korrupsjon, smugling og våpen.

Ingen har fått flere sjanser og mer støtte enn palestinerne, man pøser på med penger og velvilje. Men de forspiller enhver mulighet. Akkurat som i Irak, de har nå alle muligheter til å begynne på en frisk start, bygge opp igjen landet sitt. Oljeinstallasjoner og infrastruktur blir beskyttet på amerikanernes regning. Men hva gjør de? Shiaer sprenger sunnier, sunnier sprenger shiaer, av og til sprenges det litt kurdere, oljefeltene og infrastrukturen angripes systematisk. At det går an å være så tett i skolten er utrolig. De har ALLE muligheter til å komme seg opp og frem, alt ligger til rette for at de skal gjøre det bra, men jammen river de ikke ned alt sammen. Slik blir det når en dogmatisk, diktatorisk, menneskefiendtlig og destruktiv religion styrer alle deler av samfunnslivet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke riktig. Palestinerne fikk bygge opp anseelige sikkerhetsstyrker på slutten av 90-tallet. Som alt annet de har bygget, i sin helhet bekostet av vesten.
Nå er jo stor sett hele det Israelske militære betalt av amerikanere også da...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er mye fordommer ute og går blant sympatisørene.
I trådens navn står der Israel, mens i det øyeblikk føleleser for og imot blir sterke heter de Jøder. Men der finnes Jøder i mange land, som er langt borte fra konflikten, som er totalt uskyldige i sammenhengen. Å dra Jøder inn i debatten er en avsporing.

Det Israel holder på med er uakseptabelt

Når det kommer til nyheter og opplysning, så er virkeligheten vi kjenner nesten ensidig negativ. Det er liksom ikke en nyhet om det ikke involverer noe forferdelig. Detaljfokus på de værste mareritt vi kan tenke oss. Grupper og hele folkeslag stigmatiseres. Resultatet er frykt og utrygghet i befolkningen.
Likt er det antakelig der nede også.

Så jeg etterlyser en holdningsendring. Fokus på hva araberne kan oppnå, hva mange av dem virkelig gjør for sine egne og naboer. Arabere flest ønsker å leve et trygt og godt liv, de som alle andre mennesker. Men i øyeblikket får de bare vite om overgrepene mot seg og dem kollektive bevissthet styres mot hevn og ekstremisme.

Israelske politikere kaster blår i ansiktet på egne innbyggere når de gjør alt de kan for å fyre opp under bålet. Hele nasjonen lever i konstant frykt, både jøder og arabere som bor i staten Israel. Jeg mener Israels politikere ofrer sine egne og ødelegger sine innbyggeres trygghet gjennom sine stadige aksjoner, fordi de fører til hat og hevnaksjoner.

Om internasjonale styrker kan være med på å skape en base for fred i Libanon vil vi kanskje, på sikt, se at det er mulig. Det handler om å luke ut dem som terroriserer alle, sette dem i fengsler og kanskje gi dem psykiatri. Iallfall fjerne dem fra samfunnet før de får lokket frem ektremismen i de oppvoksende generasjoner.

De er mennesker, akkurat som oss andre. Utskudd finnes i alle folkeslag. Kan man få ”kontroll” over værstingene vil resten av befolkningen få større frihet og trygghet.

Og for de som nå føler for å poste 20 linker om en enslig selvmordsbomber, som forklaring på hvorfor millioner av mennesker skal fjernes fra denne jorden, hell noe alkohol over den ene hjernecella di og gå å legg deg

K

knutinh

Gjest
Det er ikke riktig. Palestinerne fikk bygge opp anseelige sikkerhetsstyrker på slutten av 90-tallet. Som alt annet de har bygget, i sin helhet bekostet av vesten. Disse styrkene ivaretok imidlertid ikke noen sikkerhet, det finnes tallrike eksempler på at de har smuglet våpen, arrangert terroraksjoner, bevæpnet geriliaen, deltatt i direkte anslag mot israel og angrepet israelske soldater og borgere. I "fredsperioden" på slutten av 90-tallet ble det fortsatt gravd tunneller for våpensmugling fra Egypt til Vestbredden, det ble fortsatt smuglet inn store mengder sprengstoff og raketter fra Iran og Syria, våpentettheten bare økte (fra enorm til enda mer enorm) i den perioden da Arafats selvstyremyndigheter hadde reell beslutningsmakt. De har fått utallige sjanser, men på mesterlig vis forspilt hver eneste én. Kissingers skytteldiplomati - nei, Oslo-avtalen - nei, Camp David - nei. De fortsetter bare med ufortrøden innsats å grave sin egen grav. Og ved hver eneste korsvei velger de verst tenkelige rute.

Du finner mange eksempler på folk rundt om kring i verden som har vært i en vanskelig territorial situasjon. Det viser seg imidlertid forbausende ofte at de som faktisk bretter opp ermene og gjør noe ut av territoriet de har, de som oppfører seg konstruktivt snarere enn systematisk destruktivt, har en tendens til å oppnå mer. Man sier at Israel skal "løsne grepet"...hver gang de har forsøkt eksploderer det en buss. Som sagt; hvis palestinerne vil ha noe annet enn lidelse og faenskap i sitt land, så bør de kaste våpenberget sitt og begynne å oppføre seg konstruktivt. Det er ikke Israel som hindrer dem i å avvæpne befolkningen og fjerne jødehat fra skolepensum. Det er ikke Israel som gjør at det kun smugles inn våpen og ikke mat eller medisiner. Det er ikke Israel som gjør at hver palestiner har tre AK47. Det er ikke Israel som gjør at hver milliard vesten har pøst inn på Vestbredden har gått til korrupsjon, smugling og våpen.

Ingen har fått flere sjanser og mer støtte enn palestinerne, man pøser på med penger og velvilje. Men de forspiller enhver mulighet. Akkurat som i Irak, de har nå alle muligheter til å begynne på en frisk start, bygge opp igjen landet sitt. Oljeinstallasjoner og infrastruktur blir beskyttet på amerikanernes regning. Men hva gjør de? Shiaer sprenger sunnier, sunnier sprenger shiaer, av og til sprenges det litt kurdere, oljefeltene og infrastrukturen angripes systematisk. At det går an å være så tett i skolten er utrolig. De har ALLE muligheter til å komme seg opp og frem, alt ligger til rette for at de skal gjøre det bra, men jammen river de ikke ned alt sammen. Slik blir det når en dogmatisk, diktatorisk, menneskefiendtlig og destruktiv religion styrer alle deler av samfunnslivet.
På skremmende vis gir mye av det du skriver mening.

Jeg har bare et forbehold:
Vi kan ikke holde en gruppe kollktivt ansvarlig for handlinger begått av 1% eller 99% av dem. På et vis kan man holde de stemmeberettigede ansvarlig for handlingene til sine ledere (USAs befolkning må ta et begrenset ansvar for Bush sine eskapader)

Men i diktaturer kan ledere gjennomføre politikk uten eller med lite mandat fra folket. Det er nok rett å si at byråkrater og politikere under en diktator kan "takke seg selv" når de har blitt påført mye lidelse.

Men sivile og mindreårige ikke-stridende har ingen påvirkningskraft. Dermed står ikke den angripende makt (enten det er Israel, USA, FN-styrker eller andre) fritt til å velge taktikker som fører til store tap av sivile liv.

Jeg vet at dette gir en fordel til kyniske motstandsfolk, men det får så være.

I siste nummer av Foreign Affairs er det forøvrig en interessant artikkel om hva som leder til de type samfunnssammenbrudd, folkemord og terrorisme som vi kanskje har sett mer av de senere årene. Jeg tror artikkelen het "Fall of empires" eller noe slikt.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er mye fordommer ute og går blant sympatisørene.
I trådens navn står der Israel, mens i det øyeblikk føleleser for og imot blir sterke heter de Jøder. Men der finnes Jøder i mange land, som er langt borte fra konflikten, som er totalt uskyldige i sammenhengen. Å dra Jøder inn i debatten er en avsporing.

Det Israel holder på med er uakseptabelt

Når det kommer til nyheter og opplysning, så er virkeligheten vi kjenner nesten ensidig negativ. Det er liksom ikke en nyhet om det ikke involverer noe forferdelig. Detaljfokus på de værste mareritt vi kan tenke oss. Grupper og hele folkeslag stigmatiseres. Resultatet er frykt og utrygghet i befolkningen.
Likt er det antakelig der nede også.

Så jeg etterlyser en holdningsendring. Fokus på hva araberne kan oppnå, hva mange av dem virkelig gjør for sine egne og naboer. Arabere flest ønsker å leve et trygt og godt liv, de som alle andre mennesker. Men i øyeblikket får de bare vite om overgrepene mot seg og dem kollektive bevissthet styres mot hevn og ekstremisme.

Israelske politikere kaster blår i ansiktet på egne innbyggere når de gjør alt de kan for å fyre opp under bålet. Hele nasjonen lever i konstant frykt, både jøder og arabere som bor i staten Israel. Jeg mener Israels politikere ofrer sine egne og ødelegger sine innbyggeres trygghet gjennom sine stadige aksjoner, fordi de fører til hat og hevnaksjoner.

Om internasjonale styrker kan være med på å skape en base for fred i Libanon vil vi kanskje, på sikt, se at det er mulig. Det handler om å luke ut dem som terroriserer alle, sette dem i fengsler og kanskje gi dem psykiatri. Iallfall fjerne dem fra samfunnet før de får lokket frem ektremismen i de oppvoksende generasjoner.

De er mennesker, akkurat som oss andre. Utskudd finnes i alle folkeslag. Kan man få ”kontroll” over værstingene vil resten av befolkningen få større frihet og trygghet.

Og for de som nå føler for å poste 20 linker om en enslig selvmordsbomber, som forklaring på hvorfor millioner av mennesker skal fjernes fra denne jorden, hell noe alkohol over den ene hjernecella di og gå å legg deg
Det er her jeg ikke tror du helt skjønner hva som ligger bak. Israel er den eneste jødiske staten, og den er av den grunn en torn i øyet til mange muslimer. Land som en gang har vært under islam skal aldri komme inn under andre religioner, minst av alle jødenes. Jøde er i mange muslimske land ikke bare et skjellsord, men det verste skjellsordet, dette forteller blant annet Ayaan Hirsi Ali, og hun er fra Somalia. Hva tror du grunnen er til dette?
Det finnes jøder i mange land ja, og meg bekjent skaper de ikke problemer noen steder, de er derimot fremdeles forfulgte og utsatt for hets mange steder, og i våre dager er det først og fremst muslamer som står bak dette.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er her jeg ikke tror du helt skjønner hva som ligger bak. Israel er den eneste jødiske staten, og den er av den grunn en torn i øyet til mange muslimer. Land som en gang har vært under islam skal aldri komme inn under andre religioner, minst av alle jødenes. Jøde er i mange muslimske land ikke bare et skjellsord, men det verste skjellsordet, dette forteller blant annet Ayaan Hirsi Ali, og hun er fra Somalia. Hva tror du grunnen er til dette?
Det finnes jøder i mange land ja, og meg bekjent skaper de ikke problemer noen steder, de er derimot fremdeles forfulgte og utsatt for hets mange steder, og i våre dager er det først og fremst muslamer som står bak dette.
Jeg skjønner ikke helt muslimenes hat for jødene. På korsfarer tiden så levde de jo side om side, det var de kristene som slaktet jødene. Hva skjedde?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg skjønner ikke helt muslimenes hat for jødene. På korsfarer tiden så levde de jo side om side, det var de kristene som slaktet jødene. Hva skjedde?
Kortversjonen: Muhammed og hans budskap ble avvist av jødene. Dermed vendte han seg mot dem. Dette er ganske detaljert beskrevet. Jeg skal finne en link om dette etterhvert.

A

Akle

Gjest
Finner det jævlig morsomt at komponenten uttaler at jødene ikke skaper problemer for noen nettopp i denne tråden...

A

Affa

Gjest
Selv om jødene er grusomme er de tross alt å foretrekke frem for den muslimske pest som sprer seg over jorden.

A

Akle

Gjest
Selv om jødene er grusomme er de tross alt å foretrekke frem for den muslimske pest som sprer seg over jorden.
Affa, enten har du glemt deg eller du begynner å bli senil og har glemt deg. Les dine første to indignerte poster og smil, jeg smeil i det minste.

Det heter forresten fremfor.

Mvh Atle K

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg vil (som alltid :) ) få protestere på påstanden om at det er "jødene" som er problemet. Det er den Israelske politikk i så fall, som skaper de uholdbare tilstander.
Det er en situasjon som grovt forenklet er slik at begge sier de må ha rett til "å forsvare seg", der den ene part sender hjemmelagede raketter på måfå inn i nabostaten, mens de andre okkuperer nabostaten. Paradokset er at begge gjør det "i selvforsvar".

Honkey

A

Affa

Gjest
Affa, enten har du glemt deg eller du begynner å bli senil og har glemt deg. Les dine første to indignerte poster og smil, jeg smeil i det minste.

Det heter forresten fremfor.

Mvh Atle K
Fremfor fremfor frem for selvsagt.

Tullball. Jødenes framferd kan ikke forsvares. Den skal fordømmes. Angrep på uskyldige sivile er ikke noe som siviliserte stater av 2006 kan stå inne for og ikke minst praktisere. Israel burde selvsagt aldri eksistert, men i dag er det nå en gang slik at staten ligger der. Alt dette tar ikke bort det uomtvistelige faktum at den største trusselen mot verden i dag er Islam.

Z

Zomby_Woof

Gjest
.....det uomtvistelige faktum at den største trusselen mot verden i dag er Islam.
Den største trusselen mot verden er, nå som før, mennesker.

;)

A

Akle

Gjest
Fremfor fremfor frem for selvsagt.

Tullball. Jødenes framferd kan ikke forsvares. Den skal fordømmes. Angrep på uskyldige sivile er ikke noe som siviliserte stater av 2006 kan stå inne for og ikke minst praktisere. Israel burde selvsagt aldri eksistert, men i dag er det nå en gang slik at staten ligger der. Alt dette tar ikke bort det uomtvistelige faktum at den største trusselen mot verden i dag er Islam.
Vil da anta at vesten er en like stor om ikke større trussel mot verden, og når da disse to store onders gnisninger kulminerer i den store ild danser nok jøder med muslimer igjen. Problemet kan vel heller tilskrives materialismens gjennomsyring av staten Israel, både teritorialt og økonomiskt, ikke "jødene"?

Israels eksistens bør ikke være et tema i vår tid.

A

Akle

Gjest
Materialisme=fred dåsemikkel.
Når anarki betyr kaos ser jeg ikke hvorfor materialisme ikke skal kunne bety fred, så du har nok rett. Faen ta mine utdaterte ordbøker, eller de som eier språket.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Dette er morsomt :)
Er det jøder eller muslimer som idag er nynazistens fremste hatobjekt?
Jødene er siden krigensdager liksom kommet på "vår" side. Nei det kan ikke være lett å være nynazist idag ;D

Topp Bunn